Gå til innhold

Nikolas elektriske pickup utfordrer med uvanlig teknologiløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 timer siden):

I motsetning til Cybertruck så ser den i hvert fall ut. Ingen pickup er noe for meg, men bare for å tilfredsstille nysgjerrigheten skulle jeg gjerne visst mer om den:

- Batterikapasitet i kWh

- Ladehastighet i kW og tid 0-80%

- Egenvekt

- Leveransestart

- Pris

160kWh + 8kg hydrogen. 

De annonserte en 400kW lader for litt siden som UTVen ladet på. 

De har kun snakket om kombinasjonsmasse. 

2021,med et produkt som kan sees/kjøres i 2020.

Mellom $60-90k.

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Høres ut som en grei konkurrent til Cybertruck. Og man jo ikke ha hydrogen på tanken om man ikke vi..

Ved normalt bruk, så hadde man kun trengt å fylle hydrogen 1 gang i måneden. Så grei løsning mens infrastrukturen er laber. 

Med dieselbrothers som nå spør om de ikke skal lage en Honey Badger versjon for showet deres på discovery, så trur jeg slik PR kan få selv de hardbarka og vanskeligste folkene å elektrifisere ut av dieselbruk og inn på BEV/FCEV. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en stor fan av Nikola, men her tror jeg Motor Authority har missforstått.

Nikola har 13000 bestillinger inne på truckene sine, og der sluttet de å ta inn nye bestillinger for lenge siden. De har sprengt kapasiteten for 5 år fremover.

Badger skal produseres av en OEM som ikke er annonsert enda. Og så vidt jeg har forstått så skal det være mulig å bestille den f.o.m Nikola World som er i september.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, ØysteinKL said:

Hmm. Det blir en dyr bil når den skal ha hydrogen system i tillegg til batteri. Tviler på om de får nok salg til overskudd når andre produsenter ha Elektriske tilbud med nok rekkevidde.

Mye prat over mange år og ingen produksjon så langt....

Skal visst være mulig å kjøpe uten hydrogen systemet. Men blir en dyr pickup, ingen tvil om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ØysteinKL skrev (1 time siden):

Hmm. Det blir en dyr bil når den skal ha hydrogen system i tillegg til batteri. Tviler på om de får nok salg til overskudd når andre produsenter ha Elektriske tilbud med nok rekkevidde.

Mye prat over mange år og ingen produksjon så langt....

Formålet med den er egentlig at en annen OEM skal produsere den, samtidig som stasjonene rulles ut. Grei måte å skaffe litt behov for hydrogenet når man kan selge flere produkter, fremfor kun lastebilene. 

Det at den går i pluss er nok ikke særlig realistisk når utstyret koster såpass ennå. Men ting får litt mer fart i år, så enkelte deler starter å falle kjapt i pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/15/2020 at 11:00 PM, kremt said:

Skal visst være mulig å kjøpe uten hydrogen systemet. Men blir en dyr pickup, ingen tvil om det.

Det spørs om hydrogensystemet kjem i det heile.  Nikola Motors skulle starte produksjonen av hydrogen-lastebilar i fyrste halvår 2019, men det har ikkje skjedd.  Dei har produsert nokre prototypar som går på batteri og jobbar med å forbetre batteriteknologien.  I staden vart det Asko som fekk den fyrste hydrogen-lastebilen på vegen: https://www.tu.no/artikler/norsk-transportkjempe-er-forst-ute-med-lastebiler-som-bare-gar-pa-hydrogen/484314

Sidan prisen på batteri synk fortare enn prisen på brenselceller – stikk i strid med spådommane for få år sidan – vert hydrogen stadig mindre interessant.  Tenkjer dei kjem til å halde fram med å snakke om hydrogen so lenge investorane vil høyre på, men før eller seinare vil alle innsjå at hydrogen-greiene var ein bløff for å gjere seg interessante for investorar.

 

Litt som batteribytestasjonen til Tesla.  Han var der for å demonstrere at det er mogeleg å "tanke" ein elbil full på 90 sekund – mykje kortare enn ein hydrogenbil brukar på å fylle tanken – men kundane var ikkje interessert.  Batteribytestasjonen vart nedlagd i 2016.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...