Gå til innhold

Linus Torvalds følger etter: Nå renskes systemene for slaveinspirerte uttrykk


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123849734

Det å skulle tro at svart arbeid har noen som helst sammenheng med hudfarge på mennesker vitner om et temmelig blåst hode. Dette er begreper som kom lenge før det i det hele tatt fantes folk med denne hudfargen her. Det samme med svartedøden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mittvisningsnavn skrev (33 minutter siden):

Det å skulle tro at svart arbeid har noen som helst sammenheng med hudfarge på mennesker vitner om et temmelig blåst hode. Dette er begreper som kom lenge før det i det hele tatt fantes folk med denne hudfargen her. Det samme med svartedøden.

Det å påpeke at ordet svart assosieres med mye negativt og som igjen brukes om menneskers hudfarge er ikke vitne om noe temmelig blåst hode. Derimot vitner din mangel på å forstå dette et temmelig blåst hode!

hvis alt du ser om din hudfarge assosieres med kriminalitet, død, ondskap  etc. Så har det innvirkning. Men hvis du lever uvitende og er likegyldig om andres perspektiv, så tenk deg om 2 ganger før du tenker blåst hode.

NFL laget Washington Redskins endrer navn. Lurer på hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Ratleto said:

Svartedauden er faktisk unnskyldt i denne saken. Den ble kalt det fordi hud, som døde pga pesten, ble svart.

Nettopp. 

Og dette med master slave er også helt latterlig å koble mot rase, det er bare ord som beskriver noe. Det har eksistert og eksisterer fortsatt hvite slaver. Europerne hadde også andre europeere som slaver. Vikingene feks hadde haugevis med treller som de hentet hjem etter raid.

Trafficking anyone

Endret av atlemag
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (27 minutter siden):

Er det ikke greit å ta litt hensyn til folk da, når ord og yttrykk er ekstremt negativt ladet for dem? Dette med sort=slemt og hvitt=snilt er jo et typisk eksempel på at hudfarge har hatt en del å si for uttrykkene.

Se denne videoen på 1 minutt og ett sekund.
 

 

Joda, ein må være i stand til å endre sine vaner når ein blir oppmerksom på at andre blir såra av uttrykket. Men samtidig så er forholdet mellom slave og master ei heilt nøytral skildring av eit forhold. 

Rasisme er ikkje ein del av slaveforholdet sjølv om enkelte ikkje klarer å forestille seg anna enn ein afrikansk person som jobbar på ein plantasje under tvang når dei høyrer ordet slave. 

Eg forstår derfor ikkje kvifor denne tematikken kjem opp i samband med rasisme? At vi burde slutte å bruke ordet slave til å ha anna betydning enn ein person som er juridsk ein anna persons eigedom på bakgrunn av eit humanistisk menneskesyn blir eit heil anna argument. 

Eg kan forstå eit argument om at å omtale hardware, dataprogram eller samtykkande voksne som i seksuell samanheng later som dei er underdanige, då dette er lite respektfullt for ekte slavar. Men eg ser ikkje rasismeargumentet. 

Burde vi også slutte å bruke stillingstittelen handtverkar om eg assosierer slike arbeidarar med austeuropearar? Gjer dette at ordet handtverkar er rasistisk også når det er brukt til å omtale ein fagarbeidar (uavhengig av etnisitet, kjønn, alder, osv)? 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Wakanda4ever said:

Har ikke sagt man ikke kan ha mening om temaet, sier at når det ikke berører deg så er det lett å bagatellisere det. Jeg trenger ikke å ha vært slave for å snakke om temaet, dette startet med BlackLivesMatter bevegelsen Og henger sammen med brutale rasismen i USA som har direkte sammenheng med slaveriet. Så om jeg ikke direkte eller indirekte har vært utsatt for det så kan jeg føle med og forstå at disse tingene også blir tatt opp i IT bransjen.

Men igjen det er større problemer som bør adresseres enn dette det er jeg enig i, men hvis ballen i det minste starter der så ruller den også videre til andre områder.

Det med hudfarge og de begrepene, spør hvilken som helst svart person om hva de synes om disse begrepene. Du må ikke anta at alle har samme synspunkt som deg.

Du sier at det er lett å bagatellisere når en selv ikke opplever det, og som oftest følger det da at med mindre du tar det alvorlig, så bagatelliserer en det kun fordi det ikke gjelder seg selv. I praksis kan en ikke ha en mening med mindre det er den "riktige" meningen.

Det er ikke slik at så lenge vi gjør noe så er det utelukkende bra. Det kan virke mot sin hensikt å lage mye problemer utav ingenting.

Jeg antar ikke at alle har samme synspunkt som meg. Det er alltid noen som blir fornærmet av ting. Derimot skal vi ikke la dem diktere hvilke ord og begreper som det er lov å bruke, og spesielt ikke på feil grunnlag...

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (13 timer siden):

Er det ikke greit å ta litt hensyn til folk da, når ord og yttrykk er ekstremt negativt ladet for dem? Dette med sort=slemt og hvitt=snilt er jo et typisk eksempel på at hudfarge har hatt en del å si for uttrykkene.

Se denne videoen på 1 minutt og ett sekund.
 

 

Helt enig, Muhammad Ali sier det rett ut. 
RIP. Og glad han ikke ble drept som M.X Og M. King for å ha snakket for seg og fokusert på rasismen og forskjellene i USA.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
atlemag skrev (14 timer siden):

Nettopp. 

Og dette med master slave er også helt latterlig å koble mot rase, det er bare ord som beskriver noe. Det har eksistert og eksisterer fortsatt hvite slaver. Europerne hadde også andre europeere som slaver. Vikingene feks hadde haugevis med treller som de hentet hjem etter raid.

Trafficking anyone

Slaveri er galt og Har ikke plass noe sted i vår verden, før og i nåtid. 
Hvit/svart/brun/ slave har ikke betydning, Slaveri er galt uansett.

når det er sagt så forbinder de fleste slaver med slaveriet fra Afrika til Amerika fordi det var i så stor omfang og systematisk. Husk at borgerkrigen i USA ble bekjempet delvis på grunn av slaveriet. Trafficking er en form for moderne slaveri og må også bekjempes! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wakanda4ever skrev (16 minutter siden):

Slaveri er galt og Har ikke plass noe sted i vår verden, før og i nåtid. 
Hvit/svart/brun/ slave har ikke betydning, Slaveri er galt uansett.

når det er sagt så forbinder de fleste slaver med slaveriet fra Afrika til Amerika fordi det var i så stor omfang og systematisk. Husk at borgerkrigen i USA ble bekjempet delvis på grunn av slaveriet. Trafficking er en form for moderne slaveri og må også bekjempes! 

Dette har vi nå aldri sagt noe imot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spoki0 skrev (2 timer siden):

Du sier at det er lett å bagatellisere når en selv ikke opplever det, og som oftest følger det da at med mindre du tar det alvorlig, så bagatelliserer en det kun fordi det ikke gjelder seg selv. I praksis kan en ikke ha en mening med mindre det er den "riktige" meningen.

Det er ikke slik at så lenge vi gjør noe så er det utelukkende bra. Det kan virke mot sin hensikt å lage mye problemer utav ingenting.

Jeg antar ikke at alle har samme synspunkt som meg. Det er alltid noen som blir fornærmet av ting. Derimot skal vi ikke la dem diktere hvilke ord og begreper som det er lov å bruke, og spesielt ikke på feil grunnlag...

Ok la oss diskutere hvorfor det er feil grunnlag så vi holder oss til det saklige?

jeg sier flere ganger at jeg er enig i at det finnes viktigere ting å ta tak i enn dette. Men nettopp fordi noen starter med dette så håper jeg at det skaper «awareness» slik at det får dominoeffekt og andre viktigere saker blir aktuelle og ser lys i debatten. 
hvem synes du skal diktere hvilke ord vi skal bruke og ikke? Hvis indianere føler at redSkins er krenkende ord men det brukes av millioner for å heie på laget sitt hva gjør man da? Ikke har det skjedd noe før det ble aktuelt på grunn av Black Lives Matter. Nå endrer Washington RedSkins navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (13 timer siden):

Joda, ein må være i stand til å endre sine vaner når ein blir oppmerksom på at andre blir såra av uttrykket. Men samtidig så er forholdet mellom slave og master ei heilt nøytral skildring av eit forhold. 

Rasisme er ikkje ein del av slaveforholdet sjølv om enkelte ikkje klarer å forestille seg anna enn ein afrikansk person som jobbar på ein plantasje under tvang når dei høyrer ordet slave. 

Eg forstår derfor ikkje kvifor denne tematikken kjem opp i samband med rasisme? At vi burde slutte å bruke ordet slave til å ha anna betydning enn ein person som er juridsk ein anna persons eigedom på bakgrunn av eit humanistisk menneskesyn blir eit heil anna argument. 

Eg kan forstå eit argument om at å omtale hardware, dataprogram eller samtykkande voksne som i seksuell samanheng later som dei er underdanige, då dette er lite respektfullt for ekte slavar. Men eg ser ikkje rasismeargumentet. 

Burde vi også slutte å bruke stillingstittelen handtverkar om eg assosierer slike arbeidarar med austeuropearar? Gjer dette at ordet handtverkar er rasistisk også når det er brukt til å omtale ein fagarbeidar (uavhengig av etnisitet, kjønn, alder, osv)? 

 slaveriet og rasisme har ikke noe med hverandre å gjøre? Vi snakker nå om bevegelsen som startet i USA, BLM. Som har skapt oppmerksomhet rundt disse tingene, og slaveriet er rotårsaken til at afro-amerikanere har det så vanskelig nå. Du kan ikke adskille slaveriet og rasisme de går hånd i hånd. 
jeg har sett  videoer der hvite roper «My ancestors owned you”. Med andre ord dere stammer av slavene vi pleide å eie og herse med. Så er det noe annet enn hudfargen på vedkommende som adresseres som er referansen? Nei dermed så henger slaveriet og rasismen i veldig veldig stor grad sammen.


ok. La oss si at alle slavene i USA ble frie en dag, kunne de leve som de hvite og hadde de hatt de samme rettighetene? Var det hvite og svarte slaver på plantasjene side om side?

slaveri ut av denne konteksten er kanskje noe annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wakanda4ever skrev (40 minutter siden):

Slaveri er galt og Har ikke plass noe sted i vår verden, før og i nåtid. 
Hvit/svart/brun/ slave har ikke betydning, Slaveri er galt uansett.

når det er sagt så forbinder de fleste slaver med slaveriet fra Afrika til Amerika fordi det var i så stor omfang og systematisk. Husk at borgerkrigen i USA ble bekjempet delvis på grunn av slaveriet. Trafficking er en form for moderne slaveri og må også bekjempes! 

Grunnen til at mange forbinder afrikanere med slaver er fordi dette temaet har blitt tatt opp i det uendelig. Kanskje man skal slutte å grave opp gammel historie og gå videre? At en stormakt har slaver er ikke spesielt unikt. Romerne hadde slaver, grekerne hadde slaver, den kinesiske mur ble bygd av fattigfolk og slaver osv.

I India og i flere land med kastesystem i Asia,  så er slaveri satt i system og det skjer fortsatt nå i 2020.

https://etiskhandel.no/en/arrangementer/modern-slavery-caste-in-global-supply-chains-guidance-for-business-and-organisations/

Er det et ord de burde kvitte seg med så er det "Nigger". Det burde ha vært fullstendig sensurert i statene.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
Wakanda4ever skrev (13 minutter siden):

ok. La oss si at alle slavene i USA ble frie en dag, kunne de leve som de hvite og hadde de hatt de samme rettighetene? Var det hvite og svarte slaver på plantasjene side om side?

Ikkje på plantasjane i sørstatane og Karibien, der var det i all hovudsak slaver frå Afrika som blei brukt, sjølv om det også var indianarar som blei solgt og brukt på enkelte plantasjar. Men slaveri har eksistert i mange formar oppgjennom tida. Også i Amerika der dei forskjellige stammene tok krigsfangar til slaver, i nyare tid blei slavane også solgt til Europeiske nybyggarar som var villige til å betale for slaver. I Norge tok vi for ca 1000 år sidan slaver frå Storbritania og Irland og tok dei heim til Noreg. Tusen år før det igjen dreiv romerane med slaver frå både Nord-Europa og Afrika. 

Heile det slaviske folket har fått navnet sitt fordi dei til stadigheit blei tatt som slavar til dei arabiske landa. 

At slaveri er ein uting er det ingen som er uenige i, men det er ingen grunn til å sette likheitsteikn mellom Afrikanarar og slavar, slavar fantes i alle fargar. 

Derfor meinar eg at det er heilt feil å ta bruken av ordet slave i samband med BLM bevegelsen. Eg er enig i at det kan argumenterast for at vi ikkje skal vaske ut slave-begrepet til å også bety trivielle ting, og dermed utelukkande bruke ordet slave om personar som er eller har vært andre personars eigedom. Men det er ein heilt anna debatt som ikkje har samanhengen med den nordamerikanske rasismen mot afroamerikanarar. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Wakanda4ever said:

Slaveri er galt og Har ikke plass noe sted i vår verden, før og i nåtid. 
Hvit/svart/brun/ slave har ikke betydning, Slaveri er galt uansett.

når det er sagt så forbinder de fleste slaver med slaveriet fra Afrika til Amerika fordi det var i så stor omfang og systematisk. Husk at borgerkrigen i USA ble bekjempet delvis på grunn av slaveriet. Trafficking er en form for moderne slaveri og må også bekjempes! 

Yes slaveri er galt gitt, jeg har overhode ikke sagt noe annet.

Skjønner ikke hva du vil frem til sånn ellers heller. 

Slaver har vært og er i alle slags hudfarger inkludert hvit. Så det er _ikke_ en svart greie.

Endret av atlemag
Lenke til kommentar
Heradon skrev (3 timer siden):

Grunnen til at mange forbinder afrikanere med slaver er fordi dette temaet har blitt tatt opp i det uendelig. Kanskje man skal slutte å grave opp gammel historie og gå videre? At en stormakt har slaver er ikke spesielt unikt. Romerne hadde slaver, grekerne hadde slaver, den kinesiske mur ble bygd av fattigfolk og slaver osv.

I India og i flere land med kastesystem i Asia,  så er slaveri satt i system og det skjer fortsatt nå i 2020.

https://etiskhandel.no/en/arrangementer/modern-slavery-caste-in-global-supply-chains-guidance-for-business-and-organisations/

Er det et ord de burde kvitte seg med så er det "Nigger". Det burde ha vært fullstendig sensurert i statene.

Det er dessverre ikke så enkelt som å legge dette fra seg og gå videre. Det er heller ikke så lenge siden dette skjedde så det har effekt på livene til svarte i amerika den dag idag. 
Dave Chappelle sa at hans morfar sin far var slave så det er ikke lenge siden og det er ikke lenge siden svarte fikk gå på skole med hvite, sitte hvor de ville i buss og spise på samme restauranter/bar. Det er ikke lenge siden KKK herjet og brente kors hos svarte. Det er industri og rikdom bygget på de svartes arbeid som fortsatt den dag idag har gått i arv hos hvite. Svarte nabolag har høy kriminalitet fordi de ikke får jobb og utdanning for å komme seg ut av den onde sirkelen. Fengsler er business og Svarte fengles, stoppes, trakasseres i langt større grad enn andre. Det er system som undertrykker.

slaver i vikingtiden eller i det romerske imperiet er irrelevant så lenge det ikke har satt spor etter seg hos noen idag. Kastesystemet i India er forferdelig der noen blir født med lavstatus kaste og må bekjempes, jeg støtter de som bekjemper urettferdighet uansett hvor og med hvilken farge det skjer, akkurat nå er det BLM og rasisme mot svarte som har startet det, og det er temaet og konteksten vi diskuterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/16/2020 at 5:38 PM, Wakanda4ever said:

Det er dessverre ikke så enkelt som å legge dette fra seg og gå videre. Det er heller ikke så lenge siden dette skjedde så det har effekt på livene til svarte i amerika den dag idag. 
Dave Chappelle sa at hans morfar sin far var slave så det er ikke lenge siden og det er ikke lenge siden svarte fikk gå på skole med hvite, sitte hvor de ville i buss og spise på samme restauranter/bar. Det er ikke lenge siden KKK herjet og brente kors hos svarte. Det er industri og rikdom bygget på de svartes arbeid som fortsatt den dag idag har gått i arv hos hvite. Svarte nabolag har høy kriminalitet fordi de ikke får jobb og utdanning for å komme seg ut av den onde sirkelen. Fengsler er business og Svarte fengles, stoppes, trakasseres i langt større grad enn andre. Det er system som undertrykker.

slaver i vikingtiden eller i det romerske imperiet er irrelevant så lenge det ikke har satt spor etter seg hos noen idag. Kastesystemet i India er forferdelig der noen blir født med lavstatus kaste og må bekjempes, jeg støtter de som bekjemper urettferdighet uansett hvor og med hvilken farge det skjer, akkurat nå er det BLM og rasisme mot svarte som har startet det, og det er temaet og konteksten vi diskuterer.

Er du Marxist? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...