Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mr.M said:

er kanskje en risiko for at folk av ren nysgjerrighet om sin status, påberoper seg "milde symptomer" bare for å bli testet?

Synes heller resursene burde tilbys yrkesgrupper som er i daglig kontakt med mange mennesker, f.eks. frisører og butikkansatte i de store matvare-kjedene. All den tid man kan være smittet uten  å vite det selv.

Alle vi andre, som enten er permiterte, på dagpenger, går hjemme, er i selvpålagt "karantene" etc. og elles har begrenset omgang, er ikke like utsatte.

Dette spørsmålet kommer vel mer an på hvor mye innsikt i smittespredningen myndighetene ønsker å oppnå? Gitt at WHO har anbefalt massetesting.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Denne menigheten/sekten på Karmøy som åpenbart har gitt blaffen i smittevern og avstand bør straffes på en eller annen måte. Det er så ekstremt uansvarlig.

Lurer på om dette er en innvandrergruppe ... fins mange (Somalia, Eritrea, Irak, Vietnam, Syria, Kongo, Sverige, ...)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

Jeg følger heller med på handlinger enn uttaelser. Hvis vi ser testingen øke til rundt 10000 per dag, så kan vi si at de har begynt å masseteste.

Enig. Høie sier jo "det arbeides med å lage en logistikk for økt testkapasitet og føyde til at kommuner som allerede har en slik kapasitet, bare kan sette i gang".

Så der har jo ikke kommet dit enda.

Lenke til kommentar

USA:
Dr. Fauci i uttalelse i WH akkurat nå (direktesendt i USA):
En studie med Remdesivir tyder på noe reduksjon i mortalitet hos pasienter med COVID-19. Det var også noe kortere forløp hos de som fikk Remdesivir ift. de som fikk placebo.
Han påpeker at studien ikke ennå er fagfellevurdert, men det er et positivt signal vedr. potensielle medikamentelle behandlingstilbud. Han virker optimistisk.

Ifølge Dr. Fauci skal dette nå rulles ut til sykehus som en mulig medikamentell terapi med påvist effekt for pasienter med COVID-19.  Dette er breaking news.

Edit: Opptak med Fauci's uttalelse fra noen minutter siden:

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Enig. Høie sier jo "det arbeides med å lage en logistikk for økt testkapasitet og føyde til at kommuner som allerede har en slik kapasitet, bare kan sette i gang".

Så der har jo ikke kommet dit enda.

Kanskje mener at kommunene nå ikke trenger å være restriktive på tester som trenger reagens, siden vi skal gå over til de magnetiske kulene. Derfor kan kommune bruke opp reagenskapasiteten, og det er fritt frem å teste mer, for de som har reagens.  Kulene er sikkert klare til bruk og at man går over til den metoden. 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (11 minutter siden):

Lurer på om dette er en innvandrergruppe ... fins mange (Somalia, Eritrea, Irak, Vietnam, Syria, Kongo, Sverige, ...)

Det er det ikke. Det er Karmøy, trenger ikke si så mye mer.

EDIT: Eller jo, det kan jeg. Den ene barnehagen som er rammet er en privat barnehage som heter Kirketunet barnehage og tilhører Mo Menighetsråd. Miljøet det er snakk om i mediene er altså et kristent miljø. Som har gitt blaffen i å følge regler om avstand og smittevern.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

DØDSTALLET I STORBRITANNIA ØKT MED 4419

Sitat

 

Det offisielle dødstallet fra coronaviruset i Storbritannia har steget med 4419, til 26.097, melder AFP.

Dette er fordi man har begynt å inkludere dødsfall som har skjedd på sykehjem i statistikken. Det har man ikke gjort tidligere.

Dette betyr at Storbritannia nå har det nest-høyeste dødstallet i Europa, etter Italia. Spania ligger på tredjeplass med 24.275 coronadødsfall.

 

Mer: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ea9a7317108bf0018d23b65

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mr.M said:

jeg har hørt Jehovas Vitner

Jeg tviler litt på det. Men, du kan jo ha rett. Da ville jeg heller ha hengt ut Visjon Norge TV-lyttere. Det er mer sannsynlig at disse har oppfordret til å ødelegge for norske helsemyndigheter i denne viktige kampen. Ser nå at Snikpellik ovenfor har redigert sitt innlegg til å gjelde Mo Menighetsråd..

 

Ellers, noe mer oppklarende hos VG enn hos Aftenposten:

Quote

ALLE MED SYMPTOMER SKAL KUNNE FÅ CORONA-TEST

“Testkapasiteten i Norge har økt formidabelt de siste ukene. Derfor utvides lista over de som er prioritert for testing for coronavirussykdom (covid-19)”, skriver FHI på sine nettsider.

Utvidelsen omfatter alle som lege mistenker har covid-19, og som ikke fra før var prioritert. Høyes prioritert er fortsatt de mest utsatte og deres hjelpere.

Kommunene kan utvide til å teste alle med symptomer hvis de har nok kapasitet til å dekke tester til alle i følgende kategorier: De som bor på sykehjem eller i andre institusjoner, ansatte i  helsetjenesten med pasientnært arbeid, personer over 65 eller voksne med underliggende sykdommer, personer som er i  karantene på grunn av nærkontakt med en smittet, og ansatte, barn eller elever i en gjenåpnet barnehage, skole eller skolefritidsordning.

– Fra i dag så kan kommuner som allerede har kapasitet teste alle med symptomer. De kan bare begynne å gjøre dette. Andre igjen, har mer som må på plass. Det gjelder nok særlig noen av de større kommunene våre, sier helseminister Bent Høie på regjeringens pressekonferanse om coronasituasjonen.

Han nevner tilgang på nok helsepersonell som en utfordring man har i større kommuner.

– I Oslo så vil det nok ta noe tid før man har kapasitet til å teste alle som tilfredsstiller disse kriteriene nå, men jeg opplever at Oslo jobber godt med dette og har som mål å klare det i løpet av mai måned som også er det vi har sagt som det nasjonale målet, sier Høie.

Ifølge Høie har NTNU og St. Olavs hospital i Trondheim gjort et gjennombrudd og kommet frem til en metode som gjør det enklere for helsetjenesten å teste flere, fordi de blir mindre avhengig av reagenser.

– Dette med testing er en brikke i den nye måten å arbeide med utbruddet fremover, sier Line Vold i FHI.

Hun sier det er flere grunner til at man ikke råder til testing av de uten symptomer, blant annet at det kan gi falske positive svar.

Kilde: VG

Det kan virke som om at de prioriterer bra. Men, aftenpoften var nok litt for optimistisk, noe for tidlig da?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
G skrev (9 minutter siden):

Jeg tviler litt på det. Men, du kan jo ha rett. Da ville jeg heller ha hengt ut Visjon Norge TV-lyttere. Det er mer sannsynlig at disse har oppfordret til å ødelegge for norske helsemyndigheter i denne viktige kampen. Ser nå at Snikpellik ovenfor har redigert sitt innlegg til å gjelde Mo Menighetsråd..

 

Ellers, noe mer oppklarende hos VG enn hos Aftenposten:

Kilde: VG

Jeg ble testa to ganger denne uka. Kun på bakgrunn av symp. Først 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det er det ikke. Det er Karmøy, trenger ikke si så mye mer.

EDIT: Eller jo, det kan jeg. Den ene barnehagen som er rammet er en privat barnehage som heter Kirketunet barnehage og tilhører Mo Menighetsråd. Miljøet det er snakk om i mediene er altså et kristent miljø. Som har gitt blaffen i å følge regler om avstand og smittevern.

Darwin slår til igjen med naturens egen form for ironi - det må være ekstra bittert for disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fremhever denne litt her:

xRun skrev (19 minutter siden):

USA:
Dr. Fauci i uttalelse i WH akkurat nå (direktesendt i USA):
En studie med Remdesivir tyder på noe reduksjon i mortalitet hos pasienter med COVID-19. Det var også noe kortere forløp hos de som fikk Remdesivir ift. de som fikk placebo.
Han påpeker at studien ikke ennå er fagfellevurdert, men det er et positivt signal vedr. potensielle medikamentelle behandlingstilbud. Han virker optimistisk.

Ifølge Dr. Fauci skal dette nå rulles ut til sykehus som en mulig medikamentell terapi med påvist effekt for pasienter med COVID-19.  Dette er breaking news.

Edit: Opptak med Fauci's uttalelse fra noen minutter siden:

 

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
G skrev (9 minutter siden):

Jeg tviler litt på det. Men, du kan jo ha rett. Da ville jeg heller ha hengt ut Visjon Norge TV-lyttere. Det er mer sannsynlig at disse har oppfordret til å ødelegge for norske helsemyndigheter i denne viktige kampen. Ser nå at Snikpellik ovenfor har redigert sitt innlegg til å gjelde Mo Menighetsråd..

 

Ellers, noe mer oppklarende hos VG enn hos Aftenposten:

Kilde: VG

Jeg ble testet to ganger denne uka. Kun på bakgrunn av symptomer da jeg ikke er i risikogruppen. Først en gang hos legevakten (ikke fått svar) og så en gang til på sykehuset (fikk negativt svar etter 4 timer) da legevakten la meg inn for andre tester basert på symptomene (jeg synes kanskje de overreagerer). Svært lite folk på begge lokasjoner. Veldig stor forskjell i hvor langt ned i halsen/bak i nesen de to legene stakk testpinnen, forresten. Sitter nesten og venter på å få telefon med positivt svar fra legevakttesten. :p

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar

Den lille faen i meg ønsker nesten at det dør noen i den menigheten, slik at kirkemedlemmene skal innse hvor dumt det er å lytte til kristen presteskap ala Visjon Norge med flere, som legger troen sin i jesusen. Jeg ønsker overhode ikke folk lidelse og død sånn på generellt grunnlag. Men for menigheter så tror jeg faktisk at jeg har unntakstilstander i empatien min. Det hadde faktisk vært veldig nyttig at kristne ble rammet like hardt eller sånn på naturens tilfeldighetsgrunnlag, bare enda hardere enn for normale folk.

 

Om testing:

Jeg driter egentlig i om jeg får en PCR-test nå. Det er for meg mer interessant å få en antibody-test. Men, jeg er rimelig sikker på at jeg har vært både symptomfri enn så lenge og sannsynligvis ikke har immunitet. Men det smitter jo asymptomatisk så dette kan jo egentlig ingen være sikre på.

Det viktigste med både testing og særlig antibody-testing er jo å få kartlagt faren ved å lette på sosial distansering. Alle sitter jo litt på gjerdet før de tør å oppføre seg mer normalt.

Myndighetene ville derfor ha gjort folket en stor tjeneste ved å tilby antibody-testing for å dempe engstelse. Noe som igjen ville gitt lettelser på det mentale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...