Jump to content
Øystein

Covid19: Nyheter og diskusjon rundt Coronaviruset

Recommended Posts

Nedward skrev (2 minutter siden):

Akkurat dét sier meg at det enten ikke prioriteres å kjøre tester, eller så er pågangen veldig stor. 

Noen tester må kjøres til sykehuset, og legekontoret venter på svar derfra. Kan være årsak til forsinkelse. Generelt tester de for få, det sies at de har for få tester og må rasjonere dem. 

• Innsiktsfullt 2

1 hour ago, Oddvardm said:

Det hadde vært fint det. Har du noen munnbind extra som jeg kan selge på svartebørsen der nede? Trenger penger for å kjøpe noen Corona øl 😝

Forretningsidé. Handle inn det du kan av mensbind og strikker, så syssle litt på kveldstid og du har lagt gullegget? 😁

• Like 1

LBe skrev (22 minutter siden):

Tafatt regjering. Er det ikke på tide at de beslutter noen smittereduserende tiltak?

De har gjort noe, men bare smuler i forhold til det som trengs. De er redde for at harde tiltak skal bli upopulært! For å si det sånn - de blir i hvert fall ikke gjenvalgt dersom Norge takler Corona dårlig. Jeg tror ikke regjeringa våkner skikkelig før minst 2-3 av de mister noen i nær familie. Det kan ta en uke før det skjer.

• Like 3

Annonse

Ville bare minne om denne gamle tegneserien til Tegnehanne. La oss håpe legene er bedre rutinerte denne gsngen.Screenshot_20200310-234518.thumb.jpg.f768b6334915cb7ce1a946ab0cb7f965.jpg

• Like 6

Budeia skrev (2 minutter siden):

Noen tester må kjøres til sykehuset, og legekontoret venter på svar derfra. Kan være årsak til forsinkelse. Generelt tester de for få, det sies at de har for få tester og må rasjonere dem. 

Det gir mening at transport er en årsak til forsinkelse.

Ut i fra det som ble fortalt til oss andre var at det skulle bli gitt svar "før dem forlot for dagen". Høres ut som at det jobber 8-16 med analyse, og ferdig med det. Men dette er vidreformiddlet igjennom et par ledd, så det er ikke sikkert at det er ordrett slik det ble sagt fra helsevesnet da.

• Innsiktsfullt 2

Det begynner jo å ligne noe på tiltak nå da. De aller fleste arrangementer, konferanser, messer etc avlyses. Universiteter avlyser forelesninger. Russetreff avlyses. Det er en start.

• Like 2

1 minute ago, Snikpellik said:

Det begynner jo å ligne noe på tiltak nå da. De aller fleste arrangementer, konferanser, messer etc avlyses. Universiteter avlyser forelesninger. Russetreff avlyses. Det er en start.

Ja, men her må jeg si jeg ikke liker Høies strategi (og jeg har forsvart FHI i mye). De kommer med veldig (juridisk) svak anbefaling om å droppe store arrangementer, men legger ikke noe pondus bak det. Det vil si at arrangører og kommuner sitter igjen med all skylda når de avlyser. Høie kunne godt tatt støyten for avlysningene. 

• Like 1

Simen1 skrev (6 minutter siden):

De har gjort noe, men bare smuler i forhold til det som trengs. De er redde for at harde tiltak skal bli upopulært! For å si det sånn - de blir i hvert fall ikke gjenvalgt dersom Norge takler Corona dårlig. Jeg tror ikke regjeringa våkner skikkelig før minst 2-3 av de mister noen i nær familie. Det kan ta en uke før det skjer.

De kan f.eks be om at arbeidstagere som ikke MÅ  reise kollektivt i den værste rushtiden kan skyve litt på arbeidstiden ved å komme litt senere og gå litt senere fra jobb. Dermed får man redusert den værste tettheten på busser ,trikker og T bane i rushtiden

• Like 1

Med tanke på smittevern - er det noen prinsipielle forskjeller på arrangement av typen konsert og det å samle studenter/elever til undervisning i en skole?

Jeg bare stusser siden FHI gir ulike råd til ansamlinger a 500+ personer avhengig av hva de skal gjøre. Samme med 100-500 personer. I korte trekk: Skolene anbefales å sette inn håndhygiene-tiltak, mens konserter, konferanser etc anbefales avlyst.

• Like 2

Vurderer fortløpende om jeg skal gå eller ta kollektivt til skolen i morgen. Ser allerede på stasjonen hvor fullt det er på vognene, så kan man ta en vurdering der.

• Like 1

1 hour ago, ProphetSe7en said:

Hvorfor må så sykt mange som er smittet i Italia på sykehus? Er vel ikke slike tall noen andre steder i verden?

Om det blir tilsvarende her så vil jo antall innleggelser eksplodere den neste uken

Middelshavsdietten som skal være svært sunn, eter de også der nede. :hmm:

PingEnt skrev (Akkurat nå):

Ja, men her må jeg si jeg ikke liker Høies strategi (og jeg har forsvart FHI i mye). De kommer med veldig (juridisk) svak anbefaling om å droppe store arrangementer, men legger ikke noe pondus bak det. Det vil si at arrangører og kommuner sitter igjen med all skylda når de avlyser. Høie kunne godt tatt støyten for avlysningene. 

Mye av dette handler om økonomi fremfor helse. 

• Innsiktsfullt 3

2 minutes ago, Simen1 said:

Med tanke på smittevern - er det noen prinsipielle forskjeller på arrangement av typen konsert og det å samle studenter/elever til undervisning i en skole?

Jeg bare stusser siden FHI gir ulike råd til ansamlinger a 500+ personer avhengig av hva de skal gjøre. Samme med 100-500 personer. I korte trekk: Skolene anbefales å sette inn håndhygiene-tiltak, mens konserter, konferanser etc anbefales avlyst.

Ja. En konsert er mye mer kaotisk og hvis konserten er på stående tribune med ølservering er nok kroppskontakt osv noe annerledes.

Og så er det noe med samfunnsnytten en må vurdere oppi dette da (ikke bare læring, men også barnepass),og da er nok en skole mye viktigere enn en konsert.

Edited by PingEnt
  • Like 1

Hvis det er så mye skjult smitte overalt, ser jeg egentlig ikke hensikten med å innføre strengere tiltak. Italia kan ha en hensikt med å skåne nabolandene, men Norge har ikke så mange naboland å tenke på. 

41 minutes ago, morgan_kane said:

Hvordan kan man bære viruset uten at man selv blir syk, eller får symptomer på viruset? 

Er det på grunn av generelt sterkt immunforsvar? 

Det er fordi viruset lurer immunforsvaret.

Det finnes noen ekstremt få tilfeller som faktisk ikke blir syke, og der vet man ikke hva som skjer. I 99% av tilfellene hvor folk er "superspredere" er det fordi immunforsvaret ikke aktiveres. Man kan fortsatt diagnostisere dem med CT.

• Like 2

LBe skrev (3 minutter siden):

De kan f.eks be om at arbeidstagere som ikke MÅ  reise kollektivt i den værste rushtiden kan skyve litt på arbeidstiden ved å komme litt senere og gå litt senere fra jobb. Dermed får man redusert den værste tettheten på busser ,trikker og T bane i rushtiden

Jeg tror ikke det vil gi noen nevneverdig effekt. Dersom 1/1000 er uvitende smittebærer om bord i kollektivtransport så spres det jo to ganger allerede første dag - og det kan ta 5-6 dager før symptomer melder seg. Med eksponensiell vekst så kan den 1/1000 nærme seg 1000/1000 på de 5-6 dagene. Med andre ord hjelper det ikke å bare be folk flytte litt på arbeidsdagen. Kollektivtransporten må stenge. Se til Milano: En folketom sentralstasjon. Folk i Italia kaller det en stor feil at de ikke satte inn større tiltak tidligere og ber norske myndigheter lære av deres feil. Høie er jo nesten like puslete som sin forgjenger. STERKE tiltak må komme NÅ!

• Like 3

Håper folk begynner å ta dette seriøst nå, opplevde tidligere i dag en dame som hostet kraftig i det hun gikk ut fra en forretning uten og holde seg for munnen. Ingen andre innenfor de nærmeste metrene rundt hun, men det går an å tenke seg litt om. 

• Like 1

Theo343 skrev (3 minutter siden):

Trist at mange av disse nå dør prematurt. Mange barn og barnebarn og de selv som kunne hatt glede av mange år til.

Ja, helt klart! Det er i hovedsak for utsatte grupper vi bør ønske at spredningen skjer så tregt at helsevesenet klarer å hanskes med antallet akuttpasienter. Jeg er hovedsaklig bekymret for slekt og venner litt oppe i årene, kollegaer osv, men det plager meg også at risikoen ikke er helt 0 for kjernefamilien min heller.

Godt å høre fra deg forresten! Hvordan er formen? Har du fått test?

• Innsiktsfullt 1