Jump to content

oophus3do

Medlemmer
  • Content Count

    7957
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    54

oophus3do last won the day on May 13

oophus3do had the most liked content!

Community Reputation

8614 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I små båter ja, men i større fritidsbåter så har man gasslager og rør til kjøkken inne, varme samt utegrill. Så mer komplekse systemer er jo løst selv I urolig sjø.
  2. Ok? Jeg lever ikke i en liten boble og oppdaterer meg på hva som skjer utenfor Norge også.
  3. Det er fordi ingen av dem har vært kjente medie folk i motorsport som gjør at jeg ikke husker navnene. Det finnes tross alt noen folk i det segmentet. Hvorfor ikke bare se videoene selv med et søk? Rimac har jo en egen YT kanal som faktisk er ganske interessant. Du kan godt mene at jeg juger. Merkelig sted å juge på når vi snakker om et argument som gir elbilene en fordel over eldre fossile drivverk. Torque Vectoring vil kunne reagere mye kjappere enn ABS og TC systemer. Er du ikke enig i det?
  4. 60% effektivitet, 20-30% kraftigere og mer volt ut av FC, 25% lengre rekkevidde og økt arbeidsområde til mellom - 30 til +50 grader er forbedringene kun mellom de to modellene. Alt dette er totalt imot dine originale utgangspunkt i at utstyret ikke vil forbedre seg over tid mens batterier gjør det. Det du glemmer er at bedre batterier betyr mer plass for H2. Bedre batterier betyr mindre formfaktor for utstyret for en FCEV og mindre og mindre biler kan lages slik. Mindre batterier med høyere energitetthet betyr større muligheter for kombinasjoner batterier + rekkeviddeforlenger og plugin muligheter.
  5. Båter har da hatt gass-systemer for matlaging feks? Men enig at det krever ekstra med fokus for å holde sikkerheten i sjakk. Det er flere som utforsker muligheten og uhell er ikke akseptabelt, så jeg regner med de havner på gode løsninger.
  6. Logikken jeg prøver å vise er at personbiler vil være tilgjengelig fordi det er påtvunget i diverse land utenfor Norge. BMW vil ha FCEV I sin produktportefølje og dermed vil dem som et eksempel være tilgjengelig. Om det vil slå an i Norge i stor grad er jeg enig er lite sannsynlig siden vi har forholdene til rette for at BEV fungerer i vår skala. Mens I land med 10x personer, så er det mer problematisk å ha lade infrastruktur som kan støtte de store utfartsdsgene ut av byene og tettstedene. Dog jeg mener fremdeles at diverse nisje behov her også passer ypperlig til FCEV. Nettverket vil uansett tvinge seg igjennom grunnet ting og langtransport samt flåte salg. Der kan vår lille andel av FC personbiler utnytte. Næringstransport og diverse yrker trenger produkter som støtter betydelig større forbruk i bilene sine i periodevis. For normale folk med normale behov så er jeg enig med deg. De vil kjøpe BEV. Bilprodusenter er fra utlandet og utlandet bestemmer hvilke biler som er tilgjengelig. Derfor gir det mening å peke til andre scenarier i andre land. Gjør gjerne det og bookmark det bare? 1,2 millioner elbiler spredt ut i et land med omtrent mest areal per menneske på kloden vs 10 millioner elbiler som skal ut av byer i andre land og møtes i midten hvor 5 millioner andre elbiler også må lade på vei til svigers, hytta eller feriemålet fra nabobyen. Hvilke behov du ser der ute vil bestemme hvilke biler du kan kjøpe her i Norge fra utenlandske bilprodusenter.
  7. I Norge. Det at vi i det hele tatt klarer å sette effektbehovet I prøve i en av verdens beste nett med de andelene elbiler vi har burde si deg noe. Prøv å løs problemene ut av multimillion byer I land som bruker naturgass for varme i store kvantum. En normal taxi er en personbil. Det samme med pickup trucks. Sier hvem? Deg? Og i hvilke land? OEMs er uenig med deg og forventer å måtte beholde en diversifisert portefølje lengre enn til 2030. Ifølge Japan's stønader for NEV produkter så er det lite trolig. De har fra før av funnet ut at gode PHEV produkter vil gjøre mer for CO2 kutt enn jaget på kun BEV. Landet vil ikke klare å støtte en 100% BEV flåte, og de er ikke alene om det problemet. Ergo en hydrogen strategi. For løsningen er BEV og FCEV i kombinasjon. DC hurtiglading lading er desverre en Nokia/Kodak situasjon forutenom der man klarer å beholde behovet. Det er i byene, og rundt dem. De som bor utenfor vil alle kunne saktelade.
  8. Potensialet ligger altså på 33,300Wh/kg. Første generasjon Mirai i sin helhet, inklusive batterier lå på ca 650Wh/kg. Lettere pumpe betyr høyere energitetthet I systemet. Bedre H2 wrapping betyr mindre vekt I tank mot lagret H2 = bedre total energitetthet. Lettere omformer betyr? Mer volt per celle i brenselscellen betyr? Lettere batteriet betyr? Lagret H2 I Sodium Borohydride pulver er allerede bevist en energitetthet til 9,000Wh/kg. Lagret H2 I Lithium Hydride vil ha enda større potensiale og systemet i et slikt oppsett i mindre skala er bevist å være 90% effektivt. Man nærmer seg energitettheten til bensin og diesel mens man er 3, nesten 4 ganger mer effektiv i det potensiale betyr at du tar feil. Den totale energitettheten i systemene har selvfølgelig forbedringspotensiale vs energitettheten i 2014 Mirai. Ballard brenselcelle 8 generasjon har samme effekt på halvparten av cellene vs generasjon 7. Det betyr at? Om du bruker en brenselcelle for å styre varierende forbruk direkte, vs som en generator som kun går maks effektivt så øker du enkelt effektiviteten 10-15%. Det betyr i praksis 20-30% lengre rekkevidde på samme mengde H2. Mål gjerne rekkevidden på H2 prototype biler i 2009 vs 2016 på Nexo. Hva finner du? Samt hva er forklaringen på de forbedringene?
  9. Husker ikke navnene siden jeg aldri trudde jeg ville måtte pugge dem, og jeg gidder ikke se de samme filmene om igjen for å tilfredsstille nitpickinga di. Søk opp Rally Cross, RallyX, WRC electric, Rimac og undersøk det. Det er stilige filmer å se, og viser fordelen av elmotoren vs fossile motoren i motorsport. Det er du vel interessert i?
  10. Trur du går glipp av poenget. AC saktelading vil være en mulighet uavhengig av energi lagringen i fremtiden. BMW, Daimler og Jaguar snakker alle om hvor de mener en rekkeviddeforlenger gir mening. Det er på de større modellene sine, og alle inkluderer batterier som er store nok til at de vil kunne bli sakteladet. Dine største innvendinger til dagens PHEV produkter er at ting er designet på hodet. Fordelen med FCEV er jo at man starter i riktig ende automatisk. Drivverket er et BE drivverk, og FC er en normalt uttalt en "auxillery generator" som kan sende strøm i flere retninger. Enten direkte til batterier, eller motor, eller en kombinasjon. H2 behovet vil i personbilsegmentet kun erstatte DC behovet. Prisen mellom H2 og DC hurtiglading er tilsvarende den samme, og begge vil kunne saktelade hjemme. Forskjellen er jo at H2 vil være billigere så kjapt man hopper opp i MW behov. Jo bedre batteriene blir, jo mindre kan produktene være som inkluderer H2 utstyr. Agree to disagree. Se feks på motviljen I å lage hurtigladere I Nord Norge. Enova er igang med den tredje runden med 100% støtte for laderne. Andre land har enda større forskjeller i mennesketetthet mellom "landet" og byene. Det å støtte ferieutfart for millionbyer vil være et helvete på kun DC hurtiglading. Det billigste er kombinasjonen DC hurtiglading og H2 infrastruktur. Igjen, les Deloitte analysen. Din tankefeil er å splitte behovet jevnt over døgnet, uken og månedene for hurtiglading. Slik fungerer det ikke. H2 produksjon kan bruke uker og måneder på å stå klart for å få unna de største utfartsdsgene i året, og har større frihet i å filtrere energipriser for produksjonen. Hva er en pickup truck? Taxier må du da også løse i et skift oppsett slik man ser i mange land. Som sagt, formålet er ikke å ta BEV andeler. Det er å ta dagens ICE og PHEV andeler.
  11. https://www.yanmar.com/global/news/2020/06/04/75041.html Vi er nok for seint ute her også.
  12. Ser at du skriver om at formålet vil være å bytte ut BEV, jeg for min del poengterer at de som har sluttet med det tåpelige systemet med fylling av drivstoff kun på en stasjon ikke vil tilbake NEI! Det er jo nettopp det jeg IKKE sier! Det er INGEN som sier at formålet er å bytte ut eksisterende og fremtidig BEV flåte. Formålet er som jeg tydeligvis må gjenta uendelig ganger her inne er å se på de som idag velger å kjøpe ICE og PHEV produkter. Det er her mulighetene ligger for å erstatte det segmentet med et alternativt nullutslipp alternativ. BEV + FCEV vil I samarbeid kunne utradere ICE variasjonene. Resten av det du skriver om handler om DIN situasjon. Du har jo kjøpt en BEV og eksisterer ikke i det segmentet som idag velger ICE eller PHEV. Åpenbart.
  13. De som nå etterhvert tester elbilene som vil bli kravet innenfor rallyX. I tillegg så har Rimac noen stilige videoer ute med sjåfører fra ulike motorsports grener. Alle er vel enig i at sikkerhetssystemer har forbedret seg over tid? Hva er grunnen til forbedringene? Finner man svaret på dette, så forstår man hvorfor torque vectoring er neste steg. Tesla får jo dette de også på sin Plaid setup, og jeg tipper Tesla også leker med tanken om elmotor til hvert hjul etterhvert.
  14. Argumentet ligger fast i hvor vanskelig det blir å tjene penger på infrastruktur til hurtiglading. BEV bilene blir bedre, og folk kjøper biler som dekker sine behov i større og større grad. Folk hurtiglader ikke nok, siden folk flest starter hver dag med 100% SoC hjemme. Det å da støtte behovet som i stor del kun er der i utfartsdager blir for dyrt jo større man skalerer opp elbil flåten. En H2 stasjon vil kreve en mye mindre strømregning for å møte det samme behovet per helg og til ferier. Det å følge behovet er mye billigere over en viss skala. Du glemmer behovet for batteriet. Det er billigere med et 20kWh batteri og H2 utstyr ved skala i en arbeidsbil vs et batteri på 200kWh.
  15. Undersøkelsen viser svar på hva du spør om. Pris må også gi mening. Altså er ikke FCEV særlig aktuelt for det private markedet ennå. Men typisk flåte salg til taxi markedet er der hvor veksten ligger. Paris har feks bestilt 600 FCEV til den bruken. Dog når prisen går ned, så viser undersøkelsen at behovet ligger der siden flere faktisk svarte at de ville kjøpt en FCEV vs BEV om de konkurrerte likt på pris. WLTP/EPA rekkevidde fungerer dårlig i land hvor de kjører i 160 km/t til jobben daglig. Svaret er rimelig enkelt. Har dem et behov som krever høyt forbruk, som det å frakte mye vekt, eller kjøre fort så gir en rekkevidde forlenger mening. Ellers er jo BEV det naturlige valget å ta.
×
×
  • Create New...