Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

At man må ta i rattet hvert 15 sekund er jo noe de er pålagt, og ikke noe Tesla selv ønsker.

Var jo ikke slik i starten. Og når det ble innført var det jo nærmere ett minutt. 

Nå er det vel 10-15 sekunder før den maser på deg om å holde i rattet. Håper de tar i bruk kameraet over speilet snart som kan følge med på deg istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (1 minutt siden):


 

Sitat

Jeg snakker selvfølgelig om når AP er på, ikke av. Du får jo ikke advarsel om ADAS er av i de andre merkene heller... 

Men etter du har dratt i rattet er det av, ergo systemet er ikke på og en får ikke advarsler.

 

Sitat

Vektene er jo et resultat i måten AP er designet på. AP er jo originalt designet for å være mer enn nivå 2 autonomi. Dermed fungerer det dårlig når det kun gir deg nivå 2 autonomi idag. Må du justere for å kjøre forbi en syklist, så blir AP skrudd av som et eksempel. 

Vekten er der for å hindre pipinga hver 14 sekund ca og viser litt mentaliteten til folk som bruker AP.

ADAS bruker folk overalt, også utenfor motorveier. 

Jeg skjønner liksom ikke helt hva du vill frem til? er det systemet som er problemet eller folkene? Du er klar over at folk jukser til uavhengig av hvilket system en snakker om, om de ønsker det?

 

Sitat

Hvordan klarer du å irritere deg over en funksjon du kan skru av og på manuelt? Om du vil kjøre uten ADAS, så skrur du det bare av. Poenget er jo at ADAS er enklere å bruke påslått på landeveiene i tillegg til motorveiene siden systemet fordrer aktivt bruk av rattet uten å slå av funksjonene når du rører ved det. 

For jeg ikke har skrudd det på og må derfor finne frem hvordan en får det av, etter at en har forstått at det er dette som er problemet og ikke bare en tullete bil? 

 

Sitat

Dropp heller å svare om du ikke klarer å ta ting personlig. 

Jeg finner det merkelig at du kun ønsker å forsvare, fremfor å diskutere poenget? Det er kun ved slik mentalitet at du beskytter et system som ikke fungerer optimalt når du ikke klarer å innrømme at det finnes forbedringspotensiale. Det er jo hele fordelen med OTA funksjonalitet. Problemet her er jo at Tesla ikke får høre om forbedringspotensialet fra sine egne kunder fordi "alt er perfekt". 

Personlig? Jeg orker bare ikke å snakke med folk som ikke kan påvise sine påstander. Noe du ikke fikk til nå heller, og derfor gidder jeg ikke ta dette videre med deg. det blir for useriøst. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Begynner å bli en stund siden jeg har prøvekjørt, men ja. Bare det at AP skrues av er vel kritikk du hadde ønsket de kunne forandre på? At du lettere kan justere med rattet og faktisk "kjøre" samt det å være sjåfør mens bilen i utgangspunktet kun gir deg nivå 2 autonome funksjoner. Du har tross alt ansvaret, så du burde ha hendene på rattet til enhver tid uansett. 
 

Nei, jeg liker å kunne deaktivere det kjapt ved å vri på rattet. Vil helst slippe å styre med spaker eller knapper for å deaktivere. Hendene er alltid på rattet ja, hvis ikke varsler jo bilen etter 15 sekunder. Stort sett er det snakk om  én hånd da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Det å ha ting i B spaken er det samme som oppførselen til Tesla for wattpedalen. Poenget er jo at man har alternativer i tillegg til det å coaste med wattpedalen i "midten".  Et dytt til D, og du kan slippe wattpedalen for å coaste i nedoverbakker. Regen vil uansett slå seg på om ACC er påslått, noe det stort sett er, og du ruller kjappere enn 10-15km/t over fartsgrensene, alt ettersom hvor du selv pleier å ha den. 

Jeg skjønner ikke helt poenget. Om ACC er på så har jeg da ikke foten på pedalen i det hele tatt. På landeveier der ACC fungerer dårlig trenger jeg ordentlig regen på pedalen for å sakke ned foran krappe svinger. 

ACC er forøvrig innstilt på fartsgrensen +2km/t på min bil. Dette pga. at feilvisningen er 2km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):
Sitat

Jeg snakker selvfølgelig om når AP er på, ikke av. Du får jo ikke advarsel om ADAS er av i de andre merkene heller... 

Men etter du har dratt i rattet er det av, ergo systemet er ikke på og en får ikke advarsler.

Så lenge du kjører aktivt, så får du jo aldri noen advarsler med ADAS på? De kommer kun på om du ikke rører i rattet på mange sekunder. Skrur du ADAS av, så blir det jo samme som for AP om du ikke gidder skru det på igjen etter å ha kjørt forbi en syklist. 

 

Salvesen. skrev (34 minutter siden):

Jeg skjønner liksom ikke helt hva du vill frem til? er det systemet som er problemet eller folkene? Du er klar over at folk jukser til uavhengig av hvilket system en snakker om, om de ønsker det?

Det er både en mulighet for forbedring, og en sikrere måte å sørge for at AP blir brukt på korrekt måte, slik som ADAS har systemer som fordrer bruken av rattet med det fremdeles på. Vi er tross alt fremdeles på autonomi nivå 2 ennå. 

 

Salvesen. skrev (35 minutter siden):

For jeg ikke har skrudd det på og må derfor finne frem hvordan en får det av, etter at en har forstått at det er dette som er problemet og ikke bare en tullete bil? 

Ok, så du snakker om et problem som varer i 5 minutter den aller første gangen du bruker en ny bil. Det å skru det av og på er en knapp på rattet, og er nok det stedet folk flest undersøker med en ny bil. ADAS systemer styres jo sammen med alle andre assists. 

 

Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Personlig? Jeg orker bare ikke å snakke med folk som ikke kan påvise sine påstander. Noe du ikke fikk til nå heller, og derfor gidder jeg ikke ta dette videre med deg. det blir for useriøst. 

Trenger jeg påvise påstander som omhandler oppførselen til biler i bruk? Du kan da bare gå ut og sjekke med bilen selv? AP skrur seg av så kjapt du rører på rattet. Spørsmålet er om det er det optimale for en slik assists. For vi er vel ærlige om at det kun er en assist sant? Sånn siden du står til ansvar hvis bilen krasjer med det på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

Nei, jeg liker å kunne deaktivere det kjapt ved å vri på rattet. Vil helst slippe å styre med spaker eller knapper for å deaktivere. Hendene er alltid på rattet ja, hvis ikke varsler jo bilen etter 15 sekunder. Stort sett er det snakk om  én hånd da ;)

Holder du hendene på rattet, så trykker du på en simpel knapp for samme funksjon. Du kan umulig mene at det å bruke tommelen er vanskeligere enn å manuelt måtte vri på rattet, eller skyve opp en hel spak bak rattet for å få til det samme? 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt poenget. Om ACC er på så har jeg da ikke foten på pedalen i det hele tatt. På landeveier der ACC fungerer dårlig trenger jeg ordentlig regen på pedalen for å sakke ned foran krappe svinger. 

ACC er forøvrig innstilt på fartsgrensen +2km/t på min bil. Dette pga. at feilvisningen er 2km/t.

Utgangspunktet handlet om hvor enkelt det er å "coaste" når det gjelder ACC i samarbeid med å ha muligheten til å rulle uten ACC med foten av pedalen. 

Altså om Tesla burde innført en enklere måte å skru av regen på wattpedalen, og innført den på bremsepedalen når man f.eks uansett skal rulle et stykke ned et fjell f.eks. Det er jo mye å spare på å unngå regen om du kan bygge fart med å rulle istedenfor, sånn om poenget er å leke med Wh/km forbruket. Med en-fots-kjøring, så kan ofte det å "følge rullinga" være vanskelig og slitsomt, fremfor å bare ta foten av pedalen og la bilen rulle, samt bremse med ACC instillinger. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

 

 

Sitat

Så lenge du kjører aktivt, så får du jo aldri noen advarsler med ADAS på? De kommer kun på om du ikke rører i rattet på mange sekunder. Skrur du ADAS av, så blir det jo samme som for AP om du ikke gidder skru det på igjen etter å ha kjørt forbi en syklist

Man får ingen advarsler om en har henda på rattet, nei. Poenget er? 

 

Sitat

Det er både en mulighet for forbedring, og en sikrere måte å sørge for at AP blir brukt på korrekt måte, slik som ADAS har systemer som fordrer bruken av rattet med det fremdeles på. Vi er tross alt fremdeles på autonomi nivå 2 ennå. 

hva er forbedringen?? Du babler jo bare. At AP skal være på selv om en overstyrer? Nei, jeg er ikke enig i det og ser ikke på det som en forbedring. Som jeg nevnte for 100 innlegg siden. 
 

Sitat

Ok, så du snakker om et problem som varer i 5 minutter den aller første gangen du bruker en ny bil. Det å skru det av og på er en knapp på rattet, og er nok det stedet folk flest undersøker med en ny bil. ADAS systemer styres jo sammen med alle andre assists. 

Ja, det er en ting jeg ikke liker med det. 

 

Sitat

Trenger jeg påvise påstander som omhandler oppførselen til biler i bruk? Du kan da bare gå ut og sjekke med bilen selv? AP skrur seg av så kjapt du rører på rattet. Spørsmålet er om det er det optimale for en slik assists. For vi er vel ærlige om at det kun er en assist sant? Sånn siden du står til ansvar hvis bilen krasjer med det p

Herregud, for det første er det du sier totalt feil. For det andre er det 100% urelevant med det jeg snakket om. tøys.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Man får ingen advarsler om en har henda på rattet, nei. Poenget er? 

Poenget er tydeligvis "t-skje" siden du tar opp null advarsler med systemer av. Slik er det selvfølgelig for ADAS også. 

 

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

hva er forbedringen?? Du babler jo bare. At AP skal være på selv om en overstyrer? Nei, jeg er ikke enig i det og ser ikke på det som en forbedring. Som jeg nevnte for 100 innlegg siden. 

Ok, men da har du fremdeles ikke svart på spørsmålet om du syns personifisering er en uting, siden du ikke vil ha ting fungerende utenfor egne rammer og ønsker? Trur du virkelig at ingen hadde satt pris på det å kunne bruke AP på landevei, og ikke kun motorvei? 

Du svarer heller ikke på kritikken rundt måten AP skal brukes på. Om ting blir slått av så fort du justerer i rattet, så fordrer du at folk ikke holder i rattet. Ergo kilden og den "vekten" man kan kjøpe, siden folk da tydeligvis liker å bruke AP som noe annet enn en fører-assist. 

 

Salvesen. skrev (4 minutter siden):
Sitat

Trenger jeg påvise påstander som omhandler oppførselen til biler i bruk? Du kan da bare gå ut og sjekke med bilen selv? AP skrur seg av så kjapt du rører på rattet. Spørsmålet er om det er det optimale for en slik assists. For vi er vel ærlige om at det kun er en assist sant? Sånn siden du står til ansvar hvis bilen krasjer med det p

Herregud, for det første er det du sier totalt feil. For det andre er det 100% urelevant med det jeg snakket om. tøys.

Hold deg borte fra tråden du. Ting gikk "on-topic" til du hoppet inn her. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 minutter siden):

 

Sitat

Poenget er tydeligvis "t-skje" siden du tar opp null advarsler med systemer av. Slik er det selvfølgelig for ADAS også. 

Har jeg sagt noe annet? Jeg skjønner liksom ikke hva du vill. Jeg sa bare at jeg foretrakk systemer som var på når en skrur det på og av når en tar over. Det er du som drar inn alt det andre, ikke meg. 

 

Sitat

Ok, men da har du fremdeles ikke svart på spørsmålet om du syns personifisering er en uting, siden du ikke vil ha ting fungerende utenfor egne rammer og ønsker? Trur du virkelig at ingen hadde satt pris på det å kunne bruke AP på landevei, og ikke kun motorvei? 

Du svarer heller ikke på kritikken rundt måten AP skal brukes på. Om ting blir slått av så fort du justerer i rattet, så fordrer du at folk ikke holder i rattet. Ergo kilden og den "vekten" man kan kjøpe, siden folk da tydeligvis liker å bruke AP som noe annet enn en fører-assist. 

Personifisering av hva da? Jeg snakket for meg selv, det var ganske klart. Om jeg representerer majoriteten vet jeg ikke, men jeg delte min mening. 

Det andre spørsmålet der må du reformatere, for det er 100% uforståelig. Hva skal jeg svare på?

Sitat

Hold deg borte fra tråden du. Ting gikk "on-topic" til du hoppet inn her. 

Jeg delte en mening, det var du som dro tråden på ville veier(som forklart over her...). Forøvrig bestemmer ikke du hvem som skal kommentere her, og det er innenfor regelverket. Skjerp deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Har jeg sagt noe annet? Jeg skjønner liksom ikke hva du vill. Jeg sa bare at jeg foretrakk systemer som var på når en skrur det på og av når en tar over. Det er du som drar inn alt det andre, ikke meg. 

Du hopper inn i en diskusjon, da fordrer det at du leser om den først. 

Hvilke systemer er på når det er av og av når det er på? Du ser jo selv at det du sier er absurd. 

 

Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Det andre spørsmålet der må du reformatere, for det er 100% uforståelig. Hva skal jeg svare på?

Måten AP er designet på fordrer at man heller har hendene av rattet enn på rattet. Det gir null mening at man skrur av sjåfør-assists ved å være sjåfør. Det gjenspeiles jo i at du aldri bruker AP på landeveiene, siden systemet ikke er designet slik at det er enkelt å bruke der. Systemet er enklere å bruke på motorveiene der du kan prike i rattet engang i blant, eventuelt kjøpe vekt du huker på rattet slik at du ikke blir "mast på". 

 

Salvesen. skrev (17 minutter siden):
Sitat

Hold deg borte fra tråden du. Ting gikk "on-topic" til du hoppet inn her. 

Jeg delte en mening, det var du som dro tråden på ville veier(som forklart over her...). Forøvrig bestemmer ikke du hvem som skal kommentere her, og det er innenfor regelverket. Skjerp deg. 

Gå tilbake og les nivået av diskusjonen frem til du kom. Hva skjedde? Fellesnevneren for tåpeligheter med tøys og persondebatt er deg det Salvesen. Så enten får du holde deg for god til å brase inn med forutinntatt tøys, eller så får du holde deg til tema. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

At man må ta i rattet hvert 15 sekund er jo noe de er pålagt, og ikke noe Tesla selv ønsker.

Fordi alle andre betegner AP som en assist. Det er ikke poenget at du skal holde hendene av rattet når du kjører med en fører-assist påslått. Du skal ha hendene på rattet. 

Complexity skrev (1 time siden):

Nå er det vel 10-15 sekunder før den maser på deg om å holde i rattet. Håper de tar i bruk kameraet over speilet snart som kan følge med på deg istedenfor.

Trur ikke det kamera egner seg til det, siden fokuset er på alle menneskene i bilen, fremfor at kamera er rettet mot sjåføren. Men ja, dette står jo høyt i kurs for regelverk rundt dette. En sjåfør som utnytter fører-assist skal ha hendene på rattet og aktivt kjøre. Lane-assists o.l. er ikke der fordi man skal kunne ta hendene av rattet og la bilen kjøre av seg selv. Det er forbeholdt nivå 3 autonome funksjoner. Med et kamera som kan tracke øynene og dermed fokus, samt hendene og dermed dem på rattet vil jo gjøre slike ting mye enklere. Men det er jo også derfor ADAS er designet slik at man kan utnytte assistentene mens man aktivt kjører. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Holder du hendene på rattet, så trykker du på en simpel knapp for samme funksjon. Du kan umulig mene at det å bruke tommelen er vanskeligere enn å manuelt måtte vri på rattet, eller skyve opp en hel spak bak rattet for å få til det samme? 

Hvis jeg vil slå av AP så er det jo nettopp fordi jeg vil vri på rattet selv. Da er det selvsagt enklest at den går av når jeg nettopp vrir på rattet. 

Husk også at AP oppgraderes jevnlig og at det er meningen at den skal støtte høyere nivåer etterhvert. Da må det være en skarp grense mellom når den er av og når den er på. Å venne opp folk til en måte og så endre på alt senere ved en sw-oppgradering er ingen god løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Utgangspunktet handlet om hvor enkelt det er å "coaste" når det gjelder ACC i samarbeid med å ha muligheten til å rulle uten ACC med foten av pedalen. 

Altså om Tesla burde innført en enklere måte å skru av regen på wattpedalen, og innført den på bremsepedalen når man f.eks uansett skal rulle et stykke ned et fjell f.eks. Det er jo mye å spare på å unngå regen om du kan bygge fart med å rulle istedenfor, sånn om poenget er å leke med Wh/km forbruket. Med en-fots-kjøring, så kan ofte det å "følge rullinga" være vanskelig og slitsomt, fremfor å bare ta foten av pedalen og la bilen rulle, samt bremse med ACC instillinger. 

Ned et fjell? Da ender man jo opp i 200km/t i en krapp sving til slutt ;) Det er vel kun i svært slakke nedoverbakker det kan være noe poeng å rulle fritt. Men det fikser da også bilen selv om ACC står på. 

Å "bygge fart" og ende opp i en vesentlig høyere fart enn fartsgrensen gir ikke lavere forbruk. Luftmotstanden øker med kvadratet av farten og vil fort overstige det tapet du har med regen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Ok, men da har du fremdeles ikke svart på spørsmålet om du syns personifisering er en uting, siden du ikke vil ha ting fungerende utenfor egne rammer og ønsker? Trur du virkelig at ingen hadde satt pris på det å kunne bruke AP på landevei, og ikke kun motorvei? 

Du svarer heller ikke på kritikken rundt måten AP skal brukes på. Om ting blir slått av så fort du justerer i rattet, så fordrer du at folk ikke holder i rattet. Ergo kilden og den "vekten" man kan kjøpe, siden folk da tydeligvis liker å bruke AP som noe annet enn en fører-assist. 

AP fungerer da fint på landevei. Jeg bruker den på Rv4 hele tiden, og den fungerer bedre der enn på motorvei egentlig.

Du kan fint holde i rattet og ikke slå av AP. Du må ta i litt for å deaktivere den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg vil slå av AP så er det jo nettopp fordi jeg vil vri på rattet selv. Da er det selvsagt enklest at den går av når jeg nettopp vrir på rattet. 

Ta syklist eksempelet. Du må altså skru av AP ved å vri på rattet også skru på AP igjen 3 sekunder etterpå, etter at du har kjørt forbi syklisten. Hvorfor ikke ha en funksjon som lar dette gå automatisk? 

Hvorfor ikke midlertidig skru AP av ved å vri på rattet for å kjøre forbi, så la bilen skru AP på igjen av seg selv når du er i midten av din fil igjen på den andre siden? 

Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Husk også at AP oppgraderes jevnlig og at det er meningen at den skal støtte høyere nivåer etterhvert. Da må det være en skarp grense mellom når den er av og når den er på. Å venne opp folk til en måte og så endre på alt senere ved en sw-oppgradering er ingen god løsning. 

Som jo er en del av kritikken. Jeg syns det er bakvendt å designe et system laget for fremtiden, fremfor å gjøre den best mulig for nåtiden, og heller justere for fremtiden når den kommer. 

Fordelen med ADAS systemene er jo at man ikke merker noe til det når du vrir på rattet. Du ser et lys i dashbordet bli gult, også blir det grønt igjen når bilen godkjenner forholdene til at man får kjørt med en assist på. Hele poenget her er jo at det skal være en assist. Ikke et førerløst system i en tid uten støtte for et førerlyst system. Det er bare forvirrende og er også grunnen til at AP utnyttes så ulikt blant folk, inklusive muligheten til å kjøpe "Autopilot NAG remover" eller hva nå de ulike produktene heter. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Ta syklist eksempelet. Du må altså skru av AP ved å vri på rattet også skru på AP igjen 3 sekunder etterpå, etter at du har kjørt forbi syklisten. Hvorfor ikke ha en funksjon som lar dette gå automatisk? 

Hvorfor ikke midlertidig skru AP av ved å vri på rattet for å kjøre forbi, så la bilen skru AP på igjen av seg selv når du er i midten av din fil igjen på den andre siden? 

Som jo er en del av kritikken. Jeg syns det er bakvendt å designe et system laget for fremtiden, fremfor å gjøre den best mulig for nåtiden, og heller justere for fremtiden når den kommer. 

Fordelen med ADAS systemene er jo at man ikke merker noe til det når du vrir på rattet. Du ser et lys i dashbordet bli gult, også blir det grønt igjen når bilen godkjenner forholdene til at man får kjørt med en assist på. Hele poenget her er jo at det skal være en assist. Ikke et førerløst system i en tid uten støtte for et førerlyst system. Det er bare forvirrende og er også grunnen til at AP utnyttes så ulikt blant folk, inklusive muligheten til å kjøpe "Autopilot NAG remover" eller hva nå de ulike produktene heter. 

Jeg kan ikke huske sist jeg brukte AP på en vei der det normalt ferdes syklister. Slike veier krever en stor grad av manuell kjøring, da er det bedre å kjøre 100% manuelt etter min mening. Har da sjelden på ACC heller siden man på slike veier gjerne må opp og ned i fart hele tiden pga. krappe svinger osv. 

Jeg har vært borti vanlig lane-assist på andre biler. Det var bare irriterende, har uten unntak skrudd det av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Ned et fjell? Da ender man jo opp i 200km/t i en krapp sving til slutt ;) Det er vel kun i svært slakke nedoverbakker det kan være noe poeng å rulle fritt. Men det fikser da også bilen selv om ACC står på. 

ACC står uansett på, så den begrensingen sørger jo for at du ikke ruller i 200 km/t. Fordelen her er jo en enkel måte å bytte fra "wattpedal-enfots-kjøring" til å kunne slippe opp pedalen for å strekke litt mens man ruller og utnytter "coasting" i større grad. 

Går du tilbake og leser, så beskrev jeg dette med valg av B og D modus. B modus fungerer altså som med Teslaen. Enfots-kjøring med regenerasjon på minus-siden. D modus er en modus med 4 muligheter inklusive 0 regenerasjon, der man flytter den biten fra wattpedalen til bremsepedalen. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Å "bygge fart" og ende opp i en vesentlig høyere fart enn fartsgrensen gir ikke lavere forbruk. Luftmotstanden øker med kvadratet av farten og vil fort overstige det tapet du har med regen. 

Skal du leke med Wh/km tall, så lønner det seg å rulle i mye større grad enn å regenerere. Det betyr ikke at du trenger havne over fartsgrensen. Kjører du alene og over ei kul, så kan du fint ha samme snitt-fart som normalt, men du holder 10 km/t lavere fart oppover, mens du lar bilen rulle 10 km/t over fartsgrensen på vei ned. Det er fremdeles innenfor lovlighetens grenser. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (23 minutter siden):

 

Sitat

Til det fikk du spørsmålet om det ikke var lurt for Tesla å tilby "best of both worlds". Altså beholde muligheten til at det oppfører seg slik du er blitt vandt med, men også inkludere muligheten for å bruke AP mens man ratter selv. 

Som jeg svarer nei til, jeg liker at systemer er av når jeg har valgt å slå det av. Jeg liker ikke om bilen skal drive å korrigere meg om jeg ratter selv, så lenge det ikke er kritisk. det gjør Tesla pr idag. Så for å avslutte, nei det ønsker jeg ikke.

 

Resten blir for mye rot, jeg stopper det her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ikke huske sist jeg brukte AP på en vei der det normalt ferdes syklister. Slike veier krever en stor grad av manuell kjøring, da er det bedre å kjøre 100% manuelt etter min mening. Har da sjelden på ACC heller siden man på slike veier gjerne må opp og ned i fart hele tiden pga. krappe svinger osv. 

Jeg har vært borti vanlig lane-assist på andre biler. Det var bare irriterende, har uten unntak skrudd det av. 

Det virker som om Tesla eiere ikke forstår eller kan sette seg inn i måten ADAS fungerer normalt sett? 

1. Vi lever i en tid med kun nivå 2 autonome funksjoner. Alt er 100% manuel ferdsel. Det skal ikke være noe sted hvor du kun kjører 90%. Selv med AP på. 

2. Diverse assists inkluderer fotgjenger, eller syklist-gjenkjenning. Men enkelte ganger er det kjekt å styre manuelt i større grad enn å la rattet føre for å gi syklistene mer rom. I disse situasjonene så vil jeg påstå at ønsket for assists er der i like stor grad i etterkant som i forkant av slike små situasjoner. Dermed spør jeg om AP ikke burde få samme funksjon som resten av ADAS systemene ellers har i resten av bilflåten. Om ikke for å standardisere og gjøre ting sikrere. 

3. Med muligheten til å ha ekstra sikkerhet gjennom fører-assists så er hele meningen at disse skal kunne fungere i alle situasjoner. Unntakene er der, men poenget er at du hele tiden skal kjøre 100% manuelt, med assists i bakhånd. Ting som lane-assists burde dermed slå seg på hver gang den har muligheten for å sikre en sikrere ferdsel - nå som vi skal "kues" inn i nivå 3 etterhvert. Da er det viktig at den overgangen gjøres på best mulig måte med klare regler for når man skal følge med og når man ikke skal trenge å følge like mye med. 

4. Det finnes ingen assists idag som gir bilfabrikant og bil skylden. Dermed er absolutt alle slike systemer betegnet som en assists. Ingen systemer burde dermed bli betraktet som noe annet, og heller ikke inneha muligheten for missforståelse. 

Til nå så virker AP til å være funksjoner som later som om det er mer enn det er. Nettopp i måten det var designet på, og hvordan det har blitt "kuet" nedover over tid. I starten så kunne man jo kjøre minutter uten hendene på rattet, og dette ble tungt lastet opp og delt i sosiale medier. Nå har det blitt mer og mer fokus på at man faktisk må ha hendene på rattet, og dermed burde også assists være tilpasset nettopp dette. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...