Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Ja er jo Peak man er vandt med at alle skryter av.

Opptill 100kW lading skryter Nissan av på Leaf f.eks. Ikke finnes det kraftigere chademo lader enn 62kW i Norge og selv om det fantes ville man aldri klart 100kW på noe annet enn en liten peak ?

Men den peaken som gir kansje 4-5 mil kan jo være nok til å nå målet da, så helt irrelevant er den jo ikke.

Okei, så koster ikke noe å bruke appen? Kun ekstra om man skal bruke appen som nøkkel?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med å finne den nettsiden igjen, men det var noe sånn som 100kr/året så kunne du ha mobilnøkkel, 20kr/året så fikk du Honda Assistant og x kr/MB så kunne du ha WiFi inni bilen. Tallene er bare tatt ut av fjern husk, men det var ikke dyre greiene.

Poster om jeg finner prislisten.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Såfrem appen fungerer når du trenger den så. Nissan sin har jo det vært klassisk at den streiker hver gang gradestokken kryper under null ?. Savnet veldig funksjonen på volvoen jeg hadde før hvor jeg holdt inne en knapp på keyfoben for å starta forvarming uten app

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det var ei vifte på nøkkelen til Honda, men kom ikke på å teste hva det var.

Er enig med begge. Appen bør gjøre det essensielle, men helt stabilt. Halve greia med bilen er jo at den skal være fancy da, så kommer nok til å i hvert fall kjøpe ett år med tracking og geofencing, og mobilnøkkel.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Evil-Duck said:

Såfrem appen fungerer når du trenger den så. Nissan sin har jo det vært klassisk at den streiker hver gang gradestokken kryper under null ?. Savnet veldig funksjonen på volvoen jeg hadde før hvor jeg holdt inne en knapp på keyfoben for å starta forvarming uten app

 

Ja det må selvfølgelig fungere. Har intrykk av at de fleste produsenter sine apper er helt ubrukelige..

Mitsubishi kjøpte vel en appløsning av Honda til sine Hybrider.
Gikk vel ikke helt som forventet.. Appen har 2.2 i rating på Google play.
Kjenner en med en slik bil og han gav bare opp hele appgreia tilslutt..

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.inventec.iMobile2&hl=no

SÅ håper Honda har skjerpet seg her. Er jo en stund siden dette.

Blir ganske borsjemt om man har eid Tesla, for deres app er helt fenomenal. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for alle andre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Man ekstrapolerer vel ganske kraftig nå da. Appen har ikke blitt lansert enda, så må vente en stund før jeg kan si noe konkret.

Honda er også kjent for dogshit infotainment, og det bærer ikke Honda e mye preg av.

Nei får bare håpe at de får til noe. Det VW og Audi har levert hittil har vist vært tilnærmet ubrukelig. Og de fleste andre har ikke orket å lansere app engang.

Får krysse fingrene for at Honda E får en god app, og at det ikke gir for mye vampire drain at bilen må kunne kontaktes hele tiden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, samco said:

Forskjellen ligger vel tesla har direkte kontakt pr bil mens de andre går gjennom en server og er tregere å mere ustabilt.

Tesla sin tjeneste går og via en server. Kan sitte i kuala lumpur og gi naboen tillatelse til å flytte bilen min.

Tesla sin server har vel omtrent ikke hatt nedetid siden 2012, hvorpå de andre sine servere har nedetide flere ganger i måneden.

Nok en gang skjønner jeg ikke hvorfor ikke andre får til.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som TB selv sier..."I am the dictator"... og han valgte altså 1000km challenge uten at jeg så hva resultatet av "poll" han la ut.

Jeg hadde helst sett at han sjekket rekkevidden på "småkjøring". Ikke "venstrefil-kjøring" i 110++ på E6 og E18. Som det kan se ut som han gjør med alle elbilene han kjører/tester.

Men det blir jo en grei sammenligning med andre elbiler han får tilgang til. Han har jo sin "testmetodikk" og den følger han.

Så da ser det ut til at Honda e har elendig rekkevidde på motorvei, men der har ikke jeg tenkt å bruke den :)

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke feil så er det forskjell på hvordan de vikler motorene som avgjør effektiviteten under hard last. At Honda e har et lite batteri, høyt forbruk, 220 km WLTP og hurtiglader på 30 minutter, er like sant i dag som det var da jeg valgte å reservere den.

Jeg har allerede rånet fra hjem til jobb med en ekte bil, så jeg vet at 7 mil er en feilaktig representasjon av rekkevidden. Gjorde noen målinger med Google Maps og husken min, så ta dette med ei stor klype salt. Jeg begynte fra forhandler med ca. 80% batteri. Jeg kjørte oppmålt 110 km, der noe var bykjøring, noe var landeveiskjøring (70-90 km/t) og noe var B-vei kjøring (100-110 km/t med tung høyrefot). Da jeg leverte den så var batteriet lavt, men ikke innenfor det røde området, så jeg antar det var litt over 20%. Air condition var på mesteparten av tiden.

Trekker vi fra 10% i feilmargin til Honda e sin ulempe så brukte jeg altså 65%+ batteri på 110 km med variert kjøring, noe som kan ekstrapoleres til kanskje 160 km med kjøring, 140 km om jeg skal være enda mer slem med estimatet og få dobbelt så mye som 7 mil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

7 mil om sommeren i en bil med WLTP på 22? Jeg har kjørt lengre enn 7 mil da jeg testkjørte bilen, og jeg trashet den.

WLTP er sjeldent representativt for hvordan ens egen kjøring vil være, men det er en apples to apples sammenligning mellom biler.

Mulig han kun lader til 70prosent .. ?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at han jobber mellom 80% og 0% et sted ja, noe som er realistisk om man skal hamre bilen på langkjøring og hele tiden være innenfor den optimale ladingen. Men så gjelder jo dette alle elbiler.

Det viser jo hvor mye mer han banker bilen enn meg, siden jeg garantert klarte i hvert fall dobbelt så mye som Bjørn på min kjørerute.

Kjenner det er på tide at jeg gjør noen målinger selv, slik at folk slipper å tro at denne bilen ikke kan rikke på seg uten lading. Selv om jeg respekterer Bjørn sin testing for hva det er, så er det litt som å kaste fugler og elefanter utenfor ei klippe for å se hvem som er best til å overleve.

Dessverre så må vi vente til senest september før jeg kan gjøre det. Skulle også likt å sett hvordan rekkevidden blir med Michelin Primacy-dekk på 16", i stedet for 17" Pilot Sport slik som i dag. TU skriver at Primacy 4 kan gi 8% mer rekkevidde. Faktumet at Honda har valgt 225 sportsdekk med høy rullemotstand viser hvor lite vi (inkl. meg) bryr oss om bilen sin evne til å dra på langtur uten lading. e-208 blir levert med Primacy 4 på 195/55R16 på alle 4, og Honda E Advance blir levert på Pilot Sport 4 med 205/45R17 foran og 225/45R17 bak.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...