Gå til innhold

Forbrenningsmotoren er fortsatt hovedfokus for bilindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tysk bilindustri er i så måte ledende, med 43,8 prosent av de publiserte patentsøknadene i 2019. Det er langt foran Japan (21,1 prosent) og USA (18,4 prosent)."

Hvordan er det med Norge og patentsøknader som har med teknologi og industriarbeidsplasser å gjøre.

Selvsagt må antall patentsøknader pr. mil. innbyggere legges til grunn for å få en rettferdig oversikt, men det hadde vært interessant med en artikkel om patenter innen industri i Norge.

Det er kanskje ikke uten grunn at det er en sammenheng mellom patentsøknader og industriarbeidsplasser i et land.

Har grublet litt over dette etter at jeg nevnte et nytt patent på en bølgemaskin her på kommentarfeltet for noen dager siden, i forbindelse med miljøsatsingen innen maritim næring.

Egentlig litt rart at ikke patenter fanger interesse, men hvorfor er det slik?

Jeg tror egentlig det var mer interesse for teknologi tidligere, da det var flere med industribakgrunn blant toppolitikerne.

Er det slik i dag at det store flertallet har en bakgrunn fra økonomi, hvor fokus er på om ideene har markedsverdi eller ikke.

"Modeller og piloter kan ikke selges, og er derfor ikke støtteberettiget".

Er det slik også i de store industrinasjonene, som Tyskland, Japan, Kina og USA?

 

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å skrive patenter er ofte veldig arbeidskrevende og man risikerer at gode ideer blir brukt av andre med litt kreative endringer.

Mye av forbedringene som kommer på forbrenningsmotorer er ofte patentert for mangen år siden men ikke blitt noe av fordi det er for dyrt eller komplisert. 

I dag er forbrenningsmotoren på full fart inn i energibransjen. Spesielt datasenter krever voldsomme energimengder og svært høye krav til nedetid. Har hørt at slike senter gjør det motsatte av industrien ellers. De lar st by generatorer stå når strømmen kommer fra nettet. Når nettet går ned startes generatorer. Datasenter gjør det motsatte. De kjører generatorer hele tiden og satser på at nettet tar over om generatorene stopper. 

Utfasing av kullkraft har også gjort gass motorer aktuelt. De har bare halvparten av CO2 utslippet PR produserte kWh. De krever ekstremt liten bemanning og fjernstyres av energileverandør. De har også den fordelen at de kan kjøres på biogass.

Hva som skjer med bilbransjen er usikkert. I dag er det nok enklere å lage en el bil enn en liten vil med ren dieselmotor. På en større bil er regnestykket litt ulikt. Jeg tror det kommer hybride løsninger som gir over 100km eletrisk rekkevidde. Dette vil ofte være det beste kompromisset mellom belastning i strømnettet, tilgang på batterier, virkningsgrad og pris på kjøretøy. 

Vi har nå kommet i en situasjon som jeg har fryktet lenge. Lav oljepris presser ned strømprisene og gir satsing på alternativ energi mindre attraktivt. Vi kommer i en situasjon hvor energi blir billig. Det vil ofte øke bruken på sikt. Ikke bra for kloden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (53 minutter siden):

aanundo:

Du stiller betimelige og relevante spørsmål. Det deprimerende svaret finner du bl.a. i OECD sin STEM-statistikk over fagkretsene til studentene i de 36 OECD landene. STEM står for Science, Technology, Engineering, Mathematics). På denne statistikker ligger Tyskland på topp med 40 % STEM-studenter, med Russland rett under. Norge ligger på bunn med 14 %. Derimot ligger vi på topp når det gjelder sosiologi, fredsforskning, kvinneforskning, statsvitenskap og andre "hobbyutdannelser" som hverken etterspørres eller er verdiskapende. Vi er også et særeeget land ved at vi ikke har tilbud for spesielt begavede mennesker som erfaringsmessig er de som bringer verden fremover, annet enn vårt Idrettsgymnas som skal foredle våre langrennsløpere. Våre systemer styres av kunnskapsløse, politiske broilere, og etter prinsippet om at "Alle skal med" og Janteloven. Som et eksempel på idiotien har UiT nettopp har fått bevilget 43 mill kr for å etablere verdens første studieretning for kvinnefotball.

Ja, det er godt vi har en stor pengebinge å øse av.

Den tappes ganske kraftig for tiden.

Med mye penger kan vi kjøpe fagfolkene fra Tyskland om det kniper. Vi har allerede mange fra Polen, men er det slik de tenker politikerne på toppen?

Det kan se slik ut.

Lenke til kommentar

Til påstanden om at vi fokuserer kun på diverse utdanninger som ... ehh "kvinneforskning"?...

Altså, kult at du sitter her med "riktig" utdanning og kan rakke ned på alle de som ikke er like kule som deg og meg.

Sånn for nyansenes skyld: uansett hvor mye du måtte ønske det, ikke alle kan, vil eller burde drive med tek/realfag. Burde andelen vært høyere - ja, men det er ikke noe mål i seg selv å tvinge mest mulig gjennom kverna, snarere fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Kan / kunne man tatt mer vare på talentene - garantert, men er det noe historien viser oss er det at dem som faktisk er ekstraordinære kommer seg opp og frem uansett om utdanningen er sånn midt på treet. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse dataene er (minst) 18 måneder gamle. Jeg er ganske så sikker på at om ett år så viser det seg at det holder på å snu. Om to år vil det være klinkende klart at det har snudd.

At det ble satset ekstra på forbrenningsmotorer for 18 måneder siden er helt naturlig. Det var et lite "panikk-utslag" p.g.a. elbilenes store framgang. Men det har skjedd mye de siste 18 månedene, og de fleste bilprodusentene har innsett hvilken retning det går i nå framover, og satser deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leser denne grafen på en litt annen måte enn TU. Elektrifiseringen har gått raskere enn de fleste hadde trodd, så det er neppe så mange år siden man så at det snart var penger å tjene og trappet opp forskningsinnsatsen. Jeg tror vi i grafen nå ser resultatene av de siste prosjektene på forbrenningsmotoren og at denne linjen vil fortsette å falle, mens vi ser resultatet av de "første" forskningsprosjektene på elbil og denne linjen vil fortsette å stige.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Trestein said:

I dag er forbrenningsmotoren på full fart inn i energibransjen. Spesielt datasenter krever voldsomme energimengder og svært høye krav til nedetid. Har hørt at slike senter gjør det motsatte av industrien ellers. De lar st by generatorer stå når strømmen kommer fra nettet. Når nettet går ned startes generatorer. Datasenter gjør det motsatte. De kjører generatorer hele tiden og satser på at nettet tar over om generatorene stopper.

Eg veit ikkje om eitt einaste datasenter som gjer det slik.  Tvert imot køyrer mange på nesten gratis konsesjonskraft, og når det er heile konkurransefordelen ville det vere veldig dumt å køyre på naudgeneratorane i staden.

 

Elles er eg i sterk tvil om at energibransjen nokon sinne kjem til å ha like høgt forbruk av forbrenningsmotorar som bilar, båtar osb.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke jeg heller, men Trestein har utrolig mange rare 'fakta' å komme med.

Det som derimot finnes - eller i alle fall fantes - at man monterer elektrisk motor, generator og passe stort svinghjul på samme akslingen og bruker strømmen som generatoren produserer. Når så strømmen inn til motoren svikter, overtar svinghjulet helt trinnløst, ICE-maskinen starter asap og overtar.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

Eg veit ikkje om eitt einaste datasenter som gjer det slik.  Tvert imot køyrer mange på nesten gratis konsesjonskraft, og når det er heile konkurransefordelen ville det vere veldig dumt å køyre på naudgeneratorane i staden.

 

Elles er eg i sterk tvil om at energibransjen nokon sinne kjem til å ha like høgt forbruk av forbrenningsmotorar som bilar, båtar osb.

Internett forbruker ca 200 Twh. Store datasenter trenger mye kraft. Svært mange finnes i Asia der strømnett er vesentlig mere ustabilt enn i Europa. Mange store fabrikker der stopp er kostbart gjør det samme. Flyplasser er også ofte selvforsynt med kraft med samme prinsipp. Noen flyplasser kjører kraftstasjonen hele tiden og satser på at nettet holder når generatorene stoppes. Se for deg en flyplass forsynt av vindkraft når det lander 20 fly i timen. Det blir fort farlig når alle systemer går svart. Selv i Sør-Europa var i alle fall dette vanlig for noen år siden. 

Lenke til kommentar

"Fossilmotorens fremtid" har i all hovedsak vært basert på juks. Først med dieselskandalen i 2015, og nå med Dieselgate II der programvaren som skulle rette jukset i 2015 er avslørt å skjule en annen juksesoftware.

Den nye softwaren virker kun mellom +10˚C og +32˚C. Utenfor de kriteriene er spesielt dieselbiler like ille som før dieselskandalen i 2015. Runde to på dette starter i tysk rettsvesen nå. https://www.teslarati.com/volkswagen-dieselgate-software-fix-cheat-device/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Viggo Stenbekk said:

"Fossilmotorens fremtid" har i all hovedsak vært basert på juks. Først med dieselskandalen i 2015, og nå med Dieselgate II der programvaren som skulle rette jukset i 2015 er avslørt å skjule en annen juksesoftware.

 

Nja. Husk at politikerene for mange år siden vedtok at diesel var mest miljøvennlig ved å diskriminere bensinbiler avgiftsmessig. Som flere hadde påpekt går det ikke an å få akseptable utslipp fra en dieselmaskin uten kompleks etterbehandling av eksosen. SCR har vist seg å være den beste løsningen etter det jeg har lest men renseprosessen går selvfølgelig ikke ved kaldstart osv. Og at utslippene er en "fantasillion" ganger høyere enn det politikerene hadde ønsket seg sier mest om naive politikere...

Det er bensinmotoren som har ytterligere potensiale når det gjelder å redusere utslipp og øke termisk virkningsgrad. En bensinmotor trenger heller ikke noe annet enn en treveis katalysator for å rense eksosen og det er idag svært velprøvd og særdeles enkelt.

Så glem diesel i personbiler, det har ingenting for seg hvis vi skal redusere utslippene.

Lenke til kommentar

situasjonen vår er tragisk ille og vi trenger kollektive bonus og resultatlønnsordninger for alle og spesielt politikere , politi , lærere mm . Vi burde brukt mye oljepenger til forsking og innovasjon for framtidas teknologi vil være en annen enn i dag og markedet er åpent for de som har den beste teknologien å by på ...

Lenke til kommentar
14 hours ago, Trestein said:

Noen flyplasser kjører kraftstasjonen hele tiden og satser på at nettet holder når generatorene stoppes. Se for deg en flyplass forsynt av vindkraft når det lander 20 fly i timen. Det blir fort farlig når alle systemer går svart. Selv i Sør-Europa var i alle fall dette vanlig for noen år siden. 

Tja, Tyskland har myke vindkraft, og har det mest stabile straumnettet i verda.  Trur ikkje det er noko problem.  I Noreg er straumnettet relativt ustabilt, men i mesteparten av Europa vil det overraske meg veldig om naudgeneratorane er meir stabile enn straumnettet.  Dei må jo vedlikehaldast av og til.

 

Flyplassar har varierande krav til kort fort naudstraumen skal vere oppe og gå.  For mindre flyplassar er ikkje krava verre enn at naudgeneratoren har tid til å starte.  Større flyplassar har UPS som varer lenge nok til at generatorane kan starte, slik at dei unngår straumbrot i det heile.  Det er berre rullebane- og innflygingslys, ymse andre lys, navigasjonssystem og kritiske system i tårnet som har slike krav.  For kvar flyplass er det publisert kva system som er i bruk og omkoplingstid.  Her er det som er publisert for flyplassane Florø (ein mindre flyplass med rutefly, helikopter og redningshelikopter) og Flesland (større internasjonal flyplass):

 

Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid

Automatisk omkoblingstid 14 SEC /

Automatic switch-over time 14 SEC

 

Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid

UPS for alle AD LGT. Automatisk omkoblingstid mindre enn 1 SEC. /

UPS for all AD LGT. Automatic switch-over time less than 1 SEC

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (15 minutter siden):

Tja, Tyskland har myke vindkraft, og har det mest stabile straumnettet i verda.  Trur ikkje det er noko problem.  I Noreg er straumnettet relativt ustabilt, men i mesteparten av Europa vil det overraske meg veldig om naudgeneratorane er meir stabile enn straumnettet.  Dei må jo vedlikehaldast av og til.

 

Flyplassar har varierande krav til kort fort naudstraumen skal vere oppe og gå.  For mindre flyplassar er ikkje krava verre enn at naudgeneratoren har tid til å starte.  Større flyplassar har UPS som varer lenge nok til at generatorane kan starte, slik at dei unngår straumbrot i det heile.  Det er berre rullebane- og innflygingslys, ymse andre lys, navigasjonssystem og kritiske system i tårnet som har slike krav.  For kvar flyplass er det publisert kva system som er i bruk og omkoplingstid.  Her er det som er publisert for flyplassane Florø (ein mindre flyplass med rutefly, helikopter og redningshelikopter) og Flesland (større internasjonal flyplass):

 

Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid

Automatisk omkoblingstid 14 SEC /

Automatic switch-over time 14 SEC

 

Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid

UPS for alle AD LGT. Automatisk omkoblingstid mindre enn 1 SEC. /

UPS for all AD LGT. Automatic switch-over time less than 1 SEC

Dei har sikkert egne generatorer for kontrolltårn. Store flyplasser har ofte 20-30MW generatorer. Dei greier ikke komme online på 14sek. Da må du ha ein liten diesel. Har også vert borte i folk som har levert strømaggregat for fjensynssendere på fjelltopper. Dei slo inn bryter ved frekvensfall og starta ein liten propan motor med nettet.

Tyskland har stabilt nett men man skal ikkje lenger enn over grensa til Italia før industrien er plaga av utfall og dårlig nett. Fleire store industribedrifter i Italia har egne kraftverk. Ofte bruker dei varmen i prosessen så virkningsgrad er høg. Dei kjører ofte når produksjonen går. I Spania er det også svært mange bedrifter som har kraftverk. 

Men uansett det var forbrenningsmotorer i biler tråen handla om. Her vil vi nok se en endring. Batteriprisen er nok en nøkkel. Faller den ytterligere vil nok batterianndel øke. Stabiliserer den seg vil nok ikke utviklingen gå like hurtig. I Tyskland er nok det større fokus på kjøring i autobahn hastighet. Da blir forbruk i høy hastighet og lade hastighet viktigere enn for Norge. Dessuten fungerer ein diesel bil vesentlig bedre i Tyskland enn det deg gjør i Norge. Høg ladepris gjer også ein del. Dessuten har dei mykje lavere bilpriser slik at el biler blir relativt dyrere i Tyskland enn i Norge. Så min spådom er at det vil gå seinere å skifte ut bilparken i Tyskland pga desse faktorene.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Dei har sikkert egne generatorer for kontrolltårn. Store flyplasser har ofte 20-30MW generatorer. Dei greier ikke komme online på 14sek. Da må du ha ein liten diesel.

Store flyplassar har som sagt – og prova med utdrag frå AIP – UPS som held lenge nok til at generatorane kjem opp på naudsynt effekt.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Store flyplassar har som sagt – og prova med utdrag frå AIP – UPS som held lenge nok til at generatorane kjem opp på naudsynt effekt.

Du tenker nok mest på kontroll systema. Radarer og elektronikk. Muligens landingslys og radiotårn. Dette må ha strøm heile tia.

Resten av flyplassen skal også ha strøm. Tusenvis av mennesker, ørten transportbånd, ventilasjons systemer, info tavler, rulletrapper, dører, scannere, terminaler, pumper, varmtvann, belysning osv. Ikkje greit når alt går svart. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...