Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei!
For to år siden kjøpte jeg og samboeren min et hus med utleiedel. Utleiedelen var bebodd og i og med at vi skulle leie ut videre og hun ville fortsette å bo der så videreførte vi leieforholdet. Vi skrev en «ny» kontrakt, der hennes opprinnelige kontrakt ligger til grunn, hvor hun får med akkurat det samme og samme prisen, bare endret meg til huseier, kontonummer og depositum. Jeg har nå en mappe med både den opprinnelig kontrakten hennes og den vi oppdaterte med riktig navn osv. Hun har nå bodd der i 4,5 år, og leien har aldri blitt satt opp, så vi tenke å øke den. I og med at hun har bodd der siden 2016, regnet jeg konsumprisindeksen etter det. Men nå setter leieboer seg på bakbena og mener husleieloven sier at vi må regne fra vi tok over huset i 2018. Betyr dette at vi sitter med skjegget i postkassa som tenkte at vi videreførte leieforholdet? Jeg leser på nett at ved overtakelse av ny huseier overføres kontrakten uten endring.   Og at leieboer har krav på å betale samme leie og plikter det samme overfor utleier. Betyr dette at vi har mistet «markedsøkningen» fra 2016-2018 da? Mulig dette blir et tolkningsspørsmål da jeg ikke finner noen lover eller regler om akkurat dette.. såfall velger leieboer å være vanskelig. 

Noen som har vært borti noe lignende eller vet noe om dette?

Kjip situasjon å sitte i..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt trer ny eier inn i samme leieavtale, men i og med at dere skrev en helt ny kontrakt er det jo med en gang mulig å lage uklarheter om dere tredde inn i eksisterende avtale, eller om dette er et nytt leieforhold.

Ville kanskje vært konservativ og benyttet indeks siden ny avtale, så setter du deg heller inn i kravene for justering til "gjengs leie" om dere vil ha mer etterhvert. Er ikke lenge til dere kan det.

Ikke vits å lage noe krangel om dette om det uansett bare er en håndfull måneder til dere kan regulere på det grunnlaget.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Leigeforholdet har vart i meir enn 2,5 år utan at leigeprisen har blitt endra utanom indeksregulering. Då kan du etter huseleigelovaogså gjere større endringar i leigeprisen. Du kan derfor varsle at du regulerer husleiga til gjengs leige, ei leige som særleg i meir sentrale strøk har auka langt meir enn konsumprisindeksen.

Sitat

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Gjengs leige er den leigeprisen som ein i dag må rekne med å måtte betale om leiligheita blei lagt ut til markedsverdi i dag.
Så sjekk kva det koster å leige andre leiligheiter i ditt område og legg den nye husleiga på samme nivå.

Merk at når du varsler tilpassing til gjengs leige så må det gå seks månedar før den nye husleiga trår i kraft. Det betyr at dersom du varsler endring til gjengs leige no dei neste dagane så er det fyrst i februar du kan kreve inn høgare husleige.

(Det som står om § 12-2 gjeld bruk av takstnemd der dykk kan gå til tingretten for å få fastslått kva den nye leigeprisen skal være).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeaknotte skrev (55 minutter siden):

 

Kjip situasjon å sitte i..

Neppe mer enn 5 % i forskjell, så det er vel ikke den kjipeste situasjonen man kan være i, akkurat. Kjipere å skaffe seg et dårlig forhold til leietakere for så lite, kan aldri vite hva slags trøbbel man kan få om forholdet er dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 time siden):

Neppe mer enn 5 % i forskjell, så det er vel ikke den kjipeste situasjonen man kan være i, akkurat. Kjipere å skaffe seg et dårlig forhold til leietakere for så lite, kan aldri vite hva slags trøbbel man kan få om forholdet er dårlig.

Indeksen fra 2016 utgjør jo 780,- i måneden da, det blir jo en del i løpet av et år.. men er ålreit å ha et godt forhold, så vi får vel ansett slaget som tapt og heller få til gjeng leie når tiden er inne ?

Lenke til kommentar
Jeaknotte skrev (18 minutter siden):

Indeksen fra 2016 utgjør jo 780,- i måneden da, det blir jo en del i løpet av et år.. men er ålreit å ha et godt forhold, så vi får vel ansett slaget som tapt og heller få til gjeng leie når tiden er inne ?

Indeksregulering fra 2016 til 2018? Så månedsleien er rundt 15.000 kr?

Men i alle tilfeller kan man med virkning fra etter tre år regulere etter «gjengs leie», og det er jo like rundt hjørnet, så tapet blir ikke spesielt stort.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (57 minutter siden):

Indeksregulering fra 2016 til 2018? Så månedsleien er rundt 15.000 kr?

Men i alle tilfeller kan man med virkning fra etter tre år regulere etter «gjengs leie», og det er jo like rundt hjørnet, så tapet blir ikke spesielt stort.

Hvis man endrer indeksen fra 2016 til i år, blir  økningen på 780,- i måneden ?

Lenke til kommentar
Jeaknotte skrev (5 timer siden):

Kjip situasjon å sitte i..

Nei absolutt ikkje. Du burde prise deg heldig som har nåken som vil betale for å bo der i utgangspunktet. Ein kjip situasjon er når du ønsker å leige ut rom, men ikkje har nåken leigetakere. Det er ein kjip situasjon å sitte i...

Eg fatter og forstår ikkje folk som skal på død og liv, ødelegge, eller vertfall potensielt ødelegge leigeforhold, fordi ein skal drive rovdrift på utleiger. Om ein har ein viss peikepinne på kva pris på utleie er i området, for samme kvalitet av bolig, burde det være nok til å kunne legge seg nåke lunde likt, kanskje til og med prise ut konkurransen, og være fornøgd med det.. Om du absolutt skal ligge øverst i kva du potensielt kan ta for utleiedel, håper eg du sliter med å få tak i leigetakere.

Då kan du sitte i den kjipe situasjonen, du tror du sitter i no...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (46 minutter siden):

Nei absolutt ikkje. Du burde prise deg heldig som har nåken som vil betale for å bo der i utgangspunktet. Ein kjip situasjon er når du ønsker å leige ut rom, men ikkje har nåken leigetakere. Det er ein kjip situasjon å sitte i...

Eg fatter og forstår ikkje folk som skal på død og liv, ødelegge, eller vertfall potensielt ødelegge leigeforhold, fordi ein skal drive rovdrift på utleiger. Om ein har ein viss peikepinne på kva pris på utleie er i området, for samme kvalitet av bolig, burde det være nok til å kunne legge seg nåke lunde likt, kanskje til og med prise ut konkurransen, og være fornøgd med det.. Om du absolutt skal ligge øverst i kva du potensielt kan ta for utleiedel, håper eg du sliter med å få tak i leigetakere.

Då kan du sitte i den kjipe situasjonen, du tror du sitter i no...

Nå skal det vel sies at du ikke vet noe som helst om vårt leieforhold, om vi er fornøyd, hva som er inkludert eller hva prisen er i vårt området.. så det dette syns jeg var veldig useriøst! ? men takk for ditt synspunkt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Det har seg sånn at denne saken må baseres på tolkning og siden leieboer ikke anser å kopiere gammel husleiekontrakt som videreføring av leien, så står vi fast. Sånn er det bare. Vi skulle økt leien når vi tok over huset. Startet denne tråden litt for at neste som lurer på dette skal finne svar. Vi kan umulig være de eneste som havner i denne situasjonen. Og til de som kjøper hus hvor leieboer følger med, skriv veldig tydelig på «ny» kontrakt at leien videreføres fra forrige kontrakt. Er vi som har «driti litt på leggen» som tenkte at den ble videreført og at vi kunne øke leien etter en stund. Det skal også sies at hun leier ganske billig. Er ingen leiligheter  i byen til samme pris med det som er inkludert og akseptert i vår kontrakt. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeaknotte skrev (2 timer siden):

Nå skal det vel sies at du ikke vet noe som helst om vårt leieforhold, om vi er fornøyd, hva som er inkludert eller hva prisen er i vårt området.. så det dette syns jeg var veldig useriøst! ? men takk for ditt synspunkt!

Eg veit at du ikkje er fornøgd, fordi du kan i teorien ta 780kr meir i månaden, og syns det er ein kjipt situasjon at du ikkje får presset dette gjennom, mtp husleigeloven..

Eg skriver at du burde anse deg som heldig som får nåken som vil leige hos deg i utgangspunktet, og at den kjipe situasjonen er å sitte med utleie del, du ikkje får leigd ut.. 

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Det forutsetter vel at man er i en økonomisk situasjon som krever at man får leid ut. Nå vet vi jo ikke om det er 'rovdrift' eller en helt grei ok leie de vil indexregulere til normal leiepris i området

Om det er ein lav leie, altså langt under det som er normalt for samme rom i samme området, er det vel ingenting som stopper ho å sette prisen opp til samme nivå?

Lenke til kommentar

Tror også en grunn til at man møter så mye motstand fra leietakere i slike situasjoner skyldes at man som leietaker opplever mye rart blant utleiere. Jeg har leid 3 leiligheter i mitt liv og i 2 av dem har utleier forsøkt å bryte lovverket, og fortsatt selv etter overtrampet ble påpekt. I den tredje var det i gråsonen. Den ene av disse ble jeg så lei av at jeg bare sa at hvis han ville diskutere dette videre så måtte han bare sende det inn til konfliktrådet eller husleietvistutvalget, og jeg henviste han også til både bestemmelsene det gjaldt og tidligere lignende saker fra husleietvistutvalget. Han sendte aldri saken videre. Det som gjorde fremtreden hans desto styggere var at han "truet" med advokat tidlig i prosessen, og jeg var ung (men heldigvis hadde jeg studert noe juss, så jeg fikk ikke panikk med lovverket).

Sier ikke at du, TS, har opptrådt ufint her. Men som leietaker så er man veldig på vakt og har ofte vært borti så mye rart og ufint at man fort havner litt på defensiven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (15 minutter siden):

Om det er ein lav leie, altså langt under det som er normalt for samme rom i samme området, er det vel ingenting som stopper ho å sette prisen opp til samme nivå?

De kan ikke det over natten ++,  - les forøvrig gode svar vedrørende dette tidligere i tråd.

Edit: Selv syns jeg kommunikasjon er det beste. Er leien generelt lav, så bør det være i begges interesse å kunne møtes økonomisk. Argumentasjon på hva som er gjengs leie i området osv og at man da heller 'bare' tar en indexregulering fra 2016 istedet for en større justering når 2,5 år har gått.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (10 minutter siden):

Tror også en grunn til at man møter så mye motstand fra leietakere i slike situasjoner skyldes at man som leietaker opplever mye rart blant utleiere. Jeg har leid 3 leiligheter i mitt liv og i 2 av dem har utleier forsøkt å bryte lovverket, og fortsatt selv etter overtrampet ble påpekt. I den tredje var det i gråsonen. Den ene av disse ble jeg så lei av at jeg bare sa at hvis han ville diskutere dette videre så måtte han bare sende det inn til konfliktrådet eller husleietvistutvalget, og jeg henviste han også til både bestemmelsene det gjaldt og tidligere lignende saker fra husleietvistutvalget. Han sendte aldri saken videre. Det som gjorde fremtreden hans desto styggere var at han "truet" med advokat tidlig i prosessen, og jeg var ung (men heldigvis hadde jeg studert noe juss, så jeg fikk ikke panikk med lovverket).

Sier ikke at du, TS, har opptrådt ufint her. Men som leietaker så er man veldig på vakt og har ofte vært borti så mye rart og ufint at man fort havner litt på defensiven. 

Jeg skjønner det veldig godt. Hensikten vår har ikke vært å sette leien himmelhøyt. Vi har aldri hatt noen uoverensstemmelser og vi har ikke prøvd oss på noe tidligere. Grunnen til at vi nå ville øke leien er jo at hun har bodd der veldig lenge uten økning i leien, og huset vårt med utleiedel er jo vår investering. Så tenkte ikke at 500,- mer i måneden skulle by på problemer, da hun er veldig klar over at hun bor veldig billig og har mye inkludert i leien sin, så hun har jo vært utrolig heldig til nå. Men jeg velger å gi opp kampen. Skjønner at når jeg var 22 år å skulle ta over hus med utleiedel burde jeg satt meg skikkelig inn i hvordan det skulle gjøres, såfall hadde jeg jo satt opp leia 500,- allerede da ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...