Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj lukt inne i leiligheten fra naboen


Mannen1

Anbefalte innlegg

Mannen1 skrev (8 timer siden):

Bor i en blokkleilighet med en liten gutt på snart to år. Den siste tiden har vi merket hasj /marihuana lukt inne i leiligheten selv med vindu og dør lukket. Lukten går også inn på soverommet der han sover 

Sendte mail til styret igår der vi oppfordrer til å sette opp en lapp i oppgangen med advarsel om å slutte å røyke på verandaen eller i leiligheten hvis ikke kommer politi. 

Vi bor ikke vegg i vegg med naboene men verandaen er tette på hverandre så det kommer nok inn derfra lukta. Har også merket lukta i trappene i oppgangen som er felles.

Men er slik lukt skadelig for lungene til barnet vårt? Jeg tenker at tobakksrøyk har vi aldri merket inn i leiligheten og det er vel mer skadelig enn hasjrøyk? Er det kun den sterke lukta vi merker og ikke nødvendigvis så mye røyk inn i leiligheten?  Tobakksrøyk kan man jo ikke nekte folk å røyke på verandaen.

Jeg lurer på hvor mye er det egentlig vi tar skade av det og om det kun Er lukta vi kjenner og hvor mye røyk som egentlig kan sive inn fra en nabobalkong og inn i leiligheten selv om vindu dører er lukket eller ei

De kan stikke til helvete ut i skogen å røyke det greiene der, toppen av latskap å gjøre det i egen leilighet, de trenger å få seg litt mosjon så å gjøre det i skauen er helt greit for min del, men ja si ifra og fortsetter dette så kontakt politi osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hysterisk oppførsel? Jeg synes det er en interresant problemstilling jeg. Trådstarter er åpenbart brydd av at naboen røyker bønner på verandaen. Uansett om det er skadelig eller ikke for barna, så tenker jeg at dersom man blir brydd av dette, og slik adferd ikke er ønsket, så holder det å legge ett lite anonymt tips til politiet.  Det er vel naturlig å kontakte politiet dersom det observeres ulovlig aktivitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Røyklukt er nok ikkje skadeleg, det skal svært få røykpartiklar til før du lukter røyken. Røyk er skadeleg, men ikkje røyklukt. 

 

Ellers så vil eg anbefale å fortsatt jobbe opp mot styret, det er styret som må oppretthalde ordensreglane. 

Som du ser på både styret sin holdning og mange av innlegga her så kan det være fornuftig å konsekvent snakke om at du blir plaga av røyklukt, då slepp du mykje av moralpraten frå folk som er enten veldig mot eller veldig for hasjrøyking. 

Lenke til kommentar

Jeg personlig bryr meg ikke om naboen hadde røkt sure sokker omså, men det er jo lov å vise hensyn til sine naboer. 

Jeg ville banket på døren til naboen å spurt pent om de kan røyke greiene sine en annen plass. Å begynne å true med politi å greier vil bare føre til sur stemning så det ville jeg ha unngått.

Lenke til kommentar

Spørsmål man må stille seg er om man har samvittighet til å tipse politiet...

Ja man skal melde fra til politiet om ulovlige ting, feks ran, vold og uvettig trafikk, men hva folk gjør på sin væranda er nå deres sak så lenge det ikke er vold.

Men det er min mening. Om trådstarter er kald nok til å ringe politiet... Så foraldel. Men tenk om det bare er typen som av og til røyker ute og ikke engang bor der.

Men trådstarter vet nok mer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det kommer litt an på hva trådstarter selv synes om situasjonen. Er man kun redd for passivrøyking, så er det vel ett fett. Dersom det i tillegg er mye lukt (marihuana lukter sterkt) og man er ukomfortabel med å ha folk som driver med ulovlige stoffer som nabo, så er det greit å melde fra til politiet.  Å prate direkte med vedkommende kan også være skummelt, vedkommende kan bli sur, vedkommende kan bli busta seinere og finne på å tro at det var naboen som tysta siden han ikke godtok å slutte å røyke på verandaen. 

Det er uansett en vanskelig situasjon, jeg ville selv ikke verken pratet med vedkommende eller kontaktet politiet, man veit aldri hvordan andre mennesker reagerer.  

Så folk kan bedrive prostitusjon, høylytte fester, selge narkotika og andre ulovlige aktiviteter på verandaen så lenge det ikke er vold som bedrives?  Min mening er, at ingen skal kunne trenge å leve ett par meter unna åpenbar ulovlig aktivitet, dersom man plages av det.  Og argumentet om at man må tåle litt hvis man velger å bo tett, bør ramme den som driver med ulovlige ting, og ikke den som ikke ønsker at slik aktivitet utføres i nabolaget

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (18 minutter siden):

Hysterisk oppførsel? Jeg synes det er en interresant problemstilling jeg. Trådstarter er åpenbart brydd av at naboen røyker bønner på verandaen. Uansett om det er skadelig eller ikke for barna, så tenker jeg at dersom man blir brydd av dette, og slik adferd ikke er ønsket, så holder det å legge ett lite anonymt tips til politiet.  Det er vel naturlig å kontakte politiet dersom det observeres ulovlig aktivitet?

Det observeres ikke kriminell aktivitet. Det er snakk om lukt eller eim.

Man ser ikke hvem som røyker som jeg var inne på. Og det er veeeeldig søkt å ringe politiet. Er stor sjanse for at politiet også synes dette er bortkastet tid, særlig om det er Oslo. Men politiet vet bedre enn jeg om dette.

-Det lukter hasj fra naboen, krise!!!

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

det kommer litt an på hva trådstarter selv synes om situasjonen. Er man kun redd for passivrøyking, så er det vel ett fett. Dersom det i tillegg er mye lukt (marihuana lukter sterkt) og man er ukomfortabel med å ha folk som driver med ulovlige stoffer som nabo, så er det greit å melde fra til politiet.  Å prate direkte med vedkommende kan også være skummelt, vedkommende kan bli sur, vedkommende kan bli busta seinere og finne på å tro at det var naboen som tysta siden han ikke godtok å slutte å røyke på verandaen. 

Det er uansett en vanskelig situasjon, jeg ville selv ikke verken pratet med vedkommende eller kontaktet politiet, man veit aldri hvordan andre mennesker reagerer.  

Så folk kan bedrive prostitusjon, høylytte fester, selge narkotika og andre ulovlige aktiviteter på verandaen så lenge det ikke er vold som bedrives?  Min mening er, at ingen skal kunne trenge å leve ett par meter unna åpenbar ulovlig aktivitet, dersom man plages av det.  Og argumentet om at man må tåle litt hvis man velger å bo tett, bør ramme den som driver med ulovlige ting, og ikke den som ikke ønsker at slik aktivitet utføres i nabolaget

Du er vel ikke i slekt med hun sladredama på 78 som spretter ut av nabodøra for å se hva slags kvinnfolk du drar med hjem ikveld??

Noen folk fester, nå er det klart at det skal man ikke gjøre med mange folk pga Corona.

Men sjokk unge folk og studenter fester vanligvis mer enn feks gamlinger som meg. Om man er allergisk mot at naboen har det gøy, så bør man spare til et eget hus, uten nabo i nærheten 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår poenget mitt? Jeg har ingenting imot at folk har det gøy, jeg sier bare at prinsippet her er interessant. Skal det være allmen norm å godta at naboene driver med ulovligheter, siden man tross alt har valgt å bo tett? Eller, la meg heller si, skal det ikke være OK å være imot at naboene driver med ulovlige ting? Hvorfor skal "gamle meg" ikke få lov til å være brydd om naboen min driver med ulovligheter, være seg bruk av narkotika, prostitusjon eller konebanking? Og hvorfor skal det være JEG som må flytte? Hvorfor kan ikke narkisen flytte utpå landet? Hvorfor er jeg ei sladrekjærring på 80, hvis jeg melder politiet om ulovligheter i naboleiligheten? 

I ett borettslag, er det klare retningslinjer. Feks skal det være stille etter 23, og diverse andre regler, overholder man ikke disse, så risikerer man å bli kastet ut. Å klage på at naboen tar seg en øl og hører på metallica klokka 21, eller om naboen drar med seg ei ny dame hjem er selvfølgelig teit når man bor sånn.

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Kan du ikke bare kjøpe en luktrens parfyme-boks til 30kr?

Kona klikket på sigarettlukt fra naboen om vinteren... Jeg skjønner ikke sånt.

Det er noen som må bry seg med alt.. Det er ikke skadelig i det hele tatt for barna. Det er jo kun lukt.

På samme måte som at vi blir født med forskjellig smak, høyde muskler og så videre, fødes vi også med forskjellig luktesans og luktsensitivitet. Jeg selv har ikke utrolig sterk luktesans men reagerer allergisk mot parfyme med ustoppelige nyseinnfall om det er ekstremt eller noen veldige spesielle lukter, vet ikke om det er et virkestoff jeg reagerer på eller ei. Og kan bli direkte kvalm og få migrene av hasj lukt, men dette er ikke like forutsigbart.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du misforstår poenget mitt? Jeg har ingenting imot at folk har det gøy, jeg sier bare at prinsippet her er interessant. Skal det være allmen norm å godta at naboene driver med ulovligheter, siden man tross alt har valgt å bo tett? Eller, la meg heller si, skal det ikke være OK å være imot at naboene driver med ulovlige ting? Hvorfor skal "gamle meg" ikke få lov til å være brydd om naboen min driver med ulovligheter, være seg bruk av narkotika, prostitusjon eller konebanking? Og hvorfor skal det være JEG som må flytte? Hvorfor kan ikke narkisen flytte utpå landet? Hvorfor er jeg ei sladrekjærring på 80, hvis jeg melder politiet om ulovligheter i naboleiligheten? 

I ett borettslag, er det klare retningslinjer. Feks skal det være stille etter 23, og diverse andre regler, overholder man ikke disse, så risikerer man å bli kastet ut. Å klage på at naboen tar seg en øl og hører på metallica klokka 21, eller om naboen drar med seg ei ny dame hjem er selvfølgelig teit når man bor sånn.

Borettslaget vil ikke henge opp lapp for det kan være plagsomt for de andre beboerne.. de ba om at hun/han sorry skulle kontakte politiet...

Men jeg er ganske trygg på at Oslo? Politiet ikke ønsker sånne jobber nå.

De har nok å gjøre, om personen ringer så vær iallefall rolig og avslappet når de snakker. Om hun er sint så kan det gå som den urbane legenden der nabodama til festen ble kjørt rett på psykiatrisk etter å ha klaget til politi...

 

Lenke til kommentar
Rudde skrev (2 minutter siden):

På samme måte som at vi blir født med forskjellig smak, høyde muskler og så videre, fødes vi også med forskjellig luktesans og luktsensitivitet. Jeg selv har ikke utrolig sterk luktesans men reagerer allergisk mot parfyme med ustoppelige nyseinnfall om det er ekstremt eller noen veldige spesielle lukter, vet ikke om det er et virkestoff jeg reagerer på eller ei. Og kan bli direkte kvalm og få migrene av hasj lukt, men dette er ikke like forutsigbart.

Jeg ser den, kona hevder selv hun er allergisk og har astma mot lukt av tobakk.

Men hverken allergi eller astma er nevnt her... Jeg husker dette fra leiligheten på Dyne der naboen røyket sigg inne på vinteren.

Jeg synes det er rart, at lukt gjør en syk. Men det kan være reelt altså allergi osv.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (7 minutter siden):

Skal vi ringe politiet fordi naboen tar seg en blås? Da bør vi vel ringe politiet hver gang vi ser noen som ligger 60 i 50 sonen også?

Det er forskjell på hasj og konebanking. 

Skal vi ringe politiet fordi naboen bedriver prostitusjon? Lager hjemmebrent? Fremstiller meth Selger tjuvgods? Banker kona?  Hvis jeg observerer en kar som hver dag suser gjennom nabolaget 10-20-30 km i timen kjappere en lovlig grense,, bør jeg ringe politiet? la det være?  Alt dette er ulovlig, hvorfor skal noe være greit og no ikke, dersom man føler seg brydd? 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Skal vi ringe politiet fordi naboen bedriver prostitusjon? Lager hjemmebrent? Fremstiller meth Selger tjuvgods? Banker kona?  Hvis jeg observerer en kar som hver dag suser gjennom nabolaget 10-20-30 km i timen kjappere en lovlig grense,, bør jeg ringe politiet? la det være?  Alt dette er ulovlig, hvorfor skal noe være greit og no ikke, dersom man føler seg brydd? 

Det blir et spørsmål om malum in se, eller malum prohibitum; om det er galt i seg selv, eller galt fordi det er forbudt.
En metode for å vurdere dette er å se på hvem som rammes av overtrampet, banker du kona di (malum in se), er hun et åpenbart offer, røyker man cannabis (malum prohibitum) risikerer man å støtte kriminelle nettverk, (dersom man ikke har tilgang på lokalt dyrket.) men det er jo et direkte resultat av forbudet i seg selv, og ikke en iboende egenskap ved cannabis, utover dette innebærer det ikke noe lidelse for noen.

Dersom man blindt aksepterer lovverket av prinsipp, og bruker sirkulærlogikk for å rettferdiggjøre dette, risikerer man i ytterste konsekvens å støtte urett.

Og nei, det skal ikke være skadelig om røyken siver inn til dere, såfremt den ikke røykes med tobakk, da stiger vel risikoen noe, men jeg tror likevel det er ganske bagatellmessig.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (14 minutter siden):

Skal vi ringe politiet fordi naboen bedriver prostitusjon? Lager hjemmebrent? Fremstiller meth Selger tjuvgods? Banker kona?  Hvis jeg observerer en kar som hver dag suser gjennom nabolaget 10-20-30 km i timen, bør jeg ringe politiet? la det være?  Alt dette er ulovlig, hvorfor skal noe være greit og no ikke, dersom man føler seg brydd? 

Jeg har selv ringt politiet når vi bodde i grenseland. Det var trafikking masse mindreårige damer sminket insane inn i en minibuss og fler bagger som ble byttet og kastet fram og tilbake i biler, sikkert tung narko og masse cash.

Men jeg ringte da fordi nabodama pratet med meg og ville vi skulle kontakte politiet, og at hun hadde gjort det.

Er ikke så morsomt med sånne hendelser ofte når man har småbarn og bekymring fra nabodama.

Da begynte politiet å stå vakt der i bil, og det sluttet.

Det vi snakker om i denne tråden er noe helt annet. Vi har aldri ringt å klaget hverken på fest eller marihuana lukt.

Men kona klaget mye på sigarettlukt husker jeg da, sef bare til huseier.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 minutter siden):

Skal vi ringe politiet fordi naboen bedriver prostitusjon? Lager hjemmebrent? Fremstiller meth Selger tjuvgods? Banker kona?  Hvis jeg observerer en kar som hver dag suser gjennom nabolaget 10-20-30 km i timen, bør jeg ringe politiet? la det være?  Alt dette er ulovlig, hvorfor skal noe være greit og no ikke, dersom man føler seg brydd? 

Det er jo noe som heter fornuft. Jeg ringer ikke politet visst naboen har tatt seg et par pils til grillmaten før han klipper plenen.

Å igjen det er forskjell på om noen tar seg en blås enn konebanking, meth produksjon etc

 

 

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Du har forsåvidt rett, og jeg har sporet litt av og trådstarter har vel fått svar på sitt spørsmål. For å svare både deg Atib Azzad over her, så synes jeg det er OK å melde fra, og OK å bli brydd av at naboen røyker marihuana i naboleiligheten. Hadde jeg hatt ett 2år gammelt barn, ville jeg ikke villet leve vegg i vegg med en som røyker mye dop.  Jeg mener det må være greit, å kunne klage på tydelig ulovlig aktivtet, UANSETT hva den måtte være, når det skjer vegg i vegg og man føler seg brydd av dette. 

Jeg synes prinsipielt at det er den part som ikke følger reglene som bør flytte, og ikke at folk som overholder lover og regler skal ansett for å være teite og må flytte på landet, hvis de ikke tåler at folk gjør ulovlige ting i naboleiligheten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...