Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gomby skrev (2 minutter siden):

Med andre ord så er det mye tiltakene som oppfattes nært, og ikke selve viruset.

Som jeg sa til en annen, jeg kjenner flere som har blitt smittet av influensa, men det betyr ikke at jeg går rundt og føler at influensa er "nært".

Jeg bruker mye tid på å fremme fornuft og forskning, noe som har blitt viden ignorert gjennom hele "pandemien". Her inne har jeg blitt nærmest kjeppjaget for å poste vitenskap og alt annet som går i mot narrativet i dette ekkokammet. Dere burde takke meg for at jeg i det hele tatt gidder.

Vi hadde foretukket om du holdt deg til konspirasjonstråden. Du er så langt fra objektiv og vitenskapelig man kan komme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

Estimert andel som får sykdommen og dør av den: 0.5%

Antakeligvis lavere.

Kilde: https://www.fhi.no/en/publ/2020/Case-fatality-rate-and-infection-fatality-rate-for-seroius-Covid-19/

Dere får tygge på den.

Det er en teoretisk vill gjettning.

Gomby skrev (Akkurat nå):

123137040_10157725302292967_417227603813798591_n.jpg.12d54346f0ad9c4b89529aa469b1fbc8.jpg

 

Har dere noen tanker rundt denne grafen? Ingen som kommenterte den da jeg postet den tidligere.

CFR faller alltid når man blir bedre til å behandle en ny sykdom. Det du ikke klarer å forstå er at om alle blir syke på likt slik som i Europa nå vil CFR stige langt over den hypotetiske 0.5%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Kaller du det fornuft og forskning å påstå at Erna stengte ned Norge for å blidgjøre noen nevrotiske tabolidavis-lesere?

Ja, for Erna og gjengen har lang historikk med å gå i mot råd fra FHI og vitenskapen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095

https://www.nrk.no/norge/dette-er-fhi-og-helsedirektoratet-uenige-om-1.15216713

Å stenge ned landet var ingen vitenskapelig avgjørelse.

Men et sted kom jo ideen fra. Det hysteriske folket.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Det er en teoretisk vill gjettning.

CFR faller alltid når man blir bedre til å behandle en ny sykdom. Det du ikke klarer å forstå er at om alle blir syke på likt slik som i Europa nå vil CFR stige langt over den hypotetiske 0.5%.

Det er ikke vill gjetning.

Det viktigste poenget er nok uansett det at IFR vil alltid mindre enn CFR (som nå også er veldig lav etter at man har blitt bedre på testing).

Trenden viser at CFR beveger seg ned mot IFR, som er på rundt 0.1%-0.5%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (6 minutter siden):

Det er ikke vill gjetning.

Det viktigste poenget er nok uansett det at IFR vil alltid mindre enn CFR (som nå også er veldig lav etter at man har blitt bedre på testing).

Trenden viser at CFR beveger seg ned mot IFR, som er på rundt 0.1%-0.5%

Case Fatality Ratio = antall døde / antall smittede = 1181582/44925722 = 0.0263 = 2.63%

Hvis 2.63% av alle i Norge skal dø blir det 5433000 * 2.63% = 142 892 døde i Norge. Synes du det er verdt det?

Om den kun er 0.5%  27 105 døde

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (7 minutter siden):

Ja, for Erna og gjengen har lang historikk med å gå i mot råd fra FHI og vitenskapen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095

https://www.nrk.no/norge/dette-er-fhi-og-helsedirektoratet-uenige-om-1.15216713

Å stenge ned landet var ingen vitenskapelig avgjørelse.

Men et sted kom jo ideen fra. Det hysteriske folket.

Det der er bare synsing og fjas fra din side. Det står ikke en setning i de to artiklene om at regjeringen stengte ned etter krav fra hysteriske avislesere. Ikke ET STED står det. Det her er hverken bevis eller inisier som ville holdt vann i noen rettsal i den siviliserte verden. Så det du fremmer er godt og solid plantet innenfor konspirasjonsteorienes rekker. Kun vås og konspirasjonsteorier og det er kanskje på tide at innleggene dine flyttes over i tråden for konspirasjonsteorier for det er påstanden din i aller høyeste grad hører hjemme.

Da spør jeg andre her inne: hvor mange av dere gikk i dagene før 12.mars og ventet på at regjeringen skulle stenge ned Norge. IKKE JEG! Og er det noen her inne som kjente eller hørte noen som gikk rundt og ønsket at Erna skulle stenge ned Norge. IKKE JEG! Noen andre som kan ha hørt det ettersom det er det Gomby så hardnakket hevder?

 

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med en IFR på 0,5% og potensielt halve befolkninga smittet dersom vi ikke klarer å begrense smitten, så snakker vi om en 50-dobling av dødstallene vi har til nå. (med et hypotetisk helsevesen med uendelig kapasitet og 0 sykefravær)

Med IFR på 0,5% er det akkurat litt større sjans for å dø av en covid-19 infeksjon enn av å få 3 seksere på terningen på ett kast med 3 terninger i Yatzee. Noen som blir med å spille russisk rullett med tre terninger? 3 seksere på ett kast = tinningskudd. Det er jo tross alt tryggere enn å få covid-19.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Case Fatality Ratio = antall døde / antall smittede = 1181582/44925722 = 0.0263 = 2.63%

Hvis 2.63% av alle i Norge skal dø blir det 5433000 * 2.63% = 142 892 døde i Norge. Synes du det er verdt det?

Jeg vet da det, men det er en ganske naiv slutning. Bruk tallet 0.1%-0.5%, som er mer representativt ifølge FHI, og se hvilken tall du får.

Du må alltid også betrakte de økonomiske konsekvensene ved å stenge ned landet og tvunget hjemmekontor, noe du har fullstendig ignorert i ditt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

Jeg vet da det, men det er en ganske naiv slutning. Bruk tallet 0.1%-0.5%, som er mer representativt ifølge FHI, og se hvilken tall du får.

Du må alltid også betrakte de økonomiske konsekvensene ved å stenge ned landet og tvunget hjemmekontor, noe du har fullstendig ignorert i ditt poeng.

Det er greit vi har fått bevist at du totalt mangler empati.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Det står ikke en setning i de to artiklene om at regjeringen stengte ned etter krav fra hysteriske avislesere.

Jeg skal svare deg siden dette er tydeligvis veldig viktig for deg:

Det er da selvinnlysende at politikerne er sterkt drevet av opinionen, siden det er jo akkurat det politikerrollen går ut på. Politikerne er stort sett bare opptatt av en ting: omdømmet til seg og sitt parti. Det kan da alle som har sett en partilederdebatt observere.

Lenke til kommentar
Gjest 9d0a9...2d4
Gomby skrev (6 minutter siden):

Jeg vet da det, men det er en ganske naiv slutning. Bruk tallet 0.1%-0.5%, som er mer representativt ifølge FHI, og se hvilken tall du får.

Du må alltid også betrakte de økonomiske konsekvensene ved å stenge ned landet og tvunget hjemmekontor, noe du har fullstendig ignorert i ditt poeng.

Men du ignorer jo stadig de økonomiske konsekvensene av overbelastet helsevesen og langtidsskader av Covid-19, som du nekter å svare på.

Anonymous poster hash: 9d0a9...2d4

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (23 minutter siden):

Jeg er overasket over at Sandefjord har så få tilfeller. De kommer jo en armada av Wizzair fly hit hver dag fra blant annet Polen. De fleste drar kanskje avsted til jobb på andre steder?

Det som blir spennede er at Wizzair starter opp innenriksflyvninger i Norge. Mannskapet ombord vil være fra Øst-Europa. Det virker idiotisk å tillate dette. Riskerer å smitte et helt fly med smittefrie nordmenn.

https://e24.no/naeringsliv/i/7K0bJw/wizz-air-med-kartbommert-alle-byene-er-plassert-feil

Det sto i DB i går at 190 av smittetilfellene registrert siste 2 uker i Norge stammer fra Polen. Nest mest representative utland var Romania med 16. Så alt tyder på at Polakkene som lander på Torp jobber andre steder enn i Sandefjord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 9d0a9...2d4 skrev (3 minutter siden):

Men du ignorer jo stadig de økonomiske konsekvensene av overbelastet helsevesen og langtidsskader av Covid-19,

Nå ønsker ikke jeg å bli kalt nazist, men hvordan er det en økonomisk utgift at de eldre går bort? Langtidsskader vet man ikke hvor lenge varer. De fleste tilbringer tida i sine egne hjem, selvsagt med stor skuffelse over ting de ikke kan gjøre lenger. Men det virker som de er i sine egne hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9d0a9...2d4 skrev (4 minutter siden):

Men du ignorer jo stadig de økonomiske konsekvensene av overbelastet helsevesen og langtidsskader av Covid-19, som du nekter å svare på.

Anonymous poster hash: 9d0a9...2d4

Jeg har jo stadfestet at dette på intet vis er noe realistisk scenario.

For det første, langtidsskader får man av influensa også, noe som ikke blir dekket i det hele tatt.

For det andre, så er sykehusene langt bedre forberedt i dag enn det de var på starten av utbruddet. I tillegg, så har man gått bort fra strategien om å flate ut kurven (som jeg taler for), der hovedfokuset er å unngå overfylte sykehus. I stedet har man gått over til en "slå ned"-strategi, der målet er å utslette viruset.

Hvis målet virkelig var å unngå overfylte sykehus, hvorfor går man ikke bare tilbake til "flate ut kurven"-strategien slik som før hysteriet slo inn? Hvorfor skal man tviholde på "slå ned"-strategien og bli helt hysteriske ved det minste tegn til smitte? Man innfører liksom maskepåbud, noe man ikke hadde selv under de første bølgen. Det er galskap.

Det skal også sies at FHI mener at det ikke er noen ny bølge nå:
"FHI beskriver situasjonen er mye mindre dramatisk enn i mars, og at det ikke er snakk om en ny nasjonal smittebølge."
https://www.nrk.no/norge/dette-er-fhi-og-helsedirektoratet-uenige-om-1.15216713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (8 minutter siden):

Nå ønsker ikke jeg å bli kalt nazist, men hvordan er det en økonomisk utgift at de eldre går bort? Langtidsskader vet man ikke hvor lenge varer. De fleste tilbringer tida i sine egne hjem, selvsagt med stor skuffelse over ting de ikke kan gjøre lenger. Men det virker som de er i sine egne hjem. 

Du har rett i at eldre koster penger, så hva foreslår du? Bytte ut pensjon med panneskudd? Kanskje bytte ut uføretrygd, arbeidsledighetstrygd også med panneskudd? Som du skjønner synes jeg lite om det menneskesynet at liv og helse skal profittmaksimeres, som om vi var kyllinger på vei til slakteriet.

40% av amerikanske dødsfall skjedde med folk som var yngre enn 65 år. Kilde: CDC.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...