Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan bremser svikte helt?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en som tenker litt mye på alt som kan gå galt, og derfor kan det være mye å tenke på når jeg kjører ned lange bakker, som ned fra fjellhytta for eksempel. Jeg er jo kjent med at bremser kan miste friksjonen helt ved for mye bremsing, så jeg bremser jo så mye som mulig på girene. Så akkurat den biten med varmgang føler jeg jeg har kontroll på. Men hva er egentlig risikoen for at bremsene kan svikter helt, og man bare raser nedover fjellet med fatale følger? Bilen er EU-godkjent og er på service en gang i året ca. Det er jo også påbudt med doble bremsekretser i Norge så ved brudd i hydraulikken i den ene kretsen skal jo den andre fortsatt virke. Man hører jo ikke om så mange slike tilfeller, så jeg mistenker at jeg som vanlig overdriver litt. Folk drar jo på hytten hele tiden, liksom. Jeg er ute etter fakta her. 

Mvh

Optimist 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bremsevesken skal byttes annet hvert år. Etterhvert som den blir eldre så får den mer og mer vann i seg. Dette senker kokepunktet, og dermed vil bremsevesken ha lettere for å koke om den ikke har blitt byttet på flere år. Det skal nok en del til for å få koking av bremseveske på en personbil. Det er vel helst om en ikke bremser nok på gir eller kjører veldig hurtig med vekselvis gass og mye bremsing at dette kan skje.

Lenke til kommentar

Jeg har kokt bremsene!

Gammel haug av en Mazda som ikke hadde vært på service på mange år, kjørte automatgir (uten å tvinge den ned i gir for å motorbremse) ned hårnålssvingene som fører ned fra et fjell i nærheten, og så merket jeg i den ene svingen at bremsene var skikkelig dårlige. Jeg forsto ikke hva som skjedde, og fortsatte med litt trykk på bremsen ned mot neste sving, hvor pedalen bare sank til bunns.

Fikk reddet situasjonen med hissig ratting og å trekke i brekket.

Jeg vil tro at om du ikke kjører en helt forsømt gammel haug, og er litt obs på å ikke konstant file litt på bremsene hele veien ned fra fjellet, så skal du virkelig slite med å koke bremsene. I dag vil jeg tro de eneste personbilførerne som virkelig er i faresonen for kokte bremser er de som tar bilen med på bane.

Lenke til kommentar

Håndbrekket er også ment som en mekanisk nødbrems på de fleste biler, fordi kokt bremsevæske eller hydraulisk lekkasje kan få deg til å miste all bremsekraft. Derfor er det viktig at du har håndbrekket i god teknisk stand, samt at du er klar til å gire ned og bremse i autovernet om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var nettopp på service, så er ikke noe spesielt forsømt. Når det gjelder håndbrekket, så er jo dette elektronisk på denne 2007 C4 Picasso. Litt usikker hvor godt de tar i fart faktisk, eller om de overhode lar seg slå på i fart. Men det kan jeg jo alltids teste. Er heller ikke sikker på om denne representerer et tredje bremsesystem, som nevnt her, eller om den bare utnytter de to andre kretsene. Litt risiko må man nesten ta her i livet, men ser ikke for meg at jeg noen gang kommer til å trives på vei ned fra Rondane med barna bak i bilen.. 

Lenke til kommentar

Det enkle svaret er ja, bremsesystemet tåler ikke belastningen og du mister all bremsekraft.

Penny skrev (6 minutter siden):

Fikk reddet situasjonen med hissig ratting og å trekke i brekket.

Den gamle haugen hadde trommelbremser bak (håndbrekket). Moderne biler har skivebremser som går på samme bremseveske som forbremsene. Da tar ikke håndbrekket i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Håndbrekket er også ment som en mekanisk nødbrems på de fleste biler, fordi kokt bremsevæske eller hydraulisk lekkasje kan få deg til å miste all bremsekraft. Derfor er det viktig at du har håndbrekket i god teknisk stand, samt at du er klar til å gire ned og bremse i autovernet om nødvendig.

Apropos det å gire ned, hva tåler motoren og girkassen der egentlig? Jeg tenker på om man girer langt ned i en nødssituasjon? 

Lenke til kommentar
Barsen skrev (3 minutter siden):

Det enkle svaret er ja, bremsesystemet tåler ikke belastningen og du mister all bremsekraft.

Den gamle haugen hadde trommelbremser bak (håndbrekket). Moderne biler har skivebremser som går på samme bremseveske som forbremsene. Da tar ikke håndbrekket i det hele tatt. 

Håndbrekk bruker ikke bremsevæske så det vil funke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Citroaaaan skrev (4 minutter siden):

Apropos det å gire ned, hva tåler motoren og girkassen der egentlig? Jeg tenker på om man girer langt ned i en nødssituasjon? 

I en slik situasjon så ville jeg ikke spart på motoren. Men en godt vedlikeholdt motor kan gjerne holdes rett i underkant av rødmerkingen over en liten periode, spesielt når du ikke får innsprøytning og forbrenning som skaper mer varme.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

I en slik situasjon så ville jeg ikke spart på motoren. Men en godt vedlikeholdt motor kan gjerne holdes i 5-6 tusen omdreininger over en liten periode, spesielt når du ikke har innsprøytning som skaper mer varme.

Ja, jeg hadde gitt beng i motoren da, spørsmålet var nettopp hvor mye motor mv. er fysisk kapabel til å bremse ned bilen før noe bare ryker og man mister bremsekraft der også. La oss si motoren "ryker", hva blir da effekten? Låser det helt eller går den i "fri"? Hyggelig med hyttetur ?

Lenke til kommentar
Citroaaaan skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg hadde gitt beng i motoren da, spørsmålet var nettopp hvor mye motor mv. er fysisk kapabel til å bremse ned bilen før noe bare ryker og man mister bremsekraft der også. La oss si motoren "ryker", hva blir da effekten? Låser det helt eller går den i "fri"? Hyggelig med hyttetur ?

Motoren kan totalhavarere på mange måter, men mest sannsynligvis så vil den skjære seg, bremse litt bedre, og at du har en totalt dau motor i bunnen av bakken. Om du har nok kraft så vil du nok kaste litt råder og stempler gjennom blokka også. Det skal mye til for å gjøre det.

Motorbremsing er ikke redningen her. Hiv den i så høyt turtall du klarer og bruk håndbrekk og evt. autovernet til å bremse bilen med. Bilen er det siste du skal tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Citroaaaan skrev (17 minutter siden):

Var nettopp på service, så er ikke noe spesielt forsømt. Når det gjelder håndbrekket, så er jo dette elektronisk på denne 2007 C4 Picasso. Litt usikker hvor godt de tar i fart faktisk, eller om de overhode lar seg slå på i fart. Men det kan jeg jo alltids teste. Er heller ikke sikker på om denne representerer et tredje bremsesystem, som nevnt her, eller om den bare utnytter de to andre kretsene.

Finn deg et øde område, og prøv håndbremsen. Elektroniske håndbrekk kan virke på forskjellige måter, så det kan være greit å teste det før du faktisk eventuelt måtte behøve det. Det er og endel Citroen og et par andre bilmerker som har håndbrekk på framhjul på noen modeller, så det kan være smart å bli kjent med håndbrekket.
Siden du er litt opptatt av dette med sikkerhet og bremser, ville jeg ha vurdert å bedt om ekstra bremseservice neste gang du har service på bilen. De fleste verksteder tilbyr slikt. Da går de over, rengjør og evt smører opp bevegelige deler, evt også bytter bremsevæsken om det har en misjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Overraskende mange som kjører med dårlig håndbrekk, noe som er fryktelig dumt den gangen man trenger det.

Jeg byttet nettopp bremsesko på mitt håndbrekk og selv om det fortsatt var god effekt i de så smuldret friksjonslaget opp når de ble demonterte.

Habla Møberg kommer med et godt råd. Bestiller du en sjekk av bremserør, bremseslanger, bremsevæske og håndbrekk så er du bedre forberedt enn de fleste biler som triller ned norske fjellvegger. Har du nettopp hatt den på EU så skal alt utenom bremsevæske-alder være sjekkpunkter.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
11 hours ago, Habla Møberg said:

Finn deg et øde område, og prøv håndbremsen. Elektroniske håndbrekk kan virke på forskjellige måter, så det kan være greit å teste det før du faktisk eventuelt måtte behøve det.

Et veldig viktig tips dette.

En kamerat opplevde bremsesvikt og dundret inn i baken på en bil noen sekunder senere. Han rakk å trekke i P-bryteren, men det var ingen respons, så han gikk over til å sette automaten i manuell modus og gire ned, som bremset langt dårligere enn P-bremsen ville gjort. Han hadde aldri prøvd å aktivere P-bremsen i fart før, og trodde det skulle fungere som ved stillestående, dvs at den går på umiddelbart med et kjapt trekk i bryteren. På hans bil var det en slags (u)sikkerhetsfunksjon, er bilen i fart må bryteren holdes oppe i et drøyt sekund sammenhengende før den reagerer, for å unngå ulykker knyttet til utilsiktet betjening, evt klåfingret unge i passasjersetet.

I ettertid er han av den oppfatning at hvis han hadde visst dette, og holdt bryteren lenge nok, ville P-bremsen selv med et drøyt sekunds forsinkelse kommet på tidsnok til å avverge eller kraftig redusere skadene fra smellen.

Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig bremseklosser og -skiver på alle 4 hjørnene på min '08 VW Caddy. Kostet ~9500 Kr., men bilen var noe helt annet å kjøre (bremse) med etterpå. Vet faktisk ikke om bremsevesken ble byttet også, men det var et interessant poeng å spørre verkstedet om. Bremsevesken ble også byttet.

Dette var første gang det var byttet bremser på bilen såvidt jeg vet (gått ~120.000 Km) - hadde begynt å få skrikelyder på høyre bakhjul ved akkurat den siste oppbremsingen før bilen stoppet helt, så det var derfor jeg vilel finne ut av hva det var. Og jeg hadde lenge hatt en følese av bilen ikke stoppet så bra som den burde gjøre (bor i område med mye elg) eller så bra som den gjorde tidligere (flere år tilbake).

Jeg trodde det var slikt som ble sjekket på PKK, og det er ikke lenge siden bilen var innom og passerte uten problemer, så jeg ble overrasket da jeg fikk høre tilstanden på bremsene.

Fikk høre det var nok å bytte bak etter loven, men med nye bremser kun foran føltes bilen ustabil ved kraftig bremsing i svinger (omtrent som om fremhjulene "hoppet"), så jeg valgte å bytte foran også så alt ble likt. Jeg gikk også for oppgraderte skiver (Bosch), så 15" felgene er omtrent fyllt nå. ^^

Vel verdt pengene - bremser og dekk er ikke noe å spare penger på. Er billig forsikring, og potensielt livsforsikring.

Hvordan er det egentlig med bruk av håndbrekk på tørr asfalt? Jeg trodde brekkvaieren bare ville ryke hvis man kjørte fort nok (udefinert hastighet) og dro i brekket?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...