Jump to content
Guest fcffd...aec

Realistisk med gjeldsordning?

Recommended Posts

Guest fcffd...aec

Hei,

jeg er i den situasjonen at jeg sitter ganske dypt i det mtp privatøkonomi. Har opparbeidet meg en gjeld, bare renter er på 5-600tusen, til rundt 3 millioner og har absolutt ingen mulighet til å betale dette og gjøre opp for meg, uansett hvor mye man vil det.

Hadde jeg kunnet så hadde jeg arbeidet døgnet rundt om det hadde vært en vei ut av det og forsaket alt av privatliv i noen å. Når man ikke klarer å gjøre opp for seg, det å skylde penger, er den verste følelsen man kan ha, det er vanskelig å forklare hvilke reaksjoner man får samt fysiske og psykiske konsekvenser, og iallefall når man i utgangspunktet har hatt alle forutsetninger til å ha det bra, med en jobb med god lønn. 

Jeg har vært nødt til å være ærlig med arbeidsgiver om dette pga lønnstrekk og de stiller det som et krav nå at jeg samarbeider tett med de for å prøve å finne en løsning på dette. De har også fått fullmakt av meg, kanskje det hjelper å få noen friske øyne til å se på dette, selv om jeg føler at jeg har lært meg regelverket ganske bra. 

Størsteparten av gjelden, om ikke alt, er fra slutten av 2016 og 2017. Takk og lov for gjeldsregisteret. 

Har gjort alt Namsmannen har bedt meg om, solgte de 2 leilighetene jeg hadde, kvittet meg med bilen og har ingen eiendeler av noe verdi. Fikk kjøpe meg en bil til 60tusen, den fikk jeg lov til å beholde. 

Jeg har ingen rike foreldre, onkel, venner eller slektninger som kan hjelpe meg. Mine nærmeste sliter nok med sykdom og sine ting så har ikke villet bry de med mine problemer men jeg sliter veldig nå og jeg blir nødt til å oppsøke legen for jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut presset lengre. Selvtilliten er helt borte og jeg klarer ikke å se folk i øynene engang uten å bli nervøs. Heldigvis har jeg hunden min. 

Forstår at mange syns en gjeldsordning er en urettferdig måte å komme seg ut av sine problemer på og jeg skal ikke drive med ansvarfraskrivelse, det er kun min egen feil og jeg hater meg selv for dette. Er det noen som enten jobber med dette, har vært igjennom en gjeldsordning eller noen slags erfaring om hvordan jeg kan best gå frem for å få dette til? 

Er klar over kravene til gjeldsordning; gjelden må være av varig art, det kan ikke være helt fersk gjeld (her synes jeg ting er litt uklart, når de skriver «fersk gjeld» så kan jo dette være et definisjonsspørsmål og avhengig av hvem man spør kan man få forskjellig svar) og det kan ikke være skjemmende for kreditorer, og det er det jeg tror kan være hemmende og ødeleggende for meg da noen av kravene er på opptil 500tusen.. 

Prøver å si til meg selv at det alltid finnes en løsning om man bare leter. Kanskje noen syns det er litt billig å slippe unna med en slik gjeldsordning, men jeg har en trygg og god jobb, sliter ikke med å finne meg mer enn nok jobb og fra et samfunnsperspektiv håper jeg man klarer å se og kanskje argumentere for at det er bedre å få til en slik ordning da jeg fortsatt kan jobbe og bidra til samfunnet med arbeidskraft, skatt og div. istedenfor at jeg blir psykotisk og må legges inn for det føles ut som om jeg er på grensen nå, eller i verste fall ender det hele. Dette er ikke et verdig liv:

Så er det noen tips og innspill til hva jeg kan gjøre og hvordan jeg skal fortsette å «angripe» dette? Fikk et navn til en i NAV fra Namsmannen så burde tatt kontakt med så snart som mulig? Og er det noen som kan «dømme» mulighetene mine til å få til en tvungen gjeldsordning?

Anonymous poster hash: fcffd...aec

Bare tenkte å google raskt, har ingen erfaring selv:

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/

https://no.wikipedia.org/wiki/Gjeldssanering

https://www.gjeldsmeglerenoslo.no/gjeldssanering/

Oppdatér gjerne prosessen hvis det blir noen fremdrift over måneder eller år. Jeg ville belaget meg på at dette ville tatt årevis. Ikke håpe på noen raske løsninger. Men bedre med 5-10 år og fri enn slave resten av livet.

Edited by Taurean

Hei.

Jeg føler med trådstarter, og jeg er i nesten samme situasjon. Jeg har ca 2,5 millioner i forbruksgjeld og andre lån. Jeg eier ingen ting nå, og jeg går egentlig i minus hver måned. Min inntekt går egentlig ut på å betale renter. Jeg har vært heldig, så jeg har mulighet for å bo gratis. Hvis jeg ikke hadde det, vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Jeg har fremdeles en aksjepost som jeg girer, og som holder hjulene i gang, tro det eller ei.

Situasjonene er todelt. Den ene er de praktiske følgende av å ha uhåndterlig gjeld. Man får aldri bygget seg opp, eller gjort ting man ønsker.

Den andre siden av å være gjeldsslave er de sosiale og psykiske. Man mister selvtillit, selvverd og man går stort sett rundt i egen boble for å overleve. Man drømmer hele tiden om at et mirakel skal skje, som å vinne i lotto, man tar storeslem på børsen, eller at man arver av en ukjent slektning.

Man føler at man ikke har noe sted å gjemme seg, eller noen måte å komme ut av situasjonen på. Tankene går av og til over til en dårlig løsning på å unnslippe, og det er å kaste seg foran et tog eller lignende. Jeg leker med slike tanker, men jeg er heldigvis ingen depressiv person, og jeg velger å leve i håpet om en løsning.

Jeg går rundt med et konstant press i brystet.

Når jeg ser på luksusfellen, om folk som har 500 tusen i forbruksgjeld, tenker jeg at de vet ikke hvor enkelt de har det.

Jeg ser nok ikke annen løsning enn å gå til NAV og få rådgivning, og aller helst komme over på en tvungen gjeldsordning. Jeg har skjønt at man først må ha forsøkt å få til en avtale med kreditorene, men jeg har kanskje 10 kreditorer. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke klarer å få til en avtale. Dessuten vil en eventuell avtale ikke gjøre meg gjeldsfri etter 5 år antakeligvis. Derfor er en avtale med kreditorene nesten utelukket, slik jeg ser det. 

Et av kriteriene er at gjelden ikke skal være fersk. Jeg lurer litt på hva som menes med dette. Regner de tiden fra datoen jeg fikk lånetilslaget eller tilsendt kredittkortet?  Siden jeg hver måned må benytte meg av innbetalt beløp for å dekke renter, vil jeg kanskje hele tiden ha "nytt lån". Derfor er jeg også usikker på om jeg får en tvungen gjeldsordning.

Jeg skal følge denne tråden, og jeg skal bidra med mitt når jeg har noe å bidra med. 

Edited by hemmelig6523
Feilopplysninger i første innlegg

Annonse

Jeg lurer på hvordan folk klarer å opparbeide seg så mye gjeld
Det er strenge regler for huslån, men det finnes ingen regler for de dyre kredittlånene
Staten er medskyldig når folk får mye gjeld 

Dubious skrev (12 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan folk klarer å opparbeide seg så mye gjeld
Det er strenge regler for huslån, men det finnes ingen regler for de dyre kredittlånene
Staten er medskyldig når folk får mye gjeld 

Vil tippe det er snakk om gambling gjeld. Det at det er såpass enkelt å få forbrukslån, at man kan få 500 000 over natta uten at de gidder å sjekke noen opplysninger er hårreisende. Her skylder jeg litt på systemet, før de fikk gjeldsregister var det altfor lett for problemspillere å ødelegge økonomien sin., 

Selv om systemet har feilet dere, har også systemet en løsning i form av gjeldsordning og mulighet til å tjene nok til å overleve. Det viktigste er jo at man har tak over hodet og mat. 

Jeg ville søkt rådgivning og hjelp der det finnes. Det er ingen som fortjener å ha det dårlig på grunn av gjeld, og det finnes gjeldsordninger som nettopp er for å løse disse problemene. 5 år går fort. 

Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er interessant at du mener staten er medskyldig, kan du utbrodere? 

La oss ikke skape en diskusjon her som ikke er relevant for OP, lag heller en egen tråd.