Gå til innhold

Hva lytter du til for tiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilde
John Barry - Thunderball (2003)

Åpningsnummeret i Thunderball, sunget av Tom Jones, tok visstnok såpass med krefter og innsats på den walisiske sangeren, at han nærmest svimte av under innspillingen, og ikke vanskelig å høre at både melodi og nevnte hendelse, må ha hatt ei enorm innflytelse på den latterlige Bond theme parodien Spy Hard (1996) av Weird Al Yankovic, der til slutt tar i såpass mye, at hans hode eksploderer på slutten.

Liker det at Bond sangerne hadde litt intens rivalisering innad, og selv om det er fint lite å si på innsatsen til Jones, så er ikke melodien på langt nære like stor som Shirley Basseys - Goldfinger året forut, men ja, mangler ikke på trøkk nei.

Thunderball huskes først og fremst for dens mange flotte og storslagne undervannsscener, og kamper, som selvsagt aldri ville ha blitt like spennende dersom musikken til Barry ikke hadde vært inkludert.
Selv om filmen dessverre ikke greide å helt å følge opp From Russia with Love og Goldfinger, så ja, er nå soundtracket definitivt et meget minneverdig, tross av at (i følge bookleten) John Barry så vidt fikk tid til å lage mer musikk, og medførte i at nærmere 40 minutter med uutgitt materiale, ble lagt til overs, og mye senere frigitt, og dermed har man totalt 80 minutter med Bond musikk.

Og heldigvis, for det er nettopp all bonus musikken, hvor de kanskje beste stundene befinner seg, og der forgjengeren hadde muligens et mer prangende og pompøst lydbilde, fremstår Thunderball i lengre perioder, som ei der fokuserer mer på elegant stemning og tilbakelent bakgrunnsmusikk, men da av typen som bare suger deg rett inn i Barrys klassiske Bond universet.

Likevel, oppunder 80 minutter kan fort bli noe vel mye i det lengste, og alt er ikke like interessant, for mye gjentagende melodier går igjen, og nei, havner dermed et hakk bakom forgjengeren.

Rating: 7,5/10

Høydepunkter: Tom Jones - Thunderball - Main Title, Chateau Flight, Switching the Body, The Bomb, 007, Mr. Kiss Kiss Bang Bang, Gunbarrel / Traction Table / Gassing the Plane / Car Chase, Street Chase, Finding the Plane / Underwater Ballet / Bond with Spectre Frogmen / Leiter to the Rescue / Bond Joins Underwater Battle og Underwater Mayhem / Death of Largo / End Titles

 

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har hørt mye på Linkin park i det siste. Har hatt en veldig vanskelig periode og det har hjulpet mye å høre på musikken. 

Kjenner meg veldig igjen i mange av sangene deres.. Spesielt den siste platen deres har vært veldig spesiell for meg. Men de tidligere albumene deres er også fantastiske. Litt usikker på hvilken sang som er favoritten min men Numb, Breaking the Habit og Crawling er blant mine favoritter. 

Tror egentlig alle kan kjenne seg igjen i Linkin Park sine sanger.. Jeg er fremdeles knust mentalt av at Chester Bennington begikk selvmord. Jeg klarer ikke å fatte at vi ikke kommer til å høre en ny plate med hans stemme igjen. Det er vanskelig å begripe hva han må ha slitet med. Men som en som selv sliter med selvmordstanker og dype depressive perioder så har jeg mye forståelse for hvor vanskelig det kan være å leve med slike tanker som han satt med.. Men kan meg ikke engang begripe hvordan han hadde det da han ble misbrukt som barn. 

Er ikke meningen å lage en deppetråd her men følte for å uttrykke meg litt ekstra :)

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...