Gå til innhold

Britisk rett stoppet utbygging av Heathrow. Gardermoen kan bli neste


Anbefalte innlegg

Maabren skrev (1 time siden):

Garantert at vi ikkje treng utbygging på gardermoen. Målet må være redusert bruk av fly og her bør politikere, statsansatte osv gå forann med ein reell reduksjon. Dernest kan di vurdere korleis man kan få redusert norges befolkning til ca 10 per km2 inna 2100.

Jeg var nesten på hugget til å gi deg en tommel opp fram til jeg begynte på setninga om å annektere ubebodde landområder. Østgrønland kanskje? Jeg tar det for gitt at du ikke mente at vi skulle begynne med desimering../ABB-fakter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (18 timer siden):

Hvor er 4km rekordmye? Og hva med de 1000km med motorvei som næringslivet i resten av landet trenger for å forbli konkurransedyktige? Du må nok komme deg ut av Oslo-bobla og lære litt om Norge, næringsliv og geografi. Jernbane? I Norge? Der vi med _veldig_ god grunn bor spredt og har et spredt næringsliv? Nei, kom det ut av Oslo-bobla og få litt perspektiv på landet du bor i.

Synd at du etter setning nummer 2 gikk tom for skikkelige argumenter. De 4km er som jeg skrev et eksempel hvordan massive kostnader godtas for vei, men ikke jernbane. At det bygges rekordmye motorvei er uttalt av regjeringen en rekke ganger. Det ville nok kommet fram om det ikke stemte. 

Når flyrutene mellom Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim alle er blant Europas aller travleste så er det åpenbart et behov for alternative transportmuligheter mellom disse byene. Og nei, det vil ikke si ennå mer vei. Dette er en stor andel jobbreiser og de vil neppe godta å bruke flere timer ekstra på denne reisen hvis de ikke kan jobbe underveis. Geografien påvirker prisen på å bygge både jernbane og vei, men var ingen hindring for 100 år siden og er det selvsagt heller ikke nå. Det er kun et spørsmål om penger og prioriteringer.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/statsministerens-innledning-pa-pressekonferansen-om-den-politiske-situasjonen-20.-januar-2020/id2686909/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q5zAo/norske-innenriks-ruter-paa-europa-toppen-i-flytrafikk

Endret av spiff42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
spiff42 skrev (1 time siden):

Synd at du etter setning nummer 2 gikk tom for skikkelige argumenter. De 4km er som jeg skrev et eksempel hvordan massive kostnader godtas for vei, men ikke jernbane. At det bygges rekordmye motorvei er uttalt av regjeringen en rekke ganger. Det ville nok kommet fram om det ikke stemte. 

Når flyrutene mellom Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim alle er blant Europas aller travleste så er det åpenbart et behov for alternative transportmuligheter mellom disse byene. Og nei, det vil ikke si ennå mer vei. Dette er en stor andel jobbreiser og de vil neppe godta å bruke flere timer ekstra på denne reisen hvis de ikke kan jobbe underveis. Geografien påvirker prisen på å bygge både jernbane og vei, men var ingen hindring for 100 år siden og er det selvsagt heller ikke nå. Det er kun et spørsmål om penger og prioriteringer.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/statsministerens-innledning-pa-pressekonferansen-om-den-politiske-situasjonen-20.-januar-2020/id2686909/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q5zAo/norske-innenriks-ruter-paa-europa-toppen-i-flytrafikk

Skal vi ta kostnadsargumentet igjen der intercity får alle pengene de vil fra staten pluss at billettene til passasjeren sponses mens veiene er nesten helt og fullt brukerfinansiert? 
 

Det er riktig at vinternetter alternativ transport og for nesten alle flyrutene i Sør-Norge heter svaret motorvei og moderne elbiler. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (39 minutter siden):

Skal vi ta kostnadsargumentet igjen der intercity får alle pengene de vil fra staten pluss at billettene til passasjeren sponses mens veiene er nesten helt og fullt brukerfinansiert? 
 

Det er riktig at vinternetter alternativ transport og for nesten alle flyrutene i Sør-Norge heter svaret motorvei og moderne elbiler. 

Når regjeringen sier at det er uaktuelt å bygge jernbane i Østfold til en pris per km som er en brøkdel av det de samtidig forsøker å presse igjennom for en vei, er det litt merkelig å påstå at det er jernbanen som får alle pengene de vil fra staten. Utgiftene til veibygging har vært større en inntektene fra bilavgifter siden 2014 og differansen er økende. 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/okt-veiutbygging-men-bilavgiftene-faller

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...