Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
helsten2 skrev (1 time siden):

- Vi tror ikke det er mulig å stoppe epidemien

Blir koronaviruset borte fra Norge etter uker eller måneder med sosial isolering? Slett ikke. Da har vi antagelig flere smittede og syke enn noen gang.

https://forskning.no/samfunnsmedisin-virus/vi-tror-ikke-det-er-mulig-a-stoppe-epidemien/1658723

 

Selvfølgelig er det mulig å stoppe epidemien. Spørsmålet er om det er ønskelig, sammenlignet med den "mititasjons" / uthalingsstrategien som Bukholm beskriver.

Jeg tror at det beste fortsatt er å gå inn for å stoppe epidemien. Det vil kreve drastiske tiltak i flere måneder, men heller det enn det sjansespillet som Bukholms vei innebærer.

For det første: Om to til tre millioner (vil her regne med 2.5 millioner) skal smittes i løpet av ett år, blir det veldig utfordrende å styre denne smittekurven slik at makstallet på smittede ikke overstiger det nivået som vil gjøre det umulig for sykehusene å gi noenlunde tilfredsstillende behandling til de sykeste. Og jeg har null tro på at "mindre enn hundre tilfeller før påske"-instuttet vil klare det. Ikke minst så tviler jeg på at vi har nok intensivplasser og respiratorer til håndtere selv en optimal smittekurve.

Mer realistisk virker det med en ganske langsom økning i smittetallene de første tre-fem månedene, og så en fryktelig høy topp på kanskje en million smittede ut på sensommeren en gang. Da er det helt sikkert ikke mulig å gi god behandling til alle. Men selv med optimale smittenivåer, må vi vente oss 25 000 døde.

Dessuten: Resten av verden gjør det dessverre så ikke mye bedre enn Norge. Milliarder kommer trolig til å smittes i Asia, Afrika og Sør-Amerika, og viruset vil mutere. Bør vi gamble på at koronaviruset - i motsetning til influensavirusene - ikke vil utvikle seg i retninger som tidligere immunitet ikke vil kunne stoppe?

Til slutt: Jeg tror at kostnadene forbundet med å stoppe viruset, la oss si to måneder med harde tiltak og deretter stengte grenser og et generelt høyt beredsskapsnivå mot smitte men ellers en rimelig grad av livsutfoldelse innenriks vil være mye lettere å bære enn et år eller mer med sosial distansering og haltende økonomi, et nyhetsbilde dominert av korona, sykdomstall, døde osv.

Økonomien kommer selvsagt til å slite uansett, det vil være lav etterspørsel etter lavt priset olje, for eksempel, men bruk det som en mulighet da, til å legge grunnlaget for en robust norsk økonomi etter oljen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nopros skrev (8 minutter siden):

Vær så snill å ikke dele slike idiotiske videoer. Folk er dumme nok til å tro på det.

100% enig. Jeg kan ikke si hvor skadelig dette innlegget er. Les retningslinjer for forumet og i tillegg les første innlegg i tråden.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
1 minute ago, Oddvardm said:

Jeg siterte Simen, men spørsmålet er til deg.

Du har rett, jeg advokerer for en oppstart av samfunnet. Vi stenger ned økonomien til antall smittete er nesten 0, og så bruker vi massetesting, kontaktsporing og karatene til å hindre at det sprer seg igjen. 

Jeg er forresten helt enig med SuperKrokodille og han argumenterer godt hvorfor det er det beste valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (47 minutter siden):

Jeg anser alternativ A og C som realistisk. Alternativ D til Dubious er det beste valget, men svært få land vil faktisk klare å gjennomføre det.

Fordelen med C over B er at nedstengingen varer i en måned eller to, ikke i et år. Bedrifter tåler et par måneder uten inntekter, men et helt år med lite inntekter er en katastrofe. Alternativ A er ikke optimalt, men blir alternativet om man ikke klarer å gjennomføre alternativ C.

For å gjøre en sammenligning. Hvis foten din sitter fast under en stein, så er det beste alternativet å få foten ut. Hvis det ikke er mulig, så er det bedre å skjære den av enn å vente på noen som vil komme og redde deg om en uke.

For å fortsette sammenligningen, om du ikke klarer å skjære av deg foten så er det heller ikke et alternativ. 

Det er helt utopisk å tro at Norge skal gå med på en fullstendig lockdown på linje med det Kina har gjort. I tillegg så må Kina vær på vakt i flere måneder fremover for å stoppe nye spredninger. En idiot-taktikk. 

Ikke at jeg forventer mer av et diktatur dog. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Du har rett, jeg advokerer for en oppstart av samfunnet. Vi stenger ned økonomien til antall smittete er nesten 0, og så bruker vi massetesting, kontaktsporing og karatene til å hindre at det sprer seg igjen. 

Jeg er forresten helt enig med SuperKrokodille og han argumenterer godt hvorfor det er det beste valget.

Vanskelig ikke å være enig i det, men som du har sett i FHI rapporter er det vanskelig å si når et akseptabelt smittenivå er nådd. Statistiske modeller trenger mer data over lengre tid for å finne trender. Uten statistisk materiale vil smittesporing bli en vanskelig om ikke en umulig oppgave. Testing og karantene er noe vi alle er enige om, men hvem skal i karantene? Vi vet fra fagfolk at personer kan bære smitten selv om de ikke har symtomer selv. Viruset er luftbårent med lang levetid som enten aerosoler eller avsetninger på overflater. Den eneste måten å bekjempe dette på er vaksinering og opparbeidelse av imunitet. Det er ingen diskusjon om det. Men diskusjonen (Simens spørsmål til deg) er hvordan du tenker en slik løsning lettest kan nås?

Lenke til kommentar
Miri skrev (2 timer siden):

Nei, dette er en total misforståelse av hensikten med tiltakene. Det er ikke å stoppe spredningen, men å få den under kontroll. I dag har forskning.no snakket med FHI, som bekrefter at strategien er å smitte 40-60 prosent av befolkningen. Der fortelles det at smittekurven skal stige kontrollert, inntil 2-3 millioner nordmenn er smittet og forhåpentlig immune. Samtidig bekrefter FHI at de ikke vet om mennesker utvikler immunitet ... Folk i risikogruppene må forvente å leve et begrenset sosialt liv resten av sin levetid.

med andre ord er fagmyndighetens ståsted ikke veldig ulikt sine svenske kolleger, som blir latterliggjort hele tiden.

noen synes det kanskje er russisk rulett, men gevinsten kan være at vi står mer beskyttet ved bølge-2 og senere.

Ref. spanskesyken ("I Norge tok spanskesyken omkring 15 000 liv. Dødeligheten var høyest blant barn og unge voksne, antagelig fordi eldre personer hadde blitt utsatt for et lignende virus tidligere og derfor hadde noe immunitet")

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

med andre ord er fagmyndighetens ståsted ikke veldig ulikt sine svenske kolleger, som blir latterliggjort hele tiden.

noen synes det kanskje er russisk rulett, men gevinsten kan være at vi står mer beskyttet ved bølge-2 og senere.

Ref. spanskesyken ("I Norge tok spanskesyken omkring 15 000 liv. Dødeligheten var høyest blant barn og unge voksne, antagelig fordi eldre personer hadde blitt utsatt for et lignende virus tidligere og derfor hadde noe immunitet")

Se Simens innlegg om spanskesyken eller bare søk på NRK og spanskesyken. Se den og du får en bedre oversikt om hva den sykdommen var og dens forløp.

Lenke til kommentar

TV2:

NEW ZEALAND: Stenger alt i fire uker

Innen de neste to døgnene stenger skoler og alt ikke-kritisk næringsliv i New Zealand. Innbyggerne må holde seg hjemme i én måned.

Strenge tiltak må derfor til for å hindre dobling hver femte dag, forklarte statsminister Jacinda Ardern mandag.

– Hvis dette skjer uten tiltak, blir helsesystemet vårt oversvømmet og titusener av newzealendere kommer til å dø. Et slikt worst-case-tilfelle er simpelthen ikke akseptabelt. Det ville ha utgjort det største tap av liv i landets historie og jeg vil ikke ta en slik sjanse, sa Ardern.

https://www.tv2.no/nyheter/11321402/

Lenke til kommentar
12 minutes ago, failern said:

For å fortsette sammenligningen, om du ikke klarer å skjære av deg foten så er det heller ikke et alternativ. 

Det er helt utopisk å tro at Norge skal gå med på en fullstendig lockdown på linje med det Kina har gjort. I tillegg så må Kina vær på vakt i flere måneder fremover for å stoppe nye spredninger. En idiot-taktikk. 

Ikke at jeg forventer mer av et diktatur dog. 

Så du mener vi bør beskytte de eldre og svake og la det spre seg?

Lenke til kommentar

Antallet i respirator i dag er 40. En økning på 8, eller 25% fra i går...

191 er innlagt på sykehus, en økning fra 169 i går. Dette er "bare" 13%, men fortsatt mye igjen av dagen og ting kan endre seg raskt. 

40 av 191 som er på sykehus er nå i respirator, ca. 20%. Disse er åpenbart svært alvorlig syke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (8 minutter siden):

Så du mener vi bør beskytte de eldre og svake og la det spre seg?

Ja, jeg mener at vi bør begynne å starte opp igjen samfunnet for økonomien sin del. Så må vi (helst frivillig) isolere eldre og utsatte og sørge for svært gode rutiner rundt pleie av disse. Alderssegregering er det beste tiltaket vi kan gjøre. Folk under 50 får ikke møte folk over 60 (eller noe sånt) 

Lenke til kommentar
Just now, Dubious said:

Alle som går konkurs nå er ikke direkte på grunn av covid 
De ville uansett ha gått konkurs snart om de ikke klarer noen dager/uker uten inntekt

Det er godt mulig at de ville klart noen uker til uten inntekt, men de velger å gå konkurs nå fordi de vet at de ikke vil klare et år uten inntekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...