Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsplassen med «coronavirus» spøk


Anbefalte innlegg

Vi mennesker har et iboende behov for å føle trygghet i hverdagen. Det å spøke med et tema som har et alvorlig og, eksistensielt sett potensielt truende utgangspunkt, kan være med på å ufarliggjøre det samme temaet. At det fort kan bikke over i det smakløse og provoserende, nærmest primitive tror jeg ligger ‘i sakens natur.’ At det blir litt ‘dem og oss’ og går ut over ‘dem’ likeså. 

Tror det handler om behovet for å føle på at man har ‘kontroll’ og når det er noe som man ikke direkte kan kontrollere, skytes det fra hofta. Kall det gjerne en ventil. 

Endret av NoBo
Typos
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (5 minutter siden):

Hvis du synes jobben er kjedelig, må du bytte jobb. Jeg synes jobb er gøy. Ellers er det poengløst. Jeg savnet mer profesjonalitet.

Humor kan -føre til- baksnakking og "gjengsamling", fordi noen har ikke grenser og spøker med ting som andre ikke synes er morsomt, og ingen tør å si noe fordi man vil ikke skape uvennskap på jobb.

Men som skrevet, det spørs hva man spøker med. Min filosofi er å spøke med uskyldige ting så lenge det ikke blir tullete eller støter noen. Men helst bare fokusere på jobben. Jobb skal være en frisone for psyken, man skal kunne møte opp uten å bekymre seg for å bli mobba eller bruke ressuser på å tåle spøker om motbydelige temaer, folk som krysser grensa. Jobb er ikke et sted hvor man skal forme nye vennskap, eller få seg nye fiender. Det skal være nøytralt. Men dessverre er det i 90% av tilfellene ikke sånn det fungerer.

Har jobba mest med fysiske jobber.

Alle jobber er kjedelige innimellom. Noen har jobber som medfører lange dager, og ganske mye stress. De må få lov til å ha litt mørk humor uten at folk tar seg nær av alt mulig som ikke er personlig ment. De som tar seg nær av alt mulig må jobbe litt med seg selv, min mening.

Mobbing er ikke greit, og det bør slås hardt ned på, men det er noe helt annet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (12 minutter siden):

Alle jobber er kjedelige innimellom. Noen har jobber som medfører lange dager, og ganske mye stress. De må få lov til å ha litt mørk humor uten at folk tar seg nær av alt mulig som ikke er personlig ment. De som tar seg nær av alt mulig må jobbe litt med seg selv, min mening.

Mobbing er ikke greit, og det bør slås hardt ned på, men det er noe helt annet.

Mørk humor kan være greit, spørs hvordan det gjøres og hva det spøkes om. Ikke om fattige, svakstilte grupper osv.

Er ikke helt uenig. Problemet mitt er de som ikke har noen grenser.

Lenke til kommentar

Generelt sett er det slik: Enten kan alt spøkes med eller så kan ingenting spøkes med. Det går ikke å dra en generell grense. 

Her et eksempel:

Hvor mange babyer trenger du for å male en låve? 

Kommer an på hvor hardt du kaster

Usmakelig? Synes sikkert noen. Men helt gyldig spøk. 

Setting og kontekst har litt å si så klart en del å si, og skjønn fra begge sider anbefales. Den vitsen over passer bedre på et lager eller i privat lag enn på en barnehage eller til noen som nettopp har mistet er barn. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Taurean skrev (24 minutter siden):

Slutt å kødd da ^^ Trodde ikke du var en mannegruppa ottar-følger. Husj, hater å bruke "mann" i sammenheng med den gruppa, mer som psykopat-gruppa.

Aldri rørt den gruppa. Bruker ikke Facebook. Den vitsen er like gammel eller eldre som Internett. Ikke overrasket om boomers har funnet de nå. 

Synes dog det er rart av deg å kalle folk som du er uenige med for psykopater. Du veksler mellom forståelse og å ikke kalle folk for navn men i neste innlegg kaller du vanlige folk for psykopater. 

Litt hyklersk? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Aldri rørt den gruppa. Bruker ikke Facebook. Den vitsen er like gammel eller eldre som Internett. Ikke overrasket om boomers har funnet de nå. 

Synes dog det er rart av deg å kalle folk som du er uenige med for psykopater. Du veksler mellom forståelse og å ikke kalle folk for navn men i neste innlegg kaller du vanlige folk for psykopater. 

Litt hyklersk? 

Greit nok, men jeg har aldri hørt den før. Synes du det er morsomt? Hvis noen forteller den i pausa, ler du av det?

Det er forskjell på å være uenig med noen, og å kalle en spade for en spade. Det som ble postet i den gruppa (jeg var ikke med, leste bare eksempler postet av andre) er ting som vanlige folk ikke ler av. Hvor går dine grenser? Det sitter langt inne å bruke ordet psykopat, men vanlige, normale folk ler ikke av sånne spøker, det er bare tåpelig, lavpannet og helt på jordet. Ingen ville fortalt den i hvilket som helst sosialt samlingslag, for eksempel et familieselskap.

Er ikke hyklersk, men du er snever. Åpne hodet (og hjertet) litt. Ville du likt om unga dine kom hjem fra skolen og fortalte vitser i den retningen? Da hadde jeg blitt bekymra.

 

aklla skrev (8 minutter siden):

Å støte eller såre andre når det ikke er ment som en useriøs spøk er kanskje ok?

Hæ? ^^

Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 minutter siden):

Hæ? ^^

Ettersom du mener man ikke skal spøke med noe som kan støter eller såre andre, men samtidig kaller en hel gruppe for psykopater er det vel greit å støte og såre så lenge det ikke er for humoren sin skyld?

Blir litt merkelig å være imot å støte på den ene siden. så minutter etter kalle ca 5% av landes mannfolk for psykopater, lavpannet og helt på jordet..

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Taurean skrev (13 minutter siden):

Greit nok, men jeg har aldri hørt den før. Synes du det er morsomt? Hvis noen forteller den i pausa, ler du av det?

Det er forskjell på å være uenig med noen, og å kalle en spade for en spade. Det som ble postet i den gruppa (jeg var ikke med, leste bare eksempler postet av andre) er ting som vanlige folk ikke ler av. Hvor går dine grenser? Det sitter langt inne å bruke ordet psykopat, men vanlige, normale folk ler ikke av sånne spøker, det er bare tåpelig, lavpannet og helt på jordet. Ingen ville fortalt den i hvilket som helst sosialt samlingslag, for eksempel et familieselskap.

Er ikke hyklersk, men du er snever. Åpne hodet (og hjertet) litt. Ville du likt om unga dine kom hjem fra skolen og fortalte vitser i den retningen? Da hadde jeg blitt bekymra.

 

Hæ? ^^

1. Det er vanlige folk. Kanskje du føler deg bedre av å tro du er bedre enn de eller at de ikke er vanlige personer men der tar du feil. Kanskje til og med noen du kjenner følger med i gruppa uten at du vet det. 

2. Så kun vitser som kan sies i f. Eks. familieselskap er ok? Snakk om å ha snevert syn. 

3. Du ber meg om å åpne, men det er du som er utrolig lukket her. Herlig ironi, nesten humoristisk om det ikke er så frustrerende. 

4. Jeg har heldigvis ikke og skal aldri ha barn, men hadde det scenariet hendt så hadde det ikke gjort noe så lenge det er en åpenbar spøk. Jeg var selv ung/barn når jeg hørte den første gang og da lo jeg. 

 

Mye av humor handler om å overraske. Lede tankene en plass og så overraske med noe annet. Ting som er ute av sitt element eller veldig upassende kan være veldig morsomt. Mye humor du liker går også på det. 

Forskjellen er vel at noen klarer å skille vits fra virkelighet. Du er litt som de som ikke klarer å se vold på tv og spill og derfor mener det ikke er passende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (11 timer siden):

Ikke særlig etisk riktig  å bruke hersketeknikk heller kanskje? 

 

Taurean skrev (9 timer siden):

Jeg føler poengene mine ble overkjørt og/eller hoppet over med andre vage poeng, og det var ikke direkte ment som hersketeknikk, men mer som et forsøk på å få frem poenget mitt på nytt, nå i en mer tydelig form. Jeg brukte ikke kallenavn og var så tydelig jeg klarte.

At du ubevisst bruker hersketeknikk er ingen unnskyldning. Det gjør det egentlig bare verre.  I denne tråden utviser du en ekstrem dobbeltmoral, som andre også påpeker. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Taurean said:

Men helst bare fokusere på jobben. Jobb skal være en frisone for psyken, man skal kunne møte opp uten å bekymre seg for å bli mobba eller bruke ressuser på å tåle spøker om motbydelige temaer, folk som krysser grensa. Jobb er ikke et sted hvor man skal forme nye vennskap, eller få seg nye fiender.

Jobben er absolutt et sted man skal forme nye vennskap. Med helt normale sosiale interaksjoner blir man naturligvis godt kjent med de man tilbringer store deler av dagen sammen med. Det er absolutt ingen motsetning mellom å jobbe effektivt og ha et godt sosialt miljø der man former nye vennskap. Vennskap er en del av det som gjør at man trives i en jobb, og folk som trives på jobb gjør gjerne en bedre jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (6 timer siden):

Ettersom du mener man ikke skal spøke med noe som kan støter eller såre andre, men samtidig kaller en hel gruppe for psykopater er det vel greit å støte og såre så lenge det ikke er for humoren sin skyld?

Blir litt merkelig å være imot å støte på den ene siden. så minutter etter kalle ca 5% av landes mannfolk for psykopater, lavpannet og helt på jordet..

Samme poeng til deg; Noen ganger er det ikke å kalle noen for navn, men en spade for en spade. Hadde jeg brukt ordet "idiot", så hadde det vært noe annet.

Kanskje fordi det er riktig? Kanskje jeg har et poeng? Dette er ikke noe jeg tar ut av løse lufta, har levd et langt liv og brukt mye tid på å tenke gjennom det her. Så derfor vet jeg hvor jeg står.

 

Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

1. Det er vanlige folk. Kanskje du føler deg bedre av å tro du er bedre enn de eller at de ikke er vanlige personer men der tar du feil. Kanskje til og med noen du kjenner følger med i gruppa uten at du vet det. 

2. Så kun vitser som kan sies i f. Eks. familieselskap er ok? Snakk om å ha snevert syn. 

3. Du ber meg om å åpne, men det er du som er utrolig lukket her. Herlig ironi, nesten humoristisk om det ikke er så frustrerende. 

4. Jeg har heldigvis ikke og skal aldri ha barn, men hadde det scenariet hendt så hadde det ikke gjort noe så lenge det er en åpenbar spøk. Jeg var selv ung/barn når jeg hørte den første gang og da lo jeg. 

 

Mye av humor handler om å overraske. Lede tankene en plass og så overraske med noe annet. Ting som er ute av sitt element eller veldig upassende kan være veldig morsomt. Mye humor du liker går også på det. 

Forskjellen er vel at noen klarer å skille vits fra virkelighet. Du er litt som de som ikke klarer å se vold på tv og spill og derfor mener det ikke er passende. 

1) Hva vet du om alle 50 000 er vanlige folk?

2) Ikke dét jeg mente direkte, du skjønte sikkert det, men det er greit å bruke et trygt tilfelle som diskusjonsgrunnlag for å tydelighetens skyld.

3) Jeg prøver bare å finne ut hva normen skal være. Hva ville du lært dine egne barn, eller en barneskoleklasse om temaet? Bruk hodet litt.

4) Greit nok, men jeg gjorde ikke det, og ikke 90% av klassen heller. Bare de verste bøllene synes det var morsomt.

Jo, jeg klarer det, jeg ser for eksempel på Sopranos. Men jeg hopper over de verste scenene, det går an å skjerme seg. Det spørs bare hvordan det fremsettes, og om det er intelligens i humoren, lage saklige poeng, eller om det bare er hjernedødt ræl og møl som gjør hjernen om til grøt. Jeg klarer fint å skille mellom alt det der, men det plager meg at så mange ikke bryr seg om det.

Gadden skrev (50 minutter siden):

 

At du ubevisst bruker hersketeknikk er ingen unnskyldning. Det gjør det egentlig bare verre.  I denne tråden utviser du en ekstrem dobbeltmoral, som andre også påpeker. 

Jeg bruker ikke hersketeknikk, jeg fremlegger mine poeng. Det er dere som tar en aggressiv linje -først-. Det er DERE som utviser dobbeltmoral. Alle sammen!!

 

Reg2000 skrev (23 minutter siden):

Jobben er absolutt et sted man skal forme nye vennskap. Med helt normale sosiale interaksjoner blir man naturligvis godt kjent med de man tilbringer store deler av dagen sammen med. Det er absolutt ingen motsetning mellom å jobbe effektivt og ha et godt sosialt miljø der man former nye vennskap. Vennskap er en del av det som gjør at man trives i en jobb, og folk som trives på jobb gjør gjerne en bedre jobb. 

Jeg mener naturligvis ikke at man skal være en Hitler, men du har sikkert noen grenser du også. Du prater ikke om alt mulig til jobbkollegaer. Og du skjønner sikkert at hvis man blander hele sitt hjemlige liv med det profesjonelle, så kaster man bort mye tid og ressurser.

 

Her er en video dere alle kan se, genial humor som beviser en del av poengene her:

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (17 minutter siden):

Samme poeng til deg; Noen ganger er det ikke å kalle noen for navn, men en spade for en spade. Hadde jeg brukt ordet "idiot", så hadde det vært noe annet.

Kanskje fordi det er riktig? Kanskje jeg har et poeng? Dette er ikke noe jeg tar ut av løse lufta, har levd et langt liv og brukt mye tid på å tenke gjennom det her. Så derfor vet jeg hvor jeg står.

 

1) Hva vet du om alle 50 000 er vanlige folk?

2) Ikke dét jeg mente direkte, du skjønte sikkert det, men det er greit å bruke et trygt tilfelle som diskusjonsgrunnlag for å tydelighetens skyld.

3) Jeg prøver bare å finne ut hva normen skal være. Hva ville du lært dine egne barn, eller en barneskoleklasse om temaet? Bruk hodet litt.

4) Greit nok, men jeg gjorde ikke det, og ikke 90% av klassen heller. Bare de verste bøllene synes det var morsomt.

Jo, jeg klarer det, jeg ser for eksempel på Sopranos. Men jeg hopper over de verste scenene, det går an å skjerme seg. Det spørs bare hvordan det fremsettes, og om det er intelligens i humoren, lage saklige poeng, eller om det bare er hjernedødt ræl og møl som gjør hjernen om til grøt. Jeg klarer fint å skille mellom alt det der, men det plager meg at så mange ikke bryr seg om det.

Jeg bruker ikke hersketeknikk, jeg fremlegger mine poeng. Det er dere som tar en aggressiv linje -først-. Det er DERE som utviser dobbeltmoral. Alle sammen!!

 

Jeg mener naturligvis ikke at man skal være en Hitler, men du har sikkert noen grenser du også. Du prater ikke om alt mulig til jobbkollegaer. Og du skjønner sikkert at hvis man blander hele sitt hjemlige liv med det profesjonelle, så kaster man bort mye tid og ressurser.

 

Her er en video dere alle kan se, genial humor som beviser en del av poengene her:

 

Du mangler selvinnsikt om du ikke ser din egen dobbeltmoral.

Virker som du mangler de sosiale antennene.

Endret av Emile the rat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 minutt siden):

Du mangler selvinnsikt om du ikke ser din egen dobbeltmoral.

Ser ut som de sosiale antenne mangler her.

Det er dere som mangler etisk sans. Å tulle med barnedød og lignende ting er ikke humor, det er ikke engang mørk humor, det er bare idiotisk, tåpelig tullball.

Når ugresset har vokst seg høyt, må man frem med maskinene, nytter ikke med hekkesaks da.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 minutter siden):

Det er dere som mangler etisk sans. Å tulle med barnedød og lignende ting er ikke humor, det er ikke engang mørk humor, det er bare idiotisk, tåpelig tullball.

Når ugresset har vokst seg høyt, må man frem med maskinene, nytter ikke med hekkesaks da.

Du er visst bedre enn alle andre du ? Fra spøk til alvor.

Livet ditt må være kjedelig når du blir så lett krenket. Morsomt hvordan du mener at slik humor ikke er innafor, men å kalle andre for idioter, ugress og bruke hersketeknikker er tydeligvis helt innafor.

Humor i det minste er uskyldig i motsetning til å gå til personangrep slik du gjør når du er uenig med noen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Taurean skrev (14 timer siden):

Skjønner du virkelig ikke forskjellen på etikk og hensynsløshet? Og at visse ting bør man ikke spøke med, for da sårer man andre? Dette er jo barneskolenivå.

Det er strengt tatt ikke hensynsløst med mindre det er noen i nærheten som er direkte berørt spør du meg.

Ellers er vi inne på samme poeng som jeg prøver å understreke; hvis man skal være konstant opptatt av å være hensynsfull på vegne av hele planeten for hver eneste negative sak som oppleves fælt for noen andre på tvers av landegrenser så kan vi alle bare ta kollektivt selvmord og la en datamaskin ta over.

jeg tror at mennesker som hele tiden selvhøytidelig dømmer andre for sine væremåter og befaler andre å være som seg egentlig bare melker sitt eget ego og nærer en slags følelse av overlegenhet.

 

Som sagt blir jeg også irritert av enkelte slike ting. Jeg blir f.eks forbannet på tjukke folk sine vegne når jeg ser sånne bilder av smellfeite folk som blir latterliggjort i en meme. Jeg synes allikevel ikke at jeg har rett til å slå av internett, eller reprimandere noen som ler.  Jeg kan kanskje gjøre et poeng av at jeg ikke ler når noen viser slikt til meg, men jeg er ikke bedre enn dem fordet. Jeg ler av andre ting. Ett Louis C.K show er nok til at slike overfølsomhet mennesker besvimer av følsomhet. Et Jimmy Carr show ville antagelig gitt permanent skade og Frankie Boyle ville antagelig tatt livet av dere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...