Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Når har jeg sagt det? 

Her: 

Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Du har jo tidligere sagt at VW ville aldri sluppet bilene i markeder der kartene ikke var klare, det ser en jo er helt feil nå.

Kartene er jo klare, det er "labling" som må få fart i seg. Når flere biler er der ute og varsler avvik, så vil kartene som altså er der klare, bli oppdaterte og justere seg selv. Pathingen vil altså fikses. Du kan som sagt til og med gjøre dette manuelt for der man ikke har trafikk nok til at dette går av seg selv. F.eks om du har en humpel inn garasjen din, så kan du merke av den i kartet til HERE systemet. Med luftfjering og det f.eks Porsche Taycan 2021 skal støtte, så vil bilen altså heve seg av seg selv hver gang du skal inn dit. 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei, alle som leser den tråden ser hva som ble diskutert der. det var at dette kom til å bli sluppet i markeder der dette ikke var mappet og det kommer ikke til å fungere. Du var uenig. 

Og alle som leser tråden ser jo at vi snakket om teknologien og hvordan den fungerer på. Det sier seg selv at kart ikke kan være 100% oppdaterte hele tiden, og at man må ha mer datapunkter fra flåten før kartet starter å justere seg selv. Det er som sagt hele poenget rundt teknologien. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Her: 

Kartene er jo klare, det er "labling" som må få fart i seg. Når flere biler er der ute og varsler avvik, så vil kartene som altså er der klare, bli oppdaterte og justere seg selv. Pathingen vil altså fikses. Du kan som sagt til og med gjøre dette manuelt for der man ikke har trafikk nok til at dette går av seg selv. F.eks om du har en humpel inn garasjen din, så kan du merke av den i kartet til HERE systemet. Med luftfjering og det f.eks Porsche Taycan 2021 skal støtte, så vil bilen altså heve seg av seg selv hver gang du skal inn dit. 

Og alle som leser tråden ser jo at vi snakket om teknologien og hvordan den fungerer på. Det sier seg selv at kart ikke kan være 100% oppdaterte hele tiden, og at man må ha mer datapunkter fra flåten før kartet starter å justere seg selv. Det er som sagt hele poenget rundt teknologien. 

det blir for mye tull, avslutter her for forumet sin del. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

det blir for mye tull, avslutter her for forumet sin del. 

Så da trekker du tilbake kritikken da isåfall på det punktet.  
 



Her er det for mye tull ja Salvesen, så noe må forandres kvikt. Virker som om begge skiltene faktisk er i databasen fra eldre vei til ny vei fra gammel lokasjon til skilt til ny lokasjon av skilt på den strekningen. 

Hadde vært interessant om noen faktisk lagde en rapport om hvor kjapt databasen vil justere seg, om man kjørte samme ruten flere ganger - om det foregår om kun 1 bil gjør det, eller om man er avhengig av mange biler osv. Eventuelt at man gjorde det manuelt hos HERE til det ble oppdatert. 

Nå vil det jo være slik til 2021 til OTA oppdateringen, og da kunne de rett og slett droppet PCC og hatt ACC til den tid. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Trestein skrev (54 minutter siden):

Vw har sagt i over et år st software ikke vil bli perfekt med en gang og at folk kan velge å leve med dette vente eller kjøpe en annen bil.

Alternativt så kunne jo VW ventet med å slippe bilen til den var klar? Syns du ikke det er uredelig å selge en bil til betalende kunder med så mange feil og mangler? Tviler på at disse feil og manglene var redegjort for på forhånd, så kundene her kan i grunn se på seg selv som lurt. Det er jo nitrist, fra gigantene i Tyskland, som (igjen) lurer kundene sine til å kjøpe problemer

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

Alternativt så kunne jo VW ventet med å slippe bilen til den var klar?

Om for få folk sa seg villig til å ta imot en uferdig bil, så ville jo det vært påtvunget. Men siden folk tar den imot, og vet at den er uferdig, så tjener dem jo på å få miljøkreditter tidligere enn om de ventet. 

bshagen skrev (14 minutter siden):

Syns du ikke det er uredelig å selge en bil til betalende kunder med så mange feil og mangler?

Om de ikke sa ifra om feil og mangler, så ville det vært uredelig. Men det er jo litt avklart at den ville ha mangler. De som har signert bil, har jo signert at man må vente til 2021 før man får alt. Om ting er ekstremt mangelfult etter første store oppdatering, så vil jeg si meg enig at det er på tide å starte en klagestorm. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Så da trekker du tilbake kritikken da isåfall på det punktet.  
 



Her er det for mye tull ja Salvesen, så noe må forandres kvikt. Virker som om begge skiltene faktisk er i databasen fra eldre vei til ny vei fra gammel lokasjon til skilt til ny lokasjon av skilt på den strekningen. 

Hadde vært interessant om noen faktisk lagde en rapport om hvor kjapt databasen vil justere seg, om man kjørte samme ruten flere ganger - om det foregår om kun 1 bil gjør det, eller om man er avhengig av mange biler osv. Eventuelt at man gjorde det manuelt hos HERE til det ble oppdatert. 

Nå vil det jo være slik til 2021 til OTA oppdateringen, og da kunne de rett og slett droppet PCC og hatt ACC til den tid. 

Det gikk jo fint å slå dette av slik at den kun leste skiltene og ikke brukte databasen. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Alternativt så kunne jo VW ventet med å slippe bilen til den var klar? Syns du ikke det er uredelig å selge en bil til betalende kunder med så mange feil og mangler? Tviler på at disse feil og manglene var redegjort for på forhånd, så kundene her kan i grunn se på seg selv som lurt. Det er jo nitrist, fra gigantene i Tyskland, som (igjen) lurer kundene sine til å kjøpe problemer

Mange ønsker en bil de kan kjøre elektrisk fra a til b. Denne gjør jobben på en stille og komfortabel måte. At man må bruke bilen en stund for å lære å bruke ting rett er naturlig. 
 

Liker igrunn å kjøpe biler som har vert produsert en stund. Men mange må ha det nyeste og kan de leve med denne softwaren er det vel deres valg. Er rimelig sikker på at en stor del av kjøperne setter seg inn,vrir den i drive og kjører på jobb.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Ja, min kritikk der havner mer på at den funksjonen burde være avslått som standard fremfor påslått slik det er nå, mens bilene ikke har OTA funksjonaliteten inne ennå. 

 

Det er mye policy hos store fabrikanter. Det gikk lenge før forhandlerne fikk lov til å endre bmw sin start stopp automatikk som tar livet av register. Nå har de endelig fått lov til å endre slik at default er siste justering. 
Slik er det med mangen sikkerhets systemer. Tror at andre har en litt lettere tilnerming til dette. Mener jeg har hørt om fabrikanter som slår av sperrer fordi dørsensorer osv fungerer dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Gjør ikke alle dette, uansett bilfabrikant? 

Heldigvis. Derfor er det ikke då nøye hvor mange menyer man kan gjøre endringer i eller hvor kjap den er. Husker godt den enorme kritikken mot bmw sitt i drive system. Jurnalistene skjønnte ikke bæret av systemet. Alt for komplisert osv.

Poenget var at den ene delen av kjøperne klarte seg fint uten å røre systemet. Resten lærte seg å bruke det. 
 

Har kjørt mange biler med bmw sitt system og syntes det fungerer bra. Liker rattkontrollen mellom setene. Det meste kan uansett styres av knappene på rattet.

Poenget er at dette er ikke ekstremt viktig for mange. At det er god plass, setene er ok og at bilen gjør det den skal når man svinger eller trykker på pedalene er det viktigste for mange. Har av og til leiet bil i utlandet. Satt meg inn og kjørt til hotellet. Har ikke oppdaget hvilken bil det var før neste morgen. 
 

Tror derfor at mange blir fornøyd selv om ikke alle menyer virker 100%

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Fins det folk som faktisk bruker infotainment systemer også? For min del er det å stille inn de viktigste tingene, pare tlf på bt og spille musikk der. Volum opp/ned. Ellers ingenting som brukes der. Når iDrive kom i 7-serie ca 2001 var det en tragedie, så tungvint å bruke at man måtte være rakettforsker for å skjønne det.Betydelig bedre nå selvsagt, men er vel i ferd med å bli frakjørt av touch baserte systemer snart. Men fortsatt mange som liker iDrive og syns det er greit å bruke.

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Fins det folk som faktisk bruker infotainment systemer også? 

Det gjør det nok. Når jeg kjører går det hovedsakelig i litt kart og Spotify/Tunein. Av å til slår jeg på visning av ryggekamera og sidekamera for å kunne følge med litt bakover mens man kjører. Spesielt kjekt når man drar henger. Bruker og infotainment til å ringe/sende sms men da via talekomando.

Når jeg står i ro så blir det en del YouTube. Perfekt for å slå av litt tid mens man venter, og mobiltelefonen slipper å bli okkupert.

Bra infotainment føler jeg er ganske viktig i 2020.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det gjør det nok. Når jeg kjører går det hovedsakelig i litt kart og Spotify/Tunein. Av å til slår jeg på visning av ryggekamera og sidekamera for å kunne følge med litt bakover mens man kjører. Spesielt kjekt når man drar henger. Bruker og infotainment til å ringe/sende sms men da via talekomando.

Når jeg står i ro så blir det en del YouTube. Perfekt for å slå av litt tid mens man venter, og mobiltelefonen slipper å bli okkupert.

Bra infotainment føler jeg er ganske viktig i 2020.

Hva med gode kjørelys. Er det viktig?

Så nettop testen av id3s matrix led lys.

Ganske imponerende. I følge tb utrolig bra.

I alle fall i forhold til fabrikanter som ikke klarer å slå fjenlysa av og på rigtig.

Lenke til kommentar
Just now, Trestein said:

Hva med gode kjørelys. Er det viktig?

Så nettop testen av id3s matrix led lys.

Ganske imponerende. I følge tb utrolig bra.

I alle fall i forhold til fabrikanter som ikke klarer å slå fjenlysa av og på rigtig.

Gode kjørelys er selvfølgelig viktig. Led lysene på Teslan min er vanvittig mye bedre enn xenon/halogen løsningen min forrige bil hadde.

Id.3 sine Matrix lys skal visstnok være veldig gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Hva med gode kjørelys. Er det viktig?

Så nettop testen av id3s matrix led lys.

Ganske imponerende. I følge tb utrolig bra.

I alle fall i forhold til fabrikanter som ikke klarer å slå fjenlysa av og på rigtig.

Du mener enyaq som ikke har mulighet for auto highbeam på de billigste modellene?

 

Sånn ellers skulle jeg gjerne hatt bedre lys på min "amcar". Tipper dette blir ett fokus når de endelig produserer biler i Tyskland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...