Gå til innhold

Hva kommer hatet av elbiler? (Rånere typisk/folk generelt)


Gjest bf70a...adc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Gavekort said:

Motorfrelste ser på elbiler som en trussel mot interessen demmes. De klarer ikke å forsvare sitt emosjonelle standpunkt, så de går heller til et emosjonelt angrep. Jeg har vært her i 13 år, omringet av fanboys, så jeg liker å tro at jeg kjenner trekkene.

Jeg er både motorfrelst og elbilfrelst. Jeg skjønner ikke hva folk skal med diesel og bensin i en mandagsbil, og uansett hvor mange sylindrer du har i Mercedesen din så vil du mest sannsynlig bli grust av en billigere Taycan.

Jeg anerkjenner at vi motorfrelste blir de nye gamlingene med veteranbiler som hytter med neven over at ting har blitt sjelløst, komplisert og abstrakt. En Tesla er ganske kjedelig i forhold til en M5, uansett hvor fort den går fra 0 til 100. En Tesla vil heller aldri bli et mekkeobjekt om 20 år.

Jeg vet nå ikke helt. Det er mange som ser ut til å like å skru på elbiler.
 

 

Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (3 timer siden):

el biler låter jo ikke, det er ukult,

men de har jo et betydelig dreiemoment, det er kult

 

De færreste biler i dag låter bra der de forsøker å etterligne en litt stillere traktor.
Finnes ikke noe mere usjarmerende en en 4 sylindret dieselmotor.
V-6, Rekkeseks, V-8 eller V-12 låter bra men dette blir bare skjeldnere og skjeldnere så da kan det like gjerne være ingen lyd i det hele tatt for min del.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (9 minutter siden):

De færreste biler i dag låter bra der de forsøker å etterligne en litt stillere traktor.
Finnes ikke noe mere usjarmerende en en 4 sylindret dieselmotor.
V-6, Rekkeseks, V-8 eller V-12 låter bra men dette blir bare skjeldnere og skjeldnere så da kan det like gjerne være ingen lyd i det hele tatt for min del.

ville ha droppet v6 fra listen din og lagt til v10

enig

poenget mitt var bare at for en del motoreiere er faktisk dette med lyd et viktig element

samt det å kunne mekke på motoren - moderne highttech motorer er full mekkbare

 

(har nylig solgt 2 stykk V8 for bruk i båt, en bensin naturpuster og en diesel twin turbo,

lyd dimensjonen var betydelig)

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Jeg vet nå ikke helt. Det er mange som ser ut til å like å skru på elbiler.

Det er ikke noe vits i å spå fremtiden med elbil en gang. Du kan jo bare se hvor motvillige folk er til å skru på halvmoderne tyske biler, der du ikke kan bytte blysyrebatteri uten spesialsoftware en gang.

Bare fordi noen kan så betyr ikke det at folk flest vil. Med 400V systemer og epoxypottede moduler så er det ikke rare greiene man kan gjøre utover forstilling og bakstilling.

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Jeg velger å snu på flisa og si "Har jeg råd til å ikke bytte ut det gamle fossil makkverket?"

Hjelper fint lite hva vi gjør i Norge dessverre.  Hjelper egentlig fint lite hva vi gjør noen sted som helst vis man ikke får med industri landene. Håper du har undret litt på hvor mye energi som går med på å produsere ting, og ikke minst hvilket mengder energi de største fabrikkene bruker å er de drevet av solenergi, og vindkraft neppe.Så jeg tror du fort forstår hvorfor bla Kina bruker det billige kullet til å lage energi til de mange fabrikkene sine. Utslipp er en uting, men å tro man kan gjøre noe med det som skjer med temperaturene på kloden er vel litt naivt. Så lenge penger styrer alt som skjer å de vokser ikke på trær vil ting bli styrt deretter. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Det er ikke noe vits i å spå fremtiden med elbil en gang. Du kan jo bare se hvor motvillige folk er til å skru på halvmoderne tyske biler, der du ikke kan bytte blysyrebatteri uten spesialsoftware en gang.

Bare fordi noen kan så betyr ikke det at folk flest vil. Med 400V systemer og epoxypottede moduler så er det ikke rare greiene man kan gjøre utover forstilling og bakstilling.

Hehe jeg tok fagbrev som bilmekaniker på begynnelsen av 90 tallet, og har videre utdannet meg til sivilingeniør å jeg må si hvis du tror at tyske biler er halvmoderne så skulle du jobbet litt med asiatiske biler for det er `gammelt ` det . Jeg misunner ikke bilmekanikerne idag som skal sette seg inn i høyhastighets data linjer, hvordan strøm, og spenning skal veksle med hverandre i stor tempo, og alt styrt av data signaler. 400v må man egentlig være elektriker for å jobbe med , men som bilmekaniker med den rette kunnskapen for du ett kurs på ett par uker å vips du kan skru på 400v anlegg, men selvfølgelig bare på eget merke. Jeg tipper at innen 10 år vis utviklingen går i samme tempo som nå innen bil elektro må man snart være ingeniør for å få ta i en moderne bil. 

Lenke til kommentar
rstekniker skrev (24 minutter siden):

Hjelper fint lite hva vi gjør i Norge dessverre.  Hjelper egentlig fint lite hva vi gjør noen sted som helst vis man ikke får med industri landene. Håper du har undret litt på hvor mye energi som går med på å produsere ting, og ikke minst hvilket mengder energi de største fabrikkene bruker å er de drevet av solenergi, og vindkraft neppe.Så jeg tror du fort forstår hvorfor bla Kina bruker det billige kullet til å lage energi til de mange fabrikkene sine. Utslipp er en uting, men å tro man kan gjøre noe med det som skjer med temperaturene på kloden er vel litt naivt. Så lenge penger styrer alt som skjer å de vokser ikke på trær vil ting bli styrt deretter. 

Er det ikke deilig å bare fraskrive seg alt ansvar og bare si "hjelper jo lite hva jeg gjør så lenge ikke alle andre gjør noe": 

Lenke til kommentar
rstekniker skrev (16 minutter siden):

Hehe jeg tok fagbrev som bilmekaniker på begynnelsen av 90 tallet, og har videre utdannet meg til sivilingeniør å jeg må si hvis du tror at tyske biler er halvmoderne så skulle du jobbet litt med asiatiske biler for det er `gammelt ` det . Jeg misunner ikke bilmekanikerne idag som skal sette seg inn i høyhastighets data linjer, hvordan strøm, og spenning skal veksle med hverandre i stor tempo, og alt styrt av data signaler. 400v må man egentlig være elektriker for å jobbe med , men som bilmekaniker med den rette kunnskapen for du ett kurs på ett par uker å vips du kan skru på 400v anlegg, men selvfølgelig bare på eget merke. Jeg tipper at innen 10 år vis utviklingen går i samme tempo som nå innen bil elektro må man snart være ingeniør for å få ta i en moderne bil. 

Samme her faktisk. Jeg er ingeniør innen elektronikk og firmware, men det eneste det hjelper meg med er å se håpløsheten til å sette seg inn i disse massive, komplekse og udokumenterte systemene. Er du heldig så får du fatt i intern programvare, slik som BMW INPA og NCS Expert.

Halvmoderne var ment som at det blir verre, men allerede var ille i 2005-2008. Disse bilene begynner å dra litt på årene nå, men det er håpløst å fikse noe.

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (1 time siden):

Er det ikke deilig å bare fraskrive seg alt ansvar og bare si "hjelper jo lite hva jeg gjør så lenge ikke alle andre gjør noe": 

Hvor står det at jeg fraskriver meg noe? Tror du er litt treg med vilje jeg . Jeg tror nå jeg gjør min del for ‘klimaet’ På historikken har jeg hatt flere elbiler siden du vis mener de er grønn fra ‘vugge’ til ‘grav ‘ . Min første el bil var en ny Peugeot elektric på tidlig 2000 tallet utstyrt med aaa batterier (ironi) så disse artige Thinkene ble det ett par av før det ble golf2 electric(import) Så en Chevrolet Volt( import)  måtte jeg innom . Å idag bla en Mercedes ECQ .Jeg kan henge med på dette grønne skiftet , men av den enkle grunn jeg tjener greit .   

Endret av rstekniker
Skrivefeil , bommet med ett tiår
Lenke til kommentar
rstekniker skrev (17 minutter siden):

Hvor står det at jeg fraskriver meg noe? Tror du er litt treg med vilje jeg . Jeg tror nå jeg gjør min del for ‘klimaet’ På historikken har jeg hatt flere elbiler siden du vis mener de er grønn fra ‘vugge’ til ‘grav ‘ . Min første el bil var en ny Peugeot elektric på tidlig 90 tallet utstyrt med aaa batterier (ironi) så disse artige Thinkene ble det ett par av før det ble golf2 electric(import) Så en Chevrolet Volt( import)  måtte jeg innom . Å idag bla en Mercedes ECQ .Jeg kan henge med på dette grønne skiftet , men av den enkle grunn jeg tjener greit .   

Åja, jeg som trodde du skrev det som jeg siterer nedenfor

rstekniker skrev (1 time siden):

Hjelper fint lite hva vi gjør i Norge dessverre.  Hjelper egentlig fint lite hva vi gjør noen sted som helst vis man ikke får med industri landene. 

Selvfølgelig hjelper det hva vi gjør. Hvis ikke du og jeg er villig til å ta tak i oss selv, så kommer heller ingen andre til å gjøre noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (8 minutter siden):

Åja, jeg som trodde du skrev det som jeg siterer nedenfor

Selvfølgelig hjelper det hva vi gjør. Hvis ikke du og jeg er villig til å ta tak i oss selv, så kommer heller ingen andre til å gjøre noe. 

OK så fortell meg hvor , og hva du mener vi for ut av det vi gjør i Norge sett utenfra globalt . 

Lenke til kommentar
rstekniker skrev (45 minutter siden):

OK så fortell meg hvor , og hva du mener vi for ut av det vi gjør i Norge sett utenfra globalt . 

Hvis vi tenker rene utslippstall så kan alle enkeltmennesker potensielt slippe ut like lite. Så selv om vi er få nordmenn, og det finnes mange kinesere, så er er fortsatt 1 nordmann tilsvarende 1 kineser. Jeg er klar over at utslippene påvirker klima annerledes utifra hvor vi bor, men forenklet sett så telles alle enkeltindividers bidrag.

I tillegg så er Norge et land som faktisk har litt påvirkningskraft utad. Da nytter det ikke at Norge skal kreve/be om at andre land skal kutte sine utslipp om ikke "lille" Norge kan gjøre det selv. I tillegg så kan andre land bruke Norge som eksempel for hvordan man kan gjennomføre et grønt skifte, om vi faktisk gjennomfører det da. Dette kan ses i sammenheng med innovasjonsteori som også finner støtte i data som antyder spredningseffekten av innovasjon. Den faglige definisjonen av innovasjon som den forskningen benytter er at innovasjon omhandler noe som er nytt i sitt miljø/samfunn. 

Så både på individnivå, altså alle må bære sin egen vekt, og på samfunnsnivå så betyr det vi gjør i Norge faktisk noe. Betyr det mye? Samme det. Alle må gjøre sitt, så må vi slutte å vente på at alle andre skal gjøre det for oss.

Og bare så det er sagt, fordi en vanlig forsvarsmekanisme er å forsøke å drite ut motstanderen ved å si noe lignende som "du er så flink som bryr deg om alt og alle". Jeg gjør absolutt ikke nok for å begrense mine utslipp, blant annet så kjøper jeg fortsatt for mye forbruksvarer (elektronikk osv.). Jeg prøver å skjerpe meg. Men å unnskylde min mangel på å gjøre nok med at "det hakke noe å si uansett... Kina er uansett verre" er ren ansvarsfraskrivelse. Da er det bedre å bare si at man driter i det, at man ikke gidder å bry seg eller at man ikke tror at forskningens data betyr det forskerne sier.

Med mindre det er mer fornuftig å si om denne saken, tenker jeg at vi legger den død? Så vidt jeg har fått med meg så mener jeg at alle har likt ansvar for å begrense sine utslipp, mens du mener at kun kinesere og et knippe andre skal stå for hele utslippsreduksjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rstekniker skrev (3 timer siden):

Hjelper fint lite hva vi gjør i Norge dessverre.  Hjelper egentlig fint lite hva vi gjør noen sted som helst vis man ikke får med industri landene. Håper du har undret litt på hvor mye energi som går med på å produsere ting, og ikke minst hvilket mengder energi de største fabrikkene bruker å er de drevet av solenergi, og vindkraft neppe.Så jeg tror du fort forstår hvorfor bla Kina bruker det billige kullet til å lage energi til de mange fabrikkene sine. Utslipp er en uting, men å tro man kan gjøre noe med det som skjer med temperaturene på kloden er vel litt naivt. Så lenge penger styrer alt som skjer å de vokser ikke på trær vil ting bli styrt deretter. 

Morsomt å lese om kinesisk skitten kullkraft fordi Kina har planer om å bygge 6 til 8 kjernereaktorer pr. år fram til 2025 og de har ikke tenkt å stoppe utbyggingen etter 2025 heller.
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/china-to-build-6-8-nuclear-reactors-a-year-from-2020-2025-report/articleshow/76865801.cms
Og i tillegg til dette satser Kineserne tung på elbiler både i og utenfor eget land så industri land er på vei.
Tyskland skal fase ut kullkraft på sikt og Volkswagen satser også tung på elbilmarkedet og har satt sluttdato for biler med forbrenningsmotor, så jo det skjer noe innen industrien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...