Jump to content

oophus3do

Medlemmer
  • Content Count

    4394
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

oophus3do last won the day on October 28

oophus3do had the most liked content!

Community Reputation

3922 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det å starte en månedlig sparing hadde jeg gjort uansett. Når finanskrisen kanskje kommer, så vekter man seg bare ned uten særlig problemer. Dog det å "vente" på noe som "kanskje" kommer er nok en feil altfor mange har gjort i 3-4-5 år allerede nå.
  2. Tar vell ikke lange tiden før folk nekter å kjøpe elbiler, og heller går på leasing-avtaler istedenfor, når mer og mer uansett kommer i abonnement utgaver.
  3. Forskjell mellom hva man "strengt tatt" kan potensielt gjøre, og hva som skjer i realiteten. Jeg har ikke noe tru på at Toyota tillater å straffe batteriene i en hybrid når de ikke trenger gjøre det. I en BEV, så må man uansett frem til laderen, eller mange ønsker å ha lengst mulig rekkevidde før man starter på turen.
  4. Fordelen med en hybrid er jo at du ikke trenger straffe batteriet mer enn nødvendig. Du trenger ikke utlade batteriet til under 10% SoC, og du trenger ikke lade batteriet til over 80% SoC. Så syklusene kan ikke helt sammenlignes.
  5. Rart ikke denne løsningen har vært sett på tidligere, i en by som allerede har tingene klappet og klart for det, fremfor dieselbusser som kun kjører på elektrisk kraft når de er koblet til.
  6. Ok, mulig jeg skrev klønete, for du har tolket det totalt annerledes enn hva meninga med det var for. Jeg snakket egentlig om psykologien rundt forskjeller mellom menn og kvinner. Det å finne seg en mann som forstår den bedre, kan være en god fordel - men det kan også være ei fordel å prøve å forstå den selv - som kvinne. Da vil det være mye enklere å få det man ønsker seg, ved at man lager en bedre sirkel med "gi og ta" hos hverandre. Om hennes behov ligger knyttet mot hverdagslig romantisme og intimitet, så kan mannens behov ligge rundt noe annet. Om begge parter forstår begges behov, så koster det jo ingenting for mannen å gi henne det hun må ha for å føle seg elsket. Men man må også gjøre det samme tilbake. Og med det, så mener jeg ikke de behovene jenta nødvendigvis har ovenfor han. Hans behov kan være noe helt annerledes enn romanse og hverdagslig intimitet. Er det umulig å løse pga det er totalt forskjellige, så ja. Finn noen andre, men det kan på en generell basis være greit å finne hans "kos og romanse" i forholdet. Ofte er vi enkle skapninger, og det å gi oss ei åpnet øl sammen med fotballkampen kan gjøre at vi setter ekstra pris på dere, som igjen gjør at man ønsker å gjøre fine ting tilbake - som i dette forholdet ville vært enkel intimitet i hverdagene.
  7. Igjen, hva er det jeg har sagt som får deg til å skrive dette? Nei, jeg ser ikke sammenhengen fra det jeg skrev, til dine kommentarer - for det henger ikke på greip. Jeg har aldri sagt meg uenig i det du skriver. Dog jeg har heller aldri ytret at hun burde det heller.
  8. Var den ment mot meg? Litt usikker på hvilke korrelasjon det har med det jeg skrev?
  9. Er man litt smart, så forstår man at man får mer tilbake ved å gi mer. Problemet ofte er nok at den ene parten kanskje ikke vet om "triggeren" til den andre, som starter denne gode sirkelen. Hva kan TS gjøre for at typen tenker mer på henne iløpet av dagen? Som ofte er vi rimelig enkle, og setter pris på "egen-tid". Så det å "mate" den tiden og gjøre den ekstra god for han, kan kanskje være en god ide. F.eks noe så enkelt som å overraske med ei åpnet øl og noe chips når han holder på med en hobby, eller ser fotballkampen. Plutselig blir man "lurt" inn i det å tenke på deg, siden du plutselig kommer med små overraskelser, og er han lur nok, så gir han tilbake - som for din del er mer hverdagslig oppmerksomhet og kos.
  10. Prototypen er allerede ute på oppdrag. Første masseprodusert produkt fra ei produksjonslinje, kommer fra IVECO's linjer i 2021. Samtidig kan du se en veldig ferdigutviklet produkt her. Et produkt de ved hjelp av IVECO's kompetanse, med IVECO's S-Way godkjente deler. Ei modell som allerede ble lansert i sommer. Nikola TRE vil altså bruke IVECO deler, det det eneste Nikola gir er batteri-elektrisk og hydrogen-elektriske komponenter. IVECO vil også selge Nikola TRE som deres første batteri-elektriske og hydrogen-elektriske produkt under deres portefølje. Det er nok litt mer spennende å se hva som foregår i andre områder enn i lille Norge. IVECO som har stått for majoriteten av stasjonsbyggingen av naturgass til lastebiler/busser i Europa, har nå planene klare for utbyggingen av hydrogenstasjonene i samarbeid med Nikola.
  11. Angående temaet hvem som følger inn i linjen av interesse mot hydrogen-produkter for frakt: https://finance.yahoo.com/news/tesla-largest-competitor-hidden-plain-190000790.html "Nikola, Toyota, and Hyundai are being given credit for opening up the "hydrogen highway" through what they're bringing out in hydrogen-powered commercial trucks. Daimler Trucks, Kenworth, and truck engine maker Cummins are also entering the race. Fuel cell buses are another segment gaining support." Dette i tillegg til Volvo og Scania, og igrunnen resten av flåten som har snakket om dette, er nå i full sving for å ikke gå glipp av skiftet. Dette skal man kun ignorere, og kaste på "kanskje" lista? Det koster penger og utvikle dette. Hvorfor bruke tid og penger på dette om man skal stoppe opp ved batteri-elektriske produkter? Cummins som en gedigen supplyer for fossile-motorer kjøper OPP hydrogenics, og det er et "kanskje"? Jeg trur nok at de som direkte jobber med disse segmentene, ser at man både må ha batteri-elektrisk og hydrogen-elektrisk for å ha en portefølje for å direkte kunne konkurrere med dagens ICE produkter.
  12. Ok, da er det ikke noe vits i å diskutere dette med deg, i en tråd som omhandler åpningen av en stasjon, og en satsing inn mot fremtiden. Nikola TRE har man sett i fungerende prototype av, og Nikola Two har man fraktet øl med allerede. Dette er produkter som ikke er et "kanskje". De kommer, og man har dem i fungerende prototyper. Verste tatt for brenselceller og beste tall, samme for produksjonsmetoder av H2. De to tatt sammen får man beste variant og verste. Selv den beste er TRAGISK DÅRLIG med virkningsgrad på nivå litt over en dieselmotor. Kilde: google de %ene selv og regn ut. Fremdeles ikke kilder ser jeg, så overraskende. Ingen av dagens produkter som kjører med brenselceller og hydrogen viser tall i nærheten av det du prøver å bruke - så det er jo åpenbart hva du prøver på. Ekstremt hissig man var idag da? Ikke fått tatt morgenkaffen? Jeg refererer til prosjekter som f.eks hurtigferge prosjektene. Det er skrevet risikoanalyser linket til disse. Jeg regner med du ikke gidder lese kilder, eller søke det opp selv, for det er ingenting som tyder på at du gjør det fra andre kilder du har fått. Den ventilerer ut hydrogenet. Den trenger ikke fjerne oksygen? I allverden er det du babler om. Hvis de 20,000+ hydrogentruckene som har kjørt i lang stund allerede hele tiden lekker ut gass, så er det jo rimelig sikkert siden vi ikke har hørt om noen eksplosjon - sant? Må du bestemme deg. Det er nok bedre å konkludere med at de som jobber med dette, har løst dette for lenge siden. Det er ikke noe hokus pokus å lage materialer og lagringssystemer som holder på gassen nå idag. Av det du skriver, så er det heller tvilsomt når du mener at det er umulig å holde på hydrogengass, samtidig som vi har firma som Hexagon som nylig har fått godkjente containere for å holde på 900 bar hydrogen, under transport. Jeg refererer til branner som skjer hele tiden hos lastebiler som bremser i nedoverbakke. "Tunnelbranner Knapt noe er farligere enn store tunge trailere som bremser nedover lange strekninger i bratte tunneler. Da blir det ofte veldig varmt i bremsene og er det søl fra dieselmotoren kan det lett ta fyr. Slike branner, som av og til har store konsekvenser, er det mange av årlig. Ifølge Statens vegvesen var det i 2015 rundt 20 slike branner årlig." For hydrogenlastebiler, så kan man i likhet med batteri-elektriske lastebiler regenerere og bremse gjennom motorene istedenfor. Barnslighetene dukker opp når du ikke har annet å komme med. Det er ingen overraskelse lengre, det foregår i alle tråder hvor du blir satt på plass i. Cummins er et av flere eksempler. Det er det som blir vanskelig å forsvare for deg. Hvilke transport relaterte firma mener du ikke jobber med hydrogen? Volvo? Scania? Hvem?
  13. 1) Hvorfor er det upraktisk å ha mer energi iform av hydrogen kontra batterier? Kan man kun beholde batteripakken til det absolutte minimum for å få ytelsene og regenerasjonen man trenger, så får man mer rekkevidde med mer hydrogen. Man sparer også mye penger på kostnader linket til batteriene. Igjen, se på Nikola TRE produktet som et eksempel. Den har 60 kg hydrogen i seg, som kan fylles på 15 minutter. Det blir straks 1200+ kWh med energi du "lader" på 15 minutter, i tillegg til batteripakken på >125 kWh. 2) På tide med noen kilder som jeg har spurt om flere ganger. For det er absolutt ingen produkter som viser 94% tap. Hydrogen trucker, biler, lastebiler og busser er produkter vi allerede har ute på veiene i testing. Og absolutt ingen av dem stemmer overens med det du sier. Så hvor er kilden? Hvor har du dette ifra? Som er grunnen til å vise videoen. Den viser at ei lita lekkasje ikke trenger være så spektakulær som du skal ha den til å være. Hydrogen er den gassen som stiger kjappest. Og du kan ha ei åpenflamme direkte i lekkasjen, uten at blandingsforholdene rekker å nå 4% så lenge gassen får stige. Det er kun om du designer systemet på en dårlige måte, og lager lukkede rom at det kan være et problem, men da strekker man seg etter halmstrå - når man påstår at folk som designer dette, ikke gjør det ordentlig - som liksom "glemmer" dette. Mener du seriøst at et system ikke kan merke et fall i trykket innad i systemet? Så alle de 20,000+ hydrogentruckene som fungerer idag, de lekker egentlig hele tiden? Eller hva er det som gjør at de isåfall ikke lekker, siden din "ekspertise" mener at de MÅ lekke? Har du seriøst aldri lest analyser rundt hydrogen, om du er ekspert på området? Gjør et lite google søk, og om du fremdeles ikke finner noe, så skal du få ei kilde å starte med. Jeg anbefaler å rote litt hos SINTEF. Bremser ned bakker genererer lett 60C. Sleng på ei lita diesel-lekkasje og du har grunnen til mange branner som oppstår årlig i tunneller. I tillegg har vi eksosanlegg etc som ofte har god temperatur, så det å skulle fremkalle 60C er ikke noe problem, og tydeligvis noe analysene har tatt hensyn til. TU har da hatt flere artikler om hydrogen i det siste. Les gjennom disse også. Barnsligheter kan du vell holde deg for god for? Eller kanskje ikke. Hva vet du om markedet? Hvor mange av de større tilbyderne av lastebiler trur du jobber med brenselceller, og hydrogen-produkter? Her, en liten smakebit. Når Cummins, som er verdens største tilbyder av diesel-motorer til transport kjøper opp Hydrogenics, så er det på tide å få opp øya. Ta deg en bolle, helst en med kanel og masse glasur, så bla tilbake til dine argumenter om miljø og hvordan batteriene produserer "masse" CO2 ved produksjon etc. Jeg vet jeg har dårlig hukommelse, men føler meg allerede som den med en fot som skal hjelpe en uten begge føtter og armer til å danse ballett her. Nei. Du må faktisk dokumentere det du sier, hvis ikke er det direkte det jeg sier at det er. LØGN. Det jeg sier er at vi må løse CO2 gjennnom hele livssyklusen til alle produkter - det inkluderer batterier. Det betyr IKKE at batterier er dårligere for klima enn bensin og diesel linket til olje-produksjon. Skjerpings!
  14. Blant annet: Hydrogenbil... med batteripakke. Jeg vet ikke om du troller nå, eller om du virkelig synes noen skal noensinne lage noe så unødvendig. Fordi alt i alt, fra produksjon til lagring til fylling til bruk går ca 70-90% av energien tapt. Du fikk servert to videoer. Den ene viser en kontrollert forbrenning av hydrogengassen om uhellet først var ute, den andre viste en åpen flamme rett over en hydrogenlekkasje. Lekkasjen var nærmere ved å slukke den åpne flammen, kontra å eksplodere. Som jeg har skrevet før, så er det mange som har gjort analyser på dette rundt bruken av hydrogen. Alle annslagene og risikoanalysene har kommet frem til at risikoen for dødsfall er tilsvarende bruken av diesel. Med andre ord - helt akseptable. Ingen produserer fordi hydrogen er ikke billig nok. Det er den eneste grunnen. Stasjoner blir ikke bygd uten kjøretøy, og kjøretøy blir ikke solgt uten stasjoner. Det er jo hele problemet til "hydrogen-satsningen" vi så i Norge. Samtidig blir ikke elektrolysører billige uten større ordre. Løsningen vil være at hydrogen-behovet øker innad i industrien. Sammen med industrien, så vil man se muligheten for å produsere hydrogen til stasjoner, og dermed "starten" på snøballen. Det er flere slike prosjekter igang, og jeg har nevnt noen allerede. Samtidig så kan firma som H2Bus og Nikoa selge stasjoner sammen med produktene, og enda ei snøball. I dette tilfellet så er det de større transportfirmane som setter opp et ønske om en stasjon, og personbilene vil kunne fylle der i tillegg. Det som er fint, er at hydrogen-industrien nå finner standarder. Personbiler og større lastebiler vil kunne fylle ved samme pumpe, og man slipper diverse standarder som man har slitt med gjennom batteri-elektriske produkter. Så når hydrogen-infrastrukturen kommer på plass, så kan dette overføres alt annet også. Alt fra hydrogenferger til mindre passasjerfly. Dette er jo et problem for lastebilsjafører ennå idag på en batteri-elektrisk drivlinje. Hvor skal dem få ladet? Ved Ioniy ladere? Selv ved 350kW så tar det jo sin tid å lade opp 750kWh batteripakker, om vi tar et eksempel fra Nikola TRE. Ved høyst optimistisk 350kW snitt-hastighet, så må man vente over 2 timer. Dette altså mens kødannelsene til personbilene øker der, siden alle ønsker høy ladehastighet. Jeg har aldri påstått noe som motsier den videoen. Du er nødt til å være full, eller full av deg selv i det minste om du har lest det noe sted. BEV er perfekt for produkter som kan saktelade, med billig strøm. FCEV er perfekt for produkter som må brukes ofte med lang rekkevidde, eller for personer uten muligheter til lading hjemme. FCEV produkter i større skala, er også et bedre alternativ om vekt og/eller nyttelast er et problem. Begge segmentene utfyller hverandre, og sørger for at vi tar bort salgstall fra bensin og diesel produkter til elektriske produkter. Jeg selv kjører en BEV. Så jeg heiser flagget for begge segmenter, og håper dem tar så mange prosentandeler fra ICE så tidlig som overhodet mulig. Ok, det er på tide at du faktisk dokumenterer dine påstander om hva jeg mener. Så hvor er dem? Hvor har jeg sagt at elbiler er dårlig for klima? For en person som finner på argumenter og stråmenn for å i det hele tatt kunne klare å skrive noe, så er det ikke noe tvil om hvem av oss som lever på en "annen planet". Jeg finner i det minste ikke på løgner og piss som jeg mener du har sagt, for å lage et "liksom-argument" - i motsetning til deg.
×
×
  • Create New...