Gå til innhold

Nå har BMW lansert iX3 – uten firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, syar2003 said:

Jaja , da er kontrakt på IX3 skrevet og produksjon av bil bestilt  :)

"Freude am fahren"... Grattis.. du blir fornøyd.. ?

Lenke til kommentar

Til alle som har erfaring med hurtiglading og abo + priser.

IX3 støtter 150kWh hurtiglading 
Hvordan høres dette ut:
IONITY plus abn til fast kost Nok 132,- pr mnd .Gir pris på IONITY hurtiglading til 3kr pr kWh.

Har i tillegg veggboks med saktelader i garasjen i sameiet hjemme (1-fas 16A, var kun det som det var kapasitet til p.t).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Annbefaler deg å ha bilen en stund før du eventuelt ser behovet for abbonent på Ionity. Nesten all lading vil nok foregå hjemme med mindre du pendler mye eller noe.

At den støtter 150kW hurtiglading burde du og ta med en klype salt til noen faktisk har testet det. Finnes biler der ute som har 100kW hurtiglading men i praksis oppnår man bare 30/40. En viktig faktor er om bilen har batterivarming som kan aktiveres før lading.

Lenke til kommentar

Er det et spørsmål om vi synes du bør slå til på Ionity-tilbudet?

I så fall er nok det beste å sette opp et regneark og estimere hvor mye du kommer til å bruke Ionity.

Personlig er jeg ikke noe fan av månedsabonnement på ting jeg bare bruker sporadisk. Jeg bruker Teslas superladere kun 1 måned i året, men da bruker jeg de mye.

Saktelading på 1-fase 16A fungerte helt fint hos meg i 2017. Nå bruker jeg en annen lader fordi jeg plutselig fikk tilbud om det på jobb.

Lenke til kommentar

Selvsagt er forutsetningen at det benyttes og lønner seg.

Jeg er ikke «pendler». Det er snakk om sporadiske langdistansekjøring med bil i arbeidsreiser i Norden (Norge,  Sverige og Danmark). IONITY har allerede bra dekning på stekningene (europaveiene) som jeg i så måte ferdes.
I Danmark er en IONITY på en strekning ofte brukt hvor jeg ser pris kr. 6.20 DKK pr kWh (med dagens kurs 8.80 NOK).
Så en topping med 20kWh på en tur vil koste over 100 norske ekstra u/abo (20 x 5.80). 
Tar man med en tilsvarende ladestopp på returen på denne ene turen er man godt over mnd abn på 132 Norske.

Det jeg lurte på var om noen synes abn tilbudet til ionity er brukbart eller ikke ift alternativene med hurtiglade uten avtale på f.eks Grønn kontakt, BKK, Cirkle K, EON, Clever osv.
Eller om det finns andre alternativer om man ser på Norden som helhet.

Med ionity avtale under BMW Charge virker det som at det blir smidighet i ladestopper i utlandet når det gjelder betaling.
Enkelt å holde regnskap for utleggsrefusjon.

Er interessert i innsikt og meninger fra de som har erfaring med eller kjører biler som iPace, e-Tron, EQC, Kona etc.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Annbefaler deg å ha bilen en stund før du eventuelt ser behovet for abbonent på Ionity. Nesten all lading vil nok foregå hjemme med mindre du pendler mye eller noe.

At den støtter 150kW hurtiglading burde du og ta med en klype salt til noen faktisk har testet det. Finnes biler der ute som har 100kW hurtiglading men i praksis oppnår man bare 30/40. En viktig faktor er om bilen har batterivarming som kan aktiveres før lading.

Det jeg snakker om er å «fylle på» f.eks 20-30kWh under en tur. 
Og ja IX3 er styrt med varmepumpe. 150kW hurtiglading er det ingen tvil om men vi har tilgode å se en ladekurve.
0-80% er lovet til 34minutter. Og 10minutter hurtiglading med 150kW skal gi 100km WLTP rekkevidde.

Det er altså fordelsprogrammet BMW Charged m/ionity 132,- NOK til fast kW pris på kr.3,- NOK i hele Europa som er spørsmålet.For meg virker det som en no-brainer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, syar2003 said:

Det jeg snakker om er å «fylle på» f.eks 20-30kWh under en tur. 
Og ja IX3 er styrt med varmepumpe. 150kW hurtiglading er det ingen tvil om men vi har tilgode å se en ladekurve.
0-80% er lovet til 34minutter. Og 10minutter hurtiglading med 150kW skal gi 100km WLTP rekkevidde.

Det er altså fordelsprogrammet BMW Charged m/ionity 132,- NOK til fast kW pris på kr.3,- NOK i hele Europa som er spørsmålet.For meg virker det som en no-brainer.

At den har varmepumpe sier jo lite om den kan aktivere batterivarming før lading.

Audi e-Tron støtter 150kW lading men det er kun om du har kjørt langt siden den ikke støtter oppvarming av batteri før lading.

6-700kg batteri tar litt tid å få temperatur på.

På vinteren er det vel ikke så veldig ofte e-Tron eiere ser 150 tallet. 

Men kan jo håpe BMW har vært flinkere her.

Fastpris på 3kr er jo ikke så grusomt ille, men når andre (Tesla selvfølgelig) har 1.65kr uten noe månedsavgift er det jo ikke superbillig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

At den har varmepumpe sier jo lite om den kan aktivere batterivarming før lading.

Audi e-Tron støtter 150kW lading men det er kun om du har kjørt langt siden den ikke støtter oppvarming av batteri før lading.

6-700kg batteri tar litt tid å få temperatur på.

På vinteren er det vel ikke så veldig ofte e-Tron eiere ser 150 tallet. 

Men kan jo håpe BMW har vært flinkere her.

100km på 10minutter gir meg svar nok.  Og det er nærmere 500kg enn 6-700kg. 

Men siden du spør

Sitat

A sophisticated cooling and heating system ensures the high-voltage battery is kept at an optimum temperature at all times. Tailored particularly to fifth-generation BMW eDrive technology, its design principle also represents a significant step forward compared to the systems used up to now in the BMW Group’s electrified vehicles. 

The liquid cooling/heating system serves the storage unit, power electronics and electric motor. A cooling module with two levels and a powerful control unit ensures ideal temperature control for the BMW eDrive components in all operating conditions and virtually any weather. A separate, electrically operated auxiliary heater ensures that the high-voltage battery achieves a consistently high level of effectiveness when starting the car, even in extremely low outside temperatures down to minus 30 degrees Celsius. 

The interior and battery are heated using a heat pump system. The pump is distinguished by extremely high efficiency; it uses between 40-80% less energy than conventional electric heating (depending on the outside temperature), while providing an equally comfortable on-board climate. It extracts excess heat from the motor, drive system control unit and high-voltage battery, as well as the outside air, and feeds it through the air conditioning system. The integrated management system for the climate and heating system also ensures need-based heating of the interior and optimal cooling of the high- voltage battery.

The latest versions of the electric motor, power electronics, charging technology and high-voltage battery (all developed in-house) will also be deployed in the BMW iNEXT and BMW i4 from 2021.

 https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200715-ix3.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
1 hour ago, syar2003 said:

100km på 10minutter gir meg svar nok.  Og det er nærmere 500kg enn 6-700kg. 

Men siden du spør

 https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200715-ix3.html

Lover godt at den har skikkelig system for varming/kjøling, men tror ikke du skjønte hva jeg mente. Er vel hittil kun Tesla og Porche taycan jeg vet om som støtter varming av batteri før lading.

Altså at man forteller bilen at man skal lade og den da vil varme batteriet til optimal temperatur for lading mens man kjører dit. (Optimal temperatur varierer vel mellom 30 til 60 grader avhengig av bil).

Her i Nord-Norge er det håpløst å lade i -25 grader uten denne funksjonen. Kansje ikke like stort problem sør i landet.

Men kan jo hende at BMW har denne funksjonen Vet at BMW har vært flinke tidligere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Altså at man forteller bilen at man skal lade og den da vil varme batteriet til optimal temperatur for lading (varierer vel mellom 30 til 60 grader avhengig av bil).

Den sørger for optimal temperatur hele tiden. Det inkluderer lading uten at man må koke batteriene til 60 grader som ikke finnes sundt I det hele tatt. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus3do said:

Den sørger for optimal temperatur hele tiden. Det inkluderer lading uten at man må koke batteriene til 60 grader som ikke finnes sundt I det hele tatt. 

Okei. Har du noe data på dette da?

150kW er jo ikke så ekstremt da men tipper man må over 30 grader for å få det.

Poenget mitt er bare at man neppe kan bare plugge seg i og alltid få 150kW.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

Lover godt at den har skikkelig system for varming/kjøling, men tror ikke du skjønte hva jeg mente. Er vel hittil kun Tesla og Porche taycan jeg vet om som støtter varming av batteri før lading.

Altså at man forteller bilen at man skal lade og den da vil varme batteriet til optimal temperatur for lading mens man kjører dit. (Optimal temperatur varierer vel mellom 30 til 60 grader avhengig av bil).

Her i Nord-Norge er det håpløst å lade i -25 grader uten denne funksjonen. Kansje ikke like stort problem sør i landet.

Men kan jo hende at BMW har denne funksjonen Vet at BMW har vært flinke tidligere.

Det er vel du som ikke helt forstår hva «jeg» spør om og avsporer :)

Ja - BMW overlater ikke noe til tilfeldighetene og har naturligvis tenkt på optimal lading i sin nye eDrive gen 5 plattform til I4/iNEXT hvor IX3 er først ut.
 

Data på det ligger i publiserte tekniske spesifikasjoner av produksjonsmodell hos BMW..
150kW max DC fast 120kW avg. Rate 560km/t
0-80% på 34 minutter
10-80% på 27 minutter
10 minutter på 150kW fastcharger for 100km
https://ev-database.org/car/1136/BMW-iX3#charge-table
 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (43 minutter siden):

Okei. Har du noe data på dette da?

150kW er jo ikke så ekstremt da men tipper man må over 30 grader for å få det.

Poenget mitt er bare at man neppe kan bare plugge seg i og alltid få 150kW.

Det har du fått data på før, siden du har deltatt i lignende diskusjoner om det tidligere. Nå beviser du at det ikke fungerer å komme med kilder til deg siden du gjentar dette igjen. 

For mye varme er ikke sunt for et batteri. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (2 timer siden):

Det jeg snakker om er å «fylle på» f.eks 20-30kWh under en tur. 
Og ja IX3 er styrt med varmepumpe. 150kW hurtiglading er det ingen tvil om men vi har tilgode å se en ladekurve.
0-80% er lovet til 34minutter. Og 10minutter hurtiglading med 150kW skal gi 100km WLTP rekkevidde.

Det er altså fordelsprogrammet BMW Charged m/ionity 132,- NOK til fast kW pris på kr.3,- NOK i hele Europa som er spørsmålet.For meg virker det som en no-brainer.

Ser du sammenligner månedskosnaden med Ionity sin dropin-pris, og du finner en liten differanse. Men ser ikke ut som du har tatt med at du i tillegg betaler 3,- NOK/kWh oppå månedskosten. 

Altså er kosten din for den ene ladingen 132,- NOK + 3x30 kWh, som gir deg en kostnad på 90,- NOK for de 30 kWh, og total på 222,- NOK, som gir deg en kostnad på 7,25 NOK/kWh.Du er altså allerede nå på en kWh-pris som er lavere enn dropin på Ionity. Basert på det, så sier jeg "kjør på", det lønner seg. Og da har du jo lav ladepris utenom dette.

Men det finnes andre tilbydere, som f.eks. Eins, som skal ligge på ca 3,- NOK/kWh uten noe månedskostnad. Dessverre så sliter jeg med å verifisere prisen. Men det er altså mulig å slippe rimelig fra det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...