Gå til innhold

Bør Tangen tiltre som sjef for Oljefondet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tangen er en luring, han lurte hele eliten i Norge fordi han vet akkurat hvor "molbo" nordmenn er. Han peila seg inn på jobben i Oljefondet, han plukket ut viktige personer som kunne støtte han i ansettelsen og arrangerte en heidundrende fest i USA. Viktige personer i politikken, slapp alt de hadde i hendene og seilte på skattebetalernes penger til USA for å heie Tangen frem. 

Tangen slapp da den ordinære søkerprosessen, traff en gammeldags traver som ser opp til rike folk og Tangen seilte rett inn på første plass til å få jobben, og den gammeldagse traveren nekter for at han har gjort noe galt. 

Så våknet den norske regjeringen etter mye mas fra folket og sitter nå å kaster ball til hverandre egentlig for feige til å skjære igjennom og si at dette var galt, det blir det bare dårlig valgflesk av. 

Ergo bør Tangen få jobben fordi han er så lur og kanskje kan øke hele pengeformuen, men tror egentlig er ute etter å mæle sin egen kake og vil i denne jobben øke sin egen formue, dessverre. 

Lenke til kommentar
On 8/16/2020 at 9:16 AM, Kuhn Singhto said:

Det er mange meninger rundt dette som uttrykkes i ulike msm.

Kunne være interessant å lese hva folk måtte mene. Har ventet på en slik tråd men ingen tråd kom, derfor denne.

 

 

Problemet med Tangen er skatteparadis, interessekonflikter og ikke minst, han har så mye på si at han umulig kan bli 100 prosent dedikert til jobben.

Den som er best egnet er sannsynligvis nestlederen for oljefondet. Trond Grande. Det er jo likevel han som må lære opp Tangen, fortelle Tangen hva han skal gjøre.

Grande er også den som kjenner fondet best etter Slyngstad. Hvorfor ikke Slyngstad foreslo Grande er litt rart, men det er jo mye som er rart i den ansettelsesprosessen. Jeg har null tillit til de ansvarlige i den prosessen.

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (5 timer siden):

Ergo bør Tangen få jobben fordi han er så lur og kanskje kan øke hele pengeformuen, men tror egentlig er ute etter å mæle sin egen kake og vil i denne jobben øke sin egen formue, dessverre. 

Stor sett enig, men tror neppe han vil berike seg i jobben som sjef for oljefondet.

Årsaken til at jeg ikke tror dette, er at Tangen allerede gir bort store deler av sin formue til veldedighet, mye av det i Norge.
Han får en relativt stor skattesmell, og et enormt inntektstap, ved å i det hele tatt ta denne jobben.

Han og hans kone har for lengst skrevet under på The Giving Pledge, og forpliktet seg til å gi bort mesteparten av formuen til veldedige formål uansett.

Det er lite som tyder på at Tangen vil tjene noe på dette, tvert i mot, han vil tape på å ta jobben, men trolig vil hele det norske folk tjene på at en mann som Tangen ønsker å forvalte vår felles formue.

At ansettelsesprosessen har vært uryddig, og at mange mener han har motstridende interesser, er jeg enig i, men det betyr ikke at han er feil mann til jobben, han har jo allerede vist seg som en av verdens beste forvaltere gjennom AKO-fondet, som også satser på etiske investeringer og miljø, noe Oljefondet også sikter seg inn på nå.

Det er egentlig ingenting med Tangen som tilsier at han personlig kun er ute etter å mele sin egen kake, alt han har gjort så langt i sin karriere tyder på at han faktisk er mer opptatt av å bruke pengene sine på å hjelpe andre.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (5 timer siden):

Tangen er en luring, han lurte hele eliten i Norge fordi han vet akkurat hvor "molbo" nordmenn er. Han peila seg inn på jobben i Oljefondet, han plukket ut viktige personer som kunne støtte han i ansettelsen og arrangerte en heidundrende fest i USA. Viktige personer i politikken, slapp alt de hadde i hendene og seilte på skattebetalernes penger til USA for å heie Tangen frem. 

Tangen slapp da den ordinære søkerprosessen, traff en gammeldags traver som ser opp til rike folk og Tangen seilte rett inn på første plass til å få jobben, og den gammeldagse traveren nekter for at han har gjort noe galt. 

Så våknet den norske regjeringen etter mye mas fra folket og sitter nå å kaster ball til hverandre egentlig for feige til å skjære igjennom og si at dette var galt, det blir det bare dårlig valgflesk av. 

Ergo bør Tangen få jobben fordi han er så lur og kanskje kan øke hele pengeformuen, men tror egentlig er ute etter å mæle sin egen kake og vil i denne jobben øke sin egen formue, dessverre. 

Litt av en luring, ta en jobb som gjør at hans formue kommer til å minke. Ja, han vil tape penger på jobben.

Og folket? Folket har ikke «mast». Derimot har enkelte journalister mast, i hovedsak fra VG, og tvunget politikere til å reagere.

Lenke til kommentar

Oljefondet bør såklart ansette de skarpeste og dyktigste menneskene, særlig når det gjelder ledelsen. 
Er ingen tvil om at Tangen er dyktig og at sitter med unik erfaring. Jeg tviler heller ikke på motivet hans og tror han har et genuint ønske om å hjelpe Norge.

Men så kan man begynne å stille noen spørsmålstegn rundt dømmekraften hans og det seminaret han arrangerte. Det er tydelig at han mangler forståelse for norsk kultur og vårt historiske forhold til elitisme. Her har han feilet grovt.

Jeg mener likevel at han fortjener en sjanse.

Lenke til kommentar

Synes ikke han burde få jobben. Han mangler tillit blant folket.

Er klar over at slike jobber blir tildelt på grunn av sosiale relasjoner og nettverk. Man skal vel være rimelig naiv for å tro at de best kvalifiserte får slike jobber. Men disse smøreturene er rett og slett for drøye, for nær grensa til korrupsjon.

Jeg liker heller ikke det han har gjort i Kristiansand, hvor skattebetalerne nå skal ut med hundrevis av millioner for at noen få personer skal inn i en silo for å se på noen streker, kruseduller og malingsklatter som kalles abstrakt eller moderne kunst. Et oppegående, vanlig menneske forstår at et slikt prosjekt medfører konflikt. Tangen på sin side trodde at folk skulle være takknemlige, at han skulle bli populær, noe som vitner om dårlig dømmekraft. Jeg synes også han gjør en svak figur i media. Sier rare ting, som gjør at man ikke stoler på ham. For eksempel når han foreslo at det skulle være ulovlig å arve noe. 

Det finnes mange talentfulle mennesker der ute. Det er ikke noe problem å finne en bedre enn Tangen. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (13 minutter siden):

Synes ikke han burde få jobben. Han mangler tillit blant folket.

Hvor har du det fra?

For all del, mulig, men hittil har jeg bare sett at han mangler tillit blant en del journalister samt politikere primært på venstresiden.

Den eneste spørreundersøkelsen jeg fant i farten (det finnes for alt jeg vet flere i ettertid) viser at svært mange ikke har noen formening om saken, og av de som har det er det omtrent like mange som støtter ansettelsen som de som ikke gjør det.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRkz3a/maaling-det-norske-folk-er-usikre-paa-tangen-ansettelsen

Lenke til kommentar

til de som mener han ikke burde få jobben;

Han har allerede fått jobben. Han er ansatt. Han skal begynne i jobben om et par uker.

Det er ikke bare noen politikere på vestre siden som ikke er nøgd med hva som skjer,

det er faktisk de fleste på Stortinget som setter spørsmåltegn ved Tangen som oljefondsjef.

 

For min del synes jeg sentralbanksjefen har gjort en fryktelig dårlig jobb med denne ansettelsen,

Olsens håndtering av dette står til stryk.

 

Mange, både msm og politikere, har bedt finansministeren å se nærmere på dette med det for øyet og stanse

prosessen med Tangen.

Så gjør regjeringen/finansdepartementet noe jeg finner heller snodig, de hyrer et privat advokatfirma på byen for

å lage en betenkning om dette, (denne konkluderte med at finansminister ikke har den tilstrekkelige juridiske kompetanse til å gripe in), greit nok.

Men hvorfor ber de ikke lovavdelingen i justisdepartementet om en utredning, der sitter det juridiske tungvektere vegger opp og stolper ned, folk som er meget drevne i akkurat denne form for juridiske problemstillinger.?

(Stortinget kan trolig gripe inn om de vil, dette snakkes det heller lite om. Det ble såvidt nevnt i en bisetning å Dagsrevyen i dag.)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør Tangen begynne?

Han er sikkert mer enn kvalifisert nok, om han er verdens beste er vel ikke sikkert men t han er jøvla god til

kjøpmannsdelen av jobben er vel hevet over tvil.

At han har drevet/driver business i skatteparadis? Tja, om han bare har vært påpasselig med å oppgi og betale nødvendig skatt til Norge så får vel det gå, selvom det vel kan sies at slikt er noe umusikalsk for en av Norges toppbyråkrater.

Interessekonflikter med hans egne fond? Det tror jeg nok at man kan ha tilstrekkelig kontroll på slik at det ikke blir en realitet/problem.

Jeg synes vel egentlig at han burde trekke seg fra jobben, så snart som mulig slik at han i minst mulig grad skader andre, f eks Olsen.

Han passer rett og slett ikke inn i det rammeverket han skal jobbe i.

Allerede før han har begynt i jobben har han ertet på seg flertallet av politikerne på Stortinget.

MSM skriker, med rette eller urette.

Rocka tur til USA med heisa og konsert. Umusikalsk? JA!

 

Han har trolig bodd og virket så mange år i London og på det Cays at har mistet feelingen med hva som sømmer seg.

Dømmekraften ligger en del tilbake å ønske på dette området.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (56 minutter siden):

At han har drevet/driver business i skatteparadis? Tja, om han bare har vært påpasselig med å oppgi og betale nødvendig skatt til Norge så får vel det gå, selvom det vel kan sies at slikt er noe umusikalsk for en av Norges toppbyråkrater.


Han er ikke skattepliktig til Norge, så det er neppe noe problem?
Han blir eventuelt skattepliktig til Norge dersom han flytter hit i forbindelse med den nye jobben han har fått.

Kuhn Singhto skrev (1 time siden):

Rocka tur til USA med heisa og konsert. Umusikalsk? JA!


Det var vel et seminar om økonomi, riktignok med privatfly og konsert med Sting på kveldstid.

Dette var nøye planlagt og tilrettelagt, trolig lenge før noen viste at jobben som sjef for Oljefondet skulle bli ledig, men det er klart uheldig at slike luksusturer spanderes på politikere og statsansatte, som senere brukes som referanser osv.

Lenke til kommentar

Er vi fortsatt på kandidaten vi mest sannsynligvis kan hive under bussen for å bruke flybilletter og mat som bestikkelser?
Eller har vi gått videre i tabloidpressa?


Det er virkelig underlig at de ikke har brukt situasjonen til å hive hele styret i Norges bank for å ta imot bestikkelser. Det hadde vært en gyllen mulighet for å skaffe en gyllen kalv å danse rundt.
Hadde også blitt godt valgflesk.

Lenke til kommentar

Tangen har som nevnt tidligere forpliktet seg til å gi bort sin formue til veldedighet uansett, så hvorfor ikke gjøre det nå, han kan jo uansett leve godt på lønnen han får, samt at han sikkert har noen millioner i andre formuesgoder og skal vel sitte igjen med noen milliarder i bankinnskudd når alt er realisert også.

Nå gir han riktignok vekk dette til AKO Foundation, en stiftelse han selv har grunnlagt, og trolig har styring over, men det sier jo likevel litt når mannen gir bort noen milliarder til veldedighet for å gjøre det klart hvor han står.

Kanskje det stilner alle som snakker om grådighet, og at Tangen kun er ute etter å tjene penger ?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (2 minutter siden):

Hører han skal sette 5 milliarder i "banken". Men hva betyr det i dette tilfellet?

Du kan vel neppe dra innom nærmeste DnB og få satt inn en slik sum på konto.

Han har 2 milliarder i banken fra før. Ellers så setter han inn de andre 5 i forskjellige banker. Han hadde jo spurt Olsen om han kunne sette de inn i Norges bank, men fikk nei ?

 

Denne var litt moro;

På spørsmål fra VG om hvor nærme han var å trekke seg, svarer Tangen:

– Jeg var ikke i nærheten av å trekke meg. Jeg har ikke tenkt ett sekund på å trekke meg fra denne jobben.

– Du er ikke litt sinna?

– Sinna, nei. Men jeg tenker at det er fair å si at Øystein skylder meg en øl, liksom, sier Tangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ikke ha penger i utenlandske fond, hindrer muligheten for investeringer basert på hva han selv kan tjene på.
Tangen får nok ikke lov å eie utenlandske fond mens han er Sjef.
En kan såklart spekulere på hvilke tjenester han kan samle ved å rette NBIMs pengemakt i riktig retning.

Tangen må gjøre ekstremt mye ulovlig for å tjene på denne ansettelsen nå.
Jeg er positiv til ansettelsen.

Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 time siden):

Hører han skal sette 5 milliarder i "banken". Men hva betyr det i dette tilfellet?

Du kan vel neppe dra innom nærmeste DnB og få satt inn en slik sum på konto.

DnB har ikke eksistert siden 2004. Men du har jo rett i at det blir interessant å se hvordan han skal plassere disse pengene. Banker er primært ikke interessert i mer enn 2 mill. i innskudd for privatkunder, for å unngå likviditetsproblemer i turbulente tider (pga sikringsfondgrensen), men mulig han med «i banken», om han faktisk uttalte det, ikke nødvendigvis siktet til sparekonto, men noe med lignende risiko. Men det kan jo tenkes at noen banker godtar slike storinnskudd fra spesielle kunder.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

 

On 8/18/2020 at 8:18 PM, Vaniman said:

Synes ikke han burde få jobben. Han mangler tillit blant folket.

Er klar over at slike jobber blir tildelt på grunn av sosiale relasjoner og nettverk. Man skal vel være rimelig naiv for å tro at de best kvalifiserte får slike jobber. Men disse smøreturene er rett og slett for drøye, for nær grensa til korrupsjon.

Tildelt på grunn av sosiale relasjoner? Tangen har en ganske god merittliste over hva han har klart å få til i finansbransjen. Tviler på at en politikerutnevnt eks-politiker hadde klart å gjøre jobben i særlig grad. Dette handler om norges økonomiske sikringsfond som skal sørge for økonomisk velstand i fremtiden, ikke noe som kan vimses bort på populistiske tiltak i nåtiden. 

Med tanke på korrupsjon: hva med at LO kjøpte en båt til Jens Stoltenberg i gave? Er det ikke politisk problematisk at en fagforening bestikker en statsminister? Han fikk tilogmed 350'000 ekstra i kontanter så han kunne betale skatteregningen etterpå.  

Lenke til kommentar

Tangen burde ikke bli oljefondssjef. Ikke fordi han ikke er dyktig, men for sitt eget beste.

Tilbakeflytting til Norge gir han formuesskatt på 7 mrd => 60 MNOK/år
Tapt avkastning på 5 mrd => 500 MNOK/år

La oss si at han blir i Norge i fem år med disse forutsetningen. Da snakker vi om et tap på i underkant av 3 milliarder. Jeg hadde tatt ut pengene, satt de i et indeksfond og levd livets glade dager. Han har forsatt noen få hår igjen på hodet, de kan det kanskje være greit å bevare ;)

 

Edit: Og om veldedighet var så viktig kunne han blitt i London og hatt 500 MNOK/år mer å bruke til veldedighet. Avgjørelsen gir ikke mening. 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...