Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

(Løst) De vil ikke teste meg for corona (Løst)


Anbefalte innlegg

Gjest 49a02...6a2 skrev (Akkurat nå):

Telefonberedskapen er nok noe annet enn sykdomsberedskap. Så er det også en stor kostnad å alltid ha alt for mye personell tilgjengelig. Selv med personell så har de ikke fysisk nok plass til at det skal sitte 50stk å svare telefoner. Er nok tatt en vurdering om kostnad mot nytte og behov, hvor mange milliarder ekstra skal man bruke årlig for å problemfritt kunne ta unna en telefonstorm som kommer en gang pr 10 år?

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Beredskap skal fungere sånn at det kan settes inn folk ved behov, du lønner ikke 100 mann for å sitte der døgnet rundt uten at det er noen hensikt. Her burde det jo vært ett opplegg som kan sette inn mennesker ved behov. F. Eks de 300-400 legene/sykepleierne som sitter i karantene burde vært mer en kvalifisert til å svare på disse telefonene hjemme... En enkel sak å sette over dette til mobilene deres via ett automatisk sentralbord som fordeler, så kan de jobbe hjemmefra. Opplæring tas via nettet.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 49a02...6a2

Tror ikke det er en veldig god løsning å strippe sykepleiere for samtlige hjelpemidler og la de sitte hjemme med post-it lapper å ta imot telefoner.

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Lenke til kommentar
Gjest 49a02...6a2 skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er en veldig god løsning å strippe sykepleiere for samtlige hjelpemidler og la de sitte hjemme med post-it lapper å ta imot telefoner.

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Tillgang til Internett pleier de fleste å ha hjemme, lå være bedre enn å sitte hjemme å strikke for samfunnet.? 

Lenke til kommentar
Gjest 49a02...6a2
ScandiFlick skrev (Akkurat nå):

Tillgang til Internett pleier de fleste å ha hjemme, lå være bedre enn å sitte hjemme å strikke for samfunnet.? 

Joda, men da må de åpne systemene for internett, som er ett massivt sikkerhetsproblem.
Så må det gis masse opplæring i bruk av dette. Sykepleiere flest, etter min erfaring, har nær 0 kompetanse og interesse av IT slik at f.eks VPN fra en vanlig hjemmepc er vanskelig i praksis og ett enda større sikkerhetsproblem.

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Lenke til kommentar
Gjest 49a02...6a2 skrev (1 minutt siden):

Joda, men da må de åpne systemene for internett, som er ett massivt sikkerhetsproblem.
Så må det gis masse opplæring i bruk av dette. Sykepleiere flest, etter min erfaring, har nær 0 kompetanse og interesse av IT slik at f.eks VPN fra en vanlig hjemmepc er vanskelig i praksis og ett enda større sikkerhetsproblem.

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Hadde en sjef som fortalte meg, ser du problemet uten å se løsningen, så er du en del av problemet. Lærte meg kjapt å finne ut løsningene før jeg serverte problemet.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (1 time siden):

Hadde en sjef som fortalte meg, ser du problemet uten å se løsningen, så er du en del av problemet. Lærte meg kjapt å finne ut løsningene før jeg serverte problemet.. 

En perfekt måte å produsere fullstendig verdiløse "løsninger" på.

Uten en forståelse av hva problemet er, gir det ingen mening å prøve å finne løsninger. Noe "sykepleierne kan jo bare gjøre jobben sin hjemmefra" er et briljant eksempel på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (Akkurat nå):

En perfekt måte å produsere fullstendig verdiløse "løsninger" på.

Uten en forståelse av hva problemet er, gir det ingen mening å prøve å finne løsninger. Noe "sykepleierne kan jo bare gjøre jobben sin hjemmefra" er et briljant eksempel på.

Ikke jobben sin, men Den jobben.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 minutter siden):

Og du hadde ikke full oversikt over problemene som lå i veien for "løsningen" du presenterte. Dermed ble "løsningen" din verdiløs.

Og de problemene er det du som produserer, som om det skulle være en sannhet? Om det er ett faktisk problem er ett annet spørsmål.. 

 

Orker ikke diskutere med en som bruker hersketeknikk som sitt valg, det er en død diskusjon uansett. Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (30 minutter siden):

Og de problemene er det du som produserer, som om det skulle være en sannhet? Om det er ett faktisk problem er ett annet spørsmål.. 

Virkeligheten er det den er, uavhengig av hvorvidt man velger å ta den inn over seg eller ikke. Som det ble påpekt, det finnes betydelige sideeffekter av å åpne opp pasientjournaler og helsevesenets systemer for internett slik at de kan benyttes av helsepersonell hjemmefra. Det er et faktum, selv om det passer din "løsning" dårlig.

Folk som bare hevder "det må da kunne gå an" uten å klare å gjøre rede for i detalj hvordan, er det stort sett bare å ignorere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 49a02...6a2 said:

Joda, men da må de åpne systemene for internett, som er ett massivt sikkerhetsproblem.
Så må det gis masse opplæring i bruk av dette. Sykepleiere flest, etter min erfaring, har nær 0 kompetanse og interesse av IT slik at f.eks VPN fra en vanlig hjemmepc er vanskelig i praksis og ett enda større sikkerhetsproblem.

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Det er nettopp denne tankegangen som fører til problemer.

Når man skal løse et problem, istedenfor å bare gjøre det så godt man kan så setter man seg ned og skriver enn 50-siders rapport om alt mulig relatert til planen.

Så arkiverer man rapporten og alt fortsetter som før. I mellomtiden så kommer ikke folk igjennom på telefonlinjene og får ikke hjelpen de trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må man ikke få helt panikk heller. Det er helt åpenbart at du ikke oppfyller kravene for testing. Dessverre er det ikke mulig å teste alle som har litt vondt i halsen. At du aldri har hatt influensa betyr ingen ting. Jeg hadde aldri hatt det før jeg fikk det en gang i 20 år og jeg har ikke hatt det siden. Litt tilfeldigheter tror jeg.

Hvis du er bekymret så kan du gjøre som andre har anbefalt, ta deg en sykemelding. Det er nok lett å få seg.

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (3 timer siden):

Ganske irriterende at folk får så panikk for en nesten helt vanlig influensa. Forstår godt at eldre er redde, og at foreldre for småbarn er redde. Men vanlige folk bør da overhodet ikke bekymre seg over dette.

Utfordringen er litt mer kompleks - Hvis du ser til Italia så har man kommet til det punktet at de må velge hvem som skal dø og det er ikke bra. Det er fullt mulig også i Norge - det er nettopp de som er smittet (såkalt normale også) som smitter andre ved å være 'litt pjusk' - man trenger vel ikke engang være det for å smitte.

Så hva gjør man, skal man bare være i god tro og av den grunn kanskje være en smittekilde, eller være føre var, slik at man ikke får samme tilstander som i Italia?. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, D0vendyret said:

Utfordringen er litt mer kompleks - Hvis du ser til Italia så har man kommet til det punktet at de må velge hvem som skal dø og det er ikke bra. Det er fullt mulig også i Norge - det er nettopp de som er smittet (såkalt normale også) som smitter andre ved å være 'litt pjusk' - man trenger vel ikke engang være det for å smitte.

Så hva gjør man, skal man bare være i god tro og av den grunn kanskje være en smittekilde, eller være føre var, slik at man ikke får samme tilstander som i Italia?. 

Det du skisserer kommer til å skje her også. Om 2-3 uker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 49a02...6a2
Camlon skrev (1 time siden):

Det er nettopp denne tankegangen som fører til problemer.

På kort sikt, ja.
På lang sikt, nei.

Hva gjør man når man gjør det du sier, det tar 2 timer, så er hele helsenorge lammet av krypteringsvirus og alle systemer tilkoblet utilgjengelig?
Regner med at du har en quickfix her også..

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Lenke til kommentar

Litt uvant for oss nordmenn å ikke få sette vår egen agenda. Bruk fornuft og rett deg etter de reglene som er iverksatt.

Rådet må derfor bli, hold deg hjemme og prøv å ikke smitte andre (altså hold deg for deg selv en uke eller to. Få gjerne andre til å handle inn litt mat som dem kan sette utenfor døren din). Blir det så ille at du ikke får puste, så ringer du 116117 eller 113 og avtaler akutt innleggelse. 

Helsevesenet har faktisk ikke resurser til å gi deg noen særbehandling akkurat nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 49a02...6a2 said:

På kort sikt, ja.
På lang sikt, nei.

Anonymous poster hash: 49a02...6a2

Riktig. Problemet kommer når vi trenger en løsning med en gang.

Det som skjer da om man overanlyserer er at man venter til det blir for sent, så blir det innkalt et krisemøte og et lite gjennomtenkt hastevedtak blir implementert.

 

Quote

Hva gjør man når man gjør det du sier, det tar 2 timer, så er hele helsenorge lammet av krypteringsvirus og alle systemer tilkoblet utilgjengelig?

Nå krisemaksimerer du. 

Og det tar ikke 2 timer å diskutere seg frem til en god løsning, men det bør heller ikke ta et halvt år, fordi man skal analysere relativt irrelvante ting som GDPR.

Lenke til kommentar
On 3/9/2020 at 7:27 PM, aklla said:

Så bra for deg. Hvor mange ser du for deg at du har smittet på jobb som har tatt sykefravær?

Eller folk med nedsatt immunforsvar som blir unødvendig syke pga. de med nedsatt intelligens på jobb? Trist at man har slike kolleger som han du siterer ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/9/2020 at 7:56 PM, coffeee said:

Norge er det landet i verden med det aller høyeste sykefraværet. Tror du det er fordi folk som meg sitter på kontoret selv om vi er forkjøla, eller tror du det er fordi folk har en veldig lav terskel for å stjele fra arbeidsgiveren sin (aka være hjemme når du egentlig kunne jobbet)?

Har aldri vært hjemme fra jobb pga. forkjølelse. Løp (praktisk talt jogget) fra konsulentoppdrag hos kunde i Oslo til kjevekirurgen for å fjerne 2 visdomstenner (som var komplisert og tok 1 time) og tilbake til kunden med ibux etterpå. Jeg har også i alle år jobbet hjemmefra selv om legen nærmest har tvunget meg til sykemelding. Sykdom var aldri en hindring og jobbet (dessverre for andre) også mye fra ferie inntil jeg ble "voksen".

Jeg opplever ikke at folk er særlig mye hjemme pga. forkjølelse, allergigreier ol. det jeg har sett gjennom snart 30 år i arbeidslivet er at mange skulker jobb fordi: (noe jeg mener er moralsk forkastelig, men folk forteller om det åpenlyst og ler av det).

1. Det ble litt sent i går fordi man drev med noe chatting/sosialt media eller spill som plutselig dro langt utover natta.
2. Den nye forelskelsen, flørten eller flingen gjør at at man "tar noen fridager"
3. De som går mye på byen (hver helg) er også ofte borte dagen etter på jobb (merkelig nok).
4. Folk som har vært på ferie "tar en ekstra hviledag" fremfor å komme hjem på fredag så man allerede har 2 hviledager. Dette fordi det var billigere å komme hjem på søndag og  så ta en egenmelding.
5. Kom et nytt spill man har ventet lenge på så da ble det automatisk en 3-dager der gitt. Fremfor å planlegge uttak av fleksitid med arbeidsgiver.
6. Man fikk ikke sove fordi man har dårlige kveldsrutiner som innimellom forstyrrer søvn.
7. Mange er ofte borte fra jobb dagen etter seminar, julebord, sommerfest arrangert av arbeidsgiver.
8. Folk som deltar på "ekstreme" idrettsarrangementer som Birken Sykkel, Birken Ski og alt annet er ofte dårlig 1-2 dager etter deltakelsen. (Her har jeg selv vært skyldig 1 gang).
etc.

Dette er også oppførsel jeg ser fra de som hauses opp som gode representanter for arbeidsplassen etc.
Man ser alltid folk på jobb forkjølet og har aldri hørt om noen som er hjemme pga. det. Det høye sykefraværet i Norge er nok av helt andre årsaker og kunne enkelt vært fikset på om man endret hva arbeidsgiver må dekke de 2 første ukene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (22 timer siden):

Utfordringen er litt mer kompleks - Hvis du ser til Italia så har man kommet til det punktet at de må velge hvem som skal dø og det er ikke bra. Det er fullt mulig også i Norge - det er nettopp de som er smittet (såkalt normale også) som smitter andre ved å være 'litt pjusk' - man trenger vel ikke engang være det for å smitte.

Så hva gjør man, skal man bare være i god tro og av den grunn kanskje være en smittekilde, eller være føre var, slik at man ikke får samme tilstander som i Italia?. 

Hvordan er ditt innlegg relevant til mitt?

Det jeg irriterer meg over, som jeg forklarte veldig nøye i forrige innlegg, er flodbølgen av mennesker som absolutt skal inn til legen. Hva kan legen gjøre? Det er 200 mennesker som er testet positive for korona i Norge. Hva hjelper det at 200.000 mennesker absolutt skal karre seg inn til legen? Rådene fra myndighetene er vel å holde seg innendørs for å begrense smitte. Men du mener altså at alle bør komme seg til legen istedenfor å holde seg i frivillig karantene? Det er det jeg tar fra innlegget ditt siden du er uenig i mitt. Jeg er i mot at folk går til legen når de ikke har symptomer, det beskriver jeg jo ganske tydelig. Pjusk er ikke et symptom!

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...