Gå til innhold

Millioner til utslippsfri transport [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Utslippsfri maritim transport

Skulle tro dette var midt i blinken for det nye patentet mitt, som er bølgefoiler langs skutesiden av skip i utenriksfart.

En modul består av 2 foiler, og representerer 1 kvm.

Sveises foilmodulene sammen til en rekke på 50 m får vi en bølgemaskin med foilareal på 100 kvm, da det er en bølgemaskin på hver side.

Dersom hver foilmodul gir fremdrift på 200 kg betyr det at hele bølgemaskinen bidrar med 20 tonn fremdrift.

Egentlig ikke en stor sak å teste en slik foilmodul dersom forskningsinstitusjonene er interessert, men erfaringen er at konkrete forskningsoppgaver som dette ramler utenfor forskningsprogrammene i Norge.

"Modeller og piloter er ikke støtteberettiget fra Innovasjon Norge, da de ikke har markedsverdi", er svaret jeg har fått tidligere.

Det er som oftest så mange klausuler og regler å forholde seg til at det strander i byråkrati.

Kanskje håp denne gang da det er snakk om å danne team, hvor private selskaper er aktører, og byråkratiet ikke er like sentralt.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
3 hours ago, aanundo said:

...

Dersom hver foilmodul gir fremdrift på 200 kg betyr det at hele bølgemaskinen bidrar med 20 tonn fremdrift.

...

Det er som oftest så mange klausuler og regler å forholde seg til at det strander i byråkrati.

Kanskje håp denne gang da det er snakk om å danne team, hvor private selskaper er aktører, og byråkratiet ikke er like sentralt.

Nå tror jeg at jeg vet hva du mener, men det er vel første gang at jeg leser at fremdriften måles i kg hhv tonn.

Forøvrig finnes det fagfolk for alskens klausuler og regler som man kan benytte dersom den egne kompetansen ikke strekker til; og klausuler og regler angår stort sett et rettslig rammeverk, ikke et byråkrati.

Lenke til kommentar

Ufattelig at myndighetene durer på med Hydrogenbasert skipsfart før resulatet av Politiets etterforskning og evt påtalebeslutning vedr. Kjørboulykken i Sandvika i Bærum foreligger og Test fra eksplsjonslsjons laboratoriet i England forligger.

Sistnevnte foretas i regi av Forsvarets Forskningsinstitutt, Statens Vegvesen og og skipsklassifiasjonsselkskapet DNV-GL og skulle være en del av beslutningsgrunnlaget for hydrogendrevet fergedrift i Rogaland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Nå tror jeg at jeg vet hva du mener, men det er vel første gang at jeg leser at fremdriften måles i kg hhv tonn.

Forøvrig finnes det fagfolk for alskens klausuler og regler som man kan benytte dersom den egne kompetansen ikke strekker til; og klausuler og regler angår stort sett et rettslig rammeverk, ikke et byråkrati.

Jeg bor i Ulsteinvik, og her måler en trekkreftene til supplyskip i tonn.

En fester en wire til en pullert i land og tester trekkraften på den måten, så da har du lært noe nytt.

Er  ikke båten festet i land fører kreftene til fremdrift i stedet for slepekraft. 

Lenke til kommentar
UBWB96K9 skrev (1 time siden):

Ufattelig at myndighetene durer på med Hydrogenbasert skipsfart før resulatet av Politiets etterforskning og evt påtalebeslutning vedr. Kjørboulykken i Sandvika i Bærum foreligger og Test fra eksplsjonslsjons laboratoriet i England forligger.

Sistnevnte foretas i regi av Forsvarets Forskningsinstitutt, Statens Vegvesen og og skipsklassifiasjonsselkskapet DNV-GL og skulle være en del av beslutningsgrunnlaget for hydrogendrevet fergedrift i Rogaland.

https://www.berlingske.dk/virksomheder/danske-giganter-i-alliance-om-enorm-brintfabrik-i-kobenhavn

Danskene girer opp på satsningen fremover. 

Det samme med Portugal. De alle føyer seg inn i rekken av digre prosjekter, og Norge har ikke råd til å henge etter. 
 

Lenke til kommentar

Ikke enig.

Safety first.

Hydrogen er for farlig til bruk i det sivile og offentlige rom og samfunn.

Hydrogen kan sikkert spille en rolle, men kun i strengt regulerte, kompetente miljøer underlagt militære, romfartstekniske eller industrielle regimer

Mitt Credo :

Uansvarlig å utsette befolkningen for distribusjon av H2 på offentlige veier, tunneller og sjøgående transport.

H2 er ekstremt eksplosivt og krevende både å håndtere, bruke og utnytte teknisk..

Temperatur ved atmosfæretrykk minus 253 gr. Celsius, nærmere 100 grader lavere enn LNG. Trykk komprimert 400-800 bar

Molekylar vekt 1,0 dvs så små molekyler at de diffundererer gjennom stål samtidig som tilstedeværelsen i stålet gjør materialet sprøtt.

Bør stoppes før det skjer en storulykke.

Helt uansvarlig...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
UBWB96K9 skrev (55 minutter siden):

Ikke enig.

Safety first.

Akkurat som om sikkerhet ikke står høyt i prioritet? Etterforskningen til Kjørbo er allerede konkludert. Politiets oppgave omhandler ting utenfor sikkerhet, men skyld. 
 

UBWB96K9 skrev (55 minutter siden):

Hydrogen er for farlig til bruk i det sivile og offentlige rom og samfunn.

Ok, ifølge hvilken rapport? Det finnes flere som tar for seg sikkerhet angående hydrogen. 

Sintef som har utført flere har dette å si om Hydrogen: 
 

Sitat

Er hydrogen farlig?

Nei. Hydrogen er en fargeløs og luktfri gass og er i seg selv ikke farlig. Men når den trykksettes foreligger det en risiko slik det også gjør for andre energirike gasser.  Hydrogen er ikke farligere enn andre drivstoff, som for eksempel bensin, men vi må håndtere hydrogenet ut fra dets egenskaper, svarer hydrogenforsker Kyrre Sundseth i SINTEF.

 

UBWB96K9 skrev (55 minutter siden):

H2 er ekstremt eksplosivt og krevende både å håndtere, bruke og utnytte teknisk..

Alle former for energi er krevende å håndtere, bruk og utnytte. Vi har kommet langt med en mengder av dem. Hva får deg til å tru at vi ikke vil klare å "temme" hydrogen slik vi har temmet strøm og olje og gass ellers? 

Vi frakter store mengder naturgass. Kaster du det ut, så er energien på den gassen større ved 5% antennelse som er dens laveste blanding vs Hydrogen ved sine 4%. Det er farlig om du får rett blanding over 18% ca. men det kan man forsikre seg mot på flere områder. Store H2 mengder kan f.eks fraktes som ammoniakk eller metanol, i MOF's eller lignende. Flere av dem er allerede modne for dagens samfunn siden vi frakter nok av det fra før av. 

I USA så har dem tusenvis av km med rør som frakter rent hydrogen - i mengder. Dette har de gjort i 40 år. 
Den samme planen har Tyskland. 

 

UBWB96K9 skrev (55 minutter siden):

Molekylar vekt 1,0 dvs så små molekyler at de diffundererer gjennom stål samtidig som tilstedeværelsen i stålet gjør materialet sprøtt.

Hvorfor skulle du fraktet eller lagret hydrogen i rene stål-tanker? UK's plan er blant annet å kjøre "rør-i-rør" på gamle rør-systemer som består av stål med plastrør. Dermed kan man frakte 100% hydrogen uten problemer. Ellers så finnes det tusenvis av rørsystemer ellers nedover kontinentet som allerede er i plast og dermed støtter frakt helt fint. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aanundo skrev (6 timer siden):

1) Utslippsfri maritim transport

Skulle tro dette var midt i blinken for det nye patentet mitt, som er bølgefoiler langs skutesiden av skip i utenriksfart.

En modul består av 2 foiler, og representerer 1 kvm.

Sveises foilmodulene sammen til en rekke på 50 m får vi en bølgemaskin med foilareal på 100 kvm, da det er en bølgemaskin på hver side.

Dersom hver foilmodul gir fremdrift på 200 kg betyr det at hele bølgemaskinen bidrar med 20 tonn fremdrift.

Egentlig ikke en stor sak å teste en slik foilmodul dersom forskningsinstitusjonene er interessert, men erfaringen er at konkrete forskningsoppgaver som dette ramler utenfor forskningsprogrammene i Norge.

"Modeller og piloter er ikke støtteberettiget fra Innovasjon Norge, da de ikke har markedsverdi", er svaret jeg har fått tidligere.

Det er som oftest så mange klausuler og regler å forholde seg til at det strander i byråkrati.

Kanskje håp denne gang da det er snakk om å danne team, hvor private selskaper er aktører, og byråkratiet ikke er like sentralt.

Er ikke ullsteinvik full av flinke hydrodynamikere? Har truffet flere av disse. De burde være i stand til å vurdere hvordan ideen fungerer.

20 tonn drakraft er ca 2000hk. Burde være nok til 10-12 knop på en 70m båt om det virker. Tror noe lignende er testet ut nylig med målbart positivt resultat. Ellers så burde det være mulig å omprogrammere båter med aktiv krengekontroll for å teste prinsippene.

Men du blir uansett avhengig av litt sjø for at det skal virke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

oophus3do.

Tror neppe vi blir enige.

Hvis du kjenner politiets konklusjon fra etterforkningen på Kjørbo , ber jeg vennligst om dokumentasjon.

Så vidt jeg har forstått norsk rettsprsaksis, deles poiltiets oppgsave i to deler :

!

Etterforkning av hendelsen.Fiine årsakssammenheng og sikre bevis..

.2

En annen del av Politiet, påtalejuristen, normalt statsadvokat, avgjør skyld og eventuelle straffbareforforhols som i så fall fører til påtale.

Dersom intet straffbart finnes henlegges saken basert på etterforskningsrresultatet.

Sintef utsnitt.

Utsnittet fra Sintef har ikke noe med denne saken å gjjøre og er tatt ut av dsin sammenheng...

Skip for transport av flytende og trykksatte gasser har vært en norsk nøkkekkelteknoøolgi

siden 1960 tallet. Moss Rosenberg Vesfts Kuletankere hadde 70 % av verdens flåten for LNG tankere i sin tid.

Mine innsigelser mot anvendelsen av flytende hydrogen til sivile formål er basert på erfaring og respkt for nettopp håndtering av flytende gasser i skip..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
UBWB96K9 skrev (2 minutter siden):

Mine innsigelser mot anvendelsen av flytende hydrogen til sivile formål er basert på erfaring og respkt for nettopp håndtering av flytende gasser i skip..

Du får vise til noen analyser da vet du som støtter det at slikt ikke kan brukes. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, aanundo said:

Jeg bor i Ulsteinvik, og her måler en trekkreftene til supplyskip i tonn.

En fester en wire til en pullert i land og tester trekkraften på den måten, så da har du lært noe nytt.

Er  ikke båten festet i land fører kreftene til fremdrift i stedet for slepekraft. 

Da skriv det da vel: "at hele bølgemaskinen bidrar med 20 tonn fremdrift trekkraft". Som sagt jeg regnet med at det var det du mente.

For å si det med omtrent dine egne ord tidligere: her er vi på teknisk ukeblad ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (På 25.5.2020 den 23.05):

Da skriv det da vel: "at hele bølgemaskinen bidrar med 20 tonn fremdrift trekkraft". Som sagt jeg regnet med at det var det du mente.

For å si det med omtrent dine egne ord tidligere: her er vi på teknisk ukeblad ...

"For å si det med omtrent dine egne ord tidligere: her er vi på teknisk ukeblad ..."

Var egentlig ikke tenkt å svare, da det å lage et nummer ut av ordbruken heller ikke er bra for kommentarfeltet i Teknisk Ukeblad. Vi burde fokusere på det tekniske.

Nå vet ikke jeg hvor godt du kjenner til skipsverft og skipsbygging, men "Fremdriftsmaskineri" er noe alle i bransjen her omkring forstår. Hvilket fremdriftsmaskineri har båten?

Et ganske normalt spørsmål, men det er mange ord folk på Østlandet ikke forstår eller ikke vil forstå.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 25.5.2020 den 23.04):

Du får vise til noen analyser da vet du som støtter det at slikt ikke kan brukes. 

Du har selv vist til en risikoanalyse fra DSB og tallene de bruker i den rapporten for lekkasjerisiko fra hydrogenfyllestasjoner er intet mindre enn uakseptabelt høye. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Du har selv vist til en risikoanalyse fra DSB og tallene de bruker i den rapporten for lekkasjerisiko fra hydrogenfyllestasjoner er intet mindre enn uakseptabelt høye. 

DSB anbefaler ikke å ikke ha hydrogenfyllestasjoner, så da har de som faktisk utfører risikoanalysene et annet syn på saken enn deg. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I disse tider med sterke interessegrupper, profesjonelle påvirkningskonsulenter og særinteresser er det større grunnn en noern gang til å vurdere utredninger og såkalt dokumentasjon med et kritisk blikk basert på nøhytrak kunnskap.

Foreslår man tar utgangspunkt en en god og relevant utdannelse og teoretisk kunnskap kombiert med industriell erfaring og godt teknisk skjønn.

Naturlovene gjelder fortsatt heldigvis, selv om de ikke alltid sammenfaller med politikkrens inderligste ønsker , .

Det blir som Sørlendingenes syn på Bibrelens hiustorie om Jesus som skapte vin av vann.

Sørlendingens svar var : Me veit det men me likar det ikke.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 27.5.2020 den 12.48):

DSB anbefaler ikke å ikke ha hydrogenfyllestasjoner, så da har de som faktisk utfører risikoanalysene et annet syn på saken enn deg. 
 

Så var det også en *analyse* de kom med og ikke en anbefaling. Du har nok ikke lest analysen du viste til du.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Så var det også en *analyse* de kom med og ikke en anbefaling. Du har nok ikke lest analysen du viste til du.

De kommer med anbefalinger i analysen. De kunne valgt å fraråde stasjoner om det ikke var mulig å gjøre dem sikre, det gjorde de ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...