Gå til innhold

Elbiler krasjer oftere: Tesla og Kia verst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

e-Niro har sikkert mye høyere skadefrekvens enn fossil-Niro. Det samme gjelder vel Hyundai Kona electric vs fossilversjonen, samt Ioniq elektrisk vs hybridversjonen.

Det er vel samme touchskkjerm på de elektriske versjonene av disse bilene bilene vs respektive fossilversjoner?

Eller er det bare et stort flertall av kronidioter som kjører elektriske biler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
failern skrev (49 minutter siden):

Farvel til billig forsikring da iallefall... :)

Hvilken billige forsikring? Tesla går for å være en dyr bil å forsikre. 

Lenke til kommentar

Å skalere tallene i forhold til antall registrerte biler blir ikke nødvendigvis riktig. Nye biler blir brukt mest og nybilsalget de siste årene er dominert av elbiler. En stor del av bilene som er solgt de siste 5 årene er e-golf og Leaf og ingen av disse blir trukket frem som spesielt utsatt for skader. Det som derimot er underlig er at Kia sine elbiler dominerer skadestatistikken, særlig med tanke på at de på ingen måte har dominert i salgsstatistikkene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Eivind Helle skrev (4 minutter siden):

Å skalere tallene i forhold til antall registrerte biler blir ikke nødvendigvis riktig. Nye biler blir brukt mest og nybilsalget de siste årene er dominert av elbiler. En stor del av bilene som er solgt de siste 5 årene er e-golf og Leaf og ingen av disse blir trukket frem som spesielt utsatt for skader. Det som derimot er underlig er at Kia sine elbiler dominerer skadestatistikken, særlig med tanke på at de på ingen måte har dominert i salgsstatistikkene.

Nybilsalget har _ikke_ vært dominert av elbiler de siste årene. Oppunder 50% på det meste. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Eivind Helle skrev (26 minutter siden):

Så du mener at oppunder 50% ikke er dominerende. Sammenlignet med totalt antall registrerte biler er det en faktor 5 i forskjell.

Elbiler 42% og bensin/diesel 32%. Dette er langt fra dominerende. 

Edit: i 2019 ja: https://e24.no/privatoekonomi/i/wPpLe1/bilsalget-falt-med-38-prosent-i-2019-tesla-model-3-ble-toppselgeren

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Veldig interessant, og veldg relevant! Vi får tutet ørene full om hvor mye sikrere Tesla er, blandt annet fordi den har så avanserte førerassistentsystemer. Hvorfor i allverden krasjer den så mye oftere da? Kanskje det er et poeng likevel, at jo mer førerassistentsystemer bilen har, jo mer sover føreren....

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Du er aldri en mer skjerpet sjåfør, enn når du kjører et kjøretøy som biter huet av deg for feilene du måtte begå. Og det er nok det beste for deg selv og dine omgivelser.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Ikke overraskende. Touch skjermer for å betjene trivielle funksjoner burde vert forbudt. Kan ikke se at dette blir som å betjene funksjoner i bilen på en telefon eller nettbrett. Helt uforståelig at dette er lov. Når bilens sensorer heller ikke ser småbarn er dette oppskrift på farlige situasjoner

Dette er bare spekulasjoner. Så og si alle nye biler har trykkskjermer nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

10 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tja, nå står det jo at de aller fleste skadene er typiske parkeringsbulker og -skraper da. Om din teori skulle stemme ville vi sett flere alvorlige ulykker, front mot front og utforkjøringer. Det er der ting som autopilot, autobrems, lane assist, ACC osv. spiller inn. Men det stemmer jo ikke, folk blir nesten aldri hardere skadet i Teslaer. Så det er mulig Teslaene koster forsikringsselskapene mer, men samfunnsøkonomisk er de bra siden dødsulykker og ulykker med varig skade fort koster like mye som 1500 parkeringsbulker. 

Har noen i det hele tatt blitt hardt skadet i en Tesla i Norge? Jeg kjenner ikke til noen tilfeller. 

 

Det som Salvesen sa....

 

1 minute ago, Salvesen. said:

Dette er bare spekulasjoner... (...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Dette er bare spekulasjoner. Så og si alle nye biler har trykkskjermer nå. 

Ja, men fåtall biler har skjerm der man styrer nesten absolutt alt som hos Tesla. Synes selv det er helt forferdelig på min bil å flytte blikket til den store skjermen og treffe riktig med fingeren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

e-Niro har sikkert mye høyere skadefrekvens enn fossil-Niro. Det samme gjelder vel Hyundai Kona electric vs fossilversjonen, samt Ioniq elektrisk vs hybridversjonen.

Det er vel samme touchskkjerm på de elektriske versjonene av disse bilene bilene vs respektive fossilversjoner?

Eller er det bare et stort flertall av kronidioter som kjører elektriske biler?

Det er bilen som fordummer sjåføren.

For mye tillit i førerassistentsystemer, som bare nesten virker, kombinert med tøtsj-sjermen som stjeler oppmerksomheten er en katastrofe.

Når jeg kjører Kiaen, så kjennes det ikke ut som jeg har styring over bilen i det heletatt. Det er ingen direkte forbindelse mellom den inputen jeg gir bilen, og hva bilen faktisk gjør. Dette fordi bilens automatikk heller gjør det en tror jeg ønsker, enn det jeg faktisk gjør*.

Dette er livsfarlig, fordi det inspirerer til masse mer tillit enn hva bilen fortjener. Bilen føles veldig lettkjørt og snill, helt til førerassistentsystemene når sin begrensning, og da er bilen plutselig mer enn en håndfull!

 

*f.eks når jeg trør på bremsen, så tror bilen "Å! Han trykker på bremsepedalen! Nå vil han sikkert lade batteriet, jeg regenererer litt istedenfor å KLASKE PÅ DE JÆVLA SKIVEBREMSENE!".
Først når jeg trår pedalen i bunn, og idiotKiaen skjønner at "Oi! Jeg klarer ikke å regnerere så hardt som han ønsker å stoppe! Han ønsket virkelig å stoppe likevel! Nå er det sikkert best å slutte å regenerere, for så å KLASKE INN DE JÆVLA SKIVEBREMSENE!".
Dette har det resultatet at fra jeg trør inn bremsa, som er helt tydelig kommand om om at jeg ville stoppet for 100 meter siden, så tar det 0,3 sekund fra jeg trør inn bremsa til jeg får skikkelig bremsekraft på hjulene.

Og det værste er at bremsen føles kjemperesponsiv og lett, så lenge jeg bare regenerere-bremser. Men så snart jeg virkelig vil bremse skikkelig, så kommer denne jævelen og viser hvor lite responsive bremser bilen faktisk har. Livsfarlig! Skulle absolutt ikke vært lov...

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

https://www.tesladeaths.com Norge er på lista

Det var det en stk. som døde ja. Og den ulykken var mistenkelig så det holder. Tråkket på feil pedal høyst sannsynlig og kjørte gjennom en vegg. Normalt oppdager man det så fort at man ikke får høy nok hastighet til at det blir farlig, så det er vel relativt høy sjanse for illebefinnende som muligens uansett hadde ført til dødsfall. Her må hastigheten ha vært svært høy. Alternativt selvpåført. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...