Jump to content

Citroaaaan

Medlemmer
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Helt enig og det var nok litt av poenget også. Uten hensyn til motoren, hvilken bremsekapasitet har den egentlig?
  2. Høstes fornuftig ut! Selve brekkvaieren er vel ikke noe issue? Men det er noe interessant ved det. Her inne snakker man om "nødbrems". På engelsk heter det "park brake". Hehe...
  3. Eksakt min erfaring fra testing i dag:) takk
  4. Hmm.. jeg må omformulere. Jeg gir F i motorens helse i en sånn situasjon. Spørsmålet er: fungere motoren som nødbrems hvis jeg girer raskt ned i 3, 2, 1, i 80km? Andre har svart at motoren da vil bremse en del, sannsynligvis dø, og at jeg vil fortsatt være avhengig av parkbrems/autovern.
  5. Testet i dag, det viser seg at den bremser i fart ved å holde knappen nede konstant (slipper jeg den åpner den automatisk igjen). Hvis jeg ikke tok helt feil hørtes det også som om hjulene låste helt, så det var en positiv overraskelse.
  6. Ja, jeg hadde gitt beng i motoren da, spørsmålet var nettopp hvor mye motor mv. er fysisk kapabel til å bremse ned bilen før noe bare ryker og man mister bremsekraft der også. La oss si motoren "ryker", hva blir da effekten? Låser det helt eller går den i "fri"? Hyggelig med hyttetur ?
  7. Apropos det å gire ned, hva tåler motoren og girkassen der egentlig? Jeg tenker på om man girer langt ned i en nødssituasjon?
  8. Var nettopp på service, så er ikke noe spesielt forsømt. Når det gjelder håndbrekket, så er jo dette elektronisk på denne 2007 C4 Picasso. Litt usikker hvor godt de tar i fart faktisk, eller om de overhode lar seg slå på i fart. Men det kan jeg jo alltids teste. Er heller ikke sikker på om denne representerer et tredje bremsesystem, som nevnt her, eller om den bare utnytter de to andre kretsene. Litt risiko må man nesten ta her i livet, men ser ikke for meg at jeg noen gang kommer til å trives på vei ned fra Rondane med barna bak i bilen..
  9. Hei, Jeg er en som tenker litt mye på alt som kan gå galt, og derfor kan det være mye å tenke på når jeg kjører ned lange bakker, som ned fra fjellhytta for eksempel. Jeg er jo kjent med at bremser kan miste friksjonen helt ved for mye bremsing, så jeg bremser jo så mye som mulig på girene. Så akkurat den biten med varmgang føler jeg jeg har kontroll på. Men hva er egentlig risikoen for at bremsene kan svikter helt, og man bare raser nedover fjellet med fatale følger? Bilen er EU-godkjent og er på service en gang i året ca. Det er jo også påbudt med doble bremsekretser i Norge så ved brudd i hydraulikken i den ene kretsen skal jo den andre fortsatt virke. Man hører jo ikke om så mange slike tilfeller, så jeg mistenker at jeg som vanlig overdriver litt. Folk drar jo på hytten hele tiden, liksom. Jeg er ute etter fakta her. Mvh Optimist
×
×
  • Create New...