Gå til innhold

Kabel sitter fast!!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt og trekke nettverkskabel fra kjeller og opp til 2.etasje , Har da Tenkt og trekke kabelen Gjennom et rør der det allerede er en coax kabel. Problemet er bare det at den sitter helt fast. Så lurer derfor på: hvordan får jeg løsnet en kabel som sitter helt fast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (Akkurat nå):

 for jeg regner med at du har løsnet kabelen i begge ender

Haha :) så for meg en PC som hang på veggen 

jeg tenkte å foreslå mer svisker i dietten.

 

Hvor hardt sitter den? Er det låsen på kabelen som har kilt seg? Som nevnt kan det stå en spiker på tvers. Det er lett å knipe på en ny kontakt så du kan du klippe den, dra den ut også sette en ny på

Lenke til kommentar
Sondreberg skrev (49 minutter siden):

@Dubious kabelen som var der fra før sitter fast

Regner med at det er litt tynt rør samt at det er litt krappe svinger på røret. Har hatt det samme her hjemme selv og det kan være ett mareritt å trekke i noe slikt. Hvis jeg får til å strekke en kabel gjennom ene røret her hjemme så er det ikke snakk om at jeg kan stå i ene enden å trekke den ut alene, kun fra den ene siden. Jeg blir nødt til å skjøte kabelen på motsatt side og ha noen til å mate etter samtidig som at jeg trekker. Og dette kan være rimelig tungt. En liten bit av gangen.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Enkelte ganger er det ikke mulig å trekke ut gamle ledninger fra rør. Rørene kan være lagt med for krappe bend og/eller det kan være spikret/skrudd i veggen og inn i røret. Hvis ledningen er gammel, kan kapslingen ha gått i oppløsning, slik at ledningen er "limt" fast inni røret. Hvor langt er rørstrekket?

Lenke til kommentar

Har selv rør i huset hvor det ligger eldre kabel som jeg ikke klarte å få ut - i mitt tilfelle er det vel et sted hvor det ligger høyttalerkabler, mens et annet sted er det noe gammel antennekabel. Har jo ikke peiling på hvordan dette ligger inne i veggene...

Mistenker vel at det kan være at kablene er trekt i rørene mens veggene var åpne e.l. - Og så har det blitt lagt slik at det blir i klem. Måtte bare gi opp. Problemet med høyttalerkabelen her var også at den ikke var spesielt vanskelig å slite i stykker, slik at det ble begrenset med kraft som kunne brukes.

Hvis det er en koakskabel med litt dimensjon - f.eks. for kabel-tv eller litt kraftig antennekabel ellers, så tåler den litt. Slik sett kan det jo være at "brute force" blir løsningen. Og som man er inne på - skal det trekkes ny kabel, kan det være lurt å feste denne til enden av den gamle, slik at man trekker ny samtidig som man drar ut den gamle.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dersom det er eg. et 20mm rør, kan man gjøre følgende?:

1) (Støv)suge en hyssingstump igjennom hele røret (knute på tråden for bedre sugeflate) forbi coax-kabelen.
2) Trekke igjennom en litt større mer robust tråd/snor.
3) Feste et lite stykke (30-40cm?) 10 eller 15mm rør utenpå koaxkabelen, og trekke dette igjennom. På den måten kan man kanskje løsne kabelen fra røret om problemet er at kabelen har «limt» seg fast i gammelt trekkrør?

 

Dette var bare en tanke som slo meg nå. 

EDIT: Jøss, vi er i 2021 nå…

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Har selv hatt problemer med dette.

Jeg kjøpte disse små kamera for rør.... ca. 10mm diameter, kostet 299-399kr. 

Det viste seg at det var en spiker i røret, jeg målte så opp på veggen, og boret et hull for å få ut spikeren. 

 

Løste mitt problem ganske fint, ikke sikkert det hjelper deg da. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 6.6.2020 den 8.58):

Enkelte ganger er det ikke mulig å trekke ut gamle ledninger fra rør. Rørene kan være lagt med for krappe bend og/eller det kan være spikret/skrudd i veggen og inn i røret. Hvis ledningen er gammel, kan kapslingen ha gått i oppløsning, slik at ledningen er "limt" fast inni røret. Hvor langt er rørstrekket?

Kommer an på når røret er lagt. Er det fra før ca. 2000 så pleier omtrekking å gå greit, etter så er det normalt store problemer.

Grunnen er at etter ca. 2000 så kom det rør med ferdig trekte kabler, og rørene ble lagt uten å tenke på etter trekking som før i tiden.

 

 

Hvis coaxen uansett ikke skal benyttes, og man er sikker på at man har begge ender av kabelen løs, så kan følgende testes:

-Avmantle en del i den ene enden, og bind en hyssing godt på.

-Gå i andre enden, og surr coaxen rundt en stor skrutrekker som du bruker som håndtak for å trekke i. Her kan du bruke det du har av krefter, løsner den, så følger hyssingen med igjennom.

-Bruk hyssingen til å hjelpe noe sterkere igjennom, helst en trekkefjær som vi vanlige elektrikkere bruker, eller noe kraftigere og tynt som tåler å trekke en datakabel igjennom med i ettertid. Det kan brukes smøremiddler for å få kabelen til å gli bedre. Enkelte bruker zalo, aldri vært fan av det selv, bedre med de proffe løsningene som fordamper over tid. Personlig så har jeg sjeldent bruk for smøremidler for å få trukket igjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til å legge ting i trekkrør om man ikke kan trekke om senere? Kun som en liten beskyttelse? …

 

Har noen anbefaling til kjøp at et slikt trekkrør-endoskop? Jeg ser de selger på biltema, men den må tilkobles datamaskin. Ønsker gjerne noe soom kan tilkobles iOS (har kun en stasjonær iMac, ingen laptop..) med usb-c (iPad) eller ligthning (iphone). Max 1000kr…

Edit: Eventuelt trådløs oppkobling (WiFi el.l.). Ønsker live/direkte video. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 timer siden):

Hva er grunnen til å legge ting i trekkrør om man ikke kan trekke om senere? Kun som en liten beskyttelse? …

Fordi det ikke er lov å legge løse kabler, og at det ikke er lov med kabler rett på isolasjonen.
Nå er jeg ikke 100% på lovene, men når jeg var med å trakk ledninger, så ble ledninger med kappe også trekt i rør, de kan bli vanskelig å trekke ut om de må byttes.. Vi trakk de inn i rørert før vi hang den opp på veggen.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (19 timer siden):

Hva er grunnen til å legge ting i trekkrør om man ikke kan trekke om senere? Kun som en liten beskyttelse? …

 

Rørbenyttes for enklere arbeid mot innfelte bokser. Og ja, de bør legges for å kunne trekke om hvis nødvendig. Men dagens yngre montører/lærlinger er ikke vant til å trekke i rør, slik at de ikke tenker over hvordan de legges for å kunne trekkes om hvis nødvendig. Som regel er det fra tak til vegg at svingene blir for krappe, og når det blir 2 av de så blir det vanskelig å trekke om. 

Har vært borti rør på 20 meter, hvor man kommer 15 meter inn hver vei med trekkefjæra, men ikke hele veien igjennom. Da funker støvsuger og hyssing greit for å greie siste sving.

Når det er gjort riktig, så er det enkelt å trekke om. Gjorde det i min egen leilighet fra 1998, da jeg ville få inn jord i alle rom, samt splitte opp ett par rom til 2 kurser. Var ikke noe problem å få igjennom 5stk 2,5mm PN i 16mm rør.

 

Dubious skrev (16 timer siden):

Fordi det ikke er lov å legge løse kabler, og at det ikke er lov med kabler rett på isolasjonen.
Nå er jeg ikke 100% på lovene, men når jeg var med å trakk ledninger, så ble ledninger med kappe også trekt i rør, de kan bli vanskelig å trekke ut om de må byttes.. Vi trakk de inn i rørert før vi hang den opp på veggen.

Det er lov med kabler direkte i isolert vegg, ikke noe problem så lenge de er dobbelt isolert. På PN blir røret andre lag med isolasjon. PR er ikke lov, da den ikke er har isolert jord leder. Så det benyttes PFXP for eksempel.

Har trekt hele KNX hus med kabel direkte i vegg, da det skal må såpass mye kabler frem, og det er mye plass besparelse når man sparer 5-7mm strekk, og det blir mye svinger så er det uansett ikke mulig å trekke om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...