Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fall på bad med store fliser - Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen ?

I Corona-tiden er det god tid til å planlegge årets oppussing, fint å ha noe å sysle med !


Jeg trenger tips og råd til hvordan jeg oppnår fall med store fliser. Se vedlagt skisse over rom og slik fliser er tenkt lagt. Antar at jeg bruker flytstøp til å lage et fall på 1:100, det blir isåfall ca. 1,5cm forskjell fra yttervegg til start på dusjsonen. Men flytstøp er trolig svært vanskelig å få så nøyaktig. Usikker på hvordan jeg går løs på dette. En annen problemstilling er hvordan jeg får de store flisene til å lage 1:100 fall fra to sider (kort og langside)? Kanskje må flisene legges på annet vis så de treffer hjørnet på dusjsonen eller noe.

Håper noen har tid å komme med noen tips ?

bad helling.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamlemåten å gjøre det på er å bruke vater langs kantene og lage en vatret strek rundt hele, på det høyeste punktet der støpen skal være. Da har du noe å jobbe ut fra. Hvis vi går ut fra at gulvet er 100% rett, kan du måle avstand fra strek til gulv i hjørnet der dusjhjørnet skal være, og regne ut hvor langt ned du skal sette strekpunkt på begge veggene. Enkelt forklart; Hvis du skal ha 14.2% fall, og det er 20 cm fra strek til gulv, så blir regnestykket 20 cm - 14.2% = 17,16 cm, avrundet til 17 cm. Da kan du måle 3 cm ned fra streken i hjørnet der dusjhjørnet er.

Neste steg er litt vrient. Nå må du bygge opp med fliser og annet materiale fra hjørnet motsatt av der dusjhjørnet skal stå, til hjørnet der det skal stå. Så må du få tak i enten ett langt rett bord, eller to litt mindre og laske dem sammen så de blir rett. Du burde eller må ha et langvater eller retthold for å få det til. Dette bordet må legges fra hjørne til hjørne, så undersiden ligger jamt med begge punktene. Du passer på at bordet er fritt på midten, altså at det ikke er bygd opp med noe under midten.

Nå kan du få tak i et nytt rett bord, som er omtrent like langt som fra midtpunktet av det lange bordet, til yttersiden av de to andre hjørnene. Så bygger du opp under bordet så det ligger støtt, og du vatrer bordet ut til hjørnene etter tur. Deretter setter du streker i hjørnene. Lag de sterkt synlige, men nøyaktige, ikke "klussete".

Nå kan du slå opp streker etter disse punktene. Da har du et korrekt grunnlag for hvor ytterkanten av støpen skal være. Da gjenstår bare kunststykket å støpe dette så det blir jevnt flatt med fall.

Når du skal støpe med fall, så anbefales det helst at du bruker tørrstøp. Altså jordfuktig støp. Å bruke flytstøp er nærmest umulig å kontrollére. Samme med avjevningsmasse. Den beste måten å gjøre det på er å låne en tvangsblander som står rett på utsiden av badet. Du kan blande det med visp, men da blir du sliten og det er mye jobb. Skal du bruke visp, er det best å ha en som kan blande, så du kan fokusere på støpinga.

Nå skal du jo ha et avskjært punkt i dusjhjørnet. Først må du skaffe noe som er rundt, som passer rundt sluket. Det kan være hva som helst. Gjerne legg noe oppi sluket også, så du eliminerer mulighet for at det faller støp oppi. Du kan alltids pigge vekk litt rundt etterpå hvis du må.

Egentlig er det ikke så komplisert. Du må ha tre elle flere bord, som går fra vegg til vegg begge retninger, og gjerne ett litt mindre, som du kan bruke til generell avretting. Så må du bare følge strekene på veggen, legge på støp, dra av, og fortsette denne prosessen til hele rommet er støpt. Det krever håndlag og tålmodighet.

I dusjhjørnet, må du sørge for at du vet hvor langt ut fra veggen de veggmonterte dusjdørene skal være. Da kan du måle ut fra begge sider, både ved veggen, og ut fra begge veggene på lengden der dusjdørene skal være. Dette kan du gjøre under støpinga. Så bør du ha en rett lekt som er nesten like langt som dørene, så du kan lage en jevn og rett kant.

Akkurat i dette dusjhjørnet, bør du gjøre på frihånd. Igjen, bør du ha et lite rett bord, eller lekt, som du med letthet kan bevege i en sirkel rundt dusjsluket. Du bør bruke et kortvater som får plass inni der, så du kan få et mest mulig nøyaktig fall rundt hele. Du vatrer fra hjørnene og inn.

 

En slik støpeprosess krever som skrevet håndlag, tålmodighet og grundig forberedelse. Det beste er å jobbe rolig og metodisk.

Får du det til temmelig nøyaktig, blir flisleggingen etterpå en lek. Blir det feil, vil du slite med å få flisene jevne i fugene. Du må ta opp hver flis og bygge under med lim, og det er slitsomt, det blir søl og du jobber sakte, så limet kan tørke.

Ha en bøtte med vann og svamp stående, så du kan vaske fugene rene etter hvert som du legger flisene. Å pigge flislim fra fuger etterpå er i beste fall amatørmessig, og i verste fall hakker du opp flisa og risikerer å bryte opp membranen under når du må pigge opp flisa.. du risikerer også å hakke opp flisene ved siden av og skaper masse ekstra jobb. Bare husk å vask rent når du legger flis!

 

Det beste å gjøre når det er tørt. er å prøvelegge flisene tørt, i hvert fall i deler av rommet. Det er ingen dårlig tidsbruk. Hvis du legger dem tørt, og de ser ut til å ligge pent, så kan du gå frem med liming.

Hvis det skulle bli galt visse steder, så kan du prime med utblandet primer først, og deretter smøre på flislim der det er ujevnt, for å få det rett. Det skal primes mellom hvert lag med flislim også, hvis du må bygge opp i flere lag.

Nå skal du ha mosaikk i dusjhjørnet, så der blir fall og fuger ingen problem. Mosaikk er vanligvis ganske lett å jobbe med, men det kan hende du må skjære opp pappen bak litt, for de kan være ujevne i fugene. noe som ikke blir pent. De kan også være vanskelige å skjære på fliskutter, så det kan hende du må bruke liten vinkelsliper for å skjære dem. Husk tette vernebriller og hørselvern. Flissplinter i øyet er forferdelig smertefullt.

Hvis dette skulle bli mye og vrient, så anbefaler jeg også å kanskje be om konsultasjonstime fra murer eller støper og be om tips og råd. 500 - 1000 kr for en konsultasjonstime er ingen dårlig investering for moderne førstehåndskunnskap. Det er 15 år sida jeg drev med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Taurean said:

Gamlemåten å gjøre det på er å bruke vater langs kantene og lage en vatret strek rundt hele, på det høyeste punktet der støpen skal være. Da har du noe å jobbe ut fra. Hvis vi går ut fra at gulvet er 100% rett, kan du måle avstand fra strek til gulv i hjørnet der dusjhjørnet skal være, og regne ut hvor langt ned du skal sette strekpunkt på begge veggene. Enkelt forklart; Hvis du skal ha 14.2% fall, og det er 20 cm fra strek til gulv, så blir regnestykket 20 cm - 14.2% = 17,16 cm, avrundet til 17 cm. Da kan du måle 3 cm ned fra streken i hjørnet der dusjhjørnet er.

Neste steg er litt vrient. Nå må du bygge opp med fliser og annet materiale fra hjørnet motsatt av der dusjhjørnet skal stå, til hjørnet der det skal stå. Så må du få tak i enten ett langt rett bord, eller to litt mindre og laske dem sammen så de blir rett. Du burde eller må ha et langvater eller retthold for å få det til. Dette bordet må legges fra hjørne til hjørne, så undersiden ligger jamt med begge punktene. Du passer på at bordet er fritt på midten, altså at det ikke er bygd opp med noe under midten.

Nå kan du få tak i et nytt rett bord, som er omtrent like langt som fra midtpunktet av det lange bordet, til yttersiden av de to andre hjørnene. Så bygger du opp under bordet så det ligger støtt, og du vatrer bordet ut til hjørnene etter tur. Deretter setter du streker i hjørnene. Lag de sterkt synlige, men nøyaktige, ikke "klussete".

Nå kan du slå opp streker etter disse punktene. Da har du et korrekt grunnlag for hvor ytterkanten av støpen skal være. Da gjenstår bare kunststykket å støpe dette så det blir jevnt flatt med fall.

Når du skal støpe med fall, så anbefales det helst at du bruker tørrstøp. Altså jordfuktig støp. Å bruke flytstøp er nærmest umulig å kontrollére. Samme med avjevningsmasse. Den beste måten å gjøre det på er å låne en tvangsblander som står rett på utsiden av badet. Du kan blande det med visp, men da blir du sliten og det er mye jobb. Skal du bruke visp, er det best å ha en som kan blande, så du kan fokusere på støpinga.

Nå skal du jo ha et avskjært punkt i dusjhjørnet. Først må du skaffe noe som er rundt, som passer rundt sluket. Det kan være hva som helst. Gjerne legg noe oppi sluket også, så du eliminerer mulighet for at det faller støp oppi. Du kan alltids pigge vekk litt rundt etterpå hvis du må.

Egentlig er det ikke så komplisert. Du må ha tre elle flere bord, som går fra vegg til vegg begge retninger, og gjerne ett litt mindre, som du kan bruke til generell avretting. Så må du bare følge strekene på veggen, legge på støp, dra av, og fortsette denne prosessen til hele rommet er støpt. Det krever håndlag og tålmodighet.

I dusjhjørnet, må du sørge for at du vet hvor langt ut fra veggen de veggmonterte dusjdørene skal være. Da kan du måle ut fra begge sider, både ved veggen, og ut fra begge veggene på lengden der dusjdørene skal være. Dette kan du gjøre under støpinga. Så bør du ha en rett lekt som er nesten like langt som dørene, så du kan lage en jevn og rett kant.

Akkurat i dette dusjhjørnet, bør du gjøre på frihånd. Igjen, bør du ha et lite rett bord, eller lekt, som du med letthet kan bevege i en sirkel rundt dusjsluket. Du bør bruke et kortvater som får plass inni der, så du kan få et mest mulig nøyaktig fall rundt hele. Du vatrer fra hjørnene og inn.

 

En slik støpeprosess krever som skrevet håndlag, tålmodighet og grundig forberedelse. Det beste er å jobbe rolig og metodisk.

Får du det til temmelig nøyaktig, blir flisleggingen etterpå en lek. Blir det feil, vil du slite med å få flisene jevne i fugene. Du må ta opp hver flis og bygge under med lim, og det er slitsomt, det blir søl og du jobber sakte, så limet kan tørke.

Ha en bøtte med vann og svamp stående, så du kan vaske fugene rene etter hvert som du legger flisene. Å pigge flislim fra fuger etterpå er i beste fall amatørmessig, og i verste fall hakker du opp flisa og risikerer å bryte opp membranen under når du må pigge opp flisa.. du risikerer også å hakke opp flisene ved siden av og skaper masse ekstra jobb. Bare husk å vask rent når du legger flis!

 

Det beste å gjøre når det er tørt. er å prøvelegge flisene tørt, i hvert fall i deler av rommet. Det er ingen dårlig tidsbruk. Hvis du legger dem tørt, og de ser ut til å ligge pent, så kan du gå frem med liming.

Hvis det skulle bli galt visse steder, så kan du prime med utblandet primer først, og deretter smøre på flislim der det er ujevnt, for å få det rett. Det skal primes mellom hvert lag med flislim også, hvis du må bygge opp i flere lag.

Nå skal du ha mosaikk i dusjhjørnet, så der blir fall og fuger ingen problem. Mosaikk er vanligvis ganske lett å jobbe med, men det kan hende du må skjære opp pappen bak litt, for de kan være ujevne i fugene. noe som ikke blir pent. De kan også være vanskelige å skjære på fliskutter, så det kan hende du må bruke liten vinkelsliper for å skjære dem. Husk tette vernebriller og hørselvern. Flissplinter i øyet er forferdelig smertefullt.

Hvis dette skulle bli mye og vrient, så anbefaler jeg også å kanskje be om konsultasjonstime fra murer eller støper og be om tips og råd. 500 - 1000 kr for en konsultasjonstime er ingen dårlig investering for moderne førstehåndskunnskap. Det er 15 år sida jeg drev med dette.

Hei Taurean,

Dette er det hyggeligste svaret jeg kunne håpet på, tusen takk for din tålmodighet og viljen til å dele kunnskap ? Jeg har lest svaret ditt sikkert 5 ganger og føler meg nokså klar til å ta fatt på arbeidet. Men jeg har et par spørsmål for å være sikker på at jeg gjør ting rett. 

1. Se vedlagt skisse. De 5 tykke strekene skal tilsvare lekter. Slik jeg forstår det, selv om sluket er 45cm inn fra sidene, lager jeg fall fra hjørnet og kalkulerer fallhøyde ut herfra. Hjørnet lengst unna vil da ha 3cm høyde fra sluk mens hjørnet på kortsiden kun får 1,86cm høyde fra sluk. Blir ikke det rett? For ekstra hjelp for å finne høyden på støpen mellom lektene kan jeg sette opp nivåpinner og regne med fram til høyde ved å bruke lasermåler og klippe pinnene deretter.

2. Hvilken tørrstøp anbefaler du? Jeg tror det er Weber min lokale forhandler fører.

3. Tenker at dusjen blir en lek å støpe etter at gulvet er tørt. Lage en rett kant med lekter var en god idé, da har jeg en rettkant jeg bruker  å dra en lekt etter for å få jevnt fall. Fallet i dusjen blir trolig 1:50 vil jeg tro. Angående å få fugen på mosaikkflisene jevne, kan man skjære opp pappen på baksiden når den ligger nedi flislimen? Om man ikke legger tørt først er det vanskelig å vite om det blir jevne mellomrom. 

4. Har du god erfaring med slike "tile leveling systems"? Vet ikke hva disse heter på norsk men de brukes for å få flisfugen jevn og like høy i skjøtene. Har du en type å anbefale er det flott. 

5. Vil du si at plassering av flisene er gjort estetisk penest i rommet? Eller vil en med erfaring gjort det annerledes?

 

Igjen, tusen takk for alle tips og råd, dette gleder en glad amatør! ?

bad helling_planker.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, eidos said:

Igjen, tusen takk for alle tips og råd, dette gleder en glad amatør! ?

 

Det beste rådet du kan få er å aldri fikse våtrom selv som "glad amatør". Hvis du skulle få vannskader på huset ditt pga feil vil ikke forsikringen dekke det. Du skal også dokumentere hvem som har utført arbeidet ved salg av huset og dersom du har gjort det selv kan du få lavere pris for huset ditt. Kjøper kan også klage på evt feil og mangler og kreve erstatning i etterkant. Har du betalt for en autorisert håndverker så kan du kreve at han retter opp i feilen og følgene av den. Har du gjort det selv sitter du med alt ansvaret og kostnadene forbundet med det.

Kostnadene dersom noe skjer galt på et våtrom er såpass store at du virkelig ikke bør ta sjansen på å gjøre det selv. Evt er det kanskje mulig å få en håndverker til å godkjenne deler av arbeidet uten at jeg vet om de er villige til å ta ansvaret uten å gjøre hele jobben selv. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Reg2000 said:

Det beste rådet du kan få er å aldri fikse våtrom selv som "glad amatør". Hvis du skulle få vannskader på huset ditt pga feil vil ikke forsikringen dekke det. Du skal også dokumentere hvem som har utført arbeidet ved salg av huset og dersom du har gjort det selv kan du få lavere pris for huset ditt. Kjøper kan også klage på evt feil og mangler og kreve erstatning i etterkant. Har du betalt for en autorisert håndverker så kan du kreve at han retter opp i feilen og følgene av den. Har du gjort det selv sitter du med alt ansvaret og kostnadene forbundet med det.

Kostnadene dersom noe skjer galt på et våtrom er såpass store at du virkelig ikke bør ta sjansen på å gjøre det selv. Evt er det kanskje mulig å få en håndverker til å godkjenne deler av arbeidet uten at jeg vet om de er villige til å ta ansvaret uten å gjøre hele jobben selv. 

Takk for rådet - dette er jeg fult klar over. Dette er en generasjonshytte og salg blir ikke aktuelt. Setter derfor pris på faglige tips og råd slik Taurean har brukt tid på. Slik som med alt annet ellers i samfunnet har jeg blandede erfaringer også når det gjelder håndtverkere, det er ikke alltid sort-hvitt. En glad amatør kan fort gjøre ting mer riktig ? Men jeg er enig med deg generelt at om ting blir for komplisert bør det gjøres av håndtverkere. Til opplysning er støping av gulv såvidt jeg vet, ikke pålagt utført av godkjent håndtverker, men derimot rør og membran. Til de det måtte gjelde så vil feil fall på gulvet naturligvis føre til prisavslag ved salg, det skal komme fram på en normal takstrapport. Feil fall vil ikke direkte føre til vannlekkasje, men er kjedelig for eier.

Håper på noen konkrete svar på punktene over.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, eidos said:

 En glad amatør kan fort gjøre ting mer riktig ? Men jeg er enig med deg generelt at om ting blir for komplisert bør det gjøres av håndtverkere. Til opplysning er støping av gulv såvidt jeg vet, ikke pålagt utført av godkjent håndtverker, men derimot rør og membran.

Selv om ikke håndverkeren gjør alt riktig så har du en sikkerhet i forsikringer og klageordninger du ikke har som "glad amatør". Det er den sikkerheten som er viktig. Når du legger fliser så må du jo ha en membran under og dersom du gjør feil under flisleggingen kan du ende opp med å skade membranen. 

Men du får jo velge selv om du tar sjansen. Da jeg satt i styret i ett borettslag hadde vi en god del saker med problemer skapt av "glade amatører".

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
1 minute ago, Reg2000 said:

Selv om ikke håndverkeren gjør alt riktig så har du en sikkerhet i forsikringer og klageordninger du ikke har som "glad amatør". Det er den sikkerheten som er viktig. Når du legger fliser så må du jo ha en membran under og dersom du gjør feil under flisleggingen kan du ende opp med å skade membranen. 

Jeg er helt enig. Men det hjelper meg ikke til å få rett fall på gulvet ?

Lenke til kommentar

Reg2000 har gode poeng. Dette er virkelig ikke lett, og skadeomfanget kan bli stort hvis du gjør noe galt. Men det finnes sikkert de som har gjort det selv, og det har gått helt fint. Jeg anbefaler igjen å tenke nøye over å betale for en konsultasjonstime fra en proff murer og gå igjennom det du har tenkt å gjøre. Det er 15 år sida jeg gjorde det her, og jeg var bare lærling og 4 år i faget. En som har gjort det i 20 år kan litt mer.

 

1) Jo, det stemmer. Men akkurat her er jeg faktisk litt usikker. Det kan hende det er bedre å sørge for litt for mye fall, enn å ha ujevnt fall. Men uansett, så lenge det er -fall- rundt hele, så skal det gå bra. Det vil alltid bli liggende igjen vanndråper uansett, med mindre du bruker svabel til å svable det ned i sluket. Og har du varmekabler, så tørker det fort opp, enda raskere om du legger et håndkle der i 5 minutter for å suge opp vann.

Men det viktigste er altså å få fall. Det er ikke direkte lett heller, å få det helt nøyaktig etter tegninga.



2) Vi brukte alltid den vanlige C25 betongstøp. Dette er også noe du kanskje burde spørre en proff om, det er kanskje andre regler i dag. Du skal ha badekar også, noe som kan gi stor tyngde på små punkter når det er fylt med vann. Én kubikk med vann veier ca ett tonn. Noe å tenke på.

 

3) Det virker riktig. Men et tilleggspunkt jeg glemte: Bruk en jernvinkel når du skal støpe denne kanten til dusjveggene (hvis du skal ha sånne glassvegger). Du vil ikke risikere at denne kanten blir 2-4 cm skjev.

Du kan skjære opp pappen bak mosaikkflisen under montering, og så lenge du ikke skal ha smøremembran, kan du kutte gjennom fugene med tapétkniv, ja. For min del, ville jeg muligens tørrlagt det først, for du har tidspress på deg med flislim, og det er greit at alt går så lett som mulig når man har tidspress. Det er verre å tørke med svamp også, for det er så mange fuger, det tar tid, man må flytte dem tilbake på plass, det er mange fuger å følge med på. Pappen bak kan bukte seg også, så de kommer i konflikt med flisene.

Husker sjefen en gang bad om at jeg skjærte dem i remser, og tett inntil flisene bak, for å eliminere denne faktoren. Men, de fleste får det nok bra til uten å tenke på det her overhodet.

 

4) Bare googlet det raskt: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=tile+leveling+systems

Har aldri vært borti det. Ved gulvfliser la vi det på frihånd, men etter streker på gulvet under. Man streker opp. Når du tenker på jevnhet fra flis til flis, så kommer det tilbake til jevnheten på underlaget under. Er det jevnt og flatt, så blir flisene jevne. Det er derfor dette med underlag er så viktig å sjekke med retthold og plank -før- man legger flis. Og gjerne legger fliser tørt først også. For å begynne å kødde med det her når du har begynt, er et jævla styr ^^ Det krever en flink flislegger for å rette opp ujevnt underlag med flislim under montering. Flisene kan synke, de kan "skli". Limet kan flyte opp i fugene, så det øker risikoen for at du må skrape det vekk etterpå, som øker risiko for hakk i fuger. Limet kan ikke være for bløtt i så tilfelle, men ikke for tørt, for det skal få riktig vedheft. Så må man vaske konstant, noe som igjen flytter flisene. Det er en grunn til at det står blandingsforhold på posen. Har sett folk pigge opp hele gulv med fliser fordi limet var for tørt, og fordi det ikke var primet under.

Og å vippe opp fliser på den størrelsen du skal ha, er en jobb i seg selv. Men, det kan hende du bør gjøre det uansett, for de kan være konkave, altså du må kanskje dobbeltsmøre med lim bak på flisa i tillegg til gulvet, for å sikre vedheft. Legger du dem uten vedheft på midten, så sprekker de opp .. da har du en helsikes jobb.

Du bruker firkantskje til å stikke under, og bikker den opp.

 

5) Ja, det er ikke galt. Men du må tørrlegge først, og vær nøye. Hvis veggene er skjeve, og hvis du tar med faktoren at gulvet har fall, som betyr at du gjerne strekker fugene, som igjen betyr at du må klemme flisene mer sammen for å kompensére, så kan du ende opp med 1.5 - 2 cm glippe mot vegg. Dét er amatørmessig. Derfor bør du tørrlegge først. Silikonen dekker opp mot 4 mm, og den skal egentlig festes mot flis, ikke fugemasse. Så dette med hjørner og glipper er finurlige saker. Det skal også være litt åpning, flisa skal ikke tvinges mot andre fliser, eller materialer. Det skal kunne bevege seg fritt.

 

Du får nok til et ok resultat selv med all denne informasjonen, men jeg bare sier, én ting er å kunne teorien, noe annet er å ha jobba med det i 20 år ^^ Du får ta dine valg selv.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Taurean for fin tilbakemelding og kunnskap. Jeg har blitt mye klokere og sammen med ellers god generell informasjon på nett tror jeg dette skal gå fint. Det er mulig jeg legger flislegging bort men lager fall selv. Det er lang tørketid på tørrstøp vil jeg tro så jeg kan få det fint og jevnt.

Lenke til kommentar
eidos skrev (3 timer siden):

Til opplysning er støping av gulv såvidt jeg vet, ikke pålagt utført av godkjent håndtverker, men derimot rør og membran.


Nope, dette kan man gjøre selv, det er i utgangspunktet kun elektrisk du ikke kan gjøre selv, ettersom det kreves samsvarserklæring.

Hvorvidt man burde gjøre det får hver enkelt vurdere selv. Noen er bedre enn håndverkeren, andre har ti tommeltotter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du har store fliser kan det også være pent å ha en lang smal sluk langs kortveggen som dusjen står på. Da kan du ha fall bare en vei mot sluket, og ha store fliser hele veien uten mosaikk sidfn fu ikke trenger flere vinkler på fallet. Men det er ikke sikkert det passer så bra på ditt bad siden dusjen står på samme vegg der døra er. Og heller ikke hvis slukplassering allerede er låst.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, RJohannesen said:

Når du har store fliser kan det også være pent å ha en lang smal sluk langs kortveggen som dusjen står på. Da kan du ha fall bare en vei mot sluket, og ha store fliser hele veien uten mosaikk sidfn fu ikke trenger flere vinkler på fallet. Men det er ikke sikkert det passer så bra på ditt bad siden dusjen står på samme vegg der døra er. Og heller ikke hvis slukplassering allerede er låst.

Ja du har rett i det og det blir finere men det meste er kjøpt inn så vanskelig å forandre det nå ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...