Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, oophus3do said:

Ja, men derfor er det jo en fordel at nivå 2 og nivå 2+ funksjoner faktisk tillater at vi er sjåfører uten å skru slikt av. Jeg kan som sagt fint ta over wattpedalen og kjøre forbi uten at verken LA eller ACC blir slått av. De er der når jeg lar pedalen være igjen etterpå samt når jeg nærmer meg midten av fila igjen. Det er jo litt der jeg har gitt kritikk til Tesla tidligere. De "later" som om assists skal være noe annet enn assists. Der blir du "bedt" om å ha hendene av fatet mer eller mindre, mens i VW så gjør det ingenting om du styrer og holder på. Systemene er uansett påslått i tillegg til alle de underliggende nødbrems/styre systemene. 

Dermed er det også enklere å styre med coasting, siden det rett og slett ikke betyr at du hele tiden må skru av og på systemer hele tiden på svingete veier. 

?

Dette er vel smak og behag hvordan man vil at dette skal fungere. Men å si at Tesla later som om assist er bedre enn assist er jeg ikke enig i. 

På motorvei klasse A, så kan man kjøre veldig langt med Tesla Autostyringssystem uten at man noen gang trenger å gripe inn. For meg har det verdi. Det er veldig behagelig, og man kommer frem mer opplagt.

Andre bilers autostyringssystemer blir bare irriterende. Når man allikevel må kjøre selv, så kan man likesågodt kjøre helt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Dette er vel smak og behag hvordan man vil at dette skal fungere. Men å si at Tesla later som om assist er bedre enn assist er jeg ikke enig i. 

Når du ikke får lov til å røre wattpedalen, eller rattet uten at slikt skrur seg av, så blir man jo restriktiv til å røre rattet og wattpedalen? Eventuelt skrur man alt av på landeveiene siden man ikke gidder skru det på og av hele tiden. 

Akkurat dette burde jo dere som har Tesla være litt mer vokal om, for å få en endring på det. Det er mye bedre om assists faktisk er assists, fremfor et "wannabe" nivå 3 funksjon, når det uansett aldri kan være det. Så lenge du får skylden når du krasjer, så er det nivå 2 og i seg selv definert som en assist. En assist som skrur seg av når du kjører bilen selv? Det høres ikke ut som en assist. 
 

bzzlink skrev (14 minutter siden):

På motorvei klasse A, så kan man kjøre veldig langt med Tesla Autostyringssystem uten at man noen gang trenger å gripe inn. For meg har det verdi. Det er veldig behagelig, og man kommer frem mer opplagt.

Det kan du med normal ADAS også. Det tilsvarer nivå 2 autonom ferdsel. 

bzzlink skrev (14 minutter siden):

Andre bilers autostyringssystemer blir bare irriterende. Når man allikevel må kjøre selv, så kan man likesågodt kjøre helt selv.

Nei, det som er irriterende er at du faktisk vurderer å ikke kjøre selv på et nivå 2 assist. Hele poenget med ratt-ristinga og pipinga er jo at du skal holde i rattet og "kjøre/følge med" selv. Forskjellen er at i en Tesla så blir du bedt om å holde lillefingeren på rattet, mens i normale ADAS systemer så kan man ratte og kjøre selv mellom de autonome funksjonene som lane-assists. ADAS er enten på eller av helt uavhengig av om du styrer og gasser/bremser selv innimellom. Og dette fordrer ei sikrere oppførsel av sjåføren totalt sett, enn nivå 2 som skal late som om det er nivå 3 mens sjåføren fremdeles har full ansvar. 

Den dagen Tesla tar på seg ansvaret, så er jeg enig. Da burde man kunne skru på ADAS og la ting være. Men inntil den dag, så er løsningen til de andre mye bedre. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om du leste hva jeg skrev på forrige side? Wattpedalen kan man bruke med autopilot. Er bare rattet og bremsen som deaktiverer systemet.

Wattpedalen er og veldig fin for å avbryte nødbremsing, som dessverre skjer litt vel ofte med Tesla sin Autopilot.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om du leste hva jeg skrev på forrige side? Wattpedalen kan man bruke med autopilot. Er bare rattet og bremsen som deaktiverer systemet.

Bremsing vil skru det av, hvis ikke er det forandret? Min opplevelse med Tesla starter å bli gammelt så forandringer må jeg isåfall rettes på. Hos VW så vil bremsing med pedalen skru det av der også, men man kan justere med ACC for å bremse uten at ACC blir slått av. Uansett er "set" ei knapp på rattet. 

Men er du ikke enig sånn generelt sett da? Hadde du ikke foretrukket å kunne styre i rattet selv mens slike ting var påslått? Jeg mintes å huske at rattet "holdt igjen" endel før det ble slått av også. Sånn mens AP var på, så måtte man ta i litt for å svinge ut av det man ble styrt mot - f.eks om jeg ville kjøre forbi, så måtte man ta i litt for å få bilen til å kjøre ut. Slik er det altså ikke med et ADAS system mens lane-assist feks er påslått. Servoen er like lett å styre mens systemet er påslått som ellers, slik at det er helt sømløst om man lar bilen kjøre, eller om man styrer selv. Det å kjøre forbi er tilsvarende det å kjøre forbi mens alt er av. 

Spesielt er jo dette merkbart når man møter syklister. Hos VW så er ting som før etter syklisten selv om man styre litt ut manuelt for å gi ekstra rom, mens for Tesla så husker jeg at alt ble skrudd av, noe som kunne være litt merkelig siden man da starter å bremse om du styrer litt manuelt ut av fila du holder for å gi syklisten rom. 

Lenke til kommentar

Nei kan ikke si jeg synes det er noe problem. Spaken er jo rett bak rattet der man uansett vil holde handen så skal jeg ta en forbikjøring flikker jeg spaken opp, kjører forbi og tar spaken ned igjen etterpå for å aktivere igjen. Går helt sømmløst når man er vandt med det.

Autopilot kan vel og ordne forbikjøringen for deg om du betaler for FSD pakken (noe jeg ikke har gjort)

Man slipper jo masse spaker å ting for å justere regenereringen så er jo enklere kjøring sånn sett.

Forbikjøring er og helt fantastisk med de brutale kreftene. Trenger ikke store strekningen for å komme seg forbi.

Syklister ser bilen og svinger vel unna om mulig. Er ikke så mye syklister her så ikke prøvd for mye. Her om dagen ble bilen veldig redd for en person som sto litt nært veikanten iallefall, og fikk varsel og rød mann på skjermen. Tror bilen var redd han skulle gå ut i veibanen. Kjørte helt manuelt da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (23 minutter siden):


Spesielt er jo dette merkbart når man møter syklister. Hos VW så er ting som før etter syklisten selv om man styre litt ut manuelt for å gi ekstra rom, mens for Tesla så husker jeg at alt ble skrudd av, noe som kunne være litt merkelig siden man da starter å bremse om du styrer litt manuelt ut av fila du holder for å gi syklisten rom. 

Du skrur ikke av ACC ved å vri på rattet selv, bare AP. Så bilen fortsetter i samme fart. Om du deaktiverer AP med spaken skrur du av både AP og ACC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Du skrur ikke av ACC ved å vri på rattet selv, bare AP. Så bilen fortsetter i samme fart. Om du deaktiverer AP med spaken skrur du av både AP og ACC.

Begynner å bli en stund siden jeg har prøvekjørt, men ja. Bare det at AP skrues av er vel kritikk du hadde ønsket de kunne forandre på? At du lettere kan justere med rattet og faktisk "kjøre" samt det å være sjåfør mens bilen i utgangspunktet kun gir deg nivå 2 autonome funksjoner. Du har tross alt ansvaret, så du burde ha hendene på rattet til enhver tid uansett. 

Det at AP oppfører seg som om det er nivå 3 autonomi mens det i realiteten er nivå 2 autonomi er nok noe jeg hadde reagert på, og ønsket fått forandret om jeg var eier selv. Det var uansett noe jeg reagerte på selv når jeg prøvekjørte dem. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Nei kan ikke si jeg synes det er noe problem.

Et stort problem er det nok ikke, men en forbedring? Er jo det jeg spør om. Hvor ofte gidder du vippe på spaken på landeveiene? Du har jo selv sagt at du helst kjører alt manuelt på landeveiene. Det er jo et resultat i måten dette fungerer på. Hadde du kunnet styre selv uten å skru av AP, så hadde du vell beholdt det på? 

Complexity skrev (28 minutter siden):

Spaken er jo rett bak rattet der man uansett vil holde handen så skal jeg ta en forbikjøring flikker jeg spaken opp, kjører forbi og tar spaken ned igjen etterpå for å aktivere igjen. Går helt sømmløst når man er vandt med det.

Alternativet er at du bare kjører forbi, og bilen sentrerer seg igjen i midten av fila etter forbikjøringen. Er du ikke enig at det hadde vært en forbedring? 

Complexity skrev (29 minutter siden):

Man slipper jo masse spaker å ting for å justere regenereringen så er jo enklere kjøring sånn sett.

Det å ha ting i B spaken er det samme som oppførselen til Tesla for wattpedalen. Poenget er jo at man har alternativer i tillegg til det å coaste med wattpedalen i "midten".  Et dytt til D, og du kan slippe wattpedalen for å coaste i nedoverbakker. Regen vil uansett slå seg på om ACC er påslått, noe det stort sett er, og du ruller kjappere enn 10-15km/t over fartsgrensene, alt ettersom hvor du selv pleier å ha den. 

Ved normal landeveiskjøring, så må du røre spaker mye oftere enn andre med normale ADAS systemer påslått. Rett og slett fordi Tesla fordrer deg til å ikke røre rattet med AP på. Mens for ADAS på hos de andre, så er ADAS på uavhengig av om du rører wattpedalen selv, eller rattet i periodevis for å ta over. Det tvinger frem en mer "hands-on" kjørestil, enn AP - når vi fremdeles snakker om nivå 2 autonomi. 

 

Complexity skrev (34 minutter siden):

Syklister ser bilen og svinger vel unna om mulig. Er ikke så mye syklister her så ikke prøvd for mye.

Vær glad du ikke bor på østlandet. Syklister må håndteres hver gang man er ute på veiene stort sett. ^^ Med en elbil så hører dem deg ikke før du er oppi ræva på dem. 

Lenke til kommentar

På normal landevei så fungerer Tesla sin Autosteer for dårlig til å brukes. Jeg synes også andre bilers systemer gir liten verdi på landevei, kun irriterende. Så bruker kun avstandscruise.

På motorvei klasse A fungerer Tesla sin fantastisk. Det gir reel verdi, og kjører man mye på Motorvei klasse A, så er Tesla overlegen opplevelse fremfor alle andre.

Man kan stille ACC fart Og avstand, fra knapp på rattet på Tesla også

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

På normal landevei så fungerer Tesla sin Autosteer for dårlig til å brukes. Jeg synes også andre bilers systemer gir liten verdi på landevei, kun irriterende. Så bruker kun avstandscruise.

På motorvei klasse A fungerer Tesla sin fantastisk. Det gir reel verdi, og kjører man mye på Motorvei klasse A, så er Tesla overlegen opplevelse fremfor alle andre.

Man kan stille ACC fart Og avstand, fra knapp på rattet på Tesla også

Autosteer er altså det samme som andre folk kaller sine "lane-assists". Det fungerer helt fint det for min del på landeveier, rett og slett fordi jeg kan ha det påslått mens jeg uansett kjører manuelt. Det går ikke særlig med tanker på når jeg skrur slikt av eller på, siden alt uansett fungerer om hverandre. 

Det fungerer selvfølgelig enda bedre på motorveier med skikkelige veimerkeringer, men forskjellen er den samme. Jeg bryr meg ikke, ting står uansett påslått og gir litt hjelp med å holde midten av fila. 

ACC fart og avstand er kun tatt med fordi det gir hjelp til 0 regen med wattpedalen helt ute, slik at det er enkelt å "coaste" uten å styre så mye med ting. ACC er jo uansett på ved fartsgrensen man vil ha, så når man ruller nedover, så er det kjekt å kunne ta foten av pedalen for å strekke litt på seg mens bilen uansett ruller med regen for å vedlikeholde fartsgrensen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

Autosteer er altså det samme som andre folk kaller sine "lane-assists". Det fungerer helt fint det for min del på landeveier, rett og slett fordi jeg kan ha det påslått mens jeg uansett kjører manuelt. Det går ikke særlig med tanker på når jeg skrur slikt av eller på, siden alt uansett fungerer om hverandre. 

Det fungerer selvfølgelig enda bedre på motorveier med skikkelige veimerkeringer, men forskjellen er den samme. Jeg bryr meg ikke, ting står uansett påslått og gir litt hjelp med å holde midten av fila. 

ACC fart og avstand er kun tatt med fordi det gir hjelp til 0 regen med wattpedalen helt ute, slik at det er enkelt å "coaste" uten å styre så mye med ting. ACC er jo uansett på ved fartsgrensen man vil ha, så når man ruller nedover, så er det kjekt å kunne ta foten av pedalen for å strekke litt på seg mens bilen uansett ruller med regen for å vedlikeholde fartsgrensen. 

 

personlig er dette noe jeg hater, kjører mye leiebil og hater at ting er slått på når jeg kommer inn i ny bil. tror jo bilen er helt gal noen ganger. Samme med fruens t-roc. Utrolig ubehagelig når en ikke forventer det. 

 

Trives absolutt best med systemer som opererer med flagg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Trives absolutt best med systemer som opererer med flagg. 

Eventuelt et som kan gjøre begge deler, slik at det kan personifiseres? Assist skal være assists og fordre at hendene er på rattet til enhver tid. Det gjør ikke AP. Noe som går mot seg selv så lenge personen har det fulle ansvaret fra manualene, som igjen betyr at vi snakker om nivå 2 autonomi. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Eventuelt et som kan gjøre begge deler, slik at det kan personifiseres? Assist skal være assists og fordre at hendene er på rattet til enhver tid. Det gjør ikke AP. Noe som går mot seg selv så lenge personen har det fulle ansvaret fra manualene, som igjen betyr at vi snakker om nivå 2 autonomi. 

 

nei, personlig liker jeg ikke at systemer jobber ubemerket i bakgrunnen. spesielt ikke når det overtar ting som styring. AP fordrer jo at hendene er på rattet? Både med tekst, lyd osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

nei, personlig liker jeg ikke at systemer jobber ubemerket i bakgrunnen. spesielt ikke når det overtar ting som styring. AP fordrer jo at hendene er på rattet? Både med tekst, lyd osv. 

AP fordrer ikke at hendene er på rattet så lenge det skrur av AP så kjapt du rører på det. Det er jo en grunn til at du får kjøpt produkter som dette: 
https://www.autopilotbuddy.com/

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

AP fordrer ikke at hendene er på rattet så lenge det skrur av AP så kjapt du rører på det. Det er jo en grunn til at du får kjøpt produkter som dette: 
https://www.autopilotbuddy.com/

Ehm hva? Den setningen var hard for meg å svelge. Og hvorfor skal en fordre å ha henda på rattet om en ikke kjører AP? Altså, det hadde jo vært ganske irriterende om biler skulle minne deg på det mest åpenbare konstant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ehm hva? Den setningen var hard for meg å svelge. Og hvorfor skal en fordre å ha henda på rattet om en ikke kjører AP?

AP blir skrudd av så kjapt du bruker rattet aktivt. Da må du altså skru på AP igjen, sant? 
Dermed blir slike "vekter" solgt, slik at folk kan omgå "nagginga" som foregår om du slipper rattet. Enig? 

AP blir altså skrudd på når folk ønsker å ikke bruke rattet. For ADAS systemer så er "AP" på selv på landeveier, og du kan styre og holde på som du vil mens bilen fremdeles hjelper deg med å holde fila. 

Sitat

Altså, det hadde jo vært ganske irriterende om biler skulle minne deg på det mest åpenbare konstant?

Ergo:  https://www.autopilotbuddy.com/

ADAS systemer beskrives som en assist, og det er designet slik at man skal holde hendene på rattet og kjøre selv, med assists. 
AP systemet er designet for å være et system for autonomi på høyere nivåer enn det faktisk er. Altså fordrer det at du ikke skal bruke rattet, mens du fremdeles skal bruke rattet og "prater" litt mot seg selv. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

 

 

Sitat

AP blir skrudd av så kjapt du bruker rattet aktivt. Da må du altså skru på AP igjen, sant? 
Dermed blir slike "vekter" solgt, slik at folk kan omgå "nagginga" som foregår om du slipper rattet. Enig? 

Ja, AP er ikke på om en kjører bilen selv(naturlig nok) og derfor får en ikke advarsler om å holde på rattet enda da systemet er av. Som er relativt normalt i enhver bil, mener du ikke?

Vektene blir solgt for en helt annen grunn enn det over, for de som ikke ønsker å ha hendene på rattet. Litt som å kjøpe belte feste for å unngå plinging. Ser ikke helt relevansen? 

Sitat

AP blir altså skrudd på når folk ønsker å ikke bruke rattet. For ADAS systemer så er "AP" på selv på landeveier, og du kan styre og holde på som du vil mens bilen fremdeles hjelper deg med å holde fila. 

ja, som er utrolig irriterende, det er altså min personlige mening om de som driver på med slikt. ,

 

Sitat

ADAS systemer beskrives som en assist, og det er designet slik at man skal holde hendene på rattet og kjøre selv, med assists. 
AP systemet er designet for å være et system for autonomi på høyere nivåer enn det faktisk er. Altså fordrer det at du ikke skal bruke rattet, mens du fremdeles skal bruke rattet og "prater" litt mot seg selv. 

Kilder på dine påstander? evt dropp maset..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja, AP er ikke på om en kjører bilen selv(naturlig nok) og derfor får en ikke advarsler om å holde på rattet enda da systemet er av. Som er relativt normalt i enhver bil, mener du ikke?

Jeg snakker selvfølgelig om når AP er på, ikke av. Du får jo ikke advarsel om ADAS er av i de andre merkene heller... 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Vektene blir solgt for en helt annen grunn enn det over, for de som ikke ønsker å ha hendene på rattet. Litt som å kjøpe belte feste for å unngå plinging. Ser ikke helt relevansen? 

Vektene er jo et resultat i måten AP er designet på. AP er jo originalt designet for å være mer enn nivå 2 autonomi. Dermed fungerer det dårlig når det kun gir deg nivå 2 autonomi idag. Må du justere for å kjøre forbi en syklist, så blir AP skrudd av som et eksempel. 

Vekten er der for å hindre pipinga hver 14 sekund ca og viser litt mentaliteten til folk som bruker AP.

ADAS bruker folk overalt, også utenfor motorveier. 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):
Sitat

AP blir altså skrudd på når folk ønsker å ikke bruke rattet. For ADAS systemer så er "AP" på selv på landeveier, og du kan styre og holde på som du vil mens bilen fremdeles hjelper deg med å holde fila. 

ja, som er utrolig irriterende, det er altså min personlige mening om de som driver på med slikt. ,

Hvordan klarer du å irritere deg over en funksjon du kan skru av og på manuelt? Om du vil kjøre uten ADAS, så skrur du det bare av. Poenget er jo at ADAS er enklere å bruke påslått på landeveiene i tillegg til motorveiene siden systemet fordrer aktivt bruk av rattet uten å slå av funksjonene når du rører ved det. 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):
Sitat

ADAS systemer beskrives som en assist, og det er designet slik at man skal holde hendene på rattet og kjøre selv, med assists. 
AP systemet er designet for å være et system for autonomi på høyere nivåer enn det faktisk er. Altså fordrer det at du ikke skal bruke rattet, mens du fremdeles skal bruke rattet og "prater" litt mot seg selv. 

Kilder på dine påstander? evt dropp maset..

Dropp heller å svare om du ikke klarer å ta ting personlig. 

Jeg finner det merkelig at du kun ønsker å forsvare, fremfor å diskutere poenget? Det er kun ved slik mentalitet at du beskytter et system som ikke fungerer optimalt når du ikke klarer å innrømme at det finnes forbedringspotensiale. Det er jo hele fordelen med OTA funksjonalitet. Problemet her er jo at Tesla ikke får høre om forbedringspotensialet fra sine egne kunder fordi "alt er perfekt". 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...