Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Mener å huske det var 3080 som de viste denne sekvensen med, og ikke 3090. De viste vel ingen ytelse tall fra 3090 så vidt jeg husker fra presentasjonen i går.

Snakket om 3080, viste denne sekvensen, og snakket om forskjellene mellom 10xx og 20xx serien mot 30xx, så viste de 3070. Og til slutt 3090. Og der var det eneste de 4 gamerene som testet det i 8K, uten at de viste noe ren ytelse plassering på 3090.

Kan stemme, synes det var rart for jeg har en liten følelse av at 3090 ender opp som RTX Titan på forrige gen. Overpriset og minimalt med ytelse igjen for pengene.

Vakuum skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting i spesifikasjonene som tilsier at 3090 er noe annet enn 10-30% bedre enn 3080 til 220% av prisen.

Den har flere cores, men ikke bedre. Og den har mer minne, men så lenge 10GB holder, så vil det ikke være noen merkbar flaskehals. Og jeg kjenner ikke til at ray tracing har stor økning i minnebruk.

Jeg sikler på 3090 selv. Men 220% økning i pris er vanskelig å forsvare utifra hva vi vet så langt.

Heller mest mot dette selv, men er liksom litt spennende å spekulere og håpe. 

Men tror egentlig 3090 vil gi et sted rundt 20% for over den dobbelte prisen, så mildt sagt utimelig priset. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (36 minutter siden):

De som ikke tror de får performanceloss av Ryzen cpu vs Intel cpu får seg virkelig en overraskelse med RTX 3000 serien ;)

Min teori: 
Man taper ca 20% ytelse ved å ha Ryzen cpu VS en Intel cpu med RTX 3000.
Man taper 3% ytelse ved å IKKE ha pci-e 4.0 med Intel.

Kan du ikke forenkle det enda litt mer? Dette er litt for komplisert å forstå.

Battlefield V er ikke det alle spiller. Personlig kan jeg ikke fordra multiplayer FPS.

Her er det jeg tror: PCIe vil begrense framerate i enkelte spill der mye data sendes mellom CPU og GPU. Ryzen vil begrense framerate i spill der det er mye entrådet fysikksimulering.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Cowboystrekk said:

ilalo: Skal ikke svare for Nizzen, men jeg ville venta om jeg var deg til vi ser hvor mye PCIe 4.0 har å si. Om det viser seg å ha lite å si, kjøp 10900K og peis på. Om det har mye å si kan du fortsatt kjøpe Intel, men ville vurdert en 10600K avhengig av hva du har idag som ventepølse til Rocket lake kommer, slipper så heftig verditap ved salg etc og 10600K gir mye for pengene. Evt avvent til nyttår og se hvor bra 4000-serien til Ryzen blir :) Kommer an på hva du sitter med idag.

i5 8600k sitter jeg med i dag 
Asus Strix Z370F Gaming som hovedkort 

Det var det med venting og være tålmodig da, hehe 
men ja, må sikkert vente litt før jeg gjør noe som helst 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 minutter siden):

Kan stemme, synes det var rart for jeg har en liten følelse av at 3090 ender opp som RTX Titan på forrige gen. Overpriset og minimalt med ytelse igjen for pengene.

Det var slik jeg skjønte det også. De tropper Titan navnet. Han sa jo om 3080 at det var den kraftigste consumer GPUen som er laget. Men ikke noe slikt rundt 3090. Så litt rart at de ikke ha den navnet Titan etter eller annet. Men de har vel rotet seg bort med det navnet de siste årene og revisjonene under det.

3090 blir jo det eneste med NVlink også.

Lenke til kommentar
ilalo skrev (2 minutter siden):

i5 8600k sitter jeg med i dag 
Asus Strix Z370F Gaming som hovedkort 

Det var det med venting og være tålmodig da, hehe 
men ja, må sikkert vente litt før jeg gjør noe som helst 

Bare vent, i de aller fleste spill er ytelsen dårligere med hyperthreading aktivert.

Det eneste jeg ville sagt var verdt penger og tid var et forsøk på minneoverklokking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 minutter siden):

Kan stemme, synes det var rart for jeg har en liten følelse av at 3090 ender opp som RTX Titan på forrige gen. Overpriset og minimalt med ytelse igjen for pengene.

Heller mest mot dette selv, men er liksom litt spennende å spekulere og håpe. 

Men tror egentlig 3090 vil gi et sted rundt 20% for over den dobbelte prisen, så mildt sagt utimelig priset. 

3090 er nettopp dette. Titan.

Jeg vil tippe det kommer 3080 TI eller 3080 Super når Nvidia føler for det. Alt utifra hva AMD klarer å levere.
Nytt denne gangen er alle tredjeparts 3090 som lages.

Når det er sagt. Hvis du vil ha den raskeste Ampere-kortet fra dag 1, så vil nok 3090 vare helt til neste generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilalo skrev (5 minutter siden):

i5 8600k sitter jeg med i dag 
Asus Strix Z370F Gaming som hovedkort 

Det var det med venting og være tålmodig da, hehe 
men ja, må sikkert vente litt før jeg gjør noe som helst 

Vent litt, evt invester i bedre ram og overklokk som andre nevner :) Er det kun gaming du er ute etter vil 9700K hjelpe litt som oppgradering, evt 9900K, men som Noreng nevner kan HT redusere ytelse i endel spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, PaladinNO said:

Jeg så feil på det bildet de første par gangene...det er 2 små (RGB) vifter på BAKSIDEN av kortet? :wow:

Inno3D har noe liknende på et par av sine kort, men på siden:
https://videocardz.com/newz/inno3d-geforce-rtx-3090-ichill-x4-pictured

Hvis disse viftene virkelig er nødvendige for å holde skjermkortet kjølig så føles det ut som dette er et stort tegn på at vifter i sidedøren på kabinettet må komme tilbake...

 

Tenker dette er kun 3090, for å kjøle minnebrikkene på baksiden av kortet.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 minutter siden):

Bare vent, i de aller fleste spill er ytelsen dårligere med hyperthreading aktivert.

Det eneste jeg ville sagt var verdt penger og tid var et forsøk på minneoverklokking.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-10850k/14.html det har blitt bedre de siste par årene, langt flere spill greier i det minste å gi ca samme ytelse med og uten HT selv om det finnes unntak, SOTTR f.eks. Ytelsesforskjellen er dog liten, svært få spill later til å utnytte HT veldig godt, AC: O er et av få.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, N o r e n g said:

Kan du ikke forenkle det enda litt mer? Dette er litt for komplisert å forstå.

Battlefield V er ikke det alle spiller. Personlig kan jeg ikke fordra multiplayer FPS.

Her er det jeg tror: PCIe vil begrense framerate i enkelte spill der mye data sendes mellom CPU og GPU. Ryzen vil begrense framerate i spill der det er mye entrådet fysikksimulering.

Ser du er veldig opptatt av å nevne battlefield V. Er jo like stor forskjell i andre spill som er cpubound. Tombraider, Farcry 5, MS flightsimulator 2020 etc... Men det "glemmer" du hele tiden. Du lider visst av "Selektiv hukommelsestap" :p Du husker bare det som passer deg :D

Ja gleder meg til en skikkelig HEDT plattform kommer igjen. Der både latency og multicore performance er på topp.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilalo skrev (1 time siden):

Spørsmål til dere som kan med dette 

Bør jeg oppgradere hovedkort+CPU nå som jeg skal ha enten 3080 eller 3090? 

Dette har jeg nå : 

i5 8600k
Asus Strix Z370F Gaming

Oppløsning er 1440p , vil min cpu som er overklokket til 5ghz være bottleneck? 
 

Nei, eg beholder med 4790k inntil videre. Når du spille i 4K eller med raytracing, så er alltid GPU flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Må arrestere deg litt Nizzen. I Far cry 5 og RDRD2 for å nevne et helt annet spill er det en overhead\hard lock som gjør at samme hva du peiser på med når du et tak, taket er høyere for Intel, men begrensninga ligger ikke i CPUen i seg selv, men programvaren\koden til spillet og måten den kommuniserer med CPUen.

MS FS er elendig optimalisert dels grunnet DX11 og dets begrensinger, men tester fra store nettsteder viser den typiske 20% i favør av 10900K vs 3900X. Om noen måneder når FS får DX 12 og forhåpentligvis støtte for mer enn 6 tråder vil resultatene for både Intel og AMD bli klart bedre, sikkert 20% da og, men alle vil få mer fps.

SOTTR er interessant da man i benchmarken kommer borti en overhead med ryzen (3600 med rev E og 3900X med B-die \ yter plutselig likt når gpu-flaskehalsen er borte), Noreng hadde en teori om det, mens man i spillet ser betydelig mindre forskjell, dog rundt 20% as usual ;) Enkelte andre spill kan gi helt merkelige resultater og, f.eks GTA V-benchen som gir veldig avvikende resultater på f.eks 8600K og 9700K relatert til HT, GN har en video om dette, fant ikke linken akkurat nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (16 minutter siden):

Ser du er veldig opptatt av å nevne battlefield V. Er jo like stor forskjell i andre spill som er cpubound. Tombraider, Farcry 5, MS flightsimulator 2020 etc... Men det "glemmer" du hele tiden.

Ja gleder meg til en skikkelig HEDT plattform kommer igjen. Der både latency og multicore performance er på topp.

https://kingfaris.co.uk/overclocking/ram/intel

Langt fra alle spill skalerer like bra med raskere minne.

HEDT vil aldri få lav latency igjen. Intel gikk vekk fra ringbussen på Skylake-X fordi den ikke kunne skaleres opp til 18 kjerner. De prosessorene på X99 over 10 kjerner hadde to ringbusser, og var teknisk sett NUMA.

 

EDIT: nevner BF5 fordi det virker som det er det eneste spillet du faktisk spiller.

Endret av N o r e n g
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Cowboystrekk said:

Må arrestere deg litt Nizzen. I Far cry 5 og RDRD2 for å nevne et helt annet spill er det en overhead\hard lock som gjør at samme hva du peiser på med når du et tak, taket er høyere for Intel, men begrensninga ligger ikke i CPUen i seg selv, men programvaren\koden til spillet og måten den kommuniserer med CPUen.

MS FS er elendig optimalisert dels grunnet DX11 og dets begrensinger, men tester fra store nettsteder viser den typiske 20% i favør av 10900K vs 3900X. Om noen måneder når FS får DX 12 og forhåpentligvis støtte for mer enn 6 tråder vil resultatene for både Intel og AMD bli klart bedre, sikkert 20% da og, men alle vil få mer fps.

SOTTR er interessant da man i benchmarken kommer borti en overhead med ryzen (3600 med rev E og 3900X med B-die \ yter plutselig likt når gpu-flaskehalsen er borte), Noreng hadde en teori om det, mens man i spillet ser betydelig mindre forskjell, dog rundt 20% as usual ;) Enkelte andre spill kan gi helt merkelige resultater og, f.eks GTA V-benchen som gir veldig avvikende resultater på f.eks 8600K og 9700K relatert til HT, GN har en video om dette, fant ikke linken akkurat nå.

Sleng inn noen Ryzen benchmarks her i "Farcry 5 benchmark tråden"
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...