Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Samfunnet må også ta sin del av skylda. Foreldre, først og fremst, det er de som styrer hva barna får i seg, og ønsker man sunne barn så bør man lære seg hva slags kosthold man skal gi dem. Feite folk har ofte feite barn, det er ikke nødvendigvis gener, men vaner som går i arv. 

Når det gjelder samfunnet, så dreier det seg mer og mer over på enkel ferdigmat for familier i farta, billig drittmat som alle kjøper og massevis av reklame for snop, godis og ellers usunne ting.  Veganere og, de blir uglesett og latterliggjort, men de er faktisk inne på noe, plantebasert mat er veldig sunt, kalorifattig og bør inkluderes i mye større grad i folks matvaner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, C_Buk said:

 

NHS er slakta av britiske politikere som desperat ynskje å tvinge gjennom privatisering, ikkje av reelle problemer. Dette er ein kjent taktikk kalt "starve the beast" - reduser bemanning og ressurser, og så kjem man og klager over at tilbudet ikkje er godt nok, og ikkje rettferdiggjør prisen lengre, så du kan kutte bemanning og ressurser igjen...

Konseptet at helsevesenet vil bli overbelasta er i hovudsak ein kunstig konstruert krise, som kan avverges i stor grad enn så lenge FrP eller andre privatiserings-kåte ikkje får fingra i fatet. Helsevesenet er sterkt belasta, men eg våge påstå at om me alle var friske som fisker i morra ville dette framleis fortsette, sida mykje av årsaka er like kunstig som før.

Om dykk er bekymret for overbelastning i helsevesen vil eg påstå ganske konsekvent at det er Stortinget og politikere generelt som skal flås, ikkje befolkningen flest eller helsevesenet i seg sjølv.

Angående ufør pga fedme er dette neppe eit grunnlag i seg sjølv for uføretrygd. Veil 1/4 av alle uføretrygde lider av fedme, men det er da ikkje grovt utover normalen på veil 1/5, som er nesten imponerende gitt at uføre normalt indikere at ein slit med fysiske plager av ein art. I tillegg er dette ganske ynkelige kroner ein får på uføretrygd, så eg ville ikkje orket vie mykje meir tid på det enn f.eks narkomane, røykere, folk som har ekstrem fjellklatring uten sikring som hobby, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (14 minutter siden):

NHS er slakta av britiske politikere som desperat ynskje å tvinge gjennom privatisering, ikkje av reelle problemer. Dette er ein kjent taktikk kalt "starve the beast" - reduser bemanning og ressurser, og så kjem man og klager over at tilbudet ikkje er godt nok, og ikkje rettferdiggjør prisen lengre, så du kan kutte bemanning og ressurser igjen...

Konseptet at helsevesenet vil bli overbelasta er i hovudsak ein kunstig konstruert krise, som kan avverges i stor grad enn så lenge FrP eller andre privatiserings-kåte ikkje får fingra i fatet. Helsevesenet er sterkt belasta, men eg våge påstå at om me alle var friske som fisker i morra ville dette framleis fortsette, sida mykje av årsaka er like kunstig som før.

Om dykk er bekymret for overbelastning i helsevesen vil eg påstå ganske konsekvent at det er Stortinget og politikere generelt som skal flås, ikkje befolkningen flest eller helsevesenet i seg sjølv.

Angående ufør pga fedme er dette neppe eit grunnlag i seg sjølv for uføretrygd. Veil 1/4 av alle uføretrygde lider av fedme, men det er da ikkje grovt utover normalen på veil 1/5, som er nesten imponerende gitt at uføre normalt indikere at ein slit med fysiske plager av ein art. I tillegg er dette ganske ynkelige kroner ein får på uføretrygd, så eg ville ikkje orket vie mykje meir tid på det enn f.eks narkomane, røykere, folk som har ekstrem fjellklatring uten sikring som hobby, etc.

Og jeg er den med ekstreme holdninger?

Lenke til kommentar
RoyBread skrev (18 timer siden):

I Japan fikk folk som arbeidet for store selskap sparken om de ble overvektige. Fungerte for dem.
Selv tenker jeg at hva folk gjør med seg selv er none of my business, men jeg ville ikke ansatt dem jeg heller.

Dette er jo diskriminering og bedritne holdninger. Om du tror at man får folk til å gå ned i vekt ved å diskriminere de overvektige, samt straffe dem, da tar du veldig feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke krever noe av folk og kjører kampanjer om at alle er bra nok uten innsats eller vedlikehold, faller snittet raskt ned mot minste fellesnevner.

Det er stadig flere som får en "rude awakening" når de når 30-40-50 år. Kanskje før det, da dagens unge ikke engang går lenger. De bruker el-sparkesykkel.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har visst forbud mot å være overvektig i Japan.

Sitat

Lov mot overvekt

Loven ble innført i 2008, og sier at når en kvinnes midjemål er over 90 cm, eller en manns over 85 cm, så må det legges en plan for å få dem slanke igjen.

Hvert eneste år måles japanske arbeidstakere under helsekontrollen, og det er også arbeidsplassen de er ansatt på som har ansvaret for slankingen.

Dersom man selv ikke klarer å få ned vekten i løpet av de neste tre månedene, vil man måtte motta tvungen rådgivning for å bli slankere.

https://www.nrk.no/urix/forbudt-a-vaere-fet-i-japan-1.8071452

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ehhh..... nei. 

De har riktignok mye muskler, men de har også en meget høy fettprosent. 

En med mer muskler enn gjennomnittet: 
image.png.5825662e69b3ca6d78d3822c11741ce3.png

Typiske sumobrytere: 
image.png.26d57223c886e0e2b1557b66abdf8aec.png

Among the top sumo wrestlers the average BMI is 36.5 and the body fat percentage is 30%. Also Sumo association issues a warning to wrestlers who have tested over 38 percent body fat. If they go above 38 percent body fat they are forced to lose weight or risk suspension

BMI på 36.5 og en fettprosent på 30% er overvektig.

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I japan er det vel også veldig viktig å fremtre korrekt, og ikke stikke seg ut. Tatoveringer feks er det ikke lov å vise på enkelte steder. 

Selvmord fordi man har brakt skam over seg selv eller familien er vel også vanligere enn ellers i verden. 

Det er sikkert sett ganske ned på, og flaut å være overvektig, og da kan det fort bli til "uakseptabel oppførsel" i jobbsammenheng

Lenke til kommentar
Merko skrev (På 16.8.2020 den 15.39):

Samme med de som oppretter uendelige unødvendige forumtråder om alt mulig tull. De burde få litt selvinnsikt og se alle de tåpelige innleggene demmes på et eller annet tidspunkt. Kanskje de burde bli utestengt fra å opprette tråder et par måneder? Hva tenker du?

Det var en feiltolkning, som resulterte i en kjedereaksjon, der debatantene ikke forstod at innlegget var ment som et reflekterende om tankevirksomt sted å overlevere drøftende teorier om overvekt.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (På 16.8.2020 den 15.09):

Så er spørsmålet om folkehelsa skal gå foran personlig frihet.

Matrasjonering minner jo mer om et kommunistisk samfunn enn et demorkratisk.

Syns ikke vi skal la folk være overvektige, uten tilsyn. Jo sunnere folk er, desto bedre er samfunnet. Det burde også være en lov mot å være for tynn. Denne loven gjelder ikke ved fysiske sykdommer.

Lenke til kommentar

Det høres absurd ut, men jeg er på en eller annen merkelig måte litt enig med deg banan. Det er mye å vinne på, både for samfunnet og individene det gjelder, dersom man hadde klart å få folk flest innenfor en grei normalvekt. Noe ekstra fett er selvfølgelig greit, men skikkelig overvekt bør det jobbes skikkelig mot å forebygge. 

Jeg ville sagt at shitty mat og søtsaker burde blitt mye dyrere, men dessverre så er alternativene også ofte dyre, så det ville kanskje ført til mer fattigdom

Lenke til kommentar

Eg er konsekvent for betre norsk helse, men også konsekvent i mot lov om korleis ein skal sjå ut. Skal me byrje sterilisere pasienter med mentale lidelser, osv, igjen når me først er i gang?

Forbetring er best oppnåd uten tvang, men heller veilede ein på positiv måte i rett veg. Det burde vera naturleg å vera sunn, dvs at det ikkje burde kreve nokon innsats for å holde seg i form, noko ikkje dagens samfunn egentlig er særdeles effektiv på å oppmuntre i mi meining. Butikker i dag er jo bokstavlig talt designet rundt å friste deg til å synde i den forstand - alt du trenger er plassert heilt bak i butikken den grad det er mogleg, og alt man må fristes til er ved - og ofte i - kassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...