Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emile the rat skrev (23 minutter siden):

Har du kilder, eller er kun noe du påstår?

Dersom dette er fakta, og ikke noe du bare finner på for å fremme synet ditt, burde det være relativt lett for deg å finne kilde til samtlige av disse påstandene.

Svarer du ikke med kilder, betyr egentlig det ganske enkelt at du kun finner på.

Så enkelt er det. Slenger du ut en påstand som fakta, må du kunne underbygge det med kilder. Det er slik det fungerer.

 

Ledere er høyere:

https://www.ideasforleaders.com/ideas/potential-leaders-height-helps-but-so-does-being-smart

Lave folk har lavere IQ:

https://medicalxpress.com/news/2014-03-genetic-link-height-iq.html

 

Mørk stemme gir deg høyere troverdighet:

https://royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rspb.2012.0311

 

Overvektige har lavere IQ:

https://www.msn.com/en-ph/health/medical/study-suggests-that-being-overweight-is-linked-to-low-iq/ar-BBYgUmJ?li=BBr8Mkn&_scpsug=crawled_250050_3cb18470-0cff-11e7-d916-00221934899c

 

 

Kom gjerne med noen kilder som underbygger dine påstander også :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (2 minutter siden):

Enig. Og de overvektige med helseproblemer, trenger behandling. Svært nødvendig.Vi må hjelpe de overvektige!

Også enkelte brukere her inne trenger behandling, men de ser det ikke selv. Hvordan foreslår du at vi løser det problemet? De er jo en større fare for både seg selv og samfunnet generelt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 minutter siden):

Også enkelte brukere her inne trenger behandling, men de ser det ikke selv. Hvordan foreslår du at vi løser det problemet? De er jo en større fare for både seg selv og samfunnet generelt.

 

Det er noen brukere, som skriver tull. Men jeg er ikke en av disse brukerne.

 

Så du er uenig at overvektige med helseproblemer, fortjener behandling? Det høres ut som om du ikke ønsker at overvektige mennesker skal få behandling.

 

Det er hat  mot overvektige. Du kan bare skrive det: "Jeg vil ikke at overvektige skal få behandling?" Dette finner jeg svært skuffende.

 

Tenk om du hadde vært overvektig, og ikke får behandling. Hvordan hadde det føltes?

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (21 minutter siden):

Så du er uenig at overvektige med helseproblemer, fortjener behandling? Det høres ut som om du ikke ønsker at overvektige mennesker skal få behandling.

De som ønsker en endring i livet, må få lov til å bestemme det selv uten at man skal bruke noen form for tvang.
Mange som lever i "store kropper" som trives bedre sånn enn som slank, så la i så fall dem gjøre det? Så kan de som vil forandre seg, forandre seg?

Blåbanan skrev (22 minutter siden):

Tenk om du hadde vært overvektig, og ikke får behandling. Hvordan hadde det føltes?

Hvordan vet du om jeg er overvektig eller ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (22 minutter siden):

De som ønsker en endring i livet, må få lov til å bestemme det selv uten at man skal bruke noen form for tvang.
Mange som lever i "store kropper" som trives bedre sånn enn som slank, så la i så fall dem gjøre det? Så kan de som vil forandre seg, forandre seg?

Hvordan vet du om jeg er overvektig eller ikke?

Jeg vet ikke om du er overvektig eller ikke.

 

Jeg er enig i at de som ønsker behandling, skal få det. Men den behandlingen skal være gratis. Slik at de overvektige ikke trenger å betale. Det kan oppmuntre dem.

 

Men det er selvsagt mer som må gjøres, for å få befolkningen tynnere. Ikke plassere usunne matvarer der alle kan se dem, for eksempel.

 

Bilen er en stor grunn til overvekt. Etter at folk begynte å bruke biler, har mengden overvektige økt drastisk. Det jeg foreslår, er at folk blir oppfordret til å bruke bilen mindre der den ikke er nødvendig, og heller gå. Gåing er best!

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 minutt siden):

Ja det er det ingen tvil om. Når man ser hva folk skriver om overvektige så blir jeg skremt. De er så fordømmende. Men de har vel ikke bedre vett! 

Er nok bare en kombinasjon av at de ikke har vett og at de er yngre barn med mangel på oppfølging av voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (22 timer siden):

Håper dette var en spøk. Det er langt fra omsorgssvikt, da snakker vi om fysisk mishandling. Skal foreldre til barn som ikke er tynne straffes? Det er en så absurd tanke at jeg tror det må være "trolling" Noen barn er tykke det må vi bare akseptere. Vil du ha et samfunn med bare perfekte mennesker? 

Så det du sier er altså at å få veiledning av barnevernet er straff? Det er i så fall helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (3 minutter siden):

Så det du sier er altså at å få veiledning av barnevernet er straff? Det er i så fall helt feil.

Ja, det er ffeil.

 

Hvis barn er under- eller overernærte, må de få veiledning. Hvis over- eller undervekten er grunnet fysiske komplikasjoner, må lege anbefales, slik at helseprogram blir nødvendig.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 timer siden):

Confirmation bias. Du finner nok like mye eller mer som sier det motsatte.

Til en viss grad kan det være det. Jeg ser uansett ikke den helt store interessen i å sammenligne mot IQ, da IQ i seg selv er noe vagt (men samtidig et godt mål i flere tilfeller).

Når det er sagt, så eksisterer det definitivt en korrelasjon mellom overvekt/fedme og utdanningsnivå, som er mye mer interessant siden utdanningsnivå gjerne er en målestokk på flere andre sosioøkonomiske forhold. Her er feks tall fra SSB, som viser at det er 50% flere i fedme-kategorien blant de med lavere utdanningsnivå enn de med høyt: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/vi-er-kanskje-ikke-sa-overvektige-likevel

Dette er norske tall, og hvor sterk korrelasjonen alt i alt er kan ikke jeg uttale meg videre om.

Interessant nok ser dette ut til å variere med et lands BNP, som på mange måter gir mening: https://www.fhi.no/nyheter/2015/mer-fedme-blant-lavt-utdannede-i-ri/

Endret av Raspeball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fedme kan føre til sosial utstøtning. Det kan også føre til hjerte- og karsykdommer.

 

Det kan også tyde på at overvektige mennesker har fått dårligere utdanning, grunnet overvekt.

 

Derfor er det svært nyttig for personen selv å gå ned i vekt. Der lyset gløder, gløder fordelene.

Endret av Blåbanan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...