Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (1 minutt siden):

Å ta fram statistikker fra Norge, som tross alt gjør det veldig bra med tiltak, tener ikke deg overhodet, da statistikker fra andre land som reagert for sent, heller forteller at vi har gjort noe riktig da statistikken skiller seg ut på en veldig positiv måte. 

Det er jo da rart at det er demonstrasjoner i disse landene også. Og det var de som begynte med demonstrasjoner. 

Leste nylig at hele Italia ikke ville ha lockdown pga økonomiske konsekvenser, men at noen nede i Sør-Italia demonstrerte mot lockdown. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Du kan jo studere grafene til Tsjekkia ...

15.09 begynte dødstallene å skyte i været

Daglige nye tilfeller lå på 1600

I går 27.10 døde 146

Smittetallet var 15663

Og disse dataene er mer relevante enn de jeg presenterte fordi...? Statistikken for Tsjekkia er neppe særlig beskrivende for situasjonen i Norge, spesielt når de tilsynelatende er i en spesiell situasjon der de ikke har hatt noen tidligere bølger.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Igjen beveger tråden seg ut i konspirasjonsteorier og "covid-19 er kun influensa" selv om det er to seperate tråder for nettopp dette.

Er Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell, som var han jeg siterte, en konspirasjonsteoretiker?

"IFR of Covid-19 in final account will be 0.1% to 0.5% - ‘and that is not radically different to what we see with the yearly flu’"

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Du kan godt leve i troen at det er ufarlig Gomby. Bare kos deg med dine overbevisninger. Har ikke noe mer å si til deg fordi det er like nyttig som å diskutere med et barn. Det at du hele tiden nekter å ta innover deg motargumenter, og heller flytter fokuset over på noe annet da motsvarene ikke passer inn i bildene dine, sier alt. Å ta fram statistikker fra Norge, som tross alt gjør det veldig bra med tiltak, tener ikke deg overhodet, da statistikker fra andre land som reagert for sent, heller forteller at vi har gjort noe riktig da statistikken skiller seg ut på en veldig positiv måte. 

 

Og heller ikke gir dokumentasjon på den meget meget sterke påstanden om at Erna stengte ned Norge etter press fra nevrotiske VG-lesere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (Akkurat nå):

Er Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell, som var han jeg siterte, en konspirasjonsteoretiker?

"IFR of Covid-19 in final account will be 0.1% to 0.5% - ‘and that is not radically different to what we see with the yearly flu’"

Tegnell er ikke imot tiltak for begrensing av smitte slik du er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gomby skrev (Akkurat nå):

Og disse dataene er mer relevante enn de jeg presenterte fordi...? Statistikken for Tsjekkia er neppe særlig beskrivende for situasjonen i Norge, spesielt når de tilsynelatende er i en spesiell situasjon der de ikke har hatt noen tidligere bølger.

Anbefaler at du lærer deg om eksponentiell vekst.

https://ndla.no/nb/subjects/subject:29/topic:1:164953/topic:1:186074/resource:1:90631?f

Du mangler noe helt grunnlegende i din forståelse av det temaet.

Jeg kunne like godt valgt Frankrike land er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Tegnell er ikke imot tiltak for begrensing av smitte slik du er.

Jeg er ikke i mot tiltak heller, noe jeg da har gjort rimelig klart?

Beskytt de utsatte, dersom de ønsker det, og la resten leve som normalt.

Jeg støtter en FORNUFTIG respons, noe nedstengninger og maskepåbud på ingen måte er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Jeg sender deg PM når jeg blir smittet slik at jeg kan hoste på samtlige i din familie over 50 år. Så kan du få oppleve hvor gøy det er selv. Dust du er altså.

Spis noe galt eller ? Skrev bare en hypotese på hvorfor noen velger avfeie hele greia, sagt noe om at jeg selv gjør det ?

Lenke til kommentar
Sitat

44 nye smittetilfeller

Det siste døgnet er det registrert 44 nye smittede i Bergen. Det er 13 flere enn dagen før.

Totalt 2.038 personer er nå bekreftet smittet med covid-19, opplyser Bergen kommune på sine nettsider.

Blant de 44 nye registrerte tilfellene siste døgn, er aldersspennet fra 12 til 87 år, med overvekt av yngre voksne. Fire er smittet i utlandet, fire har ukjent smittevei.

– En ansatt ved Skjoldtunet sykehjem er smittet. 24 beboere er satt i karantene, ni av disse er definert som nærkontakter, skriver kommunen.

Totalt 1.378 personer testet seg i løpet av onsdagen.

Byrådet i Bergen har innført strengere koronatiltak som gjelder fra torsdag. Blant tiltakene er forbud mot private treff med mer enn ti personer, påbud om munnbind i kollektivtrafikken og legitimeringskrav i utelivet. (NTB)

Sitat

Kommune anmelder coronasmittet ansatt

Rakkestad kommune har anmeldt en ansatt til politiet for brudd på karantene- og andre smittevernregler, skriver Rakkestad avis.

Den ansatte skal gått på jobb på et rehabiliterings- og omsorgssenter i strid med karantene- og smittevernsreglene, skriver kommunen i en pressemelding.

Som følge av dette er flere ansatte satt i karantene, men foreløpig har ingen ansatte eller beboere testet positivt for coronaviruset.

– Det er en bekymringsfull situasjon som hadde potensial til å bringe smitte inn både i ansatte- og pasientgruppen. Kommunen ser svært alvorlig på dette, og internt følges saken særskilt opp etter de rammer som gjelder for det, skriver kommunen i pressemeldingen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke i mot tiltak heller, noe jeg da har gjort rimelig klart?

Beskytt de utsatte, dersom de ønsker det, og la resten leve som normalt.

Jeg støtter en FORNUFTIG respons, noe nedstengninger og maskepåbud på ingen måte er.

Sitat

Smitterekord i Sverige: Ber folk unngå butikker, konserter og sosial kontakt

– Vi har nå en stor økning i mange deler av Sverige, sa statsepidemiolog Anders Tegnell på dagens corona-pressekonferanse i Sverige.

Det er registrert sju nye dødsfall i Sverige siste døgn og det er samtidig bekreftet 3254 nye smittetilfeller siden i går.

Nå har Folkehelsemyndigheten i Sverige har besluttet å innføre strengere coronatiltak i tre regioner i landet; Stockholm, Vestre Götaland og Östergötland.  

Fra og med torsdag oppfordres alle som bor eller oppholder seg i disse tre regionene å:

– Avstå fra å gå i butikker, kjøpesenter, museer, biblioteker, svømmehaller og treningssentre. Nødvendige ærender på matbutikker og apotek kan gjøres.

– Avstå fra å delta på møter, konserter, idrettstreninger og forestillinger. Dette rådet gjelder ikke for barn under 15 år.

– Om mulig, unngå å ha kontakt med andre personer enn dem man bor sammen med. Det innebærer blant annet ikke arrangere eller gå på fester eller liknende sosial omgang.

Statsepidemiolog Anders Tegnell er klar i sin tale under torsdagens pressekonferanse:

– Hold den fysiske kontakten til dem du bor med, ikke gå på kjøpesenter, jobb hjemmefra. Det er stor smittespredning på fester, vi må unngå dette nå.

I dag satte Sverige ny rekord i antall smittede. 3254 har fått påvist corona. Aldri tidligere har så mange fått påvist smitten på en dag.

 

Lenke til kommentar

Forøvrig må jeg si en ting til. I vår da pandemien var fersk, så brukte de som var motstandere influensa-statistikk som et argument. "Det har bare dødd 150 000 av Covid-19 og det stenger vi ned hele samfunnet for, mens årlig dør det gjennomsnittlig 650 000 av influensa". At det var tidlig i pandemien, hadde ikke mye å si. Etter 8 mnd har det nesten gått 1,2 millioner liv til korona med tiltak, ikke langt fra det dobbelte som influensa. Men motstandere flytter stadig "målstreken" når tiden går, og ingen kan egentlig svare på hvor mange dødsfall så må gå tapt for at man skal rettferdiggjøre tiltak.  Det kan derfor aldri bli ille nok, motstandere har vel allerede bestemt seg for man skal lå det gå sin gang fordi "død er naturlig". Ei klarer de heller å ta innover seg hva det betyr å ha overfylte sykehus og ikke klare å utføre sine primæroppgaver som helsevesen, eller hva potensiell senskader koster samfunnet.

 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gomby skrev (44 minutter siden):

Jeg prøver bare å forstå hva det er som gjør at situasjonen oppleves som så "nært" Oslo.

For min del, bosatt i Oslo, oppleves det selvsagt nært når mange rundt en blir smittet. Folk man kjenner, og folk man vet hvem er. Jeg har ikke verdens største nettverk, men kjenner to som har vært innlagt på sykehus med Covid-19, og har hatt en smittet kollega på kontoret jeg jobber som sliter med tungpust og ork en måned etterpå. Har også familiemedlem i hjembygda som har vært smittet. 

Når det kommer til karantene har jeg selv blitt satt i det, og har mange venner som har vært i det. På et tidspunkt tidligere i høst var tre venner i karantene, på grunn av tre utbrudd som ikke hadde tilknytning til hverandre. Da føles det nært, ikke fordi media skriver, men fordi det faktisk er nært.

Du har brukt mye tid og krefter på å spre feilinformasjon og kritisere forskning, tiltak og andre brukere i denne tråden. Hvis det bare er fordi du ikke føler at dette er nært deg selv eller berører deg, betviler jeg hvilke empatiske evner du besitter. Situasjonen nå er faktisk potensielt alvorlig, vi har ett sykehus stengt og med en fortsatt økning i antall smittede er det en helt reell risiko for at det skjer flere steder i landet og vil berøre langt flere mennesker, deres helse og vår operative evne til å hjelpe enn nå. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Antall døde vil jo ha en naturlig sammenheng med kapasiteten på sykehusene. Influensasesongen pleier ikke å sprenge sykehuskapasiteten. Jeg ser ikke helt den sammenlikningen med influensa. 

I en ideell verden der alle koronasyke som trenger behandling får det, lav dødelighet.

I en reell verden der man kan risikere at ikke alle koronasyke får behandling, høyere dødelighet.

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tsjekkias nabo i nord, Polen, tar av nå. Over 20 000 nye smittede og over 300 dødsfall ble rapportert før lunsj i dag. (Worldometeret)

Polen tester bare 1/3 så mye som Tsjekkia gjør (1,3 vs 3,6 per 1000) og hele 31% av testene er positive (Tsjekkia 21%). (Our world in data)

Norske fremmedarbeidere er i stor grad fra Polen. Polakker utgjør den desidert største nasjonaliteten blant ikke-norske som er registrert i Norge med smitte. (FHI i går). Disse har normalt mange hjemreiser per år (muligens lovpålagt?) så trafikken mellom Polen og Norge er stor, også nå. Hva tenker Norske byggherrer med? Uten polakker må de kanskje skyve litt på noen av milepælene sine, men om det blir et utbrudd på store byggeplasser så lammes jo hele byggeprosessen i mange uker, kanskje måneder fremover. Da går i hvert fall milepælene rett i dass. Byggherrer MÅ gi litt slakk, så de ikke roter seg inn i større problemer og ennå verre, utsetter hele det norske folk for fare for videresmitte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Budeia skrev (18 minutter siden):

Det er jo da rart at det er demonstrasjoner i disse landene også. Og det var de som begynte med demonstrasjoner. 

Leste nylig at hele Italia ikke ville ha lockdown pga økonomiske konsekvenser, men at noen nede i Sør-Italia demonstrerte mot lockdown. 

Jeg snakker om at flesteparten av befolkningen her hjemme støtter tiltakene. Sannsynligvis fordi de er så lite inngripende, fordi vi til nå er proaktive og ikke venter med tiltak før man har mistet helt kontrollen, og dermed som en konsekvens må trå til med svært inngripende tiltak. 

I Norge var det vel en demonstrasjon i Oslo mot tiltakene, hvor mange var det som møtte? 200-300? Hvor mange promille utgjør dette av Norges befolkning? 

Dessuten, de demonstrasjonene du snakker om i andre land, utgjør dette majoriteten? Neppe, det er nok mindretallet som protesterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Når det kommer til karantene har jeg selv blitt satt i det, og har mange venner som har vært i det. På et tidspunkt tidligere i høst var tre venner i karantene, på grunn av tre utbrudd som ikke hadde tilknytning til hverandre. Da føles det nært, ikke fordi media skriver, men fordi det faktisk er nært.

Med andre ord så er det mye tiltakene som oppfattes nært, og ikke selve viruset.

Som jeg sa til en annen, jeg kjenner flere som har blitt smittet av influensa, men det betyr ikke at jeg går rundt og føler at influensa er "nært".

Jeg bruker mye tid på å fremme fornuft og forskning, noe som har blitt viden ignorert gjennom hele "pandemien". Her inne har jeg blitt nærmest kjeppjaget for å poste vitenskap og alt annet som går i mot narrativet i dette ekkokammet. Dere burde takke meg for at jeg i det hele tatt gidder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Tsjekkias nabo i nord, Polen, tar av nå. Over 20 000 nye smittede og over 300 dødsfall ble rapportert før lunsj i dag. (Worldometeret)

Polen tester bare 1/3 så mye som Tsjekkia gjør (1,3 vs 3,6 per 1000) og hele 31% av testene er positive (Tsjekkia 21%). (Our world in data)

Norske fremmedarbeidere er i stor grad fra Polen. Polakker utgjør den desidert største nasjonaliteten blant ikke-norske som er registrert i Norge med smitte. (FHI i går). Disse har normalt mange hjemreiser per år (muligens lovpålagt?) så trafikken mellom Polen og Norge er stor, også nå. Hva tenker Norske byggherrer med? Uten polakker må de kanskje skyve litt på noen av milepælene sine, men om det blir et utbrudd på store byggeplasser så lammes jo hele byggeprosessen i mange uker, kanskje måneder fremover. Da går i hvert fall milepælene rett i dass. Byggherrer MÅ gi litt slakk, så de ikke roter seg inn i større problemer og ennå verre, utsetter hele det norske folk for fare for videresmitte.

Jeg er overasket over at Sandefjord har så få tilfeller. De kommer jo en armada av Wizzair fly hit hver dag fra blant annet Polen. De fleste drar kanskje avsted til jobb på andre steder?

Det som blir spennede er at Wizzair starter opp innenriksflyvninger i Norge. Mannskapet ombord vil være fra Øst-Europa. Det virker idiotisk å tillate dette. Riskerer å smitte et helt fly med smittefrie nordmenn.

Sitat

Dobler satsingen i Norge

Egentlig skulle selskapet starte med en base på Gardermoen og to fly. Nå vil selskapet også åpne en base i Trondheim og sette to fly der også.

Den ungarske lavprisgiganten Wizz Air annonserte 6. oktober at de vil innta det norske innenriksmarkedet fra 5. november–14 år etter at de begynte å fly til Norge.

– Vi har solgt tusenvis av billetter allerede og responsen i markedet har vært svært god. Vi ser at vi kan gjøre mer og det er det markedet og nordmenn flest etterspør, sier Váradi om beslutningen.

Selskapet har over 900 ruter fordelt på 162 destinasjoner. 10 av disse rutene vil være innenriks i Norge. I tillegg kommer alle rutene som selskapet flyr mellom Norge og andre europeiske land.

Wizz Air begynte å fly til Norge i 2006, mellom Warszawa og Torp. I årene som fulgte ekspanderte selskapet kraftig med ruter både fra London og Øst-Europa til Norge.

https://e24.no/naeringsliv/i/7K0bJw/wizz-air-med-kartbommert-alle-byene-er-plassert-feil

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

 

Jeg bruker mye tid på å fremme fornuft og forskning, noe som har blitt viden ignorert gjennom hele "pandemien". Her inne har jeg blitt nærmest kjeppjaget for å poste vitenskap og alt annet som går i mot narrativet i dette ekkokammet. Dere burde takke meg for at jeg i det hele tatt gidder.

Kaller du det fornuft og forskning å påstå at Erna stengte ned Norge for å blidgjøre noen nevrotiske tabolidavis-lesere?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...