Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Virker helt horribelt egentlig. Beregninger virker helt off. I Tyskland har de gitt gratis leasing som plaster på såret

Beregningen er nok ofte smartere enn jurnalister. Jeg kan parkere min bil med 200km rekkevidde på tanken fordi jeg har kjørt pent og snittforbruk ligger på 0,5 liter pr mil siste 30km. Når jeg tar bilen i bruk neste dag går den ut fra worste case senario og antar at bilen skal varmes opp og at jeg kjører som et gjennomsnitts menneske. Da blir rekke vidde gjerne 139km. Ofte har jeg kjørt 100km med samme rekkevidde bare fordi sønnen min har kjørt uøkonomisk rett før jeg tar bilen.

Det slike komputere er ikke synske.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Beregningen er nok ofte smartere enn jurnalister. Jeg kan parkere min bil med 200km rekkevidde på tanken fordi jeg har kjørt pent og snittforbruk ligger på 0,5 liter pr mil siste 30km. Når jeg tar bilen i bruk neste dag går den ut fra worste case senario og antar at bilen skal varmes opp og at jeg kjører som et gjennomsnitts menneske. Da blir rekke vidde gjerne 139km. Ofte har jeg kjørt 100km med samme rekkevidde bare fordi sønnen min har kjørt uøkonomisk rett før jeg tar bilen.

Det slike komputere er ikke synske.

De er ikke de eneste som har tatt dette opp, det er en generell gjenganger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

De er ikke de eneste som har tatt dette opp, det er en generell gjenganger. 

Jeg har sett dette på nesten alt som finnes av biler. Å spå frem i tid hvordan føreren eller bilen vil bli behandlet er som sagt umulig. Selv tesla komputere veksler ofte mens man kjører om man i det hele tatt kommer frem. 
 

Poenget er at disse greiene har begrensett innput og da blir output like begrenset.

Det jeg ikke liker er at kwh på batteriet ikke altid er synlig. Er det det kan man enkelt finne ut av rekkevidden når man vet at man skal kjøre motorvei i 4 timer. Det kan ikke bilen vite ned mindre man forteller den det. Når man kjenner sin bil eller enda viktigere din båt må man vite hva bilen bruker under ulik kjøring. Jeg ser testene til tb fordi han tester biler likt hver gang. Han burde selvfølgelig ha testet med kaldt vær varmt regn osv . Poenget er at han gjør det for oss uten at vi behøver å kjøpe bilen først. Da kan vi regne ut selv hvor langt vi kommer på 45kwh batteri og 190wh pr km. Alle har kalkulator på mobilen i dag. 

En test der folk kjører rundt tilfeldige steder og får rare resultater gir ofte ikke mening. Man klarer sikker 300wh pr km om man vil. 
 

Abetterroute planner er også ganske nøyaktig om man legger inn rett forutsetninger. Man burde kunne valgt referansehastighet? Tror det er 110km or time. Mulig at man kan endre dette?

Lenke til kommentar
Centy88 skrev (5 minutter siden):

Voff

Så en video om to svensker som forsøkte å få to hunder inn i bagasjerommet på en m3 ikke veldig vellykket.

som sagt folk har ulike behov. Mange har hund. Da er ikke model 3 veldig attraktiv. Vil tro at id3 er greiere.

Svært mange vil nok klare seg med det minste batteriet også. E golf er tross alt veldig populær. Id3 med litt større plass bedre ytelser osv vil nok selge bra om prisen blir som antatt.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Så en video om to svensker som forsøkte å få to hunder inn i bagasjerommet på en m3 ikke veldig vellykket.

som sagt folk har ulike behov. Mange har hund. Da er ikke model 3 veldig attraktiv. Vil tro at id3 er greiere.

Svært mange vil nok klare seg med det minste batteriet også. E golf er tross alt veldig populær. Id3 med litt større plass bedre ytelser osv vil nok selge bra om prisen blir som antatt.

Sedan er ikke det mest egna til å frakte Hund nei. Mulig id.3 er bedre på akkurat det, men ville nok heller sett på ID.4, Enyaq eller Model Y om man skal frakte rundt på hunder.

 

ehhj3a69yli31.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/2d1Knv/id3-proevekjoert-i-norge-hva-i-all-verden-skjedde-med-rekkevidden

Tek.no har testa bilen litt. Virker som det er enda mere software de må få fikset.

Sitat

At den bruker skiltgjenkjenning til å styre farten kan imidlertid være et litt tveegget sverd, for vi opplevde iblant at den registrerte skilt som ikke var der eller ikke hørte til veien vi befant oss på - eksempelvis er det ikke spesielt behagelig når bilen omtrent bråbremser fordi den registrerer et 30-skilt ved en avkjørsel til en kontrollstasjon ved veien. Det skal sies at skiltet er plassert lovlig nært motorveien, så det er en enkel feil for bilens systemer å gjøre, men det er likevel ikke optimalt - og det skjedde dessuten flere ganger at bilen registrerte skilt som rett og slett ikke var der, om enn med mindre utslag i hastigheten.

Fra artikkelen ?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, bshagen said:

Fra artikkelen ?

Høres litt skummelt ut det der ja. Bruker de ikke systemet til Mobileeye? Trodde det var godt gjennomført nå etter 10år eller noe i bruk.

Teslabjørn klaget og på sin rekkeviddetest med id.3 at den nektet å holde seg i 120km/t noen plasser. Hvert minutt eller noe fant den ut at den ikke ville kjøre i mer enn 100km/t. Virket litt irriterende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Høres litt skummelt ut det der ja. Bruker de ikke systemet til Mobileeye? Trodde det var godt gjennomført nå etter 10år eller noe i bruk.

Teslabjørn klaget og på sin rekkeviddetest med id.3 at den nektet å holde seg i 120km/t noen plasser. Hvert minutt eller noe fant den ut at den ikke ville kjøre i mer enn 100km/t. Virket litt irriterende.

Man kan velge om man vil bruke data fra kart eller fra kamera. Kjører man i område med mye ny vei kan man slå det av og bruke kamera. Teslabjørn slo dette av under 120testen. Da kjørte den greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Sedan er ikke det mest egna til å frakte Hund nei. Mulig id.3 er bedre på akkurat det, men ville nok heller sett på ID.4, Enyaq eller Model Y om man skal frakte rundt på hunder.

 

ehhj3a69yli31.jpg

Dette så ikke særlig trygt ut. Om man krasjer inn i en veltet lastebil blir nok dette stygt. Ikke særlig  lurt å ha hunder fritt rundt i bilen. Dessuten upraktisk for passasjerer bak. Tror det er enklere i en id3 eller 4 om man har gigantisk hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Jeg har sett dette på nesten alt som finnes av biler. Å spå frem i tid hvordan føreren eller bilen vil bli behandlet er som sagt umulig. Selv tesla komputere veksler ofte mens man kjører om man i det hele tatt kommer frem. 
 

Poenget er at disse greiene har begrensett innput og da blir output like begrenset.

Det jeg ikke liker er at kwh på batteriet ikke altid er synlig. Er det det kan man enkelt finne ut av rekkevidden når man vet at man skal kjøre motorvei i 4 timer. Det kan ikke bilen vite ned mindre man forteller den det. Når man kjenner sin bil eller enda viktigere din båt må man vite hva bilen bruker under ulik kjøring. Jeg ser testene til tb fordi han tester biler likt hver gang. Han burde selvfølgelig ha testet med kaldt vær varmt regn osv . Poenget er at han gjør det for oss uten at vi behøver å kjøpe bilen først. Da kan vi regne ut selv hvor langt vi kommer på 45kwh batteri og 190wh pr km. Alle har kalkulator på mobilen i dag. 

En test der folk kjører rundt tilfeldige steder og får rare resultater gir ofte ikke mening. Man klarer sikker 300wh pr km om man vil. 
 

Abetterroute planner er også ganske nøyaktig om man legger inn rett forutsetninger. Man burde kunne valgt referansehastighet? Tror det er 110km or time. Mulig at man kan endre dette?

 

Det er ikke dette som er problemet. Det er elementære beregninger som trip, forbruk på trip, % gjenstående batteri osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Høres litt skummelt ut det der ja. Bruker de ikke systemet til Mobileeye? Trodde det var godt gjennomført nå etter 10år eller noe i bruk.

Det som mangler er pathing som skal bygges av seg selv over tid. Dog uten OTA før Januar 2021 så burde kartets prioritet bli satt av som standard i systemet. Skiltgjenkjenningen er bra den, det er gamle kart som tydeligvis er problemet. Jeg gikk inn på kartet og sjekket og fant noen feil til jobb som jeg rettet på, så det blir spennende å se hvor lang tid det tar før den korreksjonen blir implementert. 

Det virker som om flere må bekrefte den først. 

Er litt interessant og håper en journalist tar tak i dette for å undersøke. 

Når man lager en bruker hos HERE, og setter sin "hjemmetrakter" så får man en liste med nylig flaggete veistrekninger i nærheten man kan sjekke, bekrefte at er riktig eller feil. Det hadde vært interessant å vite hvor mange flagginger fra bilflåten som skulle til før et oppdrag blir produsert der. Hvor mange biler som må kjøre utenfor reglene i databasen før den blir forandret, samt hvor mange manuelle bekreftelser man trenger lokalt til en forandring før det er nok biler til å gjøre dette autonomt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Dette så ikke særlig trygt ut. Om man krasjer inn i en veltet lastebil blir nok dette stygt. Ikke særlig  lurt å ha hunder fritt rundt i bilen. Dessuten upraktisk for passasjerer bak. Tror det er enklere i en id3 eller 4 om man har gigantisk hund.

Som var hele poenget mitt? Sedan er uegnet for hund som du ser på det bildet. 

Men har kjørt litt rundt med denne karen bak i min bil og han klaget ikke. Hadde setene oppe så er litt tryggere i en kollisjon. Men om jeg hadde eid hund selv ville jeg kansje vurdert en mere egnet bil.

Senga hans ville vel forøvrig ikke passet baki en ID.3.

IMG_20191231_135713.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 9/25/2020 at 11:40 AM, bshagen said:

@oophus3do Når VW sliter med bugs og slikt i en ny bil, så er du moderat, du sier til og med at dette "må forventes" - mens når Tesla gjør det så er det "krise", "løgn", "svindel" osv. Jeg håper at du nå, nå som du ser VW slite med ID.3, at du kan komme til en Tesla-debatt med et litt mer nyansert blikk. Det hadde vært mye hyggeligere å debattere med deg da :)

Det blir aldri "hyggelig" å debattere med en kverulant..eller en som har en irrasjonell agenda...
Ta meg som ett eksempel :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
21 hours ago, kremt said:

Fins det folk som faktisk bruker infotainment systemer også? For min del er det å stille inn de viktigste tingene, pare tlf på bt og spille musikk der. Volum opp/ned. Ellers ingenting som brukes der. Når iDrive kom i 7-serie ca 2001 var det en tragedie, så tungvint å bruke at man måtte være rakettforsker for å skjønne det.Betydelig bedre nå selvsagt, men er vel i ferd med å bli frakjørt av touch baserte systemer snart. Men fortsatt mange som liker iDrive og syns det er greit å bruke.

For min del skulle jeg gjerne sett at det gikk an *å slå av det forb*** "infotaiment-tullet*". Jeg skal *kjøre*... ikke høre på techno...:)
Nå har jeg hatt ett par/tre moderne biler.. og på ingen av disse finnes det en *av*-knapp... man må skru ned volumet...
Dette er bare elendig., men jeg har da lært meg å like noe ny teknologi. Tross alt... "adaptiv" cruise-control... automatisk fjernlys...etc... 
En elbil eller fossilbil der det er masse bugs i elektronikk er noe jeg *ikke* ønsker meg.
Det hjelper ikke at bilen ellers er bra (noe ID.3 ser ut til være).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...