Gå til innhold

Oljeselskapene kan få milliardsubsidier i skatteforlik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både Frp og SP ønsket å endre på selskapsskatten for oljenæringen, en slik løsningen ville ha gjort at krisepakken kunne ha blitt 8 milliarder billigere. Mulig at AP også kunne ha støttet en slik løsning, men regjeringspartiene ønsket ikke en slik løsning. Alle partiene ønsket å få på plass en løsning med bredest mulig støtte i Stortinget, dermed reduserte opposisjonen sine krav.

Man kan lure på hvorfor Erna & co ikke ønsket å endre på selskapsskatten (8 milliarder er jo tross alt veldig mye penger). En mulig årsak kan være at regjeringspartiene ønsker seg en mest mulig næringsnøytral skattepolitikk og ikke ønsker å lage spesialordninger for hver enkelt bransje. Eller var det kanskje heller for å gi oljebransjen en skattelette på 8 milliarder kroner hilsen Erna?

Lenke til kommentar

Litt skremmende at oljeselskapene ikke tør å ta en egenandel på mer enn 10 prosent på nye prosjekter. Da kan de ikke ha stor tro på lønnsomheten. De har nok et poeng der og resultatet til slutt blir at staten taper ca 100 milliarder i skatteinntekter de neste to årene,

Så de 8 milliarder det snakkes om her minner litt om et isberg. De 8 milliardene er det som er over vannflaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
sk0yern skrev (2 timer siden):

Tenk at man klarte å presse Equinor til å selge seg ut av USA.
Ble vel verst tenkelig timing.
Uansett kan vi slå fast nå i etterkant at ordningene regjeringen lagde for olje og gassnæringen nå i etterkant fremstår som en genistrek.

Godt de ikke hørte på hylekoret.

Det er modig av deg å konkludere ut fra den unntakssituasjonen vi har akkurat nå. Enden på visa blir at naturgass og olje blir enda hurtigere faset ut i EU enn det lå an til. Det synes jeg er fint til tross for at det isolert for Norge er dårlige nyheter.

Det er snart krise for norsk olje og gass fordi Ukraina er i ferd med å få en fredsavtale med Russland. Vi får håpe det beste (med hensyn til avtale). Men jeg er ikke sikker på at vi begge har samme mening om hva det beste er!.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

Det er modig av deg å konkludere ut fra den unntakssituasjonen vi har akkurat nå. Enden på visa blir at naturgass og olje blir enda hurtigere faset ut i EU enn det lå an til. Det synes jeg er fint til tross for at det isolert for Norge er dårlige nyheter.

Det er snart krise for norsk olje og gass fordi Ukraina er i ferd med å få en fredsavtale med Russland. Vi får håpe det beste (med hensyn til avtale). Men jeg er ikke sikker på at vi begge har samme mening om hva det beste er!.

Det er ikke spesielt modig å konkludere med at din konklusjon var riv ruskende gal for 2 år siden.
Staten tapte ikke mange milliarder, men tjente utrolig mye.
Så får vi ta opp denne tråden igjen om et par år igjen. Min spådom er at det ikke er noen krise for norsk olje og gass da heller.

Det er en syklisk bransje, så at det går opp og ned er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (27 minutter siden):

Det er ikke spesielt modig å konkludere med at din konklusjon var riv ruskende gal for 2 år siden.
Staten tapte ikke mange milliarder, men tjente utrolig mye.
Så får vi ta opp denne tråden igjen om et par år igjen. Min spådom er at det ikke er noen krise for norsk olje og gass da heller.

Det er en syklisk bransje, så at det går opp og ned er det ingen tvil om.

Her må du være offer for en fantasi! Jeg hadde ikke noen spådom om overskudd eller ikke på olje og gass for to år siden og de nærmeste år. I høyden har jeg sagt at utsiktene ikke er gode på lengre sikt (ti til tyve år).

At behovet for olje og gass synker raskt innen EU, UK og Norge de nærmeste år er det ingen tvil om. Hva som skjer i resten av verden er mer usikkert, men jeg er overbevist om at resten av verden raskt vil ta lærdom av Europa om at vind og sol som energikilder er langt overlegne fossile kilder.

Olje og gass vil sikkert være syklisk også i fremtiden. men på stadig lavere nivåer.

Ellers skal huske at hydrokarboner brukes til så mangt, så det vil være et stigende behov når en ser bort fra brenne karboner (plast, smøremidler og masse annet).

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 9.6.2020 den 22.11):

Litt skremmende at oljeselskapene ikke tør å ta en egenandel på mer enn 10 prosent på nye prosjekter. Da kan de ikke ha stor tro på lønnsomheten. De har nok et poeng der og resultatet til slutt blir at staten taper ca 100 milliarder i skatteinntekter de neste to årene,

Så de 8 milliarder det snakkes om her minner litt om et isberg. De 8 milliardene er det som er over vannflaten.

Mulig jeg tolker deg helt feil her, men du mente altså ikke at staten skulle tape ca 100 milliarder fra juni 2020 til juni 2022?

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg tolker deg helt feil her, men du mente altså ikke at staten skulle tape ca 100 milliarder fra juni 2020 til juni 2022?

Husk på at jeg her snakker om 100 milliarder (i statlige inntekter) mindre enn det ellers ville ha vært (altså ikke netto tap). Altså om reglene var uendret så ville det innbetales 500 milliarder, mot nå 400 milliarder på grunn av nye regler. Men vi får se de endelige tall om et par år!

Ekstra investeringer som er blitt gjort siste ett eller to år, vil vi ikke se effekten av før om flere tiår. Hvorvidt investeringene er lønnsomme avhenger av priser på lang sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...