Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

En får ikke noe hjelp i sentrale strøk heller, før en evt. gir opp og ringer etter ambulanse ved en livstruende tilstand. I lengden kan det tilbudet også forsvinne, hvis det ikke er nok folk til å rykke ut eller plass til å bli innlagt. 

Kjøpesentre ved Stavanger reduserer åpningstida til kles- og utstyrsbutikker. Disse butikkene skal nå stenge to timer tidligere, men dagligvarebutikker skal ha åpent like lenge som før.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Theo343 said:

Det er flere grunner en ren smittespredning til at folk skal holde seg i området de fikk karantenen.

At man må holde seg hjemme hvis man har karantene forstår jeg, men jeg snakket ikke om dem.

Jeg ser ingen problemer med at folk drar på hytta så lenge de holder seg unna folk, og kritikk mot dem gir et falskt intrykk at det er de som vil spre smitten i Norge.  Det kommer til å være mye mer spredning fra butikker, kjøpesentere, arbeidsplasser og offentlig transport, og for øyeblikket blir ikke nok gjort.

Vi trenger å fokusere på de farligste smittekildene.

Lenke til kommentar
Miri skrev (4 timer siden):

Norge skal stå stille i 14 dager. Ved utgangen av perioden skal de som er smittet, ha fått symptomer. På den tiden kunne vi fått bedre oversikt over smitteomfanget. En god ídé, som nå er spolert av tankeløshet blant folk, og enda mer hos myndighetene som ikke forutså dette.

Norge har eller hadde ingen planer om at dette skal være over om 14 dager. FHI har «bestemt» at epidemien skal gå sin gang, underforstått at en plass rundt 1% kommer til å dø, bare i et roligere tempo for å unngå ekstra dødsfall som følge av kapasitet i helsevesenet. Dette i følge deres risikovurdering. Jeg klarer i alle fall ikke lese den på noen annen måte. Så tiltakene vil måtte vare til epidemien peaker og vel så det ... en gang utpå sensommer/høst.

Det er betenkelig at dette ikke har vært diskutert skikkelig politisk. Og at det ikke finnes kost-nyttevurderinger for de aktuelle scenarioene: Ingen tiltak, nåværende tiltak, fullstendig nedstegning ala Kina. Det er en reell mulighet, med de enorme kostnadene tiltakene i nåværende form (også helsemessige når hundretusener vil bli påvirket at stort økonomisk stress, samt måneder uten aktivisering for grupper som trenger det) vil ha, at det kan være en bedre løsning å bare la det stå til.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

At man må holde seg hjemme hvis man har karantene forstår jeg, men jeg snakket ikke om dem.

Jeg ser ingen problemer med at folk drar på hytta så lenge de holder seg unna folk, og kritikk mot dem gir et falskt intrykk at det er de som vil spre smitten i Norge.  Det kommer til å være mye mer spredning fra butikker, kjøpesentere, arbeidsplasser og offentlig transport, og for øyeblikket blir ikke nok gjort.

Vi trenger å fokusere på de farligste smittekildene.

At de drar på hytten gjør jo at beredskapen svekkes i hyttekommunen. Det er jo akkurat det vi prøver å unngå.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 minutter siden):

En får ikke noe hjelp i sentrale strøk heller, før en evt. gir opp og ringer etter ambulanse ved en livstruende tilstand. I lengden kan det tilbudet også forsvinne, hvis det ikke er nok folk til å rykke ut eller plass til å bli innlagt. 

Kjøpesentre ved Stavanger reduserer åpningstida til kles- og utstyrsbutikker. Disse butikkene skal nå stenge to timer tidligere, men dagligvarebutikker skal ha åpent like lenge som før.  

Om 2 uker tipper jeg at kjøpesentere vil være stengt ned. Kun dagligvarebutikker og apotek vil være åpne. De vil rett å slett ikke ha råd til å holde åpent.
Netthandel vil nok gjøre det ekstremt bra så lenge posten/bring o.l. holder igang driften. Og så klart andre levere-på-døren tjenester vil nok gjøre det ekstremt bra så lenge deres leverandører klarer å holde i gang driften.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Szeth said:

At de drar på hytten gjør jo at beredskapen svekkes i hyttekommunen. Det er jo akkurat det vi prøver å unngå.

Og hvis de blir i byene så svekkes beredskapen der de bor.

Ukontrolert spredning vil være et problem uansett hvor det skjer. Fokuset bør være på å unngå spredning, ikke på å fordele spredningen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Og hvis de blir i byene så svekkes beredskapen der de bor.

Ukontrolert spredning vil være et problem uansett hvor det skjer. Fokuset bør være på å unngå spredning, ikke på å fordele spredningen.

Nei, helseberedskapen er dimensjonert til befolkningstall.
Hvis det er 500 som bor i en hyttekommune og det kommer 200 tilreisende så sprenges kapasiteten. Bruk hodet.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Og hvis de blir i byene så svekkes beredskapen der de bor.

Jeg tror også at dette er en tilnærmet ikke-sak. Det er bedre at folk er på hytte og i skogen enn at de er hjemme og på gata.
På den andre siden så gjør det mindre utslag på beregnet beredskap om 1 person ut av 500.000 forsvinner enn om 1 person blir lagt til 5.000.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
Just now, Szeth said:

Nei, helseberedskapen er dimensjonert til befolkningstall.
Hvis det er 500 som bor i en hyttekommune og det kommer 200 tilreisende så sprenges kapasiteten. Bruk hodet.

Det finnes ikke en kommune i Norge som er dimensjonert til å håndtere at en stor andel av befolkningen blir syke.

Bruk hodet, målet må være å unngå spredning, ikke å fordele spredningen.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Det finnes ikke en kommune i Norge som er dimensjonert til å håndtere at en stor andel av befolkningen blir syke.

Bruk hodet, målet må være å unngå spredning, ikke å fordele spredningen.

Nettopp, hvis ikke kommunen er beredt til å ta vare på egne fastboende, så sier du at da er det like så greit at det kommer flere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Szeth said:

Nettopp, hvis ikke kommunen er beredt til å ta vare på egne fastboende, så sier du at da er det like så greit at det kommer flere?

En hyttekommune med 500 innbyggere og 200 tilreisende kan håndtere 0 kritisk syke, og må sende dem av gårde til en annen kommune.

Det er fullstendig irrelevant om 300 eller 500 blir syke på engang, de vil ikke klare å håndtere dem. Målet bør være å unngå spredning, ikke å fordele spredningen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gadden skrev (35 minutter siden):

Lite sannsynlig at ekspertisen som er samlet i denne tråden tar feil.  Har hørt fra ubekreftede sikre kilder at FHI følger denne tråden med argusøyne for å ligge i forkant hele tiden. 

Siden Norge og Sverige vel har endel diplomatisk vennskap...

Så ber jeg Norge om å ringe Sverige å gi de et par gode råd.

Dette minner fælt om en feil på ekspertise i toppen.

Kanskje Kong Harald eller kronprins Haakon kunne tatt en telefon til Kong Carl Gustaf?

Lenke til kommentar

Da var nummer to kommet.

 

Nytt corona-dødsfall i Norge

OUS bekrefter på Twitter at en ny person er bekreftet omkommet av coronaviruset.

Dette er det andre bekreftede dødsfallet i Norge.

– Vi kan av personvernhensyn ikke gi ytterligere informasjon om den avdøde, skriver de i Twitter-meldingen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

En hyttekommune med 500 innbyggere kan håndtere 0 kritisk syke, og må sende dem av gårde til en annen kommune.

Det er fullstendig irrelevant om 300 eller 500 blir syke på engang, de vil ikke klare å håndtere dem. Målet bør være å unngå spredning, ikke å fordele spredningen.

Selvfølgelig kan en kommune håndtere og preppe veldig mange med prehospital behandling og dermed unngå dødsfall. Jeg er ikke den eneste som sier at man må unngå og dra på hytten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Lid/Ran said:

Norge har eller hadde ingen planer om at dette skal være over om 14 dager. FHI har «bestemt» at epidemien skal gå sin gang, underforstått at en plass rundt 1% kommer til å dø, bare i et roligere tempo for å unngå ekstra dødsfall som følge av kapasitet i helsevesenet. Dette i følge deres risikovurdering. Jeg klarer i alle fall ikke lese den på noen annen måte. Så tiltakene vil måtte vare til epidemien peaker og vel så det ... en gang utpå sensommer/høst.

På meg virker det som myndighetene ikke får bestemt seg helt. Dette er som for alle andre gjetning, men den strategien vi kjører nå kan se ut som er tenkt å holde dette på det nivået som er nå, og etterhvert som folk er i ro mere blir det enklere å spore smitteoverføringer og så isolere igjen, altså containment. Sykepersonell eller andre som kan gjøre slik sporing blir bedre på det etterhvert. Det er mye det de vant på i Kina.

 

Men da er vi avhengig av å holde stand nå de første ukene til vi får organisert oss. Så tror jeg man faktisk kan bli kvitt det ganske fort, slik som i Kina. Norge burde være et lettere land å gjøre containment enn i Kina om folk forstår alvoret for vi er færre, rikere og mere oversiktlig.

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

 

Quote

We cannot say this loudly enough, or clearly enough, or often enough: all countries can still change the course of this pandemic.

If countries detect, test, treat, isolate, trace, and mobilize their people in the response, those with a handful of cases can prevent those cases becoming clusters, and those clusters becoming community transmission.

Even those countries with community transmission or large clusters can turn the tide on this virus. 

Several countries have demonstrated that this virus can be suppressed and controlled.

Quote

I have said from the beginning that countries must take a whole-of-government, whole-of-society approach, built around a comprehensive strategy to prevent infections, save lives and minimize impact.

Let me summarize it in four key areas. 

First, prepare and be ready.

Second, detect, protect and treat.

Third, reduce transmission.

Fourth, innovate and learn. 

I remind all countries that we are calling on you to activate and scale up your emergency response mechanisms;

Communicate with your people about the risks and how they can protect themselves – this is everybody’s business; 

Find, isolate, test and treat every case and trace every contact;

Ready your hospitals;

Protect and train your health workers. 

And let’s all look out for each other, because we need each other.

 

Endret av tjavel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...