Jump to content

oophus3do

Medlemmer
  • Content Count

    9601
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    55

oophus3do last won the day on July 29

oophus3do had the most liked content!

Community Reputation

9470 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. oophus3do

    Elbil-tråden

    Ser ut som linken er oppdatert, og Politiet snakket seg bort. Enda bra, for det motsatte ville vært håpløst.
  2. oophus3do

    Elbil-tråden

    Rådata inkluderer videoer. Man kan se hva bilen så uten at man trenger analysere hvordan å løse autonomi i dette tilfellet. Man skal jo kun finne ut av dødsårsaken og skyld. Det eneste Tesla skal og burde dele her er rådata, samt flagging av om systemer er påslått eller ikke. Det er ikke nødvendig å dele mer enn dette, og det er heller ikke poenget til en "black box" system.
  3. oophus3do

    Elbil-tråden

    Det er jo ingen hemmeligheter man deler av å dele rådata fra sensorer, slik at man kan gjenskape situasjonen, samt av/på logger av systemer som er på eller av? Det Tesla ønsker å skjule er jo hva som foregår bak i deres system for å løse autonomi. Den dataen trenger man ikke tilgang til, men det er viktig at man får dataene som gjør det mulig å gjenskape situasjonen. Tesla deler jo ingen av sine hemmeligheter ved å vise bevis på om personen kjørte med AP på eller av? Samt med råsensor data, så får man video som kan beskrive situasjonen og hvorfor det var mulig å forekomme. Hoppet mannen egentlig ut i veien? Var han skjult før i siste stund? osv. Det å i det hele tatt nekte å dele slik informasjon må man stoppe - rett og slett.
  4. oophus3do

    Elbil-tråden

    SAE J3016 har alltids vært ei "work in progress" sak rundt definisjonen av den. Den er blitt forandret flere ganger. Paneldiskusjonen jeg sliter med å finne link til, diskuterte neste revisjon. Det å finne link til en revisjon av noe som ikke er klart ennå er umulig. Det forklarte jeg sist gang også. Men jeg leter litt nå, så får jeg se om jeg finner linken. For det var en interessant diskusjon, som alle som er interessert egentlig burde ta en kikk på. 60 land og deres leverandører for teknologien har signert dette allerede. Rå sensor-data inneholder ikke noe farlig data, eller noe hemmelig data? Det er hva man gjør med dem som isåfall vil være hemmeligheten lokalt hos OEM's. Den trenger man jo ikke få. Alt man vil ha er rådata fra sensorer som skal lagres i 30 minutter av gangen hver gang slike funksjoner er påslått. Audi gir jo f.eks slik data til de som ønsker den. Fint for PhD's eller skoler f.eks som vil jobbe med autonomi. Eller som i dette tilfellet, politiet som må finne ut av straffeskyld rundt et dødsfall.
  5. oophus3do

    Elbil-tråden

    Det er ikke vedtatt at det skal det, men paneldiskusjonen med SAE involvert var inne på at nå mens SAE Standarden J3016 får en ny revisjon, så vil mulighens de signerte forandringene som allerede er gjort av 60 land, også inkluderes innenfor nivå 2 autonomi. Må lete på Twitter for å finne link, men skal gi det 5 minutter. Hvis ikke får du bare vente til hva som blir annonsert etter revisjonen. Uansett så ser man jo effekten her i hvorfor det er viktig. Man kan ikke tillate at OEM's nekter å dele rå sensor-data under slike tilfeller. EDIT: Ser at jeg skrev det bombastisk, og glemte å legge til "imo" på slutten av den første setningen. Men ja, det er altså min mening grunnet hva jeg hørte fra paneldiskusjonen tidligere om definisjonen av autonomi, og dette er et eksempel på hvorfor jeg mener det blir påtvunget.
  6. oophus3do

    Elbil-tråden

    https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=43011 På grunn av slike hendelser, så vil EU tvinge frem Black Box konseptet og kravet imo. Originalt ment for å innføre autonomi fra level 3 på en sikker måte, men nå diskuteres det altså å innføre dette også innenfor nivå 2 assists. Sensor data vil isåfall være åpent tilgjengelig for alle, inkludert politiet.
  7. Ja, værfenomener er ofte over store områder samtidig. Det i seg selv betyr at jo mer RE vi intorduserer, jo mer energi må vi lagre til senere når de værfenomenene er tilsvarende dårlig. Altså ser man kjapt fordelen av å ha to verdikjeder. Elektroner har ingen verdi om de ikke finner frem til forbruket. Molekyler kan lagres og fraktes samt selges når forbruket trengs. Power-to-X har ulike verdikjeder og mange mulige kunder. Ja, da får du bare vente og se. Husk at CAPEX for elektrolyse allerede har vist veien for hele 82,5% kostnadskutt. Gevinstene og effektene av "economies of scale" har vi sett i absolutt alle segmenter vi i dag bruker, og er et godt forstått begrep og effekt.
  8. Kanskje du skulle *lest* rapporten før du viste til den da? Det har jeg jort. Som sagt, Vind/Sol/Batteri/Hydrogen systemet er billigst. 75% billigere altså. 80.5% billigere om man optimaliserte systemet litt og eksporterte energi gjennom en ny verdikjede. Slike resultat som dette er grunnen til nyhets-strømmen som flommer inn idag. Det blir lansert flere prosjekter daglig enn det gjorde i hele 2017.
  9. 👆 Spørsmål og dilemma: Når får vi den første off-grid hurtigladeren til f.eks gruvedrift. Jeg vet hva svaret her blir, men er det noen som trur at batterier blir en løsning her alene? Hint: Undersøk spørsmålet og se hva ulike gruvebedrifter gjør for å løse problemet. Svaret er nemlig linket til noe som relaterer seg til tråden. Kan svaret på dette tenkes å utnyttes for off-grid løsnigner andre steder?
  10. Har kritisert Auke Hoekstra for å ikke få litt mer oversikt over CO2 utslipp gjennom gjenbruk, under sine analyser. Batterier fordres å være mer ressurskrevende å resirkulere enn motor og drivlijne fra ICEV som har hatt verdikjedene gående her ei god stund. Uansett vil BEV bli bedre og bedre med tiden, så det jo ikke noe tvil rundt hvor man skal gå. Men man må faktisk prise Polestar for å kjøre på med ærlighet her. Dette kan de bruke ved neste korsvei for å vise forbedringer hos seg selv, og da håper jeg folk jubler og setter såpass stor pris på disse analysene at man tvinger litt andre OEM's å gjøre det samme.
  11. Jobbes med auxiliary generators for "boil-off" hydrogen rundt LH2 transport. Rett og slett PEM brenselceller som tar seg av "accommodation" fasilitetene. (Sorry, hjerne-teppe for mange ord her nå).
  12. Jepp. De ser for seg muligheten i å rett og slett øke etterspørsel selv fremfor å vente på kunder, der de selv kan finne etterspørsel for den ene eller den andre verdikjeden. Resultatet vil være at alt av utstyret som følger med og som setter prisen ut fra vindkraft (i dette tilfellet) faller kjappere etter dette er løst, enn noen sinne tidligere. En ekstra verdikjede vil presse prisene ned for batterier, solceller, vindkraft, mer effektive vannturbiner osv i tillegg til at man får en fornybar og resirkulerbar gass som kan erstatte ekstremt mange problemområder angående utslipp. F.eks: Vannkraft A produserer idag 1MW kraft, et lite kraftverk som ofte stopper opp sin produksjon og starter å lagre siden de ikke kan konkurrere mot spotprisen og produksjonen lengre opp i dalen fra et større vannkraftanlegg. Når snøen smelter, så er uansett kraftnettet mettet av andre kraftprodusenter i nærheten, så de har vært der med sin 1MW produksjon siden 60 tallet uten å finne behov for å bruke penger på å effektivisere sin produksjon. Når man introduserer en ekstra verdikjede så vil disse folkene plutselig finne en grunn til å kunne skalere opp sin produksjon. Muligheten har vært der i mange, mange år allerede, men grunnen til å bruke penger på det kommer først nå. Plutselig kan disse folkene kanskje produsere peak 3MW istedenfor med mer effektive turbiner og bedre utnyttelse av vannet som renner forbi. Situasjonen er som før, og kraftnettet trenger ikke og har ikke plass til mer enn 1MW, men nå har de muligheten i å oppnå 1MW peak tidligere for å fylle nettet oftere, samt de har 2MW til overs til en ekstra verdikjede. Effektiviteten er økt med 200% for selve produksjonen. Tidligere når de hadde et 1MW anlegg så nådde de ikke så ofte peak produksjon for det kraftnettet kan ta, mens idag med en mer effektiv produksjon, så når de maks-kapasitet for den ene verdikjeden oftere, og de kan hoppe over til å utnytte den andre verdikjeden for eksport gjennom sjø, vei, eller rett og slett stå som eier for sin egen hydrogenstasjon for lokale bønder og en eller annen fyr som kjører ut tømmer og pukk engang i blant. Enkel måte å dekarbonisere distriktene med sin nyoppdagede tilgjengelige kraft.
  13. Må bare sikre at det ikke er uklart. For det var litt stort fokus på den tabellen uten å forklare litt hva den sier og betyr.
  14. Hvorfor i all verden skulle man brukt lagret energi for å produsere strøm for å lagre energi igjen? Det man forsker på er et kombinasjonsanlegg ja. Man har en relativt grei batteribank som er skalert for å gjøre sin beste oppgave. Balansere frekvensen i nettet. Når man ser at overproduksjonen vil foregå over lengre tid, så er batteriet stort nok til å ta imot energi frem til elektrolysørene er varme nok til å produsre hydrogen for å lagre den. Med hydrogen så får man en betydelig større "energi-bank" å leke med. Energi-produsentene kan få en større "el-sertifikat og/eller opprinnelse garanti - bank" f.eks å love bort, når de i periodevis vet at de får mye lagret energi som kan gjøre at vinden "blåser" selv når det er vindstille, eller at "sola skinner" selv når den er gått bak horisonten og det er natta og kvitte seg med. Eget lager for å ha en nødgenerator som brukes kun for å oppnå lovnadene kan være lurt og fordre at man kan selge betydelig mer årlig uten så stor risiko for å produsere for lite. I tillegg kan man alltids eksportere ut energien over dette igjen til mange ulike behov. Det er mange verdikjeder å ta av innenfor "power-to-x". Mot Diesel f.eks så vil det være rimelig enkelt for en energiprodusent som har egen elektrolyse å tjene penger på power-to-x. 50kWh per kilo fordrer at det kan være greit å starte å lagre energi for ettersalg senere når de produserer for 50øre/kWh. Da står de der med produksjonskost før opex kostnader på 25kr/kg. Det er langt opp til 50kr/kg som vil være konkurransedyktig mot Diesel her i Norge. Økt etterspørsel gjennom molekyl-verdikjeden vil faktisk være enklere å tjene på mange ganger enn det å konkurrere på pris mot spot-prisen i kraftnettet. Så mer RE kan skaleres opp uten noen ettertanke om etterspørsel etter strøm for et prosjekt som fint metter det behovet fra før av. Legg til mer solkraft, eller vindkraft til eksisterende kraftverk for en billig penge, og øk produksjonstakten for elektrolyse og den andre verdikjeden.
×
×
  • Create New...