Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Men jeg tror forskjellen her er hva man kaller for en "bybil". Jeg er ikke nødvendigvis enig i at en bybil kun skal kunne flytte en person fra A til B.

De som ønsker en A til B bil, og de som ønsker noe eksklusivt er to målgrupper på motsatt side av spekteret. Honda har opplagt fokusert på sistnevnte målgruppe, noe som er tydeliggjort med det lille batteriet som kompensasjon for prisen og vekten til sporty understell, støyisolering og tungt interiør/utstyr.

Om jeg skulle kjøpt noe eksklusivt ville jeg nok kjøpt noe annet enn denne Hondaen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke en Taycan siden vi har frislipp på budsjett?

Hondaen er altfor dyr for hva den leverer så trodde det var frislipp på pris når vi snakket om eksklusivitet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (26 minutter siden):

Hondaen er altfor dyr for hva den leverer så trodde det var frislipp på pris når vi snakket om eksklusivitet.

Det er en flåsete påstand. Jeg tenker vi kan ta den debatten etter at du har prøvekjørt biler du sammenligner. Inntil da så gidder jeg ikke å la meg rive med på noen som opplagt er ute etter å spre maksimalt med kvalm over rekkevidden til en bil.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, kremt said:

4 timer på ett par kilometer, cool story bro...

Ohyes. Måtte sjekke når det var, og fant samtidig en avisartikkel:
https://www.budstikka.no/vei/vogntog-og-lastebiler-sliter-pa-glatt-fore/549934!/

Kansje litt ekstra ille den dagen da tydeligvis, men brukte 4 timer på noen kilometer ja.

Poenget mitt var at det er greit å ha litt å gå på selv om man kjører i by.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er en flåsete påstand. Jeg tenker vi kan ta den debatten etter at du har prøvekjørt biler du sammenligner.

Honda er bare dritt. Den har lite batteri, bruker mye strøm, rapidgater, lader sakte, viser ikke ladehastighet i bilen. Alle tingene man vektlegger i en elbil feiler.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Nidar2 said:

Honda er bare dritt. Den har lite batteri, bruker mye strøm, rapidgater, lader sakte, viser ikke ladehastighet i bilen. Alle tingene man vektlegger i en elbil feiler.

Hastighet på lading, rapidgating og visning av ladehastighet er jo ting som kan bli forbedret i oppdateringer. Leaf har jo blitt litt forbedret på dette ved å tilby en oppdatering.

Synd ikke Teslabjørn fikk hentet ut data fra OBD2 porten på bilen så han kunne se hva som foregikk. Antar det ikke finnes noen app for å tolke canbus signalene til bilen enda siden den er så ny.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Leaf har jo blitt litt forbedret på dette ved å tilby en oppdatering.

Leaf har ikke aktiv kjøling av batteri, så det er naturlig at de throttler batterilading for å hindre at det kokes ihjel. Om dette er tilfellet i en bil med aktiv vannkjøling og det ikke kan fikses i software så ville det vært svært talentløst.

Also: Do not feed the trolls.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Honda har aktiv kjøling men det ser ikke ut til å virke da den throttler uansett. Mon tro hvordan den er å lade i kuldegrader? Forøvrig synker vanligvis rekkevidden betraktelig på vinteren og hvor langt vil Honda gå da tro? Trolig må man slå av varme og skjermer for å komme seg utenfor ring 3.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Leaf har ikke aktiv kjøling av batteri, så det er naturlig at de throttler batterilading for å hindre at det kokes ihjel. Om dette er tilfellet i en bil med aktiv vannkjøling og det ikke kan fikses i software så ville det vært svært talentløst.

Also: Do not feed the trolls.

Ja men de gjorde jo saken "bedre" på leaf ved å tillate mere koking av batteri. Throttler ikke like ille under lading lenger etter oppdateringer, men batteriene får mere juling (så langt fra alle som installerer denne) mullig Honda finner ut at deres restriksjoner er litt heftige og løsner litt på dem etterhvert.

Tesla har jo opperert motsatt og justert ned på eldre biler.

Derfor vært morro å lest av hva som skjer med batteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ja men de gjorde jo saken "bedre" på leaf ved å tillate mere koking av batteri. Throttler ikke like ille under lading lenger etter oppdateringer, men batteriene får mere juling (så langt fra alle som installerer dennulig Honda finner ut at deres restriksjoner er litt heftige og løsner litt på dem etterhvert.

Derfor vært morro å lest av hva som skjer med batteriet.

Ja, ikke engang batteritemperatur viser det digre infotainmentarrangementet. Det er vel grunn til at vesentlig informasjon ikke vises på dårligste bilene.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nidar2 said:

Ja, ikke engang batteritemperatur viser det digre infotainmentarrangementet. Det er vel grunn til at vesentlig informasjon ikke vises på dårligste bilene.

Er vel nesten ingen andre biler som viser det heller? Vet bare om Taycan.

Teslan min viser det bare i form av en strek med prikker som bare sier om batteriet er kaldt eller "varmt nok".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (2 minutter siden):

Er vel nesten ingen andre biler som viser det heller? Vet bare om Taycan.

Teslan min viser det bare i form av en strek med prikker som bare sier om batteriet er kaldt eller "varmt nok".

Joa, det er mange biler som viser på samme måte som Teslaen, og dette langt bedre enn ingenting etter min mening. Særlig på vinteren hvor alt er litt mer uforutsigbart så kan man anslå ladehastighet utfra batteritemp. Dette er svært viktig på biler med lite batteri og som ellers sliter med ladingen. På Leaf er dette gull verdt.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nidar2 said:

Joa, det er mange biler som viser på samme måte som Teslaen, og dette langt bedre enn ingenting etter min mening. Særlig på vinteren hvor alt er litt mer uforutsigbart så kan man anslå ladehastighet utfra batteritemp. Dette er svært viktig på biler med lite batteri og som ellers sliter med ladingen. På Leaf er dette gull verdt.

Det jobbes vel mot at man ikke skal måtte tenke på slikt da, så skjønner litt hvorfor de ikke viser det.

Det kommer nok en app snart hvor man får lest av all slik informasjon om ønskelig slik det finnes til de fleste andre biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (7 minutter siden):

Det jobbes vel mot at man ikke skal måtte tenke på slikt da, så skjønner litt hvorfor de ikke viser det.

Det kommer nok en app snart hvor man får lest av all slik informasjon om ønskelig slik det finnes til de fleste andre biler.

Når det ikke vises så blir det jo til at man automatisk tenker mer på det ;) Hvorfor skal man ha en app når det fint kan vises i bilens display? Jeg synes ingeniørkunsten på dette området ligger langt under hva man kan forvente i 2020. Man skulle tro produsentene aldri har kjørt elbil før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, Nidar2 said:

Ja, fordi det ikke ligger noen utfordring i dette. Man kan lade når man ønsker og det er sjelden man kjører mer enn 200 km i byen på en dag. Det er vel også få som kjøper en bil til utelukkende bykjøring og de fleste vil nok bruke den på lengre turer i ny og ne. Om man skal ha bil til kun bykjøring er prisen på bilen horribel.

Det var da ikke få som kjøpte iOn/Zero i sin tid. Selv om de hadde svært liten rekkevidde, og enda mindre plass.
Som nr.2 bil for "snyltekjøring" til/fra jobb og småærend.
Det er vel der en Honda e blir en skikkelig oppgradering for de som faktisk *har* vurdert elbil og i tillegg kjøper en... Ikke bare sitter på ett forum og liker å (kverulere)diskutere.

Det er jo ikke mye logikk i å kjøpe en dyr MC f.eks. her til lands.. men det er en del som gjør de allikevel... for de tar seg råd til det.
Jeg gjør det, men smart er det ikke :D 

For min del er "langkjøring" noe som ikke engang en Tesla S "Raven" kan tilby utifra det jeg forventer av en gammel dieselturbo med stor tank. 
Klarer lett 1000km med den jeg har nå.
Klarte (nesten) det selv med min gamle 405GLi med 60l tank og 0.59 på mila :D

Så Honda e er for meg noe jeg kjøper til småkjøring og fordi jeg digger bilen og det er en grei start til seinere innkjøp av elbiler (oppgradering) hos min lokale forhandler (som nå får inn mye spennende etterhvert).

Men bare fortsatt å gjenta deg sjøl slik diverse andre "aktører" gjør i hydrogen/tesla(bash)-tråder... eller bare enhver tråd det står noe om elbil i emnefeltet.

"Tireless rebutter"... ?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...