Gå til innhold

Predator


Taurean

Anbefalte innlegg

Hvem andre synes det er en undervurdert film? ^^ Skikkelig leiemorder-action ... og skikkelig skyte-action! Jeg kan ikke huske å ha sett lignende filmer siden! Hvorfor klarte de ikke å gjøre ære på denne filmen??? Jeg synes nr 2 ikke var så gæærn.. men 3 og 4 manglet den samme klassen.

Det er en utrolig bra action-film. Arnold er ikke så kjepphøy som i andre filmer heller, det er moro å se han få litt juling ^^ Men det er moro å se'n med litt andre folk rundt seg som matcher'n ^^ Selv de tynne folka gjør litt nytte for seg ^^
 



Det lages bare ikke like gode action-filmer lenger!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undervurdert? Kan jeg aldri tenkte meg, da den er jo en vaskeekte macho-over-the-top 80-talls action for alle penga (osv, osv) 10/10 klassiker, av beste og meget sjeldne (sådan) sorten! ?

Holder stø kurs med de aller barskeste og tøffeste gutta: First Blood, Commando, Death Wish 3, Invasion U.S.A., The Terminator, Cobra, Conan The Barbarian, Robocop, Die Hard, Road House, The Road Warrior osv, osv.....

Blir liksom ikke særlig mer episk enn når en blir ført rett inn i den legendarisk fete innledningen med bad ass teamet til Arnold (Dutch) på full ferd i inn den dype og hårete jungelen, på vei til et helt "vanlig" oppdrag, da til lyden av Long Tall Sally og ikke minst Jesse Venturas (Blaine) herlige og meget maskuline tips: 

"This stuff will make you a god damned sexual Tyrannosaurus, just like me!".

Nei, den godeste Arnold er ikke så kjepphøy her nei, og var jo i grunn en liten genistrek i seg selv, da Arnold på den tiden var jo filmbransjens uovervinnelig alfa-hann (mer eller mindre) og med litt av noen typer på CVen allerede bakom seg: Hercules, Terminator, Conan, John Matrix osv, og vips, plutselig er han nå bare enda et potensielt byttedyr , og var jo ganske "tunge" saker, hvert fall den gang.

Husker selv "sjokket" over å se min absolutte favoritt action-helt løpe for livet, med hjertet i halsen på slutten, etterfulgt av hans desperate:

"Kill me, I'm right here! Do it nooooooow!"

Så har man jo selvsagt det episke og kanskje et av tidenes mest mannlige kampbrøl noensinne. 

 

Men, ja, tror det holder for denne gang.

Uansett, ei fantastisk tøff film, og tja,  bare trist og i grunn fint lite å juble over det som fulgte, selv om Predator 2 (lenge sia jeg så sist, men huskes som i grunn ganske skuffende greier, tross av et fantastisk skuespillergalleri) mens den siste (fra 2018) var, nei, ikke noe vits i å kaste bort tid å krefter på irritere seg over slikt.

Sitter for tiden å leser meg gjennom Arnold biografien fra 2012, og ganske så interessant, Arnold var visstnok aldri særlig lysten til å gjenta rollen som Dutch, og mente at det å flytte storyen over til en storbyjungel ville være mer "distraherende" og ødelegge mye av den intense og klaustrofobiske stemningen førstefilmen hadde bygd opp så godt, og tja, han var vel også ganske så opptatt med Total Recall eller T2 på den tiden, så kan vel ikke si han gjorde noe særlig feil valg av roller akkurat.  

Snakker vi undervurderte Arnie filmer, så vil jeg nok heller nevne titler som Raw Deal, Red Heat og Last Action Hero,  mens Predator er jo en selvfølge å regne, når 80-talls aller beste action filmer skal bringes opp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du forresten "kost" deg med Reb Brown og italienernes elleville 80-talls "mesterverk" Robowar (1988)?

En intens opplevelse, og der "beistet" disse barske gutta støter på uti jungelen, er av den sjeldent nifse typen:

"BEEEEP-BLOOOOOP-BIIII-BLIIIIIIP-BLAAAAAP-TARGET!-BEEEEEEP-BLAAAAAP-BLOOOOOOP-RECIEVED!" 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (18 timer siden):

Husker selv "sjokket" over å se min absolutte favoritt action-helt løpe for livet, med hjertet i halsen på slutten

Yup! Har alltid ment Predator er nært opp mot den perfekte slasherfilmen (selv om mange nok vil protestere).

Gutta gjør ingen åpenbare feil slik ungdommen i Friday the 13th serien og denslags har en tendens til å begå - alt for å gi Jason og de andre morderne muligheten til å ta 'em. Fra starten av er de en sammensveiset og helproff gjeng som har lekestue med geriljaene og vanlige menneskelige fiender.

Når de tas av dage en etter en fortsetter de å forholde seg proffe slik de er trent opp til, men "slasheren" der ute er på et nivå langt over dem.

Det uventede styrkeforholdet hvor gruppen med "enmannshærer" viser seg å være jaget vilt er genuint skremmende. Når selv de tøffeste gutta på 80-tallet flykter for livet vet du at de VIRKELIG står ovenfor noe diabolsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hitherto skrev (7 minutter siden):

Fra starten av er de en sammensveiset og helproff gjeng som har lekestue med geriljaene og vanlige menneskelige fiender.

Har ikke sett Predator ennå, men dette virker noe likt utgangspunktet i Aliens? 

Skal forøvrig få kastet meg rundt til denne snart, den er i godt selskap blant filmer jeg burde se

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrPets skrev (16 minutter siden):

Har ikke sett Predator ennå, men dette virker noe likt utgangspunktet i Aliens? 

Presis! Begge filmer har "men on a mission"  samt den uovervinnelige kombinasjonen av action, thriller og skrekk. Det er altfor få filmer av denne typen i dag.

Det beste av dette slaget jeg har sett i nyere tid er favoritten Dog Soldiers.

Endret av Hitherto
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrPets skrev (5 minutter siden):

Av interesse, hvordan er dette formatet? 

Jeg elsker formatet - gir et løft til alle filmer synes jeg - i varierende grad - etter hvor godt 3D er implementert. Dessverre er formatet nå dødt, startet i 2010 og vi får de siste utgivelsene i år - antageligvis.

 

Lenke til kommentar
Hitherto skrev (23 minutter siden):

Presis! Begge filmer har "men on a mission"  samt den uovervinnelige kombinasjonen av action, thriller og skrekk. Det er altfor få filmer av denne typen i dag.

Det beste av dette slaget jeg har sett i nyere tid er favoritten Dog Soldiers.

Ja, kom gjerne med forslag til lignende filmer!

Lenke til kommentar
Hitherto skrev (5 timer siden):

Yup! Har alltid ment Predator er nært opp mot den perfekte slasherfilmen (selv om mange nok vil protestere).

Gutta gjør ingen åpenbare feil slik ungdommen i Friday the 13th serien og denslags har en tendens til å begå - alt for å gi Jason og de andre morderne muligheten til å ta 'em. Fra starten av er de en sammensveiset og helproff gjeng som har lekestue med geriljaene og vanlige menneskelige fiender.

Når de tas av dage en etter en fortsetter de å forholde seg proffe slik de er trent opp til, men "slasheren" der ute er på et nivå langt over dem.

Det uventede styrkeforholdet hvor gruppen med "enmannshærer" viser seg å være jaget vilt er genuint skremmende. Når selv de tøffeste gutta på 80-tallet flykter for livet vet du at de VIRKELIG står ovenfor noe diabolsk.

Den siste (fra 2018) er jo, uff, nei, den er så langt unna originalen at kan ikke skjønne hva som skjedde med Shane Black, en fyr som ga oss så mye tøffe og minneverdige filmer og manus, og så endelig blir mannen linka opp til å skrive/lage ei ny Predator, og fulgt kjapt opp med ryktene om Arnold back in action som Dutch osv. 

Og det man fikk igjen etter så lang tid og mye direkte uverdige "fortsettelser" var bare en eneste lang BFU til fansen av førstefilmen, og burde jo være den aller siste spikern i kista for denne unødvendig utspilte/strekte "filmserien".? 

Ansiktet til Dutch (Arnie) i sluttscenen sier vel egentlig alt om hans traumatiske nærkontakt med Predatoren, og er så absolutt ikke bildet av en "triumferende seierherre", men av en slagen og mest sannsynlig fullstendig ødelagt mann, der har sett alle sine venner bli slaktet for fote, og vet at "takken" for innsatsen vil mest sannsynligvis bare bli skjøvet under teppet, og har aldri funnet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (6 timer siden):

Ansiktet til Dutch (Arnie) i sluttscenen sier vel egentlig alt om hans traumatiske nærkontakt med Predatoren, og er så absolutt ikke bildet av en "triumferende seierherre", men av en slagen og mest sannsynlig fullstendig ødelagt mann, der har sett alle sine venner bli slaktet for fote, og vet at "takken" for innsatsen vil mest sannsynligvis bare bli skjøvet under teppet, og har aldri funnet sted.

Presis! Ser at en del trekker paralleler med hvordan veteraner sliter med PTSD etter endt krigsinnsats. Det gir scenen en kledelig realisme i et tiår det ofte skulle være noe heroisk og triumferende over actionfilmen. Predator dekonstruerte selv det.

Så siste bidrag til Predator-serien for knapt en måneds tid siden og det var en ubegripelig opplevelse. Jeg likte Shane bedre da han ble buksprettet og sprøytet utover bakken i originalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hitherto skrev (17 timer siden):

Presis! Ser at en del trekker paralleler med hvordan veteraner sliter med PTSD etter endt krigsinnsats. Det gir scenen en kledelig realisme i et tiår det ofte skulle være noe heroisk og triumferende over actionfilmen. Predator dekonstruerte selv det.

Ja, det var jo liksom ei greie med at samtlige av action filmene, spesielt de mer "over-the-top" virket å alltid avslutte showet med ei gedigen patriotisk og selvhyllende seiersbrøl, eller like greit gå all-in og hyre inn Frank Stallone til å gjøre ei heftig power-ballade om fred og kjærlighet, som jo er selvfølgelig en helt passende greie, spesielt etter at storebror har nettopp avliva og slakta hundrevis av mennesker i forkant. ?

Mr_Spock skrev (16 timer siden):

Så Predator i 3D i kveld, veldig hyggelig gjensyn, varierende kvalitet på 3D, men helt klart et positivt bidrag for meg. 

Har selv filmen på 3D Blu-ray, men enda ikke fått meg til å se, men har jo lest en god del, ikke så hyggelig omtale om disse 3D re-utgivelsene av div Arnold klassikere, og hvor Predator spesielt, fikk kjørt seg hardt. "Varierende" virket å gå igjen, og tja, får se an om jeg ikke kan sjekke den ut, før eller senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...