Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

10 hours ago, Bjerknez said:

RGB LED strip 5V har jeg, å det kan brukes, men det kompliserer kodingen en del da jeg må installere et "library" etc. og tweake dette. Enklere og bare bruke lamper som kan slås av/på med rele eller evt. ved hjelp av mosfet. 

De fra kjell er i det minste "dumme" ledstriper uten addressering, altså ingen behov for ekstra bibliotek. Kan hende du klarer å fjerne original mikrokontroller og koble deg rett på transistor/mosfet på den medfølgende kontrolleren.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr. A skrev (11 timer siden):

De fra kjell er i det minste "dumme" ledstriper uten addressering, altså ingen behov for ekstra bibliotek. Kan hende du klarer å fjerne original mikrokontroller og koble deg rett på transistor/mosfet på den medfølgende kontrolleren.

Ja, jo. Ideen er god, men litt dor komplisert i forhold til hvordan det kan gjøres. Vurderer å kjøpe orange og rødt markeringslys på Biltema og droppe grønt. Det forenkler en god del. 

får vel sjekke finn også, men kan vanskelig foretille meg at så sære ting selges der. :)

Lenke til kommentar

Her om dagen bestillte jeg meg enda et multimeter. For dere som er litt mer "geeks" så kan jeg fortelle at jeg har bestillt meg multimeteret fra Dave Jones (EEVblog) med navn BM786. 

Det er Brymen som lager disse multimeterene og jeg har fra før storebroren som heter Brymen BM869S. Dette er multimetere som er helt på høyde om ikke bedre enn Fluke når det kommer til nøyaktighet og antall funksjoner. For dere som er litt mer tekniske så søk opp Joe Smith på Youtube. 

Han piller i fra hverandre samt stresstester en rekke multimetere og multimeteret jeg har bestillt samt det jeg har fra før er en av hans favoritter og han bruker disse fremfor Fluke sine metere. 

Her er multimeteret jeg har bestillt:

BM786_2.thumb.png.025eda8fd8e4b997190aba9d6711abf7.png

Det skal sies at jeg har flere multimetere også, men etter å ha testet multimetere med høyere nøyaktighet og større oppløsning så blir man litt bortskjemt og av den grunn blir de andre multimeterene liggende i skuffen. 

Multimeteret jeg har fra før er et 50.000 count multimeter og 500.000(!!) count ved trykk på en knapp. Det nye har 60.000 count, men ikke mulighet for mer enn det. Men 60.000 count er himmel og hav mer enn nok for de aller fleste av oss. 

For dere som lurer, så ser storebroren slik ut (BM869S):

 

BM869S_2.thumb.png.a88f2d865ca012a927dfe832e44c5aaf.png

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg har nevnt dette før, men mange tenker trolig at man må ha dyre multimetere for å begynne med elektronikk. Det trenger man i utgangspunktet ikke. Det kommer litt ann på hva man skal gjøre. 

Er man feks. elektriker så holder det stort sett med å vite om det er 220V eller 100V eller evt. 0V på kursen. Til dette kan man strengt tatt nesten bare bruke en penn som signaliserer. Så nøyaktigheten er ikke veldig viktig for elektrikere sånn til daglig. 

Derimot er sikkerheten i multimeteret svært viktig da elektrikere fort kommer borti høyere spenninger. Spesielt dem som driver med høyspent. Disse kan også bruke multimeterene avbildet over da begge disse er UL listet og er ratet til slikt bruk. men vanlige multimetere fra Biltema eller hos Jula holder nok ikke mål til slikt bruk. 

Til finelektronikk hvor man skal feks. måle strømtrekk i mA og uA området samt millivolt etc. så er det hyggelig og ha litt høyere oppløsning. (Høyere oppløsning = flere desimaler) 

Skal man feks. lade et batteri så kan man følge med på hvor mye og hvor fort det lader med høy oppløsning. Man kan også feks. sjekke hvor fort en kondensator lekker etc. Det kan man ofte ikke gjøre like bra på et multimeter med lavere oppløsning. 

Men til prisen er disse to multimeterene over en nobrainer. Jeg tror jeg betalte 2.400 for BM869S og 1.600,- for BM786 (+ frakt på sistnevnte). Dette er ikke veldig dyrt, med tanke på at det eneste Fluke multimeteret som kan gi like høy oppløsning koster rundt 10.000 kroner. Jeg snakker da om Fluke 289.

Men jada... man klarer seg helt fint med et multimeter til 500 kroner også. vertfall en god stund. man vet selv når et slikt multimeter kommer til kort og det er ingen grunn til å kjøpe seg blakk før det er nødvendig :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag får jeg Brymen (EEVblog branded) BM786 levert på døren i følge DHL :) 

For dere som ikke vet, så er dette et multimeter laget av selskapet Brymen med eget modellnummer for salg via Dave Jones og EEVblog.com. Dave Jones er en elektro ingeniør og designer og har i tillegg testet Brymen multimetere opp mot Fluke som sies å vøre "bransjestandarden". 

BM786 og storebroren BM869S (som jeg også har) er en av noen få multimeter merker som konkurrerer med Fluke og tar man prisen med i betrakningen så danker dem Fluke ned i støvlene. 

Prisen på disse to Brymen multimeterene ligger på rundt 2.000 kroner inkludert frakt for BM786 og rundt 2.500 for BM869. Merk at disse multimeterne selges hos enkelte seriøse elektrosjapper i Norge for rundt 5.000 kroner, men da med Grønt omslag  

Man kan bestille Brymen multimetere direkte fra eleshop.eu for en rundt den prisen jeg nevner over. Eller BM786 direkte fra eevblog.com som er "rebrandet" til "eevblog" som er en av verdens største forum for elektronikk interreserte, drevet av Dave Jones  :)

Brymen multimeterene jeg snakker om her er også UL listet. Noe som betyr at spesifikasjonene er verifisert av tredjepart. (Tror vertfall at det er det det betyr....) :)

Så for rundt 2.000 kroner tror jeg ikke man finner noe bedre multimeter overhodet på verdensbasis. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 19.12.2022 den 5.52):

Mulig jeg har nevnt dette før, men mange tenker trolig at man må ha dyre multimetere for å begynne med elektronikk. Det trenger man i utgangspunktet ikke. Det kommer litt ann på hva man skal gjøre. 

Er man feks. elektriker så holder det stort sett med å vite om det er 220V eller 100V eller evt. 0V på kursen. Til dette kan man strengt tatt nesten bare bruke en penn som signaliserer. Så nøyaktigheten er ikke veldig viktig for elektrikere sånn til daglig. 

Derimot er sikkerheten i multimeteret svært viktig da elektrikere fort kommer borti høyere spenninger. Spesielt dem som driver med høyspent. Disse kan også bruke multimeterene avbildet over da begge disse er UL listet og er ratet til slikt bruk. men vanlige multimetere fra Biltema eller hos Jula holder nok ikke mål til slikt bruk. 

Til finelektronikk hvor man skal feks. måle strømtrekk i mA og uA området samt millivolt etc. så er det hyggelig og ha litt høyere oppløsning. (Høyere oppløsning = flere desimaler) 

Skal man feks. lade et batteri så kan man følge med på hvor mye og hvor fort det lader med høy oppløsning. Man kan også feks. sjekke hvor fort en kondensator lekker etc. Det kan man ofte ikke gjøre like bra på et multimeter med lavere oppløsning. 

Men til prisen er disse to multimeterene over en nobrainer. Jeg tror jeg betalte 2.400 for BM869S og 1.600,- for BM786 (+ frakt på sistnevnte). Dette er ikke veldig dyrt, med tanke på at det eneste Fluke multimeteret som kan gi like høy oppløsning koster rundt 10.000 kroner. Jeg snakker da om Fluke 289.

Men jada... man klarer seg helt fint med et multimeter til 500 kroner også. vertfall en god stund. man vet selv når et slikt multimeter kommer til kort og det er ingen grunn til å kjøpe seg blakk før det er nødvendig :) 

Fluke er nok mye brukt pga utholdenhet og god kundestøtte etc. I tillegg til god markedsføring såklart.

Når man sitter hjemme i ett oppvarmet rom er ikke slikt viktig, men når en går i snøstorm på gass anlegg, skittent boredekk etc så spiller det en stor rolle:)

Jeg holder meg til Fluke, av den grunn at det varer evig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Fluke er nok mye brukt pga utholdenhet og god kundestøtte etc. I tillegg til god markedsføring såklart.

Når man sitter hjemme i ett oppvarmet rom er ikke slikt viktig, men når en går i snøstorm på gass anlegg, skittent boredekk etc så spiller det en stor rolle:)

Jeg holder meg til Fluke, av den grunn at det varer evig. 

Fluke tar seg godt betalt for å være eldst på markedet. Nå er jeg også rimelig sikker på at Brymen sine high end metere er like robuste som Fluke ut fra tester jeg har sett hvor man har kastet dem i vannet og utsatt dem for stresstester etc. 

Man betaler derimot mye for den eventuelle kundestøtten. Selv om jeg ikke helt kan se for meg hvorfor jeg skulle ringt kundestøtte ved bruk av multimeter. Garanti gjelder jo uansett. 

Den eneste Fluke som kan hamle opp med BM869S er Fluke 287/289 til rundt 10.000 kroner. Bakdelen med Fluke 287 og 289 er at den spiser batterier og den har et utydelig "ghosting" display som nesten er umulig å lese. I forhold til pris så vinner BM869S lett mener jeg. 

Det skal sies at BM869S selges over disk i Norge for rundt 5.000 kroner med da rebrandet. Uten at det har noen betydning. Det beste er å bestille Brymen fra eleshop.eu. Dem sender til Europa. Så vidt meg bekjent den eneste butikken som gjør det. Det sparer man MYE penger på. Omtrent halve prisen. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 minutter siden):

Fluke tar seg godt betalt for å være eldst på markedet. Nå er jeg også rimelig sikker på at Brymen sine high end metere er like robuste som Fluke ut fra tester jeg har sett hvor man har kastet dem i vannet og utsatt dem for stresstester etc. 

Man betaler derimot mye for den eventuelle kundestøtten. Selv om jeg ikke helt kan se for meg hvorfor jeg skulle ringt kundestøtte ved bruk av multimeter. Garanti gjelder jo uansett. 

Den eneste Fluke som kan hamle opp med BM869S er Fluke 287/289 til rundt 10.000 kroner. Bakdelen med Fluke 287 og 289 er at den spiser batterier og den har et utydelig "ghosting" display som nesten er umulig å lese. I forhold til pris så vinner BM869S lett mener jeg. 

Det skal sies at BM869S selges over disk i Norge for rundt 5.000 kroner med da rebrandet. Uten at det har noen betydning. Det beste er å bestille Brymen fra eleshop.eu. Dem sender til Europa. Så vidt meg bekjent den eneste butikken som gjør det. Det sparer man MYE penger på. Omtrent halve prisen. :)

Bedrifter er jo avhengig av utstyret sitt, og jeg antar at Fluke leverer godt på kundeservice når noe er galt. Altså at en får låne utstyr etc. Men, jeg har aldri vært i situasjonen selv. Noe må de jo gjøre for å beholde prisingen og kundene. Stort sett Fluke det går i blant proffene virker det som.

Mitt fluke utstyr har iallefall holdt godt og lenge, har vært igjennom mye dritt vær også. De jeg har er vell 10+ år.

Lenke til kommentar

Brukt 289 mye? Bruker et slikt daglig og det byttes batteri så sjeldent at jeg ikke husker sist det ble gjort. Displayet kan fint leses fra alle vinkler. 

 

Og garanti er meningsløst så lenge jeg trenger det hver eneste gang jeg tar det opp. At jeg kan få nytt om et ukjent antall dager er helt greit hvis du sitter hjemme, men i en profesjonell setting hjelper det ikke. Vi har 50 289 i bruk hos oss og vi har aldri hatt et som har feilet, de blir kalibrert hvert år og det er aldri avvik på de. 

 

Brymen er nok fint til privatbruk, men profesjonelt holder jeg meg til Fluke da jeg vet at det virker hver gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
meandmyself skrev (1 minutt siden):

Brukt 289 mye? Bruker et slikt daglig og det byttes batteri så sjeldent at jeg ikke husker sist det ble gjort. Displayet kan fint leses fra alle vinkler. 

 

Og garanti er meningsløst så lenge jeg trenger det hver eneste gang jeg tar det opp. At jeg kan få nytt om et ukjent antall dager er helt greit hvis du sitter hjemme, men i en profesjonell setting hjelper det ikke. Vi har 50 289 i bruk hos oss og vi har aldri hatt et som har feilet, de blir kalibrert hvert år og det er aldri avvik på de. 

 

Brymen er nok fint til privatbruk, men profesjonelt holder jeg meg til Fluke da jeg vet at det virker hver gang. 

Jeg snakker om "ghosting" når det kommer til displayet. Ganske tydelig å se det. Displayet i seg selv er lesbart. Det er veldig mange som klager på batterikapasiteten. 

Har selv ikke brukt Fluke 289. Har du testet Brymen 869S forresten?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Bedrifter er jo avhengig av utstyret sitt, og jeg antar at Fluke leverer godt på kundeservice når noe er galt. Altså at en får låne utstyr etc. Men, jeg har aldri vært i situasjonen selv. Noe må de jo gjøre for å beholde prisingen og kundene. Stort sett Fluke det går i blant proffene virker det som.

Mitt fluke utstyr har iallefall holdt godt og lenge, har vært igjennom mye dritt vær også. De jeg har er vell 10+ år.

Kommer nok på. Ute i felt hvor fysiske belastninger er store er det gjerne behov for en noe annen byggekvalitet siden forsinkelser p.g.a. feil på utstyr gjerne koster mye mye mer enn multimeteret, men fluke selger nok også på konsistens og standardisering. Om man har brukt masse insats på å beskrive prosedyrer på et spesifikt multimeter så vil man vite at kan kjøpe det igjen senere og at det fungerer helt likt. Ingen blir sparket for å velge fluke, men til hobbybruk er det stort sett ite grunn til å legge så mye penger i de.

For labbruk blir det gjerne et skille på slikt som brukes i test og karakterisering og det som brukes til debugging. For sistnevnte fungerer gjere uni-t o.l. helt greit, siden man på en lab gjerne har en bunke av de og bare kan hente en til om en feiler. Skal det kalibreres og stoles på for dokumentasjon blir gjerne tjenester (i.e. kalibrering og dokumentasjon) og kvalitet (som betyr konsistens, ikke 'bra') mye viktigere. I tilegg blir automatisering viktig så man vil ha kontrollporter og drivere for labautomaatisering samt rackmounts.

Lenke til kommentar

Vi kan sikkert diskutere Fluke til vi blir blå, men vi kan vel kanskje være enige om at Fluke er noe av det bedre man kan få tak i, om ikke det beste. Det samme gjelder Brymen, men Brymen koster en del mindre? 
 

----------

Pakket uansett opp Brymen BM786 fra EEVblog nå nettopp. 

F59F47F6-FCCD-488E-9927-546BB9E3AFDA.thumb.jpeg.bafa1b330c1c0f3b1ee29598a762ad8d.jpeg


371CFB78-25AA-4267-A05F-2152151613BC.thumb.jpeg.0653947e562d2b88c8b1c5c75caa2b12.jpeg

F6D98DDA-4496-44C4-B46C-751606AE8568.thumb.jpeg.f81defb74de1111b2f0d4b16515c2d27.jpeg

"No Bullshit Packaging!" 😅

F85C61D9-0549-4022-A0BA-2B538F2C4259.thumb.jpeg.531238f81ea0ab7f40125321ddc3367c.jpeg

Å her er multimeteret, med storebroren synlig i bakgrunnen. 

495488B9-FB95-4D66-BBC8-58AF42621F59.thumb.jpeg.d0ba12baab6723b0aadd09b557d4ab4b.jpeg

Lenke til kommentar

En veldig kjapp oppsummering av BM786 kontra BM869S som er storebroren etter et meget kjapt førsteinntrykk i dag. 
 

BM786 føles fortsatt som "lillebroren" og det er ikke nødvendigvis myntet negativt. Poenget er at jeg trengte en pålitelig multimeter nummer to med tilnærmet samme nøyaktighet og oppløsning uten å betale like mye. 

Nøyaltigheten har jeg ingen grunn til å tvile på. Det får mer på hvordan jeg opplever multimeterene ut av boksen. 

1. BM786 har et noe mer utydelig display. Spesielt sett fra forskjellige vinkler. Med baklyset påslått virker siffrene noe blasse. Ikke noe problem overhodet, men en observasjon. 

2. velgerhjulet er noe lettere og vri rundt på BM786. Velgerhjulet virker tightere på storebroren. Uten at jeg vet om dette er negativt eller ikke. 

3. Den fysiske størrelsen på BM786 er noe mindre. litt lavere og en del tynnere. BM869S er en liten murstein i forhold. 

4. Hvis man kjøper EEVblog versjonen så får man med MYE bedre testprober som standard. Skikkelig høykvalitets silikonledninger. Selv om jeg har byttet ut disse med Probemaster prober som går for å være enere i verden. Sistnevnte har også mye spissere prober som gjør testing av små komponenter og chip lettere. 

5. prisen jeg betalte for BM786 er 1.600ish norske kroner inkludert frakt. Til den summen får man regelrett ikke noe bedre multimeter noe sted mener jeg. Det beste (dyreste) multimeteret på Biltema til rundt 1000 kroner når ikke engang BM786 til anklene. BM786 er bedre på absolutt alt. Mye bedre. 

Så skal du starte med elektronikk og vil kjøpe et skikkelig multimeter, så ta en titt på BM786. Evt. Storebroren BM869S som da blir noe dyrere. Sistnevnte er mest trolig overkill, men verdt ver krone hvis du legger pengene på bordet. Mest grunnet multighet for 500.000 oppløsning i DC modus og et display med flere funksjoner. Man kan feks. Se både Volt og hz samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man først snakker om lettlest display dog

i-DV6LPJ5-M.jpg
i-5Wv7LJH-M.jpg
i-DCjdWFg-M.jpg

Av disse to merkene, hadde jeg nok likevel valgt Brymen til privat bruk hjemme.

Personlig har jeg i stedet kjøpt et brukt brukt benkmeter, som ikke har vært kalibrert de 8'ish årene jeg har eid det.
99% av bruken er uansett diodetesteren (for gjennomgang), eller enkle målinger av spenning eller motstand (Autohold er dog kjekt).

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt behov for å måle noe ned til åttende desimal, og i så fall har jeg oscilloskop. 
Faktum er at noe fra Biltema til et par hundringser hadde vært mer enn nøyaktig nok, problemet er  heller holdbarheten, enn nøyaktigheten ( og at de billige ikke har diodetester ).

Driver man derimot et firma og har en haug med multimetere som de ansatte er avhengige av, og trenger kundestøtte, så velger man åpenbart Fluke.

Hvor skal man sende et multimeter fra Dave i Australia på service, til kalibrering osv?
Hvem kommer med et nytt i erstatning når noe går i stykker? Dave fra Australia? Eventuelt i posten om 3-4 uker? Hvem har egentlig kundestøtte for Brymen i Norge?
Får jeg kjøpt samme multimeter om et par år? Eksisterer Brymen om et par år?

Er Brymen vanntette? Gasstette? Godkjent for bruk på for eksempel olje- og gassinnstallasjoner?
Svaret er .. nei.
Det er et greit multimeter til hobbybruk.

Brymen har vel ett års garanti, mens Fluke har livstidsgaranti.

Fluke har eksepsjonelt bra utstyr som varer nesten evig, sammen med enestående kundestøtte.
Trenger man det til privat bruk? Neppe! Trenger man et Brymen med ørtenførti funksjoner og toogtredve desimaler? Nope. 
Likevel, noe særlig mer enn et par lapper for et multimeter til hobbybruk, er helt unødvendig.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (34 minutter siden):

Når man først snakker om lettlest display dog

i-DV6LPJ5-M.jpg
i-5Wv7LJH-M.jpg
i-DCjdWFg-M.jpg

Av disse to merkene, hadde jeg nok likevel valgt Brymen til privat bruk hjemme.

Personlig har jeg i stedet kjøpt et brukt brukt benkmeter, som ikke har vært kalibrert de 8'ish årene jeg har eid det.
99% av bruken er uansett diodetesteren (for gjennomgang), eller enkle målinger av spenning eller motstand (Autohold er dog kjekt).

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hatt behov for å måle noe ned til åttende desimal, og i så fall har jeg oscilloskop. 
Faktum er at noe fra Biltema til et par hundringser hadde vært mer enn nøyaktig nok, problemet er  heller holdbarheten, enn nøyaktigheten ( og at de billige ikke har diodetester ).

Driver man derimot et firma og har en haug med multimetere som de ansatte er avhengige av, og trenger kundestøtte, så velger man åpenbart Fluke.

Hvor skal man sende et multimeter fra Dave i Australia på service, til kalibrering osv?
Hvem kommer med et nytt i erstatning når noe går i stykker? Dave fra Australia? Eventuelt i posten om 3-4 uker? Hvem har egentlig kundestøtte for Brymen i Norge?
Får jeg kjøpt samme multimeter om et par år? Eksisterer Brymen om et par år?

Er Brymen vanntette? Gasstette? Godkjent for bruk på for eksempel olje- og gassinnstallasjoner?
Svaret er .. nei.
Det er et greit multimeter til hobbybruk.

Fluke har eksepsjonelt bra utstyr som varer nesten evig, sammen med enestående kundestøtte.
Trenger man det til privat bruk? Neppe! Trenger man et Brymen med ørtenførti funksjoner og toogtredve desimaler? Nope. 
Likevel, noe særlig mer enn et par lapper for et multimeter til hobbybruk, er helt unødvendig.

Brymen sender man til Elma Instruments i Norge for kalibrering. Nytt multimeter får man hvis noe går i stykker i forhold til garantien. Jeg gidder ikke å betale 2 mill for en Toyota Avensis for at jeg skal få flydd inn en ny hvis jeg får motorhavari. 

Er Fluke gasstett, vanntett? Det må i så tillfelle kun være V87 MAX? 

Som Fluke er også Brymen UL listet. 

Når det gjelder Brymen med flere desimaler og om man trenger det? 
Slikt trenger man trolig ikke på oljeplattformer hvor man mest trolig snakker om høyspent. Om det viser 440V eller 441 volt spiller nok liten trille. 

Til finelektronikk derimot er høy oppløsning og høy nøyaktighet mer vikitg. Med feks. 500.000 count display så kan man feks. Se live om et batteri lader. Har brukt denne funksjonen en del. Veldig hendig. Med så høy oppløsning kan man "lese" hva som skjer i slike tillfeller. Man kan feks. Se hvor fort et 12V batteri tappes av krypstrøm. Det kan man ikke med feks. Fluke V87 som er et 6.000 count multimeter. 

Det er kun Fluke 287/289 som kan dette. Og det koster fire ganger så mye. 
 

Til hjemmebruk er helt klart Brymen et mye bedre multimeter. Til hjemmebruk snakker vi som oftest elektronikk uansett og multimeteret blir stort sett stående på benken. 

Jeg har derimot en slik uhellsforsikring hjemme som koster meg skarve 289 kroner i månenden gjennom IF. 

Det er svært få som trenger et Fluke multimeter grunnet supporten og alt det der. Han elektrikern som var hos meg og satt opp ny kurs til garasjen hadde et Biltema multimeter...

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (31 minutter siden):

Med feks. 500.000 count display så kan man feks. Se live om et batteri lader. Har brukt denne funksjonen en del. Veldig hendig. Med så høy oppløsning kan man "lese" hva som skjer i slike tillfeller. Man kan feks. Se hvor fort et 12V batteri tappes av krypstrøm. Det kan man ikke med feks. Fluke V87 som er et 6.000 count multimeter. 

Det er kun Fluke 287/289 som kan dette. Og det koster fire ganger så mye. 


Har selv aldri hatt behov for slik funksjonalitet, så det er mulig jeg ikke helt ser nytten?
At batteriet lader, ser man vel enkelt ved å ta målinger i tidsintervaller, for å se at spenningen øker.

Krypstrøm er vel teknisk sett spenningsfall internt, for eksempel på grunn av dårlig isolasjon mellom celler e.l.
Igjen kan vel det enkelt måles på et batteri uten last, ved å måle åpen spenning på gitte tidsintervall.

Jeg har vanskelig for å se at man trenger noe særlig mer enn et par tre desimaler for å måle slikt på et 12 volts batteri?

Man kan kanskje ikke se det "live", med mindre man er tålmodig, men å måle dette, er vel neppe noe problem?
 

Bjerknez skrev (30 minutter siden):

Jeg gidder ikke å betale 2 mill for en Toyota Avensis for at jeg skal få flydd inn en ny hvis jeg får motorhavari. 


Det trenger du nok heller ikke. Toyota har utmerket kundeservice i Norge, og låner deg en bil, mens din er til reperasjon, trolig gratis, dersom det er garantisak innen deres garantitid.

Driver du derimot transportselskap, og kjøper en ny Holden varebil fra Mick Dundee i Australia, med ett års garanti, og du får motorhavari etter 13 måneder, så har du et problem.
 

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Har selv aldri hatt behov for slik funksjonalitet, så det er mulig jeg ikke helt ser nytten?
At batteriet lader, ser man vel enkelt ved å ta målinger i tidsintervaller, for å se at spenningen øker.

Krypstrøm er vel teknisk sett spenningsfall internt, for eksempel på grunn av dårlig isolasjon mellom celler e.l.
Igjen kan vel det enkelt måles på et batteri uten last, ved å måle åpen spenning på gitte tidsintervall.

Jeg har vanskelig for å se at man trenger noe særlig mer enn et par tre desimaler for å måle slikt på et 12 volts batteri?

Man kan kanskje ikke se det "live", med mindre man er tålmodig, men å måle dette, er vel neppe noe problem?

Jeg brukte 500.000 count dunksjonen senest i går. Jeg har kaget meg en NI-MH batterilader som lader batteriene med veldig lav strøm. Vi snakker rundt 10mA ladestrøm. Da trenger man nemlig ikke lage noe avansert. Bare en motstand og 5V input så kan man lade veldig mange NIMH batterier uten noe BMS og annen beskyttelse. 

Men for å kjapt se om batteriene faktisk tok til seg lading var 500.000 count funksjonen veldig fin og ha. Da slapp jeg å sette dem pp lading en stund for så og gå ned imkjelleren å sjekke igjen for å sjekke spenningen. Jeg viste heller ikke 100% om kretsen funket, så greit å få svar med en gang. 

Det en kompis hadde et bilbatteri som hele tiden tappet seg grunnet noe med stereoen. Ved å koble til et 500.000 count meter til batteriet kunne man grovt anslå hvor lang tid et fulladet batteri ble utladet ved hjelp av multimeteret. 

Man tok tiden og telte ned etter bvert som spenningen sank og tok tiden. Så ganget man opp og fikk et omtrentelig blikk for hvor lang tid det tok for batteriet å bli utladet grunnet stereoen. Han lurte på dette da dette gjaldt en eldre traktor og han ikke hadde lyst til å bytte batteri hvis han ikke trengte det og heller satset på og lade det opp fra tid til annen. 

Vi fant ut at 48 timer var smertegrensen og det stemte bra med virkeligheten. Dette var dog såpass mye at han bestillte nytt batteri. Men vi fant det it der og da :) 

så ja, 500.000 count multimeter er så absolutt nærmest et must for min del. Vertfall så er det en funksjon jeg vil ha over veldig mye annet. Det er ingen Fluke som kan tilby dette, bortsett fra 287/289 og disse koster 10.000 kroner.

i mitt hode er Fluke 287/289 det eneste håndholdte multimeteret dem har for oss som driver med finelektronikk. 

Driver man med høyspent og 220V så er ikke pinlig nøyaktighet viktig overhodet. Da er den interne sikkerheten mer viktig. Der er dog Fluke kg Brymen likeverdige og begge er UL listet. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (38 minutter siden):

Jeg brukte 500.000 count dunksjonen senest i går. Jeg har kaget meg en NI-MH batterilader...


Okey, da har du sikkert nytte av det.
Personlig kan jeg nesten ikke huske at jeg har hatt behov for noe særlig mer enn tre desimaler, uavhengig av om det er motstand, spenning, strøm e.l.
  

Bjerknez skrev (38 minutter siden):

Det en kompis hadde et bilbatteri som hele tiden tappet seg grunnet noe med stereoen. Ved å koble til et 500.000 count meter til batteriet kunne man grovt anslå hvor lang tid et fulladet batteri ble utladet ved hjelp av multimeteret. 


Den mer vanlige metoden ville vel være å måle strømtrekket i ampere, når man snakker om den typen "krypstrøm", da i serie.
Hjalp det å kjøpe nytt batteri, dersom problemet var stereoen? høres ut som om ny stereo hadde vært bedre.

  

Bjerknez skrev (38 minutter siden):

så ja, 500.000 count multimeter er så absolutt nærmest et must for min del. Vertfall så er det en funksjon jeg vil ha over veldig mye annet. Det er ingen Fluke som kan tilby dette, bortsett fra 287/289 og disse koster 10.000 kroner.


De aller fleste som driver med elektronikk har null behov for 500k, så da er nok ditt behov litt spesielt?
Det er trolig derfor Fluke ikke tilbyr dette på de fleste multimeterne, da de anser det som noe man generelt ikke trenger.

De fleste elektronikksjapper, folk på Youtube osv. som driver med elektronikk, selv nyere datakomponenter, bruker ofte de litt billigere Fluke-modellene med 6k count, da det er mer enn nok for de fleste.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Jada, vi målte strømtrekket og fant ut av hva som trakk strøm etc. men han ville vite hvor lang tid det tok for batteriet å bli tappet. Sånn ca.

batteriet var uansett dårlig da vi testet det under last og spenningen falt fort. Men hadde han klart seg med en opplading i uken hadde han nok droppet og bytte det. 

hvis man skal reparere finelektronikk så har man neppe bruk for mer enn et standard Fluke, eller et meter fra Biltema for den saks skyld. Men skal man feks. Bygge kretser og teste diverse ting så er 500k count kjekt og ha. Men absolutt nødvendig er det vel ikke. Ting tar bare lenger tid. 

Derfor er det kun Fluke 287/289 som hadde vært aktuelt for meg. Men for den summen et slik meter koster kan jeg få 2x multimetere fra Brymen samt et oscilloscope. 

Derimot er det også veldig kjekt med to multimetere når man driver med elektronikk og bygger kretser etc. jeg har til tider brukt tre også, samtidig. Da blir det fort dyrt med Fluke :)

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (29 minutter siden):

hvis man skal reparere finelektronikk så har man neppe bruk for mer enn et standard Fluke, eller et meter fra Biltema for den saks skyld. Men skal man feks. Bygge kretser og teste diverse ting så er 500k count kjekt og ha. Men absolutt nødvendig er det vel ikke. Ting tar bare lenger tid.


Joa, behovet er sikkert forskjellig?

Sitter man for eksempel med et defekt kretskort, til nær sagt hva som helst, og for eksempel skal sjekke om brikker har spenning eller lignende, så måler man ofte 3.3v eller 5v osv.
Så lenge det er sånn delvis i nærheten, så er det innafor. Får man derimot 0v, så må man måle seg bakover, og da ofte med diodetesteren på diverse komponenter for å se om det er gjennomgang osv.

Hvorvidt det er 5.000000 volt eller 5.000001 volt som kommer frem, er som oftes helt irrelevant, og det er ikke en gang innenfor feilmarginen til multimeteret, som gjerne er ~0.03%, altså 0.0015 volt på 5 volt.

Jeg driver med FPGAer, og har designet noen egne kretskort gjennom årene, men har så langt til gode å ha behov for å måle noe ned til 500k count, ei heller har jeg hatt behov for flere multimetere, men igjen, det kommer sikkert an på hva man driver med, og kanskje hva man er vant til?

Jeg benyttet i veldig mange år et oscilloskop med en enkelt inngang, og kunne ikke helt se behov for flere innganger, dog ved kjøp av nytt, så gikk jeg likevel for fire innganger.

Nå har jeg tre innganger jeg ikke trenger 😂 ( det var en spøk )
Det vil si, jeg har faktisk funnet ut at det ofte er veldig kjekt å koble seg til flere steder samtidig, på flere ben på en IC e.l. å se resultatet av opptil fire målinger samtidig, i stedet for å måle flere ganger, så det kan sikkert være kjekt med flere multimetere også, men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har tatt frem et ekstra multimeter av skuffen, for å måle to ting samtidig.
 

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...