Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemiddel/metode for dusjdører og bad?


Anbefalte innlegg

Hva slags vaskemiddel anbefales i bruk for et dusjhjørne og bad generelt?

Jeg vet at man absolutt ikke skal bruke noe skuremiddel (f.eks. Jif) på slike dusjdører av glass da det skaper mikroskopiske riper som videre tiltrekker seg skitt, så jeg har så langt brukt grønnsåpe eller et PH-nøytralt vaskemiddel sammen med en gulvskurebørste (med bust i plast/nylon eller noe slikt) på glassdørene og flisene rundt i dusjhjørnet, men jeg blir liksom ikke kvitt all skitten.

Alternativt vet jeg det finnes mange typer pumpe-sprayflasker i dagligvarebutikken til dette, men jeg er ikke så begeistret for å puste inn kjemikaliene mens jeg rengjør (foretrekker heller noe flytende jeg kan blade oppi ei bøtte). Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig du burde bruke noe skurende. Etter min mening bygger det seg opp store mengder kalk og såperester på glasset uansett.
Da er det bedre å bruke noe som får fjerna skiten ordentlig.

Men Jif har jeg prøvd, og det fungerer ikke på dusjkakbinett. Du må stå å gnikke og gnu i evigheter.

Dette er derimot et vidundermiddel:
https://mrfix.no/2-clean-universal

Gjør følgende:
1. Sett på varmeste vann som er mulig, og dusj glasset i et minutt for å varme opp glasset og skiten
2. Bruk en vanlig vaskesvamp, sånne små enkle du får kjøpt på Kiwi, fukt den og gni den rundt oppi boksen, og vask glassdøra med sirkelbevegelser. PS: Du får mye bedre effekt med en svamp, enn med klut
3. Skyll av med varmt vann

Det middelet fjerner ALT av skit. Har fått foreldrene mine til å hamstre inn store mengder når de har bestillt det ?

 

Hadde også en episode med fastbrent pasta og ris stivelse på steketoppen.
Hadde på ovnrens og annet lurium som etser vekk henda dine og skura i vei, uten å få det ordentlig bort.
Brukte så en svamp med Mr Fix, og da forsvant det med en gang...

Endret av Drogin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dere må prøve kraftvask det fjerner det meste, men må ligge noen minutter.

Alle damene i familien og naboer bruker der de konvensjonell butikkvask ikke fikser det.

Det må brukes forsiktig.

https://www.google.com/search?q=kraftvask&oq=kraftvask&aqs=chrome..69i57.4653j0j7&client=tablet-android-huawei&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Og siden det sitter godt så anbefaler jeg at du går over dusjen litt oftere, slik at det ikke setter seg, gror fast møkk.

Tenk heller at du ikke tar hele badet hver gang, bare spray på Jif av og til og få vekk det verste så det ikke gror fast skitt.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
minimax skrev (17 minutter siden):

Høres interessant ut! Hvordan er det sånn helsemessig (kjemikalier og sånne fy-fy greier)?

Selges dette i butikker eller kun i nettbutikk? Jeg trenger det helst i dag og tenkte kanskje noe kan kjøpe i nærmeste rema 1000 eller noe....

De hevder den ikke inneholder noen fyfy-stoffer. Men jeg har jo ikke akkuratt studert såpa i lab og kan gå god for det.
Har dog brukt den en del uten å oppleve noe ubehag.


Over til noe annet, vær forsikig med tipset om å bruke kraftvask som er nevnt ovenfor her.
Det er sterkt basisk, og kan svi/etse både hud, keramikk og fliser. Om du vil prøve det tipset, så ta isåfall forhåndsregler(dusj kjapt av, fukt flisene på forhånd, bruk handsker og beskyttelsesbriller, evt dekk fliser med plast om du er redd for etsing. Jeg ville nok prøvd noe annet.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

I all enkelheit så er det to vaskelaternativ. Enten mekanisk vask der du bruker friksjon til å gjere reint, eller kjemisk vask der du bruker kjemikalier til å løyse opp ureinheitene.
I praksis bruker ein en kombinasjon.

I dag er det svært få sterke kjemiske vaskemiddel å få kjøpt på vanleg butikk, dette er nok både av hensyn til miljøvern og folkehelse.

Til vanleg reingjering av dusjkabinettet kjem eg langt med mikrofiberklut for glass, best resultat får du dersom du bruker ein pussekloss slik at du får stor overflate. Slik reingjering er litt tung mekanisk sidan metoden stort sett baserer seg på friksjon.
Det vil være ein fordel om du legger deg til ein vane om å dra ein nal over flatene etter kvar dusj, då får ikkje kalk og såperestar feste seg og det tek lengre tid før du må vaske skikkelig.

Latmannsmetoden (som eg skammer meg litt over no i disse miljøtider) er å kjøpe WC-rens på Europris. Det koster ca 10 kr for ei stor flaske. Eg trur produktet stort sett består av klor og litt vaskemiddel. Dette produktet er det då berre å sprute på dusjveggen og la det renne ned. Du kan spyle av nesten med ein gong utan bruk av klut. Det er garantert ikkje bra for verken meg, miljøet eller dusjen/avløpet å bruke så mykje kjemikalier, men skiten nærmast (bokstavleg talt?) smeltar vekk umiddelbart.
Sidan dette produktet er flytande og kjem ut av flaska i ein tynn stråle så blir det mindre partiklar i lufta enn om eg hadde brukt spray.

Eg har ikkje samvittigheit til å anbefale slik reingjering, men du verden så enkelt og effektivt det er.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (38 minutter siden):

Jeg har, ble ikke så imponert. Jeg synes Rema 1000 sitt produkt fungerer litt bedre og du slipper eddik lukten.
https://klardag.no/produkt/baderomsspray/
Men fremdeles ikke ikke kjempe effektivt, så det blir spennende å prøve Mr. Fix.

@minimax Hvis du trenger noe med en gang for dusjdørene så kan du se på Klar, som fås kjøpt hos Rema 1000.

Lenke til kommentar
Drogin skrev (2 timer siden):

De hevder den ikke inneholder noen fyfy-stoffer. Men jeg har jo ikke akkuratt studert såpa i lab og kan gå god for det.
Har dog brukt den en del uten å oppleve noe ubehag.


Over til noe annet, vær forsikig med tipset om å bruke kraftvask som er nevnt ovenfor her.
Det er sterkt basisk, og kan svi/etse både hud, keramikk og fliser. Om du vil prøve det tipset, så ta isåfall forhåndsregler(dusj kjapt av, fukt flisene på forhånd, bruk handsker og beskyttelsesbriller, evt dekk fliser med plast om du er redd for etsing. Jeg ville nok prøvd noe annet.

Du trenger ikke mye kraftvask og regner med at de fleste klarer å unngå å få det i øya. Handsker skal brukes ved vask.

Du bare påfører litt der det er skitt og så venter du og vasker av.

Lenke til kommentar

På dusjkabinett og fliser så fungerer disse her sinnsykt bra

 

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/oppvasktilbehor/stalull/flekkfjerningssvamp-4-stk-2000037854

 

om det lager mikroriper aner jeg ikke, men det fungerer så bra at jeg kommer til å fortsette å bruke de i hvert fall. 

Finnes fra noen andre leverandører også, 3M scotch brite.

Møkka fester seg til svampen, så 1 svamp holder sånn ca. til ett dusjkabinett. Men i igjen, det er så j*vlig verdt penga :)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips!

Jeg prøvde ut den løsningen fra Dinside (2 deler oppvaskmiddel blandet med 1 del husholdningseddik) nevnt ovenfor og her fungerte det iallefall veldig bra! I ettertid ser jeg at jeg hadde lest artikkel litt for fort og lot den ikke være på i 10 minutter før jeg skyllet av, men den fungerte allikevel, om enn ikke helt rent. Men jeg skal ta en runde til, og denne gangen la blandingen ligge på flisene/glassdusjdørene i 10 minutter før jeg skyller det av. Er sikkert lurt å ta en nal til slutt også, for å unngå skjolder.

Kjente ikke til de "Klar" produktene fra Rema 1000, så det kan også være verdt et forsøk. Kraftvask høres litt skummelt ut med tanke på skade på flisene og hud som nevnt, men jeg forstår at det kan være effektivt! Det samme med WC-rens. Å bruke nal etter hver gang man bruker dusjen var en glimrende ide om man kan legge det inn som en vane -da blir det nok litt enklere å ta en kraftigere vask innimellom.

De "klossene" fra Biltema har jeg brukt tidligere (men da kjøpt hos Clas Ohlson -sikkert samme greiene. De ser iallefall like ut) men da til å fjerne ulike blyantmerker og annet fra tapet og vegger. Veldig effektivt uten å skade eller ripe, men om det lager mikroriper i glasset er jo ikke dette så bra. Vedkommende som installerte dusjdørene forklarte at det var veldig viktig å ikke vaske de med noe skuremiddel, for da vil skitt og bakterier mye lettere sette seg, så den sjansen vil jeg ikke ta -derfor milde men effektive rensemidler (så langt det lar seg gjøre).

Nå skal jeg ta en runde til med eddik+oppvaskmiddelmetoden og regner med at dørene og flisene blir enda renere ?

Takk igjen for alle gode tips! ???

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Drogin skrev (1 minutt siden):

Ble nysgjerrig... har du rukket å teste det? Hva synes du om resultatet sammenliknet med annet du har prøvd?

Ja, jeg synes den er litt bedre enn "Klar Baderomsspray". Kanskje jeg hadde litt høye forventninger?
Men det er helt klart det beste produktet jeg har brukt så langt, bare pass på og ikke bruk for mye, det kan lett bli en del rester som må fjernes med en våt klut i etterkant.
Men å fjerne såperester krever mye gnukking uansett hvilket middel man bruker. Jeg har kun tatt et "strøk" så langt, jeg må nok ta et par runder til før jeg får fjernet alt smusset på dusjkabinett dørene/glasset.
Men det er noe herk, etter kort tid så er smusset tilbake, alt slitet til ingen nytte :lol:

Skulle ønske det fantes skikkelig nanoteknologi som man kunne spraye på eller som var på fra fabrikken, som hadde lang holdbarhet, slik at såperester og annet smuss bare kunne skylles av ;)
Slike produkter finnes, men jeg sitter ikke med et inntrykk av at de fungerer så bra, i så fall ikke over tid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...