Gå til innhold

Predator


Taurean

Anbefalte innlegg

PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Forøvrig så gjorde jo Schwarzenegger selv en liten cameo i Dwayne "The Rock" Johnsons "Welcome to The Jungle" (aka "The Rundown"), som et lite nikk til hvordan han mente The Rock kunne være den som tok over "tough guy" mantelen etter ham.

Ja, husker godt "hypen" der bygde seg opp mot at The Rock og Vin Diesel skulle være 00-tallets svar på Arnold (The Rock) og Sly (Vin Diesel), og tja, det gikk vel ikke helt slik, men The Rock er nok den jeg liker best av de to, ingen tvil om det. Vin Diesel utstår jeg ikke, aldri gjort og tviler på at det blir noen forandring med det aller første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (24 minutter siden):

Merkelig, jeg spilte Duke Nukem 3D i 3. klasse og så The Eraser da jeg var 12. Jeg er ikke blitt massemorder ennå.

Husker det ble ofte dratt frem, da som ei billig "unnskyldning" mot å la barn få se for mye tv og film, fordi de kunne bli negativt påvirket osv.

Var jo ei tragisk hendelse i Norge på midten av nittitallet der noen ble drept under ei lek, tror det var Power Rangers eller Teenage Mutant Ninja Turtles som fikk "skylden", men flere mente at disse måtte øyeblikkelig taes av lufta, fordi de skapte små morderiske "monstre" på den tiden.

Selv som guttunge ble man jo overøst av vold og krig, nyhetene for eksempel, var jo langt verre og skumlere enn det meste filmverdenen hadde å stille opp med, for det var jo ekte, og ikke noe der Hollywood hadde kommet opp med.

Rart det der. Mamma ville øyeblikkelig kaste seg over tekst-tv knappen, når jeg så James Bond filmer på søndagskveldene, og med en gang det kom noen "fæle" scener, så gikk hun til teks-tv. Men nyhetene, de fikk jeg se, uten problem.

Der gikk det jo i det daglige, voldtekter, massedrap, sykdom, korrupsjon, elendighet, og stort sett bare "gode nyheter" hele veien. 

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (26 minutter siden):

Husker det ble ofte dratt frem, da som ei billig "unnskyldning" mot å la barn få se for mye tv og film, fordi de kunne bli negativt påvirket osv. Men nyhetene, de fikk jeg se, uten problem.

Der gikk det jo i det daglige, voldtekter, massedrap, sykdom, korrupsjon, elendighet, og stort sett bare "gode nyheter" hele veien. 

Det er vel kanskje baksiden med alle voldsfilmene jeg har sett - jeg har sett så mange at nyhetene kunne ikke brydd meg mindre. "Unconscious cerebral programming" tror jeg det kalles på fagspråket, hvor hjernen blir såpass vant til å se vold på skjermen at det til slutt påvirker evnen til å vise empati. Noe å tenke på ved gjentatte visninger av voldsfilmer. Og som vi vet, barn er generelt mer påvirkelige enn voksne, hvilket burde være største grunnen til å sette aldersgrenser på ting.

Jeg kan se filmer som Predator og Aliens nårsomhelst, for skyting er jeg blitt omtrent immun mot, men med det sagt så ble jeg faktisk nødt til å pause "I Spit On Your Grave" (den første filmen) et par ganger i løpet av de 90 minuttene.

Jeg har sett mye rart på skjermen opp igjennom årene, men den er ganske heavy. Spesielt scenen der en kar blir bundet på magen til noen planker over et badekar fyllt med vann og kaustisk soda (rør rens).  "Lye" høres ganske uskyldig ut, spesielt med måten ordet blir sagt på i filmen under omstendighetene, men når jeg googlet det og så hva som skjedde videre i filmen...vel, det var alt annet enn uskyldig.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (16 minutter siden):

Det er vel kanskje baksiden med alle voldsfilmene jeg har sett - jeg har sett så mange at nyhetene kunne ikke brydd meg mindre. "Unconscious cerebral programming" tror jeg det kalles på fagspråket, hvor hjernen blir såpass vant til å se vold på skjermen at det til slutt påvirker evnen til å vise empati. Noe å tenke på ved gjentatte visninger av voldsfilmer. Og som vi vet, barn er generelt mer påvirkelige enn voksne, hvilket burde være største grunnen til å sette aldersgrenser på ting

Husker godt at noe av det "verste" eller mest ekle man kunne se i tenårene på tidlig 00-tallet, var gjennom type sider som Rotten.com osv, der sikkert veldig mye var fake, men også ei andel var ekte, og nei, forsøkte helst å unngå den slags "underholdning".

Klart, ja man blir jo påvirket, og ser jo at årevis med skrekkfilmer, action osv, det er fint lite som virkelig sjokkerer og skremmer lengre, men i dag flommer det jo over av voldsvideoer, drap og grusomheter, bare et par klikk unna og det sjokkerende er jo hvor mange som kan sitte i timevis å "kose seg" med slikt, og ofte trenger man ikke å lete etter dem heller, for de "finner" meg, enten jeg vil eller ei. 

Irriterende å dra innom Twitter eller Youtube for klipp fra en fotballkamp, og plutselig ikke lengre nedover på samme siden, dukker det opp ting som har null og niks med fotball å gjøre, og er så fælt at jeg kan ikke fatte og begripe at disse sidene gjerne sensurerer folks meninger, eller en pupp eller to, men lar horrible videoklipp, totalt usensurert, bare ligge flytende overalt.

PaladinNO skrev (16 minutter siden):

Jeg kan se filmer som Predator og Aliens nårsomhelst, for skyting er jeg blitt omtrent immun mot, men med det sagt så ble jeg faktisk nødt til å pause "I Spit On Your Grave" (den første filmen) en par ganger i løpet av de 90 minuttene.

Jeg har sett mye rart på skjermen opp igjennom årene, men den er ganske heavy. Spesielt scenen der en blir bundet på magen over et badekar fyllt med vann og kaustisk soda (rør rens).  "Lye" høres ganske uskyldig ut, spesielt med måten ordet blir sagt på i filmen under omstendighetene, men når jeg googlet det og så hva som skjedde...vel, det var alt annet enn uskyldig.

Høres nasty ut ja, om det er originalen så tror jeg faktisk den er i filmhylla mi, men ikke sett på evigheter. 

Ting jeg ikke klarer å se, er dyr som blir behandlet dårlig på film, særlig en del av de utallige italienske filmene på 70 og 80-tallet var rimelig rå på det området, og klart, tidene har forandret seg osv, men nei, da er det frem med spoleknappen når slikt finner sted.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (5 minutter siden):

Husker godt at noe av det "verste" eller mest ekle man kunne se i tenårene på tidlig 00-tallet, var gjennom type sider som Rotten.com osv, der sikkert veldig mye var fake

Nx5DPce.jpg

Vel, vi hadde jo også de gamle bladene/magasinene En Gal Gal Verden (usikker på hvor lenge disse holdt det gående) som var en stor favoritt blant barn og unge, i hop med Pyton. Men enkelte hadde blant alle de vanvittig bisarre sirkus og freakshow "nyhetene", også en del skumle artikler/bilder, spesielt der dreide seg om vampyrer, og som guttunge gjorde dette nesten større inntrykk enn flere skrekkfilmer.

Lurer på hva som egentlig skjedde med karer som "Villsvinmannen" som visstnok fant kjærligheten og giftet seg, eller han som hadde selveste Frankensteins monster boende under senga si på gutterommet

Men det som jo er virkelig sprøtt, er jo at dagens aviser (spesielt nettavisene) er jo langt mer ekstreme,, og hvor det er stadig nye og latterlige oversider og artikler, der får En Gal Gal Verden til å se ut som tungt og seriøst lesestoff i forhold.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

En gal, gal verden! Det var tider det. ?

Pyton og En Gal, Gal Verden, det var alltids en suksess. 

Dessverre, også ei som ofte ble raskt "fjernet" av lærerne, om en var så uheldig å bli tatt på fersken med ei utgave i hendene, i klasserommet. Selv i matpausen/friminuttet var det enkelte lærere som mislikte sterkt disse bladene, og ett eller annet sted, ligger det ei skuff fylt opp med all slags Pyton og En Gal, Gal Verden utgaver å venter på å bli hentet hjem til sine respektive eiere, om da ikke en lærer har stikki av med hele bunten.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (7 timer siden):

Det var ikke noe idiotisk og kjedelig over Predator når den kom i 1987. I stedet var den helt klart ganske unik.

Filmen er helt lik i dag som den var den gangen, fullstendig uinteressant film. Unik kan man sikkert si, hvorfor skulle flere lage noe sånt som det.

Mr_Spock skrev (5 timer siden):

[..]Predator hadde klassiker status fra dag en.

Det var en film hvor man gikk ut av kinosalen og følte man hadde sett noe ganske rått og unikt. På samme måte som med Alien - og Terminator.

 

Alien og Terminator er to glimrende filmer, klassikere som man kan se på nytt når som helst og ha en fornøyelig kveld. Predator er langt, langt unna. Det er jo knapt noen handling i filmen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 time siden):

Alien og Terminator er to glimrende filmer, klassikere som man kan se på nytt når som helst og ha en fornøyelig kveld. Predator er langt, langt unna. Det er jo knapt noen handling i filmen i det hele tatt.

Whoa, du kan ikke anklage Predator for å mangle handling hvis du mener Alien har det!

En gruppe mennesker på jorda med våpen blir jaktet og drept en etter en og prøver å ta livet av monsteret.
En gruppe mennesker i et romskip uten våpen blir jaget og drept en etter en og prøver å ta livet av monsteret.

At Alien har en mer klaustrofobisk setting som så absolutt skaper mer spenning pga. de fysisk har begrenset plass å bevege seg på og muligheter til å overleve er det ingen tvil om.

Men oppskriften i Predator er ganske så lik; filmen bare føles annerledes pga. den mye mer åpne verdenen de har rundt seg.

Jeg skal dog gi bonuspoeng til Alien med lydsporet den filmen har - det sakte pling-plong sporet passer perfekt til en gruppe vettskremte personer uten hverken våpen eller trening som blir jaget gjennom trange og mørke korridorer.
Predator har, som passer til filmen, et raskere lydspor som matcher det mer adrenalinfylte shoot'em-up konseptet den filmen fører.

Men det er likevel noe med Alien... Personal taste applies, Alien er en bedre film, men det er fordi...vel, hvem liker ikke å bli skremt en gang iblant? Man blir ikke skremt av Predator, og DET er den store forskjellen.

Men det er like mye "handling" (eller mangel på dette) i begge filmene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 28.6.2020 den 20.22):

Whoa, du kan ikke anklage Predator for å mangle handling hvis du mener Alien har det!

En gruppe mennesker på jorda med våpen blir jaktet og drept en etter en og prøver å ta livet av monsteret.
En gruppe mennesker i et romskip uten våpen blir jaget og drept en etter en og prøver å ta livet av monsteret.

At Alien har en mer klaustrofobisk setting som så absolutt skaper mer spenning pga. de fysisk har begrenset plass å bevege seg på og muligheter til å overleve er det ingen tvil om.

Men oppskriften i Predator er ganske så lik; filmen bare føles annerledes pga. den mye mer åpne verdenen de har rundt seg.

Jeg skal dog gi bonuspoeng til Alien med lydsporet den filmen har - det sakte pling-plong sporet passer perfekt til en gruppe vettskremte personer uten hverken våpen eller trening som blir jaget gjennom trange og mørke korridorer.
Predator har, som passer til filmen, et raskere lydspor som matcher det mer adrenalinfylte shoot'em-up konseptet den filmen fører.

Men det er likevel noe med Alien... Personal taste applies, Alien er en bedre film, men det er fordi...vel, hvem liker ikke å bli skremt en gang iblant? Man blir ikke skremt av Predator, og DET er den store forskjellen.

Men det er like mye "handling" (eller mangel på dette) i begge filmene.

Alien har en helt annen nerve, men det er mye annet. Bare det uforklarlige med det fremmede skipet, hvor det kom fra og når, space jockey osv. er av de beste mysteriene i filmhistorien, hvor det kan spekuleres endeløst. Delvis ødelagt at man forsøkte å «forklare» i Prometheus. I Alien har man også nylig «avdøde» Ash og hans rolle. Nå er det kanskje feil å sammenligne de to filmene, da Alien ikke er noen actionfilm, men Predator blir svært amatørmessig, «billig» og lettbeint til sammenligning. Er plott som «hvem som helst» kunne funnet på. Man kan selvsagt være uenige, men jeg ble som sagt skuffet over Predator, hadde forventet en langt bedre film.

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 28.6.2020 den 19.26):

Er ikke verdt det.

 

Frank.N.Steen skrev (På 28.6.2020 den 21.56):

Tenker det samme. Men burde jo ha tatt "hintet" tidligere ut, og spart meg bryet.

Ja, for «fasiten» er jo at Predator er en fantastisk film, og de som mener noe annet «tar feil». 

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (52 minutter siden):

Nå er det kanskje feil å sammenligne de to filmene, da Alien ikke er noen actionfilm, men Predator blir svært amatørmessig, «billig» og lettbeint til sammenligning. Er plott som «hvem som helst» kunne funnet på. Man kan selvsagt være uenige, men jeg ble som sagt skuffet over Predator, hadde forventet en langt bedre film.

Fair enough, vi liker alle forskjellige filmer - og aspekter ved filmer. :)
Predator har vel heller mye mer til felles med Aliens enn originalen.

Men når det kommer til Predator og skuffelser...hva jeg ble skuffet over var Predator 2. At det kom en oppfølger var mer en selvfølge, men 2'eren føltes ganske så "amatørmessig, «billig» og lett(spredte)bein til sammenligning." Og med et "plott som «hvem som helst» kunne funnet på".

Men nå er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg - jeg likte tilogmed Predator (2010). Ikke en film jeg synes har noe som helst å gjøre med "Predator"-universet, men en OK actionfilm. Og faktisk det samme med Aliens vs. Predator: Requiem (2007), men det må være den uredigerte versjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...