Gå til innhold

Hvilken Økonomiskole bør man velge?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal studere økonomi og administrasjon til høsten i Trondheim og lurer på hvilken skole jeg bør gå for? 
noen som vet noen fordeler og ulemper med både NTNU og BI?

planen er å gå videre på master (siviløkonom) etterpå.

lurer på hva som er best av hensyn til jobbmuligheter i fremtiden.

Endret av Skywalker2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig, om det er mulig for deg. NTNU med indøk, definitivt den som stiller sterkest. Anbefaler på det sterkeste å ta en siv.økonomi(master) om du først skal studere. NHH er et godt valg og ettertraktet, BI er ikke dumt det heller. Generelt er arbeidslivet i dag preget av at du MÅ ha master/siv.økonomi for å få en OK jobb med muligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
comadore skrev (10 minutter siden):

Personlig, om det er mulig for deg. NTNU med indøk, definitivt den som stiller sterkest. Anbefaler på det sterkeste å ta en siv.økonomi(master) om du først skal studere. NHH er et godt valg og ettertraktet, BI er ikke dumt det heller. Generelt er arbeidslivet i dag preget av at du MÅ ha master/siv.økonomi for å få en OK jobb med muligheter.

Hei. Takk for et godt svar. Gikk yrkesfag på VGS så mangler mattekravet for NHH. BI er absolutt under vurdering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
ChristianRingols skrev (23 timer siden):

Har du noe belegg for påstanden din?

Ikke annet enn at en indøk utdannelse er i grensesnittet mellom økonomi, ledelse og teknisk(selvfølgelig avhengig av hvilke fag man velger). Man blir rustet til de fleste lederstillinger m.m.

Påstanden er basert på venner og deres jobbmulighet/karriere sammenlignet med de jeg kjenner som gikk på BI/andre høyskoler.

Så lenge TS tar en master/siv.økonom vil han nok trygt få jobb de neste årene :)

Lenke til kommentar
ayylmao skrev (På 11.4.2020 den 12.01):

Anbefaler å gå f.eks NTNU bachelor (eller annet gratis alternativ), og så NHH/BI master. Sparer en del penger, og hvilken skole man går bacheloren på spiller ikke så stor rolle etter min erfaring

Enig. Om valget står mellom bachelor på NTNU eller BI (Trondheim) bør TS definitivt velge NTNU. Det er gratis og anerkjent. Du kan uansett søke deg inn på master på BI (Nydalen) eller NHH fra NTNU.

NHH og BI (Nydalen) er nok ansett som et litt bedre sted å ta master, men master på NTNU er heller ikke å kimse av. Det er ikke feil å gå på noen av disse skolene, men jeg hadde unngått BI Trondheim da skolen ikke er ansett som like god som Nydalen og NTNU er et minst like godt alternativ (og gratis).

Lenke til kommentar
Skywalker2 skrev (På 25.3.2020 den 21.44):

lurer på hva som er best av hensyn til jobbmuligheter i fremtiden.

Det har ikke så mye å si. NTNU vs BI bachelor er det "ingen" som kommer til å se på. Jeg har ikke noe erfaring med NTNU, men BI vs UiS vet jeg en del om. BI har et veldig bra studieopplegg. Ofte mer interessante fag, bedre opplegg utenom studier (bed.pres., mentorprogram o.l.). Det er i mine øyne noen fordeler med BI, men jeg mener ikke det er verdt pengene. Det er som nevnt over hvor du tar masteren som blir det viktigste. Det er da du nærmer deg at du skal søke jobber.

Lenke til kommentar
ChristianRingols skrev (1 time siden):

Ja, da foreslår jeg at du skjerper deg. Flaut.

Hvem er du egentlig? Er du han fyren hvis største drøm er å bli revisor på BI? ?

At indøk (NTNU) gir bedre jobbmuligheter enn siv.øk fra NHH og BI har vært kjent i minst 20 år. Men hvis man ikke interessert  i teknologi og/eller ikke ønsker å fordype seg i dette, er det selvsagt bedre å gå for en ren økonomigrad ved nevnte skoler, eller utlandet. 

Les og bedøm selv:

Arbeidsmarkedsundersøkelse, NHH (2019)

Diplomundersøkelse, Indøk (2019)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marcus Halberstram skrev (22 minutter siden):

Hvem er du egentlig? Er du han fyren hvis største drøm er å bli revisor på BI? ?

At indøk (NTNU) gir bedre jobbmuligheter enn siv.øk fra NHH og BI har vært kjent i minst 20 år. Men hvis man ikke interessert  i teknologi og/eller ikke ønsker å fordype seg i dette, er det selvsagt bedre å gå for en ren økonomigrad ved nevnte skoler, eller utlandet. 

Les og bedøm selv:

Arbeidsmarkedsundersøkelse, NHH (2019)

Diplomundersøkelse, Indøk (2019)

 

Absolutt helt irrelevant. Det du viste til sier noe om situasjonen NÅ. Poenget mitt er at man ikke kan forutse arbeidsmarkedet om 20 år, fordi vi ikke kan spå hva fremtiden bringer. Det er helt tåpelig og si at NTNU stiller sterkest i et fremtidig arbeidsmarked, fordi vi vet ikke. Nå foreslår jeg at du holder deg til saken. 

Lenke til kommentar
ChristianRingols skrev (40 minutter siden):

Absolutt helt irrelevant. Det du viste til sier noe om situasjonen NÅ. Poenget mitt er at man ikke kan forutse arbeidsmarkedet om 20 år, fordi vi ikke kan spå hva fremtiden bringer. Det er helt tåpelig og si at NTNU stiller sterkest i et fremtidig arbeidsmarked, fordi vi vet ikke. Nå foreslår jeg at du holder deg til saken. 

Uten å dra dette for mykje off-topic i forhold til det trådstarter spør om, så er det slik at ein i nesten alle tilfeller har fleire jobbmuligheiter dersom ein går for breddeutdanning  istaden for å spisse seg i eit felt.

I forhold til økonomi så både er det (og kjem nok til å bli) slik i Norge at dei fleste bedrifter ikkje er så store at ein har behov for mange masterutdanna økonomiar som utelukkande jobbar med økonomi. Dei fleste arbeidsplassane i norge er små og mellomstore der ein også jobbar med litt andre ting enn hovudfaget sitt ved behov.

 

Det er viktig å påpeike at det er den faglege samansettinga av studiet eller utdanningsløpet som gir den store forskjellen, ikkje om studiet er gjennomført på BI, NTNU, NHH eller andre stadar.

Det som trådstarter fyrst må bestemme seg for er om det er ønskeleg å fokusere på rein økonomi, eller om ein også vil lære litt andre ting (som då går på bekostning av økonomikompetansen).
Det å har brei kompetanse gir som nemnt definitivt flest jobbmuligheiter (også i framtida), men ein vil ikkje være like aktuell for alle stillingar ettersom enkelte av stillingane vil etterspørre rein økonomikompetanse.
Det er som med lærarar, kan du litt av alt så får du deg alltids ein jobb med å undervise men du vil aldri bli skikkelig god i eit fag, er du kjemilærar så blir/er du veldig god i kjemi, men det er ikkje kvar dag du finn ledig stilling som kjemilærar.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (22 timer siden):

Uten å dra dette for mykje off-topic i forhold til det trådstarter spør om, så er det slik at ein i nesten alle tilfeller har fleire jobbmuligheiter dersom ein går for breddeutdanning  istaden for å spisse seg i eit felt.

Det er jeg ikke enig i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til TS:

Jeg er selv student på BI i Trondheim. Jeg kan nevne at det er et veldig bra og sammensveiset miljø, fagene er relevante og undervises av forelesere med relevant yrkeserfaring. 
Vi har masse aktiviteter, karrieredager, osv. Veldig god tilrettelegging, spesielt nå i koronakrisen. Skolen var rett på sak, la opp til digital undervisning og hjemmeeksamen. 
 

Men jeg har ikke erfaring fra NTNU, så der kan jeg ikke uttale meg. Det viktigste er at du genuint er motivert i økonomifagene. Da vil du trolig gjøre en god jobb. Om du i tillegg jobber i en bank på deltid, tar et frivillig verv som økonomiassistent i studentorganisasjonen, osv, så får du nok en god jobb med grei lønn. Men dette er nesten noe du må kjenne litt på selv, da det åpenbart er en «investering» å gå på BI.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...