Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Oida, så nettopp en "review" etter to uker med eierskap fra"battery life". Han virket veldig positiv, men gud det var mye å ta tak i. Spesielt på software siden. Her har de rett og slett løyet om hva som mangler og hvor galt det er. Til og med musikk "spilleren" mangler normal funksjonalitet. Navi mangler masse og har gamle utdaterte kart(hvor er HERE og de fantastiske kartene??). Super buggy. Ac resettes etter en går ut av bilen, ingen innstillinger basert på bruker ser det ut til så en må konstant endre på ting en ikke liker pr tur. App fungerer ikke for mange, er treig og inneholder nesten ingenting. Cruise fikk klager, dette skulle jo være verdens beste med HERE osv...

 

Mange har klaget på Tesla er beta, men det her er jo nye høyder. Selv tripmeter og forbruk får de ikke til. Håper bms klarer å holde ekte verdier iallefall..

 

Skuffende fra Tyskerne, her har de forhastet seg veldig!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Navi mangler masse og har gamle utdaterte kart(hvor er HERE og de fantastiske kartene??).

Du missforstår litt teknologien. Den blir ikke "selv-rensende" før haugevis av biler er ute på veiene og utnytter den. Dog om du ser feil i kartet, så kan du gå inn på deres hjemmesider og manuelt forandre på hva som er feil, så dukker det opp etter undersøkelse i en oppdatering nå i starten - en grei sak å ha om du f.eks ønsker å fikse på ruter med lite trafikk. F.eks gårdsplassen hjemme. 

Bugs og feil må man forvente i starten. Over tid så vil bilene flagge feil og systemet vil forandre på dem selv. 

 

Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Skuffende fra Tyskerne, her har de forhastet seg veldig!


Dog enig med denne. De har forhastet seg, men det blir litt påtvunget grunnet CO2 kvoter. Man får trøste seg med at feilene stort sett er SW og kan rettes opp i, mens det underliggende viser veldig god potensiale over tid. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Du missforstår litt teknologien. Den blir ikke "selv-rensende" før haugevis av biler er ute på veiene og utnytter den. Dog om du ser feil i kartet, så kan du gå inn på deres hjemmesider og manuelt forandre på hva som er feil, så dukker det opp etter undersøkelse i en oppdatering nå i starten - en grei sak å ha om du f.eks ønsker å fikse på ruter med lite trafikk. F.eks gårdsplassen hjemme. 

Bugs og feil må man forvente i starten. Over tid så vil bilene flagge feil og systemet vil forandre på dem selv. 

Problemet som jeg forsto på brukeren var at kartene var gamle og utdaterte. Samt manglet info om lade stasjoner osv. 

 

Bugs og feil var jo det tyskerne ikke skulle ha, det har blitt sagt i 8 år nå siden Tesla startet på "samme" måte bare langt bedre. Nå ser en at tyskerne kjører samme taktikk, bare 8 år etterpå.

 

Systemet vill forandre dem selv?? Så 15km så mangler på tripteller vill bare automagisk fikse seg selv? 

 

Man skal heller ikke glemme at VW var ute å sa at det kun ville mangle AR teknologi og en ting til. Dette var jo direkte løgn som en liker å påpeke hos tesla når de er ute i offentligheten:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Problemet som jeg forsto på brukeren var at kartene var gamle og utdaterte. Samt manglet info om lade stasjoner osv. 

Slik jeg har forstått HERE så har de fokusert seg på hovedveiene. Man vil finne problemer der en side-vei f.eks går ved siden av hovedveien og skiltgjenkjenningen ser skiltet fra sideveien. Dette må altså rettes opp i innunder databasen, slik at man flagger skilt som ikke skal inkluderes. Dog dette kan du fint gjøre selv nå helt i starten av teknologien, om du f.eks opplever et problem til og fra jobb, så gå inn til HERE sidene og fiks det. Over tid, så vil teknologien være "selv-rensende" siden man får mer data på biler som kjører rundt. Det vil alltids være 2-3 biler som vil oppleve feil i henhold til at fartsgrenser justeres pga veiarbeid f.eks, men etter at 2-3 biler har flagget skilt for å være feil, så vil systemet oppdateres og "rense" seg selv for feilen uten manuelt arbeid. 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Bugs og feil var jo det tyskerne ikke skulle ha, det har blitt sagt i 8 år nå siden Tesla startet på "samme" måte bare langt bedre. Nå ser en at tyskerne kjører samme taktikk, bare 8 år etterpå.

Litt forskjell på bugs rundt musikkavspilling, og det at teknologi implementeres som fordrer nye SAE J3016 definisjoner og regler i måten man innfører autonomi på. 

 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Systemet vill forandre dem selv?? Så 15km så mangler på tripteller vill bare automagisk fikse seg selv? 

Du forstod vell at jeg snakket om HERE Teknologien, siden det var dette jeg siterte????? 


0.8% avvik på tripteller er da ikke unormalt? Samt en særlig vanskelig ting å justere på? 

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Man skal heller ikke glemme at VW var ute å sa at det kun ville mangle AR teknologi og en ting til. Dette var jo direkte løgn som en liker å påpeke hos tesla når de er ute i offentligheten:)

Komplett mangel på en funksjon, og bugs er ikke det samme Salvesen. Mengden bugs må de få kritikk for, for det fortjener dem. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

@oophus3do Når VW sliter med bugs og slikt i en ny bil, så er du moderat, du sier til og med at dette "må forventes" - mens når Tesla gjør det så er det "krise", "løgn", "svindel" osv. Jeg håper at du nå, nå som du ser VW slite med ID.3, at du kan komme til en Tesla-debatt med et litt mer nyansert blikk. Det hadde vært mye hyggeligere å debattere med deg da :)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (40 minutter siden):

 

Sitat

Litt forskjell på bugs rundt musikkavspilling, og det at teknologi implementeres som fordrer nye SAE J3016 definisjoner og regler i måten man innfører autonomi på. 

Handlet ikke om bugs rundt musikk avspilling, det var bare en mangel. Ser ikke hva dette har med autonomi å gjøre. Det er en total avsporing.

 

Sitat

Du forstod vell at jeg snakket om HERE Teknologien, siden det var dette jeg siterte????? 

0.8% avvik på tripteller er da ikke unormalt? Samt en særlig vanskelig ting å justere på?

Nei, men det var oppklarende.

Det var 1,5% å avg consumption var helt på tur.

Sitat

Komplett mangel på en funksjon, og bugs er ikke det samme Salvesen. Mengden bugs må de få kritikk for, for det fortjener dem. 

 

Stemmer, og det var funksjonalitet som manglet. Han nevner masse i filmen. Bugs kommer på siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (18 minutter siden):

@oophus3do Når VW sliter med bugs og slikt i en ny bil, så er du moderat, du sier til og med at dette "må forventes" - mens når Tesla gjør det så er det "krise", "løgn", "svindel" osv. Jeg håper at du nå, nå som du ser VW slite med ID.3, at du kan komme til en Tesla-debatt med et litt mer nyansert blikk. Det hadde vært mye hyggeligere å debattere med deg da :)

Nei, jeg gir dem jo kritikk for bugs? Dog når det gjelder HERE Teknologien så er jo "bugs" endel av systemet. Veinett og skilting forandres jo på fortløpende, så det kan egentlig ikke kalles en bug heller. Det er jo derfor det er revolusjonerende å ha et system som kan fikse seg selv over tid, fremfor at man for evig tid er avhengig av manuelle justeringer i et kart. 

Men ja, VW ID.3 er hastet ut og frem, og det har uferdig SW for hvor de nok ønsket å være. Dog når man sammenligner bugs mot musikkavspilling og kritikk Tesla har fått tidligere rundt "bugs", så omhandler det temaer som ikke kan sammenlignes. Tesla sin implementasjon av autonomi fordrer at SAE J3016 faktisk må forandres. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Handlet ikke om bugs rundt musikk avspilling, det var bare en mangel. Ser ikke hva dette har med autonomi å gjøre. Det er en total avsporing.

Du roper og klager på at Tesla har fått kritikk før, men du må forklares forskjellene rundt hvor kritikken er hardest. Jeg har aldri kritisert Tesla noe særlig på om f.eks prumpe-appen ikke har fungert feilfritt. Dog når det gjelder funksjoner som kan stå mellom liv og død, så har jeg gitt dem kritikk der. Til nå så har ikke ID.3 hatt tilsvarende mangler i det de lanserer, og manglene omhandler stort sett mindre uviktige ting når det gjelder sikkerhet.   

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det var 1,5% å avg consumption var helt på tur.

Hvem har rett da isåfall? Battery Life som er ny i "gamet", eller Tesla Bjørn som har holdt på med dette i årevis nå? 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg gir dem jo kritikk for bugs? Dog når det gjelder HERE Teknologien så er jo "bugs" endel av systemet. Veinett og skilting forandres jo på fortløpende, så det kan egentlig ikke kalles en bug heller. Det er jo derfor det er revolusjonerende å ha et system som kan fikse seg selv over tid, fremfor at man for evig tid er avhengig av manuelle justeringer i et kart. 

Men ja, VW ID.3 er hastet ut og frem, og det har uferdig SW for hvor de nok ønsket å være. Dog når man sammenligner bugs mot musikkavspilling og kritikk Tesla har fått tidligere rundt "bugs", så omhandler det temaer som ikke kan sammenlignes. Tesla sin implementasjon av autonomi fordrer at SAE J3016 faktisk må forandres. 

Du har jo tidligere sagt at VW ville aldri sluppet bilene i markeder der kartene ikke var klare, det ser en jo er helt feil nå. Cruise fungerer absolutt ikke normalt på grunn av dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Du roper og klager på at Tesla har fått kritikk før, men du må forklares forskjellene rundt hvor kritikken er hardest. Jeg har aldri kritisert Tesla noe særlig på om f.eks prumpe-appen ikke har fungert feilfritt. Dog når det gjelder funksjoner som kan stå mellom liv og død, så har jeg gitt dem kritikk der. Til nå så har ikke ID.3 hatt tilsvarende mangler i det de lanserer, og manglene omhandler stort sett mindre uviktige ting når det gjelder sikkerhet. 

Du tuller nå? Se hva han sier om bugs, noen biler fungerer ikke. Han sier at han opplever lane assist farlig å ønsker å ta det av. Men må gjøre dette hver gang pga de ikke klarer å lagre innstillinger. Det er ikke bare småsaker det her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Du har jo tidligere sagt at VW ville aldri sluppet bilene i markeder der kartene ikke var klare, det ser en jo er helt feil nå. Cruise fungerer absolutt ikke normalt på grunn av dette. 

Kart vil aldri være klare. Det er umulig å få til når veiarbeid foregår daglig. Så man vil alltids ha noen biler som opplever feil om man skal tillate bruken av kart som redundancy mot skilt-flagging lokalt i bilene. 

Men du kan fint finne frem sitat der jeg har sagt at kart må være klart? Ettersom det er en umulighet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Du tuller nå? Se hva han sier om bugs, noen biler fungerer ikke. Han sier at han opplever lane assist farlig å ønsker å ta det av. Men må gjøre dette hver gang pga de ikke klarer å lagre innstillinger. Det er ikke bare småsaker det her.

Jeg har da aldri forsvart biler som ikke fungerer? Selvfølkgelig fortjener f.eks Polestar og VW kritikk for de bilene som ikke fungerer som hos alle andre. 

Lane assist er kun den funksjonen som dytter bilen inn om man er på vei ut av veibanen. Den er lik her som hos absolutt alle andre, og ja - kritikk fortjenes inn i måten dette implementeres på. Jeg ville helst sett for meg at IR-sensor var på plass før man i det hele tatt fokuserte på ALKS systemer og avarter. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 minutter siden):

Kart vil aldri være klare. Det er umulig å få til når veiarbeid foregår daglig. Så man vil alltids ha noen biler som opplever feil om man skal tillate bruken av kart som redundancy mot skilt-flagging lokalt i bilene. 

Men du kan fint finne frem sitat der jeg har sagt at kart må være klart? Ettersom det er en umulighet. 

Ok, det kan jeg fint gjøre.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Du må vise meg til sitatet du ønsker å ta frem, for jeg leste den posten og fant ikke det du sikter etter. 

ok?

Sitat

VW selger en ID.3 inn i et marked hvor dette ikke er støttet.

Vi snakket om hvor kart ikke var mappet og du sier det ikke vill selges inn. Men over her sier du i mot deg igjen.

Dette blir for dumt.. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Du må vise meg til sitatet du ønsker å ta frem, for jeg leste den posten og fant ikke det du sikter etter. 

ok?

Sitat

VW selger en ID.3 inn i et marked hvor dette ikke er støttet.

Vi snakket om hvor kart ikke var mappet og du sier det ikke vill selges inn. Men over her sier du i mot deg igjen.

Dette blir for dumt.. 

Teknologien er jo støttet? Det som må fikses er situasjoner der to veier går inntil hverandre, og det vil gjøres over tid med hele den "selvrensningen" som skal foregå. Det er jo dette som er fordelen med "pathingen" som kan fordeles i høyoppløselige kart. Alternativet er at man alltids har problemer lokalt ved at skiltgjenkjenning ikke klarer å flagge dem korrekt til å tilhøre veiene man er på. 

Kart vil i så måte aldri være 100% oppdaterte hele tiden, da det er en umulighet, som jo er hele poenget til den automatiske flaggingen og "selvrenselsen" av systemet. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Teknologien er jo støttet? Det som må fikses er situasjoner der to veier går inntil hverandre, og det vil gjøres over tid med hele den "selvrensningen" som skal foregå. Det er jo dette som er fordelen med "pathingen" som kan fordeles i høyoppløselige kart. Alternativet er at man alltids har problemer lokalt ved at skiltgjenkjenning ikke klarer å flagge dem korrekt til å tilhøre veiene man er på. 

Kart vil i så måte aldri være 100% oppdaterte hele tiden, da det er en umulighet, som jo er hele poenget til den automatiske flaggingen og "selvrenselsen" av systemet. 

Ro ro til fiskeskjær, hvor mange fisker får vi der?

 

Nei, nå ble det useriøst. La oss være uenig nok en gang å gå videre:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har også sett denne battery life fyren og syntes at han oppsummerte gode og dårlige sider greit.

Vw har sagt i over et år st software ikke vil bli perfekt med en gang og at folk kan velge å leve med dette vente eller kjøpe en annen bil.

Det som var med line assist var at på smale veier ønsker man å kjøre overveimerking. Systemet tvang han innpå veien om han kjørte over. 
 

Det han irriterte seg over var at han måtte inn på en skjerm for å slå det av. Han ønsket en knapp

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Ro ro til fiskeskjær, hvor mange fisker får vi der?

Nei, nå ble det useriøst. La oss være uenig nok en gang å gå videre:)

Hvordan mener du at kart-data skal kunne klare å være 100% oppdaterte hele tiden? Det er en selvfølge at det ikke er mulig, og sitatet du tok frem har absolutt null med det du anklager meg for å ha sagt å gjøre. HERE Teknologien er støttet der ID.3 blir lansert, men det vil alltids være "bugs" der. Det er jo hele poenget med systemet, at det er laget for å kunne fikse seg selv. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Hvordan mener du at kart-data skal kunne klare å være 100% oppdaterte hele tiden? Det er en selvfølge at det ikke er mulig, og sitatet du tok frem har absolutt null med det du anklager meg for å ha sagt å gjøre. HERE Teknologien er støttet der ID.3 blir lansert, men det vil alltids være "bugs" der. Det er jo hele poenget med systemet, at det er laget for å kunne fikse seg selv. 

Når har jeg sagt det? 

Nei, alle som leser den tråden ser hva som ble diskutert der. det var at dette kom til å bli sluppet i markeder der dette ikke var mappet og det kommer ikke til å fungere. Du var uenig. 

 

Men som sagt, ingen vits å diskutere videre når vi bare er uenige om en sak. kommer ingen vei og gjør ingenting godt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...