Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Haha, Sverige vurderer å oppheve innreiseforbudet fra Norge og Danmark står det i VG nå. Gir absolutt ingen mening da smitten i Norge er verre her en noen gang, men det er vel svensker i et nøtteskal? Er det fordi de har innsett at kappløpet mot mutantene er tapt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Fnugle said:

Haha, Sverige vurderer å oppheve innreiseforbudet fra Norge og Danmark står det i VG nå. Gir absolutt ingen mening da smitten i Norge er verre her en noen gang, men det er vel svensker i et nøtteskal? Er det fordi de har innsett at kappløpet mot mutantene er tapt?

Forbudet har ju varit meningsløst hele tiden då Sverige hela tiden har haft en massa mutantsmitte och mer smitte än Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Studie viser at AZ vaksinen ikke beskytter mot mild / moderat forløp av den sør-afrikanske mutasjonen. Ingen av de vaksinerte utviklet alvorlige symptomer, så det er å håpe at vaksinen beskytter mot de verste utgangene.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2102214?query=featured_home

Sitat

A two-dose regimen of the ChAdOx1 nCoV-19 vaccine did not show protection against mild-to-moderate Covid-19 due to the B.1.351 variant. 

 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Fnugle said:

Haha, Sverige vurderer å oppheve innreiseforbudet fra Norge og Danmark står det i VG nå. Gir absolutt ingen mening da smitten i Norge er verre her en noen gang, men det er vel svensker i et nøtteskal? Er det fordi de har innsett at kappløpet mot mutantene er tapt?

trenger penger? lool

Lenke til kommentar
10 hours ago, :utakt said:

Studie viser at AZ vaksinen ikke beskytter mot mild / moderat forløp av den sør-afrikanske mutasjonen. Ingen av de vaksinerte utviklet alvorlige symptomer, så det er å håpe at vaksinen beskytter mot de verste utgangene.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2102214?query=featured_home

 

Ja, det er jo ikke mulig å si noe om effekten på alvorlig sykdom siden ingen i studien ble innlagt. 

Studier på sera tatt fra vaksinerte personer viser at det har 0 effekt på SA varianten 

Lenke til kommentar
Sitat

Polen stenger ned

Polen innfører strengere koronarestriksjoner i hele landet, melder Reuters. Kjøpesentre, hoteller og kinoer er blant tingene som må stenge fra og med lørdag. Onsdag ble det registrert over 25.000 nye smittede i Polen, det høyeste så langt i år

Der vi har fått mye importsmitte fra mildt sagt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 11.3.2021 den 23.30):

En ganske så "stjernespekka" liten reklamefilm for vaksineringsprogrammet ble i dag sluppet i USA:

 

Helt forferdelig det som skjer i Brasil nå. Full kollaps og en lang vei tilbake.

"Full kollaps" Hvordan definerer du det?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (31 minutter siden):

"Full kollaps" Hvordan definerer du det?

Med full kollaps i Brasil tenker jeg naturligvis på helsevesenet. På sykehusene i 25 av 27 delstater er intensivavdelingene 90% eller mer fulle, og ikke i stand til å hjelpe de som trenger det. I Manaus og flere andre regioner har det over tid vært helt tomt for oksygen. Innbyggere må ta saken i egne hender for å oppdrive dette selv, og bilder fra sykehusene viser døde og levende mennesker om hverandre liggende på gulvet i gangene.

Oppå dette har de ingen føderal styring av pandemien og en sokk av en president som ber innbyggerne om å "stop whining". Det kaller jeg full kollaps.

Fiocruz kaller det "the biggest health system collapse in the history of Brazil."

boletim_alerta_m2.jpeg

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Med full kollaps i Brasil tenker jeg naturligvis på helsevesenet. På sykehusene i 25 av 27 delstater er intensivavdelingene 90% eller mer fulle, og ikke i stand til å hjelpe de som trenger det. I Manaus og flere andre regioner har det over tid vært helt tomt for oksygen. Innbyggere må ta saken i egne hender for å oppdrive dette selv, og bilder fra sykehusene viser døde og levende mennesker om hverandre liggende på gulvet i gangene.

Oppå dette har de ingen føderal styring av pandemien og en sokk av en president som ber innbyggerne om å "stop whining". Det kaller jeg full kollaps.

Fiocruz kaller det "the biggest health system collapse in the history of Brazil."

boletim_alerta_m2.jpeg

 

Vel, jeg leser i artikkelen at ambulansepersonell har kapasitet til å ta seg av en 84-åring som er syk av corona. Det tyder ikke på noen "kollaps" - langt mindre "full kollaps".

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

Med full kollaps i Brasil tenker jeg naturligvis på helsevesenet. På sykehusene i 25 av 27 delstater er intensivavdelingene 90% eller mer fulle, og ikke i stand til å hjelpe de som trenger det. I Manaus og flere andre regioner har det over tid vært helt tomt for oksygen. Innbyggere må ta saken i egne hender for å oppdrive dette selv, og bilder fra sykehusene viser døde og levende mennesker om hverandre liggende på gulvet i gangene.

Oppå dette har de ingen føderal styring av pandemien og en sokk av en president som ber innbyggerne om å "stop whining". Det kaller jeg full kollaps.

Fiocruz kaller det "the biggest health system collapse in the history of Brazil."

boletim_alerta_m2.jpeg

 

Brasil har vel også hatt problemer med å få tak i nok oksygen?

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Denne var fin, svenske medier blåser opp at Norge har en person under 18 på intensiv, men har ikke skrevet så mye om de som har vært innlagt i Sverige.

Har titusener barn i Sverige vært sykehusinnlagt av covid?  Hvor kan jeg lese om det?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (3 minutter siden):

Har titusener barn i Sverige vært sykehusinnlagt av covid?  Hvor kan jeg lese om det?

Står ikke at det har vært titusenvis som har vært innlagt, men titusener som har vært syk. 

Stockholm har opprettet en egen Covid-avdeling på sykehus for barn som har fått alvorlige langtidsvirkninger av Covid-19.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Står ikke at det har vært titusenvis som har vært innlagt, men titusener som har vært syk. 

Stockholm har opprettet en egen Covid-avdeling på sykehus for barn som har fått alvorlige langtidsvirkninger av Covid-19.

Han du siterte skrev "How about you write about the tens of thousands of Swedish children that are sick and have been in the hospital"

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 minutter siden):

Han du siterte skrev "How about you write about the tens of thousands of Swedish children that are sick and have been in the hospital"

Du henger deg opp i detaljer. Om du velger å tolke det sånn, samma for meg. Selvfølgelig har det ikke vært innlagt titusenvis av barn i Stockholm. Det kan bare være snakk om en uttrykksmåte. Grunnen og poenget med at jeg postet denne er at svenske medier henger seg opp i at Norge har en pasient på intensivavdeling, mens de selv har hatt flere alvorlig syke covid-19-barn, som mediene bevisst har valgt å ikke skrive om.

Om det er 10 000, 100 eller 10 er irrelevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 12.3.2021 den 19.09):

Jeg fikk gjennomgå verbalt for å humre over karma-hendelsene til Trump og Bolsonaro, men jeg drister meg frem igjen og humrer like godt nå også. Folk som føler seg tråkket på tærne får bare være det. Jeg har positiv tro på at slike karma-hendelser vil redde mange liv. Bare synd Trump og Bolsoraro fikk så milde forløp / god behandling at de fortsatte å ikke ta covid-19 seriøst. Man kan jo spekulere i hvor mange liv de har tatt indirekte ved å spre de holdningene. Må jo kunne begynne å dra sammenligninger i retning Godwins lov snart... :ninja:

USA: 543 844 døde

Brazil: 273 124 døde

Tanzania: Offisielle tall er ikke til å stole på

   

 

Snikpellik skrev (På 12.3.2021 den 12.37):

Tanzanias president fornektet korona – nå rapporteres det at han ligger i respirator

https://www.nrk.no/urix/tanzanias-president-fornektet-korona-_-na-rapporteres-det-at-han-ligger-i-respirator-1.15412400

Det største karmaglefset siden Trump ble innlagt.

 

Jaja, han kan angre nå.... 😬

Sitat

Tanzanias president er død

Tanzanias president John Magufuli er død, 61 år gammel. Visepresident Samia Sulhu Hassan kunngjorde dødsfallet på statlig TV onsdag kveld, melder Reuters.

 I følge de offisielle uttalelsene fra myndighetene døde han av hjerteproblemer. Selvfølgelig🙄

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I motsetning til USA og Brazil vil nok denne presidentens sykdom snu synet på pandemien i hele landets styre og stell. Det er slett ikke for å være ondskapsfull jeg humret. Det er fordi dette er dessverre et nødvendig dødsfall for å redde så utrolig mange andre. Det er selvsagt vanskelig å sette noen direkte merkelapp på de liv som reddes, men at det blir mange er jeg ganske sikker på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...