Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (19 timer siden):

Det finnes ingen som har planlagt å ha en markedsplass for tredjeparts utviklere før heller. Det å ikke kunne lese av simpel data ville vært en flause til noen gjør det først, og konkurranse uansett åpner opp for det. 

VW skal ha en markedsplass og støtte for tredjepartsutviklere. 

Dette har du nå snakket om i en evighet. Hvor er kildene? Hvor er Api'et? Hvilke data har en tilgang til? Hvordan skal VW tjene penger på det? Osv.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
19 hours ago, oophus3do said:

Det finnes ingen som har planlagt å ha en markedsplass for tredjeparts utviklere før heller. Det å ikke kunne lese av simpel data ville vært en flause til noen gjør det først, og konkurranse uansett åpner opp for det. 

VW skal ha en markedsplass og støtte for tredjepartsutviklere. 


Tanken om å ha "open-API" mot sw som styrer UI eller andre styre-enheter er en god tanke.. synes jeg.

Det som dessverre? er case't er at produsenter av MCU'er og sw i disse gjør alt for å beskytte sin kunnskap.

Og det er ikke uten grunn.

De har kanskje lagt noen utallige timer og kostnader i å utvikle det... og så skal en tilfeldig "snylter" lese ut koden... endre den og tilby "box"/sw for at entusiaster skal kunne "tune"/modifisere.
Dette finnes jo idag, men også disse beskytter sitt arbeid like "hardt". Og går til sak mot de som "hacker".

Lurer virkelig på om alt annet du skriver ... det være seg om Tesla/el-biler/hydrogen er like lite realitetsorientert?
:)

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Dette har du nå snakket om i en evighet. Hvor er kildene? Hvor er Api'et? Hvilke data har en tilgang til? Hvordan skal VW tjene penger på det? Osv.

Senger also revealed that VW Group will be using Android for future versions of the MIB infotainment platform, in large part because of the robust third-party app ecosystem with that OS versus Linux. "I think we need to open up. So Android will come in cars, giving customers access to this enormous ecosystem.
https://arstechnica.com/cars/2019/09/volkswagen-audi-porsche-vw-group-plans-one-os-to-rule-them-all/


Samme link har du fått flere ganger Salvesen. Kan du for engangs skyld bekrefte at du har lest og forstått hva planen er nå, slik at jeg slipper å få høre samme spørsmål om et par uker? Du kan forsåvidt slappe litt av og ikke stresse så mye. Car.Software opplegget ble startet i Juni 2020, så det vil ta sin tid før slike ting som dette når bilflåten, men de planlegger altså å ha tilgangen for det. Dog de ønsker å bygge VW.OS for å ikke direkte bruke Google sin appstore. Det hadde fordret at Google skulle hatt tilgangen til all dataen de ønsket, inklusivt sensor-data. 

 

TL1000S skrev (1 time siden):

Lurer virkelig på om alt annet du skriver ... det være seg om Tesla/el-biler/hydrogen er like lite realitetsorientert?

Må du huske på at dette startet med at jeg skrev "jeg håper". Altså er det ikke bekreftet at UI vil være mulig å justere på for tredjeparts-utviklere. Men jeg syntes det ville vært stilig om de fikk lov. Dog høyst sannsynlig så gjelder det nok bare helt normale apps i starten. Apper som ABRP f.eks hadde jo vært stilig at utviklerne lanserte for å passe bedre til å brukes direkte i bilen, fremfor gjennom android auto f.eks når de gir full støtte der. Da kunne de i tillegg ha hatt tilgangen til HERE Technologies sin API og datasett. 

F.eks så deler dem kartet sitt f.eks, https://developer.here.com/products/here-sdk?cid=API-Google-YT-0-Dev-Brand-E&utm_source=Google&utm_medium=ppc&utm_campaign=Dev_PaidSearch_DevPortal_AlwaysOn&utm_term=here api&gclid=CjwKCAjw5Kv7BRBSEiwAXGDEld5kyEmtKV4X64OfB7YnZ8HIYEIWXnkJOce5eUfQUNCm2OE2wtV28RoCmDsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Senger also revealed that VW Group will be using Android for future versions of the MIB infotainment platform, in large part because of the robust third-party app ecosystem with that OS versus Linux. "I think we need to open up. So Android will come in cars, giving customers access to this enormous ecosystem.
https://arstechnica.com/cars/2019/09/volkswagen-audi-porsche-vw-group-plans-one-os-to-rule-them-all/


Samme link har du fått flere ganger Salvesen. Kan du for engangs skyld bekrefte at du har lest og forstått hva planen er nå, slik at jeg slipper å få høre samme spørsmål om et par uker? Du kan forsåvidt slappe litt av og ikke stresse så mye. Car.Software opplegget ble startet i Juni 2020, så det vil ta sin tid før slike ting som dette når bilflåten, men de planlegger altså å ha tilgangen for det. Dog de ønsker å bygge VW.OS for å ikke direkte bruke Google sin appstore. Det hadde fordret at Google skulle hatt tilgangen til all dataen de ønsket, inklusivt sensor-data. 

Hvor har jeg fått denne linken? Det må du gjerne sitere meg på..

 

Å inkludere Android gjør ikke dine påstander sanne. Volvo gjør det samme... Ser ikke ett eneste api her, altså bare ville fantasier.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvor har jeg fått denne linken? Det må du gjerne sitere meg på..

Mener du at dette er første gangen du har spørt om kilder på dette med appstore og markedsplass? Det å bruke mer tid på dette gidder jeg ikke, og jeg ser at du ikke engang kan ha rukket å ha gått inn i kilden for å lese om det selv, så kjapt som du svarte tilbake. 

Fra nå kommer jeg ikke til å gidde bruke tid på å finne kilder til deg. 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Å inkludere Android gjør ikke dine påstander sanne. Volvo gjør det samme... Ser ikke ett eneste api her, altså bare ville fantasier.

Wow! Hvilket "ekosystem" er det han egentlig prater om? 
 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Mener du at dette er første gangen du har spørt om kilder på dette med appstore og markedsplass? Det å bruke mer tid på dette gidder jeg ikke, og jeg ser at du ikke engang kan ha rukket å ha gått inn i kilden for å lese om det selv, så kjapt som du svarte tilbake. 

Fra nå kommer jeg ikke til å gidde bruke tid på å finne kilder til deg. 

Wow! Hvilket "ekosystem" er det han egentlig prater om? 
 

Jeg kan ikke huske å ha fått den linken før nei, som sagt må du gjerne sitere meg.

Ja det er best å gi seg mens leken er god... De implementerer android for det er ett greit og etablert rammeverk. De som tjener penger på dette er google og de som utvikler apper. 

Det skinner greit igjennom at du ikke aner hvordan disse tingene henger sammen og aldri har utviklet noe som helst tilsvarende. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke huske å ha fått den linken før nei, som sagt må du gjerne sitere meg.

Du vet at jeg har snakket om dette flere ganger, men du har aldri spurt om det? Jeg mener du har spurt om dette før, og fått kilde før, om du er uenig så greit. Nå har du uansett fått den. Skal du nå da snakke om saken, eller fokusere mer på persondiskusjon? 

Sitat

Det skinner greit igjennom at du ikke aner hvordan disse tingene henger sammen og aldri har utviklet noe som helst tilsvarende. 

Relevanse for at VW planlegger å ha tilgang til en markedsplass? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Du vet at jeg har snakket om dette flere ganger, men du har aldri spurt om det? Jeg mener du har spurt om dette før, og fått kilde før, om du er uenig så greit. Nå har du uansett fått den. Skal du nå da snakke om saken, eller fokusere mer på persondiskusjon? 

Jeg snakker jo om saken, jeg mener du tar feil i antagelsene dine. Det handler ikke om deg som person, det handler om at jeg er uenig.

Det blir nok helt topp med Android i bilen, både for VW og Volvo. Men at Jonny android utvikler skal revolusjonere UI i en random VW har jeg ingen tro på. Men at han kommer til å selge navi systemer som VW ikke "gidder" å lage har jeg absolutt tro på. Eller kalkulator app og annet enn ellers finner i app storen.

 

Hvordan VW skal tjene mengder av penger her, det ser jeg absolutt ikke. Jonny vill dog le hele veien til banken.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det blir nok helt topp med Android i bilen, både for VW og Volvo. Men at Jonny android utvikler skal revolusjonere UI i en random VW har jeg ingen tro på.

Dette er stort sett kun en bi-setning rundt mulighetene som ligger der som jeg personlig håper at vil være mulig en eller annen gang i fremtiden. Dog selvfølgelig med andre forutsetninger enn at man bare kan kaste ut hva som helst som kan kjøpes. Android Automotive markedsplassen burde tross alt være endel strengere enn for mobiltelefonene syns jeg. 

Ser man på appen til han som gjorde om Hyundai sin mobilapp, så håper jeg ikke VW går i samme gate for å nekte slikt. Jeg håper de isåfall skriver en klausul på at alt på markedsplassen er "up for grabs" slik at de eventuelt kan ta inspirasjon fra hva andre utviklere gjør for å forbedre sine løsninger. 

 

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Hvordan VW skal tjene mengder av penger her, det ser jeg absolutt ikke. Jonny vill dog le hele veien til banken.

Ta avanse av kjøpesummen kanskje? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Dette er stort sett kun en bi-setning rundt mulighetene som ligger der som jeg personlig håper at vil være mulig en eller annen gang i fremtiden. Dog selvfølgelig med andre forutsetninger enn at man bare kan kaste ut hva som helst som kan kjøpes. Android Automotive markedsplassen burde tross alt være endel strengere enn for mobiltelefonene syns jeg. 

Ser man på appen til han som gjorde om Hyundai sin mobilapp, så håper jeg ikke VW går i samme gate for å nekte slikt. Jeg håper de isåfall skriver en klausul på at alt på markedsplassen er "up for grabs" slik at de eventuelt kan ta inspirasjon fra hva andre utviklere gjør for å forbedre sine løsninger. 

 

Ta avanse av kjøpesummen kanskje? 

Det er jo android som tar avansen, det er deres system som VW har valgt å bruke. 

Men det blir absolutt spennende å se hvordan dette blir fremover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Det er jo android som tar avansen, det er deres system som VW har valgt å bruke. 

Nei, de valgte å støtte den markedsplassen pga dens størrelse, men det er ingenting i veien for at de har en mer "lukket" markedsplass for større ting som krever mer innsyn og testing for slikt blir solgt. Det å konkurrere mot Android og Google burde jo ikke være så vanskelig. Er jo bare å legge seg på 28% avanse f.eks det, så ligger dem 2% under det Google tar for apper hos dem. Det at VW gruppen som eier endel av HERE teknologien får litt bedre avtaler derifra f.eks kan jo gjøre at de som bygger apper som utnytter datasett derifra i tillegg til litt fra bilen får det billigere om de lanserer appene hos VW fremfor hos Google. 

Altså er det greie muligheter for å tjene penger, og tilgangen til Google Androids markedsplass er jo kun et trekkplaster for å kjøpe biler som har den tilgangen, siden størrelsen på den høyst sannsynlig vil være rimelig stor fra første dag de åpner opp for muligheten. 

Lenke til kommentar

@oophus3do Når VW velger Android som OS så må de forholde seg til deres retningslinjer. Så det vil si 30% i lomma på Google, sånn er det bare. Ganske stor sak rundt lignende nå - Google/Apple vs Epic Games. VW kan selvsagt lage sitt eget OS, men tror du virkelig de greier det? Sånn helt seriøst? De sliter jo virkelig på slikt, de er jo en kassetspiller i dagens techo-verden 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

@oophus3do Når VW velger Android som OS så må de forholde seg til deres retningslinjer. Så det vil si 30% i lomma på Google, sånn er det bare. Ganske stor sak rundt lignende nå - Google/Apple vs Epic Games. VW kan selvsagt lage sitt eget OS, men tror du virkelig de greier det? Sånn helt seriøst? De sliter jo virkelig på slikt, de er jo en kassetspiller i dagens techo-verden 

Og om de lager eget OS så må de få folk inn for å utvikle på plattformen. Det er ikke lett. Bare å se i smart tv verden. Bare de som kjører ren android som fungerer. Samme med smart klokker osv. 

Å starte noe helt eget å dra med seg folk til å utvikle på plattformen (i stor skala) er ikke lett!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (26 minutter siden):

@oophus3do Når VW velger Android som OS så må de forholde seg til deres retningslinjer. Så det vil si 30% i lomma på Google, sånn er det bare. Ganske stor sak rundt lignende nå - Google/Apple vs Epic Games. VW kan selvsagt lage sitt eget OS, men tror du virkelig de greier det? Sånn helt seriøst? De sliter jo virkelig på slikt, de er jo en kassetspiller i dagens techo-verden 

Nei, det må de ikke. 30% er bare for google play store. Android er open source. Og Android er også basert på linux. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Nei, det må de ikke. 30% er bare for google play store. Android er open source.

Så da må de bygge en egen marketplace innad i Android, i et OS de bygger fra grunnen ved hjelp av Android sin Source. Det lukter ikke akkurat "suksess" når vi tenker på et firma som ikke en gang får til en enkel HMI en gang 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Så da må de bygge en egen marketplace innad i Android, i et OS de bygger fra grunnen ved hjelp av Android sin Source. Det lukter ikke akkurat "suksess" når vi tenker på et firma som ikke en gang får til en enkel HMI en gang 

Hvorfor skal de ha egen markedsplass? Og de bygger jo ikke noe fra grunnen av med Android.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):
bshagen skrev (11 timer siden):

@oophus3do Når VW velger Android som OS så må de forholde seg til deres retningslinjer. Så det vil si 30% i lomma på Google, sånn er det bare. Ganske stor sak rundt lignende nå - Google/Apple vs Epic Games. VW kan selvsagt lage sitt eget OS, men tror du virkelig de greier det? Sånn helt seriøst? De sliter jo virkelig på slikt, de er jo en kassetspiller i dagens techo-verden 

Og om de lager eget OS så må de få folk inn for å utvikle på plattformen. Det er ikke lett. Bare å se i smart tv verden. Bare de som kjører ren android som fungerer. Samme med smart klokker osv. 

Å starte noe helt eget å dra med seg folk til å utvikle på plattformen (i stor skala) er ikke lett!

VW. OS er laget på Linux med muligheten til å bruke Googles Markedsplass. Det betyr jo bare at de kan ha tilgangen inn dit, og ja. Selvfølgelig vil de greie å lage et eget OS.Men det er ingenting i veien for at VW.OS også har sin egen markedsplass styrt av VW gruppen. Der kan man kanskje ha 25% avanse vs 30% hos Google. Så får utviklere velge om de tar den ene over den andre. Googles fordel er jo brukere og sannsynligheten for å bli sett. VW's fordel vil isåfall være avhengig av hva VW selv velger å gjøre, for å prøve å tiltrekke seg ekstra brukere. Tilgangen til ekstra data fra bilen kanskje? Hvem vet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...