Gå til innhold

Gylne tider for solstrøm: Får opp mot 110 øre per kilowattime


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en betydelig forskjell om du har en avtale om 5000 kWh kontra 1000 kWh, som kan selges for 1 kr/kWh. Du taper nesten 4000 kr/år om du bare får spotpris for alt over 1000 kWh. Og erfaringen min fra det første året med solceller er at man bare klarer å bruke rundt 50% av strømmen man produserer selv. Så om en har et anlegg som produserer 10000 kWh i året vil man selge tilbake rundt 5000 kWh til strømleverandøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg undersøkte var dette et lokketilbud med ett års varighet. Hva får han for strømmen i november? Tilbudet er også avhengig av at din nettleverandør lar deg slippe nettleien for den mengden strøm du produserer. Et tilbud ikke alle har, og som når som helst kan fjernes for de som har. Med mindre forutsetningene er endret fremstår denne artikkelen som villedende reklame.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan regnes hva som går til eget forbruk ut etter man har passert de 1000 kwh. Er det per time med AMS eller per måned på strømregning? Metode for utregning vil utgjøre vesentlig forskjell på strømregning.

La oss si at strømmen nå i april koster 20 øre per kwh i snitt nå med lav strømpris. Dette er altså det jeg får betalt for strøm sendt ut på nettet etter at jeg i ett tenkt scenario har levert ut 1000 kwh på nettet i januar-mars.

I dette scanarioet bruker jeg kun strøm på natta og ingenting på dagen når solcellene produserer. På dagen lever jeg kun strøm til nettet.

I løpet av april bruker jeg 1000 kwh og produserer 1000 kwh fra solcellene. 

Hvis strømprisen regnes ut over måneden blir regningen min 0 kr, men hvis den regnes ut per time får jeg 200 kr for strømmen produsert, men må betale ca 800 kr for strømmen brukt (0,2 strømpris, 0,4 nettleie, 0,2 avgift)*1000.

Regningen blir da enten 0 kr eller 600 kr avhengig av metode. Hvilke metode benyttes strømselskapene?

Lenke til kommentar
Del skrev (1 time siden):

Sist jeg undersøkte var dette et lokketilbud med ett års varighet. Hva får han for strømmen i november? Tilbudet er også avhengig av at din nettleverandør lar deg slippe nettleien for den mengden strøm du produserer. Et tilbud ikke alle har, og som når som helst kan fjernes for de som har. Med mindre forutsetningene er endret fremstår denne artikkelen som villedende reklame.

I mitt tilfelle inngikk jeg en avtale med Otovo som gir meg 1kr/kwh for inntil 5000 kWh. I fjor overtok Tibber strømkundene til Otovo til samme vilkår, selv om Tibber selv kun gir 1kr/kwh for 1000 kWh. Det er uklart om det er noen tidsbegrensning på denne avtalen. Jeg har hvertfall ikke mottatt noen informasjon fra Tibber om noen endringer på avtalen. Men med dagens strømpriser er denne avtalen langt mer lønnsom for meg enn for Tibber. For øvrig betaler nettleverandøren meg 5 øre/kWh som jeg leverer. Bakgrunnen for dette er at jeg leverer strøm til naboene mine og derfor reduserer belastningen på strømnettet.

Forbruket avregnes pr. time med AMS måler. Hadde man i stedet avregnet pr. døgn, ville jeg i mye større grad ha brukt den egenproduserte strømmen selv. 

Endret av Eivind Helle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Eivind Helle skrev (2 timer siden):

Det er en betydelig forskjell om du har en avtale om 5000 kWh kontra 1000 kWh, som kan selges for 1 kr/kWh. Du taper nesten 4000 kr/år om du bare får spotpris for alt over 1000 kWh. Og erfaringen min fra det første året med solceller er at man bare klarer å bruke rundt 50% av strømmen man produserer selv. Så om en har et anlegg som produserer 10000 kWh i året vil man selge tilbake rundt 5000 kWh til strømleverandøren.

Så hvis du kunne øret strømmmen til vinteren så hadde det vært gull for deg? (Jeg forutsetter at lagringen er billig).

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

I mitt tilfelle inngikk jeg en avtale med Otovo som gir meg 1kr/kwh for inntil 5000 kWh. I fjor overtok Tibber strømkundene til Otovo til samme vilkår, selv om Tibber selv kun gir 1kr/kwh for 1000 kWh. Det er uklart om det er noen tidsbegrensning på denne avtalen. Jeg har hvertfall ikke mottatt noen informasjon fra Tibber om noen endringer på avtalen. Men med dagens strømpriser er denne avtalen langt mer lønnsom for meg enn for Tibber. For øvrig betaler nettleverandøren meg 5 øre/kWh som jeg leverer. Bakgrunnen for dette er at jeg leverer strøm til naboene mine og derfor reduserer belastningen på strømnettet.

Forbruket avregnes pr. time med AMS måler. Hadde man i stedet avregnet pr. døgn, ville jeg i mye større grad ha brukt den egenproduserte strømmen selv. 

Flott om du kan uttrykke deg mer entydig. Er det slik å forstå at du nå får 1kr/kWh opptil 5000 på andre året? Men da med en ny leverandør? Har du undersøkt hvor lenge Tibber har tenkt å gi deg disse vilkårene? Da jeg sjekket var det nesten ingen strømleverandører å velge mellom når man hadde solceller, hvilke muligheter har du til å skifte leverandør? Er strømavtalen Tibber gir konkurransedyktig (du sier ingenting om hvor mye de tar betalt for strømmen du forbruker)? Har du sjekket med nettleverandøren din om de har tenkt å være like snille neste år (ikke at fem øre var veldig romslig, enkelte gir tilbake hele nettleien)? Da jeg regnet på dette var nedbetalingstiden på anlegget omtrent lik antatt levetid, da er disse lokketilbudene sin varighet avgjørende for om det lønner seg. I det hele tatt er jeg rimelig irritert på solcellemarkedet, det skal ikke være nødvendig med høyskole-matematikk kombinert med en krystallkule som viser fremtiden for å kunne vite hva man kjøper når investeringen er sekssifret. I ditt tilfelle høres avtalen ut til å være for god til å være sann, og du forstår hva det betyr? (spoiler: det betyr at selv en krone for de første tusen timene kan forsvinne om relativt kort tid fordi Tibber taper penger på det)

Jeg håper at tu.no oppdaterer artikkelen med saklig informasjon, og at leverandører som Otovo oppfører seg ansvarlig når de får mediedekning. De får tross alt betydelige tilskudd fra fellesskapet.

Hvor mye av nettleien din tror du er knyttet til at du leverer strøm til naboene dine? (spoiler: antagelig ingenting, se om du kan selv forstå hvorfor) Men det høres sikkert bra ut hvis man sier det mange ganger.

Endret av Del
Typo
Lenke til kommentar

Jeg har Midt Energi, de betaler meg 110 øre/kWh for inntil 8000kWh årlig. Jeg har ikke fått noen informasjon om at dette er en tidsbegrenset avtale, skulle det vise seg at den er det så krever jeg et år til eller bytter til noen andre. Null problem det. Har fått minst 80 øre/kWh for strømmen jeg eksporterer siden anlegget ble satt i drift i 2013. Produserer i snitt 13.000kWh årlig, bruker 5.000kWh selv og eksporterer 8.000kWh. Anlegget er nedbetalt om ca. 4 år om jeg får beholde dagens eksportavtale. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden):

Jeg har Midt Energi, de betaler meg 110 øre/kWh for inntil 8000kWh årlig. Jeg har ikke fått noen informasjon om at dette er en tidsbegrenset avtale, skulle det vise seg at den er det så krever jeg et år til eller bytter til noen andre. Null problem det. Har fått minst 80 øre/kWh for strømmen jeg eksporterer siden anlegget ble satt i drift i 2013. Produserer i snitt 13.000kWh årlig, bruker 5.000kWh selv og eksporterer 8.000kWh. Anlegget er nedbetalt om ca. 4 år om jeg får beholde dagens eksportavtale. 

Siden 2013? Det er meget bra, det taper de penger på, så her er det noe som ikke rimer. Kan du dele hvilket fylke du bor i, gjerne også hvem som har nettleien. Har du faktisk sett avtalen din, og hvor lenge den er gyldig?

Jeg kontaktet midtEnergi i fjor, og da fikk jeg opplyst at jeg kun ville få denne prisen i ett år. Fikk jeg feil informasjon? Jeg klarte heller ikke å finne noen alternative strømleverandører jeg kunne skifte til når anlegget først var installert. Så at det liksom bare skal være å skifte leverandør er sprøyt. Hvis jeg får tilsvarende avtale du påstår at du har, slår jeg til.

Kan du finne noe som helst dokumentasjon til meg på en leverandør hvor som helst i Norge som vil gi meg minst en krone per KWh i mer enn ett år fremover, og konkurransedyktig pris på strømmen jeg kjøper på vinteren? Dokumentasjon er uendelig mer verdifullt enn din personlige anekdote. Jeg har allerede rotet bort en god del timer etter at Sturle severte meg akkurat samme historie som det du påstår her, hvorpå jeg fant ut at det bare var tull.

Lenke til kommentar

JØI: Lagring av strøm fra sommer til vinter er ikke billig.

Batterier er fine for lagring fra dag til kveld, for flere måneders lagring er det foreløpig bare vannkraft med store magasiner som duger.

Lagring som varme kan være mer aktuelt. En kjeller full av stein som varmes opp kan bidra til oppvarming om vinteren.

Og oppvarming av fjell mange meter under overflaten er en lovende teknologi.

Brukes for eksempel motsatt veg i fryseanlegg i fjell. Etter et par år kreves det veldig lite energi for å holde temperaturen ved like.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den desidert beste og billigste måten å lagre solstrøm i vannkraftens hjemland, er som vann i våre dammer. Forøvrig er det meningsløst å investere i sol- og vindkraft i Norge. Når det betales 1 kr/KWh for solstrøm, mens kraftpris i markedet er 30 øre/KWh, så er det subsidier betalt av andre. Miljøhysteriet i landet vårt har forlatt virkeligheten for lengst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Knut Bråtane skrev (1 time siden):

JØI: Lagring av strøm fra sommer til vinter er ikke billig.

Batterier er fine for lagring fra dag til kveld, for flere måneders lagring er det foreløpig bare vannkraft med store magasiner som duger.

Lagring som varme kan være mer aktuelt. En kjeller full av stein som varmes opp kan bidra til oppvarming om vinteren.

Og oppvarming av fjell mange meter under overflaten er en lovende teknologi.

Brukes for eksempel motsatt veg i fryseanlegg i fjell. Etter et par år kreves det veldig lite energi for å holde temperaturen ved like.

 

Dette er helt feil. Noe tap vil det være, men det er så lite at det omtrent ikke er merkbart.

Lenke til kommentar
Del skrev (3 timer siden):

Siden 2013? Det er meget bra, det taper de penger på, så her er det noe som ikke rimer. Kan du dele hvilket fylke du bor i, gjerne også hvem som har nettleien. Har du faktisk sett avtalen din, og hvor lenge den er gyldig?

Jeg kontaktet midtEnergi i fjor, og da fikk jeg opplyst at jeg kun ville få denne prisen i ett år. Fikk jeg feil informasjon? Jeg klarte heller ikke å finne noen alternative strømleverandører jeg kunne skifte til når anlegget først var installert. Så at det liksom bare skal være å skifte leverandør er sprøyt. Hvis jeg får tilsvarende avtale du påstår at du har, slår jeg til.

Kan du finne noe som helst dokumentasjon til meg på en leverandør hvor som helst i Norge som vil gi meg minst en krone per KWh i mer enn ett år fremover, og konkurransedyktig pris på strømmen jeg kjøper på vinteren? Dokumentasjon er uendelig mer verdifullt enn din personlige anekdote. Jeg har allerede rotet bort en god del timer etter at Sturle severte meg akkurat samme historie som det du påstår her, hvorpå jeg fant ut at det bare var tull.

Jeg bor i Østfold. Har hatt flere forskjellige strømleverandører som har betalt bra. Smart Energi, Otovo, Tibber og nå Midt Energi. 

I følge denne linken (https://www.otovo.no/blog/2020/04/13/rekordmargin-for-plusskunder/) tilbyr alle de 5 under å kjøpe minst 5000kWh årlig for minst 1 krone per kWh. Om det er per år eller totalt står det ikke noe om, men det er da nok å velge i så bare å bytte etter at man har kommet opp i grensen i så fall. Det er ikke mye jobb. 
 

Trøndelag Kraft 7727 2200 25019
LOS 7862 2200 25154
Smart Energi 8102 2200 25394
Røyken Kraft 8102 2200 25394
Kragerø Kraft


Skulle avtalen til Midt Energi være begrenset til 8.000kWh så presser jeg de bare på å få et år til eller bytter til en av de over. Og tilbake til Midt Energi når de evt. vil gi meg 8.000kWh til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/18/2020 at 10:40 AM, Del said:

Sist jeg undersøkte var dette et lokketilbud med ett års varighet. Hva får han for strømmen i november? Tilbudet er også avhengig av at din nettleverandør lar deg slippe nettleien for den mengden strøm du produserer. Et tilbud ikke alle har, og som når som helst kan fjernes for de som har. Med mindre forutsetningene er endret fremstår denne artikkelen som villedende reklame.

For Tibber sin del er det permanent.  Om du vel å hive deg på eit lokketilbod, er det ikkje verre enn at du skiftar til ein annan leverandør når tida er ute.  Mange slost om plusskundane om dagen.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

I følge denne linken (https://www.otovo.no/blog/2020/04/13/rekordmargin-for-plusskunder/) tilbyr alle de 5 under å kjøpe minst 5000kWh årlig for minst 1 krone per kWh

Takk for lenken, den besvarer ihvertfall ett av spørsmålene mine. Det er nå flere leverandører å velge mellom for plussavtale. Det adresserer en av mine reservasjoner. Godt å se at det er i ferd med å bli et marked.

Sitat

Skulle avtalen til Midt Energi være begrenset til 8.000kWh så presser jeg de bare på å få et år til eller bytter til en av de over. Og tilbake til Midt Energi når de evt. vil gi meg 8.000kWh til. 

Det er vel her våre veier skilles, og slike utsagn som gjør at jeg ikke har tillit til verken deg eller Sturle. Du skjønner, disse leverandørene taper mye penger på disse avtalene. I den normale verden varer ikke slike tilbud. At du har fått et slikt tilbud i sju år får jeg vel tro deg på, men det trenger ikke være en god pekepinn for fremtiden. At de står i kø for å gi deg penger som den største selvfølge rimer altså ikke. Hva er det jeg eller du ikke forstår?

Sturle, du sier så mye feil på forumet at det er kun unntaksvis dine poster har balansert informasjon. Vennligst kom med dokumentasjon hvis du påstår noe som helst, og vil at noen skal tro på deg. En lenke til Tibber sitt tilbud holder mer enn ett år. Det var det jeg spurte om og ikke har fått. At du påstår det på nytt gjør det ikke mer troverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Knut Bråtane skrev (15 timer siden):

JØI: Lagring av strøm fra sommer til vinter er ikke billig.

Batterier er fine for lagring fra dag til kveld, for flere måneders lagring er det foreløpig bare vannkraft med store magasiner som duger.

Lagring som varme kan være mer aktuelt. En kjeller full av stein som varmes opp kan bidra til oppvarming om vinteren.

Og oppvarming av fjell mange meter under overflaten er en lovende teknologi.

Brukes for eksempel motsatt veg i fryseanlegg i fjell. Etter et par år kreves det veldig lite energi for å holde temperaturen ved like.

 

Hei!

 

Jeg vet det ikke er billig og ikke finnes realistisk i dag. Det jeg er på jakt etter er om en produserer nok Strøm til at en i et tenkt scenario klarer å produseres absolutt all strøm en trenger i løpet av et år. Når en har fått solceller som gjør at en kan svare ja på det spørsmålet så er neste spørsmål, hvor billig og hvilken kapasitet må lagringen ha for å være regningssvarende og fornuftig?

Det du skisserer her oppfatter jeg som løsninger på veien og ikke hva en bør ha som endelig mål. Det r vel et ganske så stort energitap i dine løsninger?

Lenke til kommentar
JØI skrev (54 minutter siden):

Hei!

 

Jeg vet det ikke er billig og ikke finnes realistisk i dag. Det jeg er på jakt etter er om en produserer nok Strøm til at en i et tenkt scenario klarer å produseres absolutt all strøm en trenger i løpet av et år. Når en har fått solceller som gjør at en kan svare ja på det spørsmålet så er neste spørsmål, hvor billig og hvilken kapasitet må lagringen ha for å være regningssvarende og fornuftig?

Det du skisserer her oppfatter jeg som løsninger på veien og ikke hva en bør ha som endelig mål. Det r vel et ganske så stort energitap i dine løsninger?

Det spørs hva du er ute etter. For noen år siden regnet jeg på hva det ville koste å ta huset off-grid og basere seg kun på solceller og batterier. Det er fullt mulig men jeg endte med en batteripakke som ville fylle mesteparten av kjelleren og koste mye mer enn huset..

Med så dyrt batteri så er det også plutselig en hel masse dyre tiltak som blir billig i forhold, som å etterinstallere ventilasjon med varmegjenvinning, bore etter grunnvarme for tappevann og vannbåren varme. Og selv om det er dyrt vil man kunne spare det inn på redusert batteristørrelse. ?

 

Om jeg skal holde meg til det som er realistisk og kanskje til og med lønnsomt så har jeg et problem jeg nok deler med mange andre, solenergi er stort sett ikke i fase med mitt eget energibehov. Jeg må altså finne en billig måte å lagre energien på, gjerne en som ikke forutsetter 'snill' strømtariff. 

Det beste jeg har kommet opp med så langt opp er å bruke solstrøm til å forvarme tappevann. Da trenger jeg omtrent 6kWp med solceller på et sørvendt tak og en eller to isolerte tanker hvor jeg kan lagre varmen. Når solen skinner varmer jeg opp vannet i buffertankene, når vi dusjer blir varmtvannet forvarmet av buffertankene og behovet for å hente strøm fra nettet for å dusje blir redusert. Jeg målte energibruken på eksisterende bereder første halvdel av februar og det ser ut som vi bruker litt over 20kWh/døgn på varmtvann. Jeg kan ikke regne med noe bidrag fra solen på vinteren men kanskje vi snakker om 5000,- i spart energi i året? Med 20 års levetid har jeg altså 100k til  rådighet for solceller, invertere, kabling, akkumulatortanker og elektrikerarbeid. Særlig den siste der gjør meg litt skeptisk siden det beste stedet å sette opp solceller er på min frittstående garasje og der har jeg ikke en gang strøm i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...