Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
C_Buk skrev (På 21.8.2020 den 15.33):

Litt skyld? Mener du barnet selv har ansvar for matinnkjøp og valg av hva som spises til måltidene? Foreldrene har ansvar for å passe på barna. Spiser ungen en mengde eller type mat som fører til fedme, så gjør foreldrene ikke jobben sin. Foreldrene velger hvilken mat som skal være i hus og hvilken mat som serveres til måltidene.

Jeg fikk dårlige vaner med å spise usunn snacks på kveldene for ofte. Var det min skyld i en alder av 7 år eller var det foreldres ansvar? Jeg tok jo tak i dette selv når jeg ble 15-16, men et ungt barn kan da umulig ha noen skyld. Det er foreldrenes skyld.

Jeg sier ikke at barnevernet er riktig. Jeg sier heller ikke at det er feil. Men fedme er usunt, og det er desverre helt fullstendig unødvendig (med unntak av en veldig liten andel som skyldes faktisk sykdom). At barn skal bli utsatt for foreldres dårlige matvaner og disiplin gir det barnet en elendig start på livet. Vi ville alle reagert om foreldre gå barna sine sigaretter eller alkohol. Sukker, usunt fett og andre avhengighetsskapende "mat"varer har ingen betydelig plass i et sunt kosthold. Hva voksne mennesker velger å utsette seg selv for får være opp til den enkelte. Noen velger å røyke (selv om det er dyrt og dødelig), noen velger å drikke så mye alkohol at leveren slites i stykker og andre velger å spise mat i mengder eller av typer som er direkte skadelig for kroppen. Dette skader dem selv. Å utsette barna sine for dette er faktisk veldig skadelig. 

Det går ikke å bare skylde på foreldrene. De aller fleste gjør så godt de kan. Det behøver heller være at foreldrene ikke følger med hvor mye barnet spiser, de kan lure foreldrene ved å spise når de ikke ser det. Det kan være mange årsaker. Men mishandling er vel å ta kraftig i. Jeg skjønner at i dag skal alle se ut som sylfider, alle skal være slanke og sunne. Men slik er det nok ikke. Vi er forskjellige og foreldre gjør stort sett en god jobb. 

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (17 minutter siden):

Barnemishandling. Intet mindre.

For meg som er opptatt av kosthold og er opptatt av å spise mat som er bra for meg så kan jeg være enig. Hva det bør kalles på generelt grunnlag vet jeg ikke.

Man setter jo barnas helse i fare og man gir barne en dårligere sjanse til å lykkes på for eksempel skolegangen. Riktig mat gir jo økt konsentrasjon, bedre søvn og gjør det lettere å gjøre det godt fysisk. I tillegg så viderefører man sine egne dårlige vaner med dårlig kosthold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (19 minutter siden):

Det går ikke å bare skylde på foreldrene. De aller fleste gjør så godt de kan. Det behøver heller være at foreldrene ikke følger med hvor mye barnet spiser, de kan lure foreldrene ved å spise når de ikke ser det. Det kan være mange årsaker. Men mishandling er vel å ta kraftig i. Jeg skjønner at i dag skal alle se ut som sylfider, alle skal være slanke og sunne. Men slik er det nok ikke. Vi er forskjellige og foreldre gjør stort sett en god jobb. 

De kan lure foreldrene ja, Men mesteparten av maten inntas vel i hjemmet? Da kontrollerer foreldrene hva slags mat som finnes i hjemmet. 

Å være slanke fliser er ikke målet. Det finnes en relativt stor variasjon i kroppstyper som kan karakteriseres som sunne kropper. Faktisk er det indikasjoner på at en BMI i øvre del av normalen kan være ideelt. Altså et sted mellom 22/23 og 25. 

Noen må ha skyld i barnas feilernæring. Enten må vi skylde på barna, foreldrene eller samfunnet generelt. Å skylde på samfunnet for egne mangler synes jeg er en særdeles svak holdning preget av offermentalitet. Å skylde på barnet virker for meg som helt hinsides. Da gjenstår foreldrene som ansvarlige for barnas ve og vel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, jae-ols said:

foreldre gjør stort sett en god jobb. 

Dette er ikke min oppfatning når det kommer til mat. Det går i ferdigmat og hurtigmat og frokostblandinger og hva man enn klarer å stappe inn i stekeovnen (så man slipper å gjøre noe selv) som er så gjennomprosessert at å kalle det mat er kun en sannhet med modifikasjoner.

Bare ta en tur i butikken og ta god tid på runden. Se hva folk i all hovedsak putter oppi kurvene sine. Brorparten av folk har kurvene fulle av brød og pasta og ferdigsauser og poteter - og snacks må man jo ha sammen med netflix. Alt sammen ting som er ferdigprosessert av kroppen en halv til en hel time etter måltidet, hvor kroppen må velge å bruke eller lagre alt de spiste.
Nei, folk - eller foreldre - gjør ikke stort sett en bra jobb med dette.

En overvektig mor jeg kjente for kort tid siden hadde tre overvektige barn. En gang jeg var på besøk ga hun barna sin bakverk fra butikken, du vet de som holder i flere måneder fordi ikke engang bakterier eller sopp vil spise det, som hun ba barna ta smør på før de spiste. I stua sto to treningsapparater.
Nei, om dette er mange beint ut idioter.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
12 minutes ago, C_Buk said:

For meg som er opptatt av kosthold og er opptatt av å spise mat som er bra for meg så kan jeg være enig. Hva det bør kalles på generelt grunnlag vet jeg ikke.

Jeg mener det er barnemishandling rett og slett fordi man ødelegger den viktigste tiden i et menneskes kropp. Ingen ville blunket engang om jeg sa det var barnemishandling å tvinge barna til å gå med skolesekken på i alle døgnets timer.
Overvekt gir de samme problemene. Forskjellen er bare at slikt kan man jo ikke si høyt, vett'u.

12 minutes ago, C_Buk said:

Man setter jo barnas helse i fare og man gir barne en dårligere sjanse til å lykkes på for eksempel skolegangen. Riktig mat gir jo økt konsentrasjon, bedre søvn og gjør det lettere å gjøre det godt fysisk. I tillegg så viderefører man sine egne dårlige vaner med dårlig kosthold. 

Dessverre er dette med vekt et så solid tabuområde at det er blitt umulig å opplyse folk om det også. Så folk forblir ignorante. "Alle" tror jo brød og frokostblanding er av de sunne alternativene. Eller om man velger fullkorn så er det plutselig sunt.

Det er vel stort sett ikke deres egen feil at de ikke får dette inn med basisopplæringen på barneskolen eller slikt, men om det er noe jeg skulle ønske var standard for alle så var det slik undervisning fra første skoleår. Så, når man har alle fakta, da kan de ta valget om de vil ødelegge livet sitt eller ikke. For slik som det er nå får man ikke det valget. Man blir bare hysjet ned med bisetninger om arvelighet og kjertelproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det er barnemishandling rett og slett fordi man ødelegger den viktigste tiden i et menneskes kropp. Ingen ville blunket engang om jeg sa det var barnemishandling å tvinge barna til å gå med skolesekken på i alle døgnets timer.
Overvekt gir de samme problemene. Forskjellen er bare at slikt kan man jo ikke si høyt, vett'u.

Dessverre er dette med vekt et så solid tabuområde at det er blitt umulig å opplyse folk om det også. Så folk forblir ignorante. "Alle" tror jo brød og frokostblanding er av de sunne alternativene. Eller om man velger fullkorn så er det plutselig sunt.

Det er vel stort sett ikke deres egen feil at de ikke får dette inn med basisopplæringen på barneskolen eller slikt, men om det er noe jeg skulle ønske var standard for alle så var det slik undervisning fra første skoleår. Så, når man har alle fakta, da kan de ta valget om de vil ødelegge livet sitt eller ikke. For slik som det er nå får man ikke det valget. Man blir bare hysjet ned med bisetninger om arvelighet og kjertelproblemer.

Jeg er for så vidt ganske enig med deg. Og jeg er enig i at dersom jeg matet mitt barn feil, så ville det være barnemishandling. Og jeg er åpen for ideen om at det er barnemishandling.  Jeg har bare ikke tatt stilling til om det er korrekt.

Som voksen så har man alltid mulighet til å finne informasjon. Google scholar er jo åpen for alle, og da kan man søke i forskningen selv og finne frem til hva forskningen sier om temaet. Og selv om det er litt uenighet om detaljene om hva som er et sunt kosthold, så er hovedtrekkene ganske entydige. Da synes jeg det er barnemishandling/ uansvarlig av foreldre å ikke gi barna sine en god start på livet gjennom et sunt kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (6 minutter siden):

Det må du bare mene, men jeg er helt uenig. Jeg er sunn og frisk og har en BMI på 29,1. Men det gjør ikke meg noe, jegh kan gjøre det jeg ønsker. Skjønner at du mener at foreldre stort sett er idioter. 

Hvem har skyld i et overvektig barn? 

En bmi på over 29 tyder på en usunn vekt. Det er definert som overvekt og grenser til fedme. Du er voksen (antar jeg) og da er det for så vidt din rett å være overvektig. Barn bør ha rett til en sunn oppvekst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, jae-ols said:

Det må du bare mene, men jeg er helt uenig. Jeg er sunn og frisk og har en BMI på 29,1. Men det gjør ikke meg noe, jegh kan gjøre det jeg ønsker. Skjønner at du mener at foreldre stort sett er idioter. 

Det han sa var vel bare at foreldrene er ansvarlige for barnas ve og vel. Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du er helt uenig i det.

Lenke til kommentar
On 8/16/2020 at 5:04 PM, C_Buk said:

Hvis man statistisk sett er mer utsatt for trafikkulykker, for eksempel unge sjåfører, så må man betale mer for bilforsikring. 

Hvis man statistisk sett er mer trolig, og mer god margin, å være en ekstrabelastning for helsesystemet vårt. Ville det ikke da vært mer rettferdig at de som påfører seg selv disse helseskadene burde dekke en større andel av regningen? 

Det er eit openbart problem med slik retorikk.

  1. Dei blir allereie straffa naturlig. Mat er ikkje gratis, og vesentlig overvekt kreve vesentlig mengde med mat utover normalen.
  2. Dei blir allereie straffa naturlig av kroppen. Om overvekt ikkje i seg sjølv er straff er vel ikkje overvekt eit problem heller?

Og nei, det gjer ikkje meining at helsevesenet skal straffe folk. Det er rett og slett tåpelig og selv-destruerende å foreslå noko slikt fjås.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Det er eit openbart problem med slik retorikk.

  1. Dei blir allereie straffa naturlig. Mat er ikkje gratis, og vesentlig overvekt kreve vesentlig mengde med mat utover normalen.
  2. Dei blir allereie straffa naturlig av kroppen. Om overvekt ikkje i seg sjølv er straff er vel ikkje overvekt eit problem heller?

Og nei, det gjer ikkje meining at helsevesenet skal straffe folk. Det er rett og slett tåpelig og selv-destruerende å foreslå noko slikt fjås.

Ok, kan forstå hva du mener her. Men hva om overvekt blir et enda større problem (ref. England og USA) og at det blir en såpass stor belastning på vårt offentlige helsetilbud (ref. NHS). Skal man da privatisere helsetilbudet slik som i USA (som jeg ikke ønsker) eller skal vi overbelaste det offentlige helsesystemet (som i England).

I en ideell verden bør alle få hjelp med alt uansett. Men penger og pressede offentlige budsjetter gjør at ikke det er mulig. Grunnen til at jeg sammenlignet med bilforsikring er at det er en mekanisme hvor man betaler ekstra basert på statistikk, og ikke basert på enkeltindividers egnethet. 

Helsevesenet vårt bør ikke straffe folk. Men vi kan jo heller ikke ha skylapper foran øynene, stappe fingrene i øret og synge lalala. "Gratis" helse for alle er et flott system dersom befolkningen generelt er friske og ansvarlige i forbindelse med egen helse. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det er eit openbart problem med slik retorikk.

  1. Dei blir allereie straffa naturlig. Mat er ikkje gratis, og vesentlig overvekt kreve vesentlig mengde med mat utover normalen.

Men om man kjøper lavkvalitetmat koster det også halvparten.

Strengt tatt er det vel de som vil spise sunt som straffes for å ikke kjøpe fett, sukker og stivelse formet som mat.

3 minutes ago, Drunkenvalley said:
  1. Dei blir allereie straffa naturlig av kroppen. Om overvekt ikkje i seg sjølv er straff er vel ikkje overvekt eit problem heller?

Og nei, det gjer ikkje meining at helsevesenet skal straffe folk. Det er rett og slett tåpelig og selv-destruerende å foreslå noko slikt fjås.

En veldig norsk måte å se på det.

Til sammenligning kan jeg nevne at i Finland hvis du skader en person med bil vil din bilforsikring måtte betale omkostningene av skadene. Være det seg sykehusopphold, varig hjelp ved permanent skade, eller hva som enn måtte behøves. Kall det gjerne et minus ved å ha bil(forsikring) om du vil. Eller, som det egentlig heller er, en ekstrabetaling for folk som utgjør en fare for andre enten helsemessig eller økonomisk. Og overvektige som blir syke av det er en byrde for andre økonomisk om Norge skal betale for det.

Hva med en risikoforsikring? Man kunne ha det samme for røykere, basehoppere, osv. Da hadde hvertfall helsenorge sluppet å betale for det.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, C_Buk said:

 

Det å eingang foreslå privatisering av helsevesenet meine eg burde gjera deg flau. 

Me kan ikkje påstå at overvektige trenge innlegging, og samtidig påstå at me skal i same åndedrett aktivt straffe overvektige. Resultatet blir berre at overvektige blir pushet til å ignorere hjelpemidler i norsk helsevesen, som berre gjere vondt verre. Dette burde vel vera openbart.

Eg gidde ikkje underhalde budsjettdiskusjoner. Det er rett og slett eit politisk problem, ikkje eit reelt problem.

Om dykk ynskje behandle overvektige er det viktig å tilby tenester som hjelper, og angripe det underliggende problemet som tillater overvekt å dominere norske folket. Straff i helsevesenet er ikkje, det er berre direkte skadelig for alle. Det er ikkje eg som sitt her med skylapper om dykk meine anna ass.

15 minutes ago, fokkeslasken said:

Men om man kjøper lavkvalitetmat koster det også halvparten.

Strengt tatt er det vel de som vil spise sunt som straffes for å ikke kjøpe fett, sukker og stivelse formet som mat.

Ja og nei. Det er absolutt eit problem at alt det usunne er såpass billig, og dette problemet kan angripes vettugt, men overvektige spise dramatisk meir enn sunne menneske. Det er jo eit grunnleggende krav for at dei skal bli overvektige til å byrje med!

16 minutes ago, fokkeslasken said:

 

Norge har jo også ansvarsforsikring som minstekrav på bil. All forsikring utover dette vedrører kor mykje du får støtte til din bils skader.

Men ein fyr som er feit veie ikkje 2 tonn og drep folk med å berre kollidere med andre. Og dykk angripe personen som treng hjelp i staden for å hjelpe, og det meine eg berre blir for fjåsete til å ta seriøst.

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (56 minutter siden):

En bmi på over 29 tyder på en usunn vekt.

Jeg er ikke usunn, jeg har vært over 31, men har gått ned mye nå. Og jeg mener at overvektige er like mye verd som andre mennesker. Det er intet å skamme seg over. Og man få¨r være som man er, og drite i hva andre mener. Er du fornøyd med kroppen så er alt bra. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Me kan ikkje påstå at overvektige trenge innlegging,
(...)
Om dykk ynskje behandle overvektige er det viktig å tilby tenester som hjelper, og angripe det underliggende problemet som tillater overvekt å dominere norske folket. Straff i helsevesenet er ikkje, det er berre direkte skadelig for alle. Det er ikkje eg som sitt her med skylapper om dykk meine anna ass.

Ingen har påstått det her som jeg har sett. Derimot sies det at de har større sjans for å bli innlagt for vektrelaterte problemer (noe alle må være med å betale for). Ikke at de må legges inn på grunn av vekta.

4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ja og nei. Det er absolutt eit problem at alt det usunne er såpass billig, og dette problemet kan angripes vettugt, men overvektige spise dramatisk meir enn sunne menneske. Det er jo eit grunnleggende krav for at dei skal bli overvektige til å byrje med!

Dette tror jeg er en myte. Det er ikke vanskelig å spise tusenvis av kalorier for kun få kroner og med relativt beskjedne mengder mat. Det er gjerne godteri og ikke mat da, og jeg tror nok de solid overvektige meget sjeldent kommer dit de er med bare mat. Det går nok mye i juice og brus og potetgull og sjokolade.
Hva koster egentlig 100g sjokolade nå? Eller 100g potetgull? En tier? Begge disse har 500kcal hver. Man spiser fort hele dagsbehovet bare med kvelds-snacksen. Kun med normal matmengde vil man øke kraftig i vekt om det er vanen.

Jeg vet ikke hvor stor en stor potetgullpose er nå, men 300g potetgull pluss litt brus er nær på hele dagsbehovet for en voksen person. Ikke en spesielt dyr måte å gå opp i vekt på.

En person i min fjernere familie pleide å ta en stor boks mais, helle oppi rømme eller noe lignende, og så kjøre stavmikseren i det. Dette ble da servert som tillegg til middag. Man skal ikke spise mye av det der før det syntes på buksestørrelsen.

4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Norge har jo også ansvarsforsikring som minstekrav på bil. All forsikring utover dette vedrører kor mykje du får støtte til din bils skader.

Dekker den også sykehusopphold, langvarige medisiner og eventuelle hjelpemidler til hjemmet i tilfelle uførhet av offer?

4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Men ein fyr som er feit veie ikkje 2 tonn og drep folk med å berre kollidere med andre. Og dykk angripe personen som treng hjelp i staden for å hjelpe, og det meine eg berre blir for fjåsete til å ta seriøst.

Om man ikke ser fellesutgifter som et problem - som du jo sa du ikke gjorde - så kan jeg forstå at det virker litt fjernt for deg at sykdom grunnet fedme er et samfunnsproblem.

Men jeg lurer litt på hva du mener er angrep på overvektige her nå.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, fokkeslasken said:

Dekker den også sykehusopphold, langvarige medisiner og eventuelle hjelpemidler til hjemmet i tilfelle uførhet av offer?

Av erfaring: Ja. Sjølv om forsikringsselskapet vil dra på beina så lenge dei kan, og prøve underbetale deg grovt om du er offer...

Og om ein slik forsikring ikkje er tilstede eksistere det forsåvidt separat straff, i tillegg til at sjåføren er personleg ansvarleg for alle dei same skadene.

7 minutes ago, fokkeslasken said:

Om man ikke ser fellesutgifter som et problem - som du jo sa du ikke gjorde - så kan jeg forstå at det virker litt fjernt for deg at sykdom grunnet fedme er et samfunnsproblem.

Men jeg lurer litt på hva du mener er angrep på overvektige her nå.

Fellesutgifter kan vera eit problem, men straff er feil vinkel å ta i det meste som har med helsevesen - det er sjølv-destruerende, kor einaste ein skape er pasienter som ikkje søke hjelp. Det er betre, meir effektiv å oppmuntre sunnere alternativer, redusere tilgang til usunne alternativer, og pushe enkel tilgang til programmer som hjelper.

Me ser jo at dette allereie er på veg i ein viss grad med ting som sukkeravgiften. Det har dramatisk pushet opp prisene på mange usunne produkter. 

I tillegg vil jo fleste forslagene til straff berre vera bortkasta penger. Først må me ha ein magisk terskel kor straffen faktiskt går utover rett befolkning. Videre treng me ein vesentlig aukning i administrasjon for vurderinger. Til slutt er spørsmålet - f.eks med ein slik 'risikoforsikring' kva er det dykk fantasere at dei uten forsikring skal betale egentlig?

Det er mykje penger som forsvinn i eit svart hol, for liten eller ingen reell vesentlig gunst i seg sjølv, og då er det verdt å spørje kvifor dykk er så fokusert på budsjetter om dykk samtidig skal kaste bort penger.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (50 minutter siden):

Det å eingang foreslå privatisering av helsevesenet meine eg burde gjera deg flau. 

Me kan ikkje påstå at overvektige trenge innlegging, og samtidig påstå at me skal i same åndedrett aktivt straffe overvektige. Resultatet blir berre at overvektige blir pushet til å ignorere hjelpemidler i norsk helsevesen, som berre gjere vondt verre. Dette burde vel vera openbart.

Eg gidde ikkje underhalde budsjettdiskusjoner. Det er rett og slett eit politisk problem, ikkje eit reelt problem.

Om dykk ynskje behandle overvektige er det viktig å tilby tenester som hjelper, og angripe det underliggende problemet som tillater overvekt å dominere norske folket. Straff i helsevesenet er ikkje, det er berre direkte skadelig for alle. Det er ikkje eg som sitt her med skylapper om dykk meine anna ass.

Ja og nei. Det er absolutt eit problem at alt det usunne er såpass billig, og dette problemet kan angripes vettugt, men overvektige spise dramatisk meir enn sunne menneske. Det er jo eit grunnleggende krav for at dei skal bli overvektige til å byrje med!

Norge har jo også ansvarsforsikring som minstekrav på bil. All forsikring utover dette vedrører kor mykje du får støtte til din bils skader.

Men ein fyr som er feit veie ikkje 2 tonn og drep folk med å berre kollidere med andre. Og dykk angripe personen som treng hjelp i staden for å hjelpe, og det meine eg berre blir for fjåsete til å ta seriøst.

Privatisering av helsevesenet er ikke ønskelig etter min mening. Så ser ikke hvorfor jeg skulle være flau der. Dine lesevansker hadde derimot gjort meg flau.

Jeg påstår ikke at overvektig skal innlegges. Jeg mener det er en tåpelig idé.

Jeg mener overvektige skal motta hjelp på lik måte som resten av befolkningen. Men dersom dette for eksempel fører til et for dyrt offentlig helsetilbud så må alternativer vurderes. Da nevnte jeg NHS i England siden det der har blitt en reell situasjon. Politiske problemer er reelle problemer. 

At du snakker om straff får stå på din kappe. En viss form for ansvarliggjøring for egen helse er ikke ensbetydende med straff. Dersom det offentlige helsetilbudet ikke kan dekke befolkningens behov for helsetjenester, så skal man ikke tilby selektiv behandling. Dette virker som det du antyder at jeg foreslår. Jeg foreslår at enten alle får "gratis" helsetjenester, eller ingen. Og bare så du ikke misforstår igjen. Jeg ønsker at alle skal få lik tilgang til helsetjenester. 

Så, da skal jeg prøve igjen her. Og vennligst les det jeg skriver og slutt å ilegge meg meninger jeg ikke ytrer.

Hvem har ansvar får overvekt? Det ansvaret må man være selv om man er voksen. Er man barn har foreldre ansvaret. Dersom noen ønsker å mene at samfunnet generelt har ansvaret for dette, så greit nok. Jeg har aldri opplevd at samfunnet står med en skje og trykker iskrem og usunn mat inn i munnen min. Som voksen bestemmer jeg selv hva jeg sier.

Så man er ansvarlig for egen fedme. Unntaket er selvfølgelig sykdom, men statistisk sett er dette en liten andel. Så er spørsmålet... hva så at folk er tjukke. Om folk velger å spise seg til en tjukke og lever fint med det så får det være deres privilegium. Jeg foreslår altså ikke innleggelse. Man har rett til å spise usunt, unngå trening, røyke, drikke alkohol, sove for lite osv. Mitt "problem" med dette omfatter i hovedsak to problemstilling.

1. Barn som blir påført fedme av sine foreldre.

2. Økt belastning på helsevesenet som eventuelt vil overskride det som helsevesenet kan håndtere.

Når det gjelder problemene den enkelte har med egen fedme, så mener jeg voksne mennesker har rett til å spise seg tjukke de bare vil. Som du skrev lenger oppe så sitter jo den personen igjen med plagene det eventuelt medfører. Jeg sympatiserer selvsagt med den personen, da jeg ikke ønsker andre mennesker vondt.

Men konsekvensene av fedmen, altså utover det som påvirker vedkommende selv, må kunne diskuteres.

Hva skjer om man spiser seg til en arbeidsufør tilstanden? Er det rettferdig at vedkommende da lever på det offentliges midler.

Hva skjer om man spiser seg til en tilstand som belaster helsevesenet? Er det rettferdig at resten av befolkningen skal betale for at en persons selvpåførte tilstand?

Hva skjer når en person som ikke har kontroll på eget kosthold overfører egne usunne og selvdestruktive vaner til sine barn? Har ikke alle barn rett til en sunn oppvekst? Bør ikke barn ha et visst vern mot å få dårlige vaner som andre barn ikke må håndtere? Og jeg har ikke påstått at det er barnemishandling, så ikke rett den mot meg. Men jeg mener det er uansvarlighet fra foreldrenes side, og jeg synes synd på de barna. (Som også omfatter meg selv). 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Jeg er ikke usunn, jeg har vært over 31, men har gått ned mye nå. Og jeg mener at overvektige er like mye verd som andre mennesker. Det er intet å skamme seg over. Og man få¨r være som man er, og drite i hva andre mener. Er du fornøyd med kroppen så er alt bra. 

Da jeg ikke kjenner til din kropp kan jeg ikke fastslå at du ikke har en fysikk som er utenom "normalen". Er du for eksempel svært muskuløs så kan man godt bære såpass mye vekt og være sunn. Er man innenfor normalen (som de aller fleste av oss er), Så er ikke 29-30 en sunn BMI. 

Overvektige har samme verdi.  Selvfølgelig. Merkelig at du engang nevner det. Men greit nok. Hvorfor skulle de ikke ha det?

"Det er ikke noe å skamme seg over". Hvis du synes det så er det fint for deg. Jeg ville vært litt flau over å ha en fysisk påminnelse om at jeg ikke klarer å ta hånd om egen helse. Jeg har bare et liv, og jeg har ingen planer om å kaste det bort på å påføre meg selv unødvendige helserisikoer.

"Er du fornøyd med kroppen så er alt bra". Hva mener du med dette? Rent psykisk for personen det gjelder så er dette kanskje sant. Men rent fysisk så er ikke alt bra bare man er fornøyd med kroppen. Man er mer utsatt for sykdom/helseplager, og det tar ikke hensyn til hvorvidt man er fornøyd med seg selv eller ikke. 

Endret av C_Buk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...