Gå til innhold

De henter ut strøm fra tomme lufta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen nevner ikke noe om hva bakterien lever av

så litt mangelfull artikkel men likevel spennende mulighet.

Noe som leder meg til ett annet spørsmål.

Vil ikke andre bakterier også kunna ha potensiale som energi Produsenter

siden jeg inbiller meg at bakterier avgir varme som ett biprodukt eller er dette så små mengder at dette ikke praktiskt å bruke i en eller annen form?

Lenke til kommentar
Harald Myrhaug skrev (2 timer siden):

Noe så latterlig! Hva med å benytte seg av Nicola Tesla sin langt mere effektiv metode for å ta strøm rett ut av lufta? (Les deg opp hvis du ikke vet hva jeg snakker om!)

Eller rett ut av regnet , eller gråten,  ?   ( Les deg opp hvis du ikke vet hva jeg snakker om.)

https://www.nrk.no/trondelag/kraften-fra-en-regndrape-kan-lyse-opp-100-led-paerer-1.14909786

 

Lenke til kommentar

Vindmøller henter også energi rett ut av tomme lufta.. :p

Ivar Nesje skrev (7 timer siden):

Kult, hvis jeg dekker 300 m2 (gulv, vegger tak) med dette får jeg 2,5 watt eller røsslige 22 kWh i året. Hvis det tar en håndtverker 5 min å installere og materialene er gratis, er det ren netto etter bare fire år.

Eventuelt kan man "installere" en solcelle på 0,01 m2 og få samme effekt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
toreae skrev (5 timer siden):

Vi har for høyt trykk på vannet her, ca 6,5 bar. Burde være mulig å hente ut energien som tapes ved senking til 5 bar...

Et trykkfall på 1,5 bar tilsvarer 15 meter vanntrykk / fallhøyde. g=9,81 m/s2. E=25,5 Wh. E= m*g*h. m = E/(g*h) = 25,5W * 3600 s / (9,81 m/s2 * 15 m) = 624 kg.

Konklusjon: Hvis du tapper 624 kg liter vann fra krana hvert time og utnytter et trykkfall på 1,5 bar, så sitter du igjen med 25,5 Wh = samme energi som fra dette opplegget. Utnytter man hele trykkfallet på 6,5 bar må man tappe 144 liter/t for å få samme effekt.

Med tanke på kommunale vannavgifter (målt) på røffly 3 øre per liter så koster nok dette 432 øre i vannavgift. For strøm verdt ca 2,5 øre.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

men om man bor i blokk så vil den generere masse strøm

Hva mener du med "masse strøm"? Du bruker bare formlene over her og så ser du hvor lite det er å hente, også i blokk. Blokker har forøvrig omtrent samme vanntrykk som eneboliger så det skal ikke være noen nevneverdig forskjell.

Et regnestykke i samme sjangeren er å lage strøm av nedbøren som faller på taket. Kjapt eksempel: Bergensk nedbørsmengde 2250 mm/år/m2 = 2250 kg/m2. Takflate: 10*10 m = 100 m2. Fallhøyde fra takenne ned til turbin og utløp = 10m. Da får vi:

E=mgh = 2250 kg/m2 * 100 m2 * 9,81 m/s2 * 10m = 22 MJ = 6,1 kWh. Bergenske eneboligeiere kan altså kose seg strøm for hele 6 kroner per år med denne metoden. :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Et trykkfall på 1,5 bar tilsvarer 15 meter vanntrykk / fallhøyde. g=9,81 m/s2. E=25,5 Wh. E= m*g*h. m = E/(g*h) = 25,5W * 3600 s / (9,81 m/s2 * 15 m) = 624 kg.

Konklusjon: Hvis du tapper 624 kg liter vann fra krana hvert time og utnytter et trykkfall på 1,5 bar, så sitter du igjen med 25,5 Wh = samme energi som fra dette opplegget. Utnytter man hele trykkfallet på 6,5 bar må man tappe 144 liter/t for å få samme effekt.

Med tanke på kommunale vannavgifter (målt) på røffly 3 øre per liter så koster nok dette 432 øre i vannavgift. For strøm verdt ca 2,5 øre.

Vi har ikke vannmåler, så det går bra!!!!
Mener at forbruket pr person i Norge er ca 175 liter i døgnet. Om jeg har forstått deg rett, skulle det bli rett over 7 Wh i døgnet. Det rekker ikke til å lade en smarttelefon. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Hva mener du med "masse strøm"? Du bruker bare formlene over her og så ser du hvor lite det er å hente, også i blokk. Blokker har forøvrig omtrent samme vanntrykk som eneboliger så det skal ikke være noen nevneverdig forskjell.

Et regnestykke i samme sjangeren er å lage strøm av nedbøren som faller på taket. Kjapt eksempel: Bergensk nedbørsmengde 2250 mm/år/m2 = 2250 kg/m2. Takflate: 10*10 m = 100 m2. Fallhøyde fra takenne ned til turbin og utløp = 10m. Da får vi:

E=mgh = 2250 kg/m2 * 100 m2 * 9,81 m/s2 * 10m = 22 MJ = 6,1 kWh. Bergenske eneboligeiere kan altså kose seg strøm for hele 6 kroner per år med denne metoden. :)

Blokker har mange flere brukere, så vannet er på mye oftere
Du må selfølgelig bo i først etasje, og tyvkoble deg på i kjelleren

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Et trykkfall på 1,5 bar tilsvarer 15 meter vanntrykk / fallhøyde. g=9,81 m/s2. E=25,5 Wh. E= m*g*h. m = E/(g*h) = 25,5W * 3600 s / (9,81 m/s2 * 15 m) = 624 kg.

Konklusjon: Hvis du tapper 624 kg liter vann fra krana hvert time og utnytter et trykkfall på 1,5 bar, så sitter du igjen med 25,5 Wh = samme energi som fra dette opplegget. Utnytter man hele trykkfallet på 6,5 bar må man tappe 144 liter/t for å få samme effekt.

Med tanke på kommunale vannavgifter (målt) på røffly 3 øre per liter så koster nok dette 432 øre i vannavgift. For strøm verdt ca 2,5 øre.

Det som slår meg er at det en pumpe bruker masse energi for å pumpe samme mengden med vann. En pumpe må da være ekstremt lite effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...