Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (1 time siden):

Forresten. Om man himler med øynene av denne uttalelsen så anbefaler jeg å gå for e-208. Det er en ganske klar indikasjon på at ens verdier ikke stemmer overens med målgruppen til Honda.

Jeg himler litt med øynene av denne uttalelsen jeg. Når du begynner å snakke om verdiene til folk, så synes jeg det blir litt vel følelsesladet synes jeg.

Vi snakker om biler, et produkt, hvilke verdier folk måtte ha er ikke spesielt relevant. Behov og preferanser, hvilke ting man vektlegger er noen annet, det er relevant i valg av bil.
Formuleringen over gir meg et Apple-esque gufs, "hvis du ikke er en av oss så er du ikke målgruppen". Jeg er ganske sikker på at du ikke mener det, men det er lett å tolke det slik.
Hvis design og utstyrsnivået på innstegsmodellen veies tyngre hos kjøperne enn praktikalitet så er det helt greit det, for all del.
Men det er en nisje bil, som du selv sier og jeg synes ikke det er grunn til å ta det personlig og nærmest holde seg for nesen når andre biler i samme prisklasse/markedssegment som er mer nyttig for hvermansen blir nevnt.
"Du forstår ikke Honda, så du får heller *holder seg for nesen* gå for en e-208, den passer nok bedre for deg".

La meg presisere, dette er satt veldig på spissen, for å illustrere et poeng. Som du er veldig tydelig på så er du forelsket i bilen, og som du vet så heter det "kjærlighet gjør deg blind". Så jeg vil anbefale at du gir oss som har et mer pragmatisk syn på bilmarkedet, litt mer rom til å dele vårt syn, eller burde jeg si "våre verdier", uten at det tas personlig ;)
 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Fremme eller bak er definitivt best.

Står det en Nissan leaf og en Model 3 og lader, og det er en ledig plass imellom dem - så er det virkelig trasig om man har en e-Tron som må stå parkert på sjeiva for at kabelen skal nå.

Noen kabler er fryktelig korte.

Har sett mange Etron som sliter med dette ja. Selv med fronten klin intill stasjoner så blir enkelte stasjoner kabler for korte å nå fram til lade luka.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Jeg himler litt med øynene av denne uttalelsen jeg. Når du begynner å snakke om verdiene til folk, så synes jeg det blir litt vel følelsesladet synes jeg.

Ikke følelsesladet. Nyansert.

Om man verdsetter kjøreegenskaper er noe du må vurdere selv, ikke fortelle andre at de har kjøpt katta i sekken fordi man selv foretrekker å betale for batteri og ikke understell.

Vi må selvsagt snakke om verdier når vi sammenligner to biler med vidt forskjellige designmål. Akkurat som Skoda og BMW. Jeg forteller ikke andre at BMW er bedre enn Skoda, men går sterkt i forsvar når noen forsøker å si at BMW er et bomkjøp fordi en Skoda også har fire hjul, infortainment, en 200 hk dieselmotor og skinnseter.

Vi må spørre oss selv hva det er vi leter etter her. Hva som kan slepe en person lengst på en lading, eller hvor bra produkt man får for pengene? Jeg anerkjenner at førstnevnte har en innvirkning på sistnevnte, men synes det er frustrerende å måtte kjempe med blod, svette og tårer over min subjektive vurdering som overgår ett enkelt tall. Det er ikke slik at jeg begynte å se på bil i går og ikke oppdaget at rekkevidden var 220 km før noen fortalte det til meg her. Jeg har tross alt prøvekjørt bilen og kjent på hva 300.000kr gir meg.

Uderzo skrev (39 minutter siden):

Noen bugs(så ikke en bil, parallel parkering og pull out), men det blir sikkert fikset snart.

En ting jeg bemerket meg i den videoen er at pull out er for parallelparkering, ikke for vanlig parkering. Men at den oppfattet en sideparkering som ei vanlig celle var litt kjipt.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (30 minutter siden):

Ikke følelsesladet. Nyansert.

At du ikke verdsetter kjøreegenskaper er noe du må vurdere selv, ikke fortelle andre at de har kjøpt katta i sekken fordi man foretrekker å betale for batteri og ikke understell.

Du sier selv at du har "gått veldig emosjonelt inn i dette" jeg vil ikke kalle det nyansert, men nok om det.

Forveksler du meg med en annen? Jeg har ikke sagt noen ting om at man kjøper katta i sekken hvis man går for en Honda e. Jeg har stort sett bare positive ting å si om bilen.
Det skal godt gjøres å kjøpe katta i sekken her, Honda er krystallklare på hva bilen er og dens egenskaper. Kjøperne vet nøyaktig hva de er ute etter. Det er en av styrken til bilen, den legger ikke skjul på noen ting, det er helt åpenbart hva slags visjon Honda har med bilen. Smidig, morsom og unik bil, proppet med tech.

  

Gavekort skrev (30 minutter siden):

En ting jeg bemerket meg i den videoen er at pull out er for parallelparkering, ikke for vanlig parkering. Men at den oppfattet en sideparkering som ei vanlig celle var litt kjipt.

Ja, det virker som den funksjonen kun er for parallellparkering. Litt rart at den ikke ville "pulle ut" til venstre, bare høyre da Bjørn prøvde funksjonen da han var parallellparkert, mulig jeg misforstod dog.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 minutter siden):

Du sier selv at du har "gått veldig emosjonelt inn i dette" jeg vil ikke kalle det nyansert, men nok om det.

Forveksler du meg med en annen? Jeg har ikke sagt noen ting om at man kjøper katta i sekken hvis man går for en Honda e. Jeg har stort sett bare positive ting å si om bilen.
Det skal godt gjøres å kjøpe katta i sekken her, Honda er krystallklare på hva bilen er og dens egenskaper. Kjøperne vet nøyaktig hva de er ute etter. Det er en av styrken til bilen, den legger ikke skjul på noen ting.
 

Det er nyansert å se på subjektive helhetsvurderinger og ikke bare tekniske data. Man klarer ikke å se verdien i en bil om man ikke vet hvor pengene ender opp.

Det var ikke meningen å anklage deg for å si det, og det var absolutt ikke mitt inntrykk av deg. Jeg bare satte poenget mitt på spissen i et lite hjertesukk, og du var i blast radiusen min.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Evil-Duck said:

Ettersom Leafen ble totalvraket på mandag kan nok Honda E være en eventuell erstatter, hvordan er leveringstid på disse nå? Håper og at det kommer ut en Euro NCAP test av denne snart, har fått en litt annen respekt til sikkerhet i biler etter mandagen kan en si... 

Vet ikke om en liten bil er det beste å satse på da. Denne er veldig liten.

Er batteriet flatt under bilen som en del av understellet? Det vil hjelpe å stive av bilen i en ulykke isåfall. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hva denne vil få i NCAP er vanskelig å si. Tidligere så har Honda vært fastsatt på 5 stjerner, men på den andre siden av mynten så er dette en liten bil på en ny plattform med strenge designkrav.

Tror det nærmeste man kommer er å se på Honda sine allerede eksisterende sub-compacts.

https://www.iihs.org/ratings/vehicle/honda/civic-2-door-coupe/2020

https://www.iihs.org/ratings/vehicle/honda/fit-4-door-wagon/2020

https://www.euroncap.com/en/results/honda/civic/29192 (2017)

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er nyansert å se på subjektive helhetsvurderinger og ikke bare tekniske data. Man klarer ikke å se verdien i en bil om man ikke vet hvor pengene ender opp.

Det var ikke meningen å anklage deg for å si det, og det var absolutt ikke mitt inntrykk av deg. Jeg bare satte poenget mitt på spissen i et lite hjertesukk, og du var i blast radiusen min.

Jepp, det er jeg enig i. En bil er mer en kun tekniske data.

Null stress :)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om en liten bil er det beste å satse på da. Denne er veldig liten.

Er batteriet flatt under bilen som en del av understellet? Det bil hjelpe å stive av bilen i en ulykke isåfall. 

Det er og min tanke, så graviterer faktisk mot en ny leaf av den grunn, den gjorde en fantastisk jobb i ulykken jeg var ut for på mandag (front mot front i en 80 sone). Jeg kom på ingen måte uskadet fra det, men ikke kritisk skadet, og coupen hadde nærmest 0 deformasjon. Så kan si jeg fikk opp øynene for at sikkerhet bør være et enormt viktig kriterium. 

Men jeg er meget forelsket i Hondaen og størrelsen er i utgangspunktet ikke noe problem rent praktisk for meg, rekkevidden er og tilstrekkelig for mitt bruk. Så om den klarer å score 5 stjerner på NCAP er det nok mulig det blir en slik likevel. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Gavekort said:

Jeg mener ikke å snakke stygt om e-208 eller Skoda. Jeg tror aldri jeg ville anbefalt noen å kjøpe en Honda e, med mindre de har blitt helt betatt (slik som meg). Da kan jeg trygt si at den lever opp til forventninger, om man også inkluderer lave forventninger til rekkevidde.

Pengene går til fit, finish og finesse. Jeg har intet annet inntrykk enn at dette er et elektrisk "flaggskip" fra Honda, og at de har laget den for bilnerder og ikke de som leter etter en hverdagsbil som kan gå langt.

Helt enig.
Jeg synes rekkevidde godt kunne vært bedre.  Og alle elbiler bør ha 4wd. Men kan ikke få alt.
Selv om Tesla 3 innfrir på det meste, misliker jeg utseendet både utvendig og innvendig på alle Tesla modellene.. Og de er enda dyrere enn Honda e som mange klager slik på. Hva med id3 da? Den er ihvertfall dyr.

Første gang jeg så Honda e preview syntes jeg den bare var sååå "kul".
Og jeg har jo tidligere kjøpt ny MC bare pga display (GSX1000S og Speed Triple) ?

Har "tenkt" på å kjøpe el-bil lenge... ikke for å "snylte"på alle fordelene,  eller bare fordi jeg liker "gadgets".
Må liksom ha litt "lyst" på en slik bil. Og akkurat der innfridde Honda e for meg. 

BTW Gavekort.. det var "teltet" jeg siktet til. "Min" Honda e vil ofte stå ute om vinteren (her snør det tildels mye) og da er nok ett slik "telt" over ladeporten ett "must" (samme med deksel/trekk for sidekamera og frontrute).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er og min tanke, så graviterer faktisk mot en ny leaf av den grunn, den gjorde en fantastisk jobb i ulykken jeg var ut for på mandag (front mot front i en 80 sone). Jeg kom på ingen måte uskadet fra det, men ikke kritisk skadet, og coupen hadde nærmest 0 deformasjon. Så kan si jeg fikk opp øynene for at sikkerhet bør være et enormt viktig kriterium. 

Men jeg er meget forelsket i Hondaen og størrelsen er i utgangspunktet ikke noe problem rent praktisk for meg, rekkevidden er og tilstrekkelig for mitt bruk. Så om den klarer å score 5 stjerner på NCAP er det nok mulig det blir en slik likevel. 

Bra du kom deg berget fra ulykken! Men er nok flere biler der ute som matcher Leaf på sikkerhet. Frister det virkelig å gå tilbake til CHAdeMO? ?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Bra du kom deg berget fra ulykken! Men er nok flere biler der ute som matcher Leaf på sikkerhet. Frister det virkelig å gå tilbake til CHAdeMO? ?

Frister ikke så mye nei, men innenfor prissjiktet finner jeg ikke så mye annet som faktisk matcher leaf på akkurat det. Men jeg skal opprette egen tråd om det tror jeg for å ikke avspore denne tråden med en diskusjon om hva som skal bli min neste bil ;) 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (48 minutter siden):

Det er og min tanke, så graviterer faktisk mot en ny leaf av den grunn, den gjorde en fantastisk jobb i ulykken jeg var ut for på mandag (front mot front i en 80 sone). Jeg kom på ingen måte uskadet fra det, men ikke kritisk skadet, og coupen hadde nærmest 0 deformasjon. Så kan si jeg fikk opp øynene for at sikkerhet bør være et enormt viktig kriterium. 

Men jeg er meget forelsket i Hondaen og størrelsen er i utgangspunktet ikke noe problem rent praktisk for meg, rekkevidden er og tilstrekkelig for mitt bruk. Så om den klarer å score 5 stjerner på NCAP er det nok mulig det blir en slik likevel. 

Honda som firma mener jeg var rangert syvende beste av dem alle i kollisjoner, så jeg tipper de ikke har sluntret unna med Honda E. 
https://www.honda.com/safety/safety-by-design
Men det kan jo være greit å vente til flere har testet den i NCAP o.l. for å være sikker. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Forresten. Om man himler med øynene av denne uttalelsen så anbefaler jeg å gå for e-208. Det er en ganske klar indikasjon på at ens verdier ikke stemmer overens med målgruppen til Honda.

Det er kjekt å ha både vektfordeling og lav tyngdepunkt. Det hjelper. Men det er fortsatt micro el-bil frå Honda. Kjøper eg ein bil i denne klassen så er det ikkje pga vektfordeling eller tyngdepunktet. At den er sportslig i forhold til 208 og kan kjøre runder er vel ikkje så mye å skryte av? Det var vel du selv som samanliknet den med Porsche i din første post, det syntes eg var rart. For meg så er Model 3 langt, langt bak 718. Og du samanlikner eHonda med 911... :) Men igjen, kvar sin smak og opplevelse.

Skal du kjøre 80km kvar dag, så er det OK med lane-keeping. Personlig så hadde eg gått for noe større (meir komfort) for å kjøre så pass mye kvar dag. For meg eHonda er ein bybil. Liten, lett å parkere. Og då mister lane keeping og distronic mye av poenget. Kan den brukes til meir enn bybil? Ikkje for min sin del, da rekkevidde på 230km (om sommer) setter stopper for deg. 

Eg skjønner gødt kva du prøver å si. Det er kul bil for den rette kjøperen. Men eg blir ikkje å finne blant de. For meg så er den for lite/ikkje komfy nok til å brukes på landvei (plus liten rekkevidde) og for dyrt for å brukes som bybil. Den er litt sånn som mini. Ein må elske den for å kjøpe den. Ubrukelig/overpriset for folk flest, men elsket av noen få.

Lenke til kommentar
aomt skrev (32 minutter siden):

Det er kjekt å ha både vektfordeling og lav tyngdepunkt. Det hjelper. Men det er fortsatt micro el-bil frå Honda. Kjøper eg ein bil i denne klassen så er det ikkje pga vektfordeling eller tyngdepunktet. At den er sportslig i forhold til 208 og kan kjøre runder er vel ikkje så mye å skryte av? Det var vel du selv som samanliknet den med Porsche i din første post, det syntes eg var rart. For meg så er Model 3 langt, langt bak 718. Og du samanlikner eHonda med 911... :) Men igjen, kvar sin smak og opplevelse.

Jeg mener ikke å fremstille Honda e som en sportsbil. 50:50 vektdistribusjon og dyrt uavhengig multi-link oppheng har sin verdi, og jeg prøvde enkelt og greit å putte ord og betydning på det. Sportslig er helt akseptabel terminologi, og det er hva Honda e er.

Jeg sammenligner ikke Honda e med en 911. Det er helt absurd. Jeg sa at aksellerasjonen kjentes ut som en Porsche helt til du når ca. 60 km/t for å illustrere hvordan det var å gi bånn gass med en elbil. Jeg har kjørt en Porsche Carrera 997, så jeg trakk en ganske uskyldig analog til den dagen. Jeg vet at en 997 har 2 sekunder raskere 0-100, men du kjenner ikke forskjell på magesuget der.

Sitat

Skal du kjøre 80km kvar dag, så er det OK med lane-keeping. Personlig så hadde eg gått for noe større (meir komfort) for å kjøre så pass mye kvar dag. For meg eHonda er ein bybil. Liten, lett å parkere. Og då mister lane keeping og distronic mye av poenget. Kan den brukes til meir enn bybil? Ikkje for min sin del, da rekkevidde på 230km (om sommer) setter stopper for deg. 
 

Det er vanskelig å tenke seg en ny elbil i samme prisklasse som gir bedre komfort. Nå har jeg riktig nok ikke prøvekjørt alle elbiler under 300.000kr, men take away fra min prøvekjøring av Honda e var at den var rolig og komfortabel, med unntak av at den manglet midtarmlene. Kan godt hende at det er en bil der ute som har bedre komfort, men med mindre vi snakker om luksusbiler her så er det nok neppe mer enn marginale forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...