Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

2 hours ago, KriZZ said:

Kjører i dag på Usle 3600c19 og vil tro det blir en helt strait oppgradering om jeg går for nye brikker.

Når det gjelder minne ytelse, så er det ikke bare frekvens på brikkene og primær timings som er viktig. Det er mange flere timings som er viktig, blandt annet tRFC som settes veldig høyt på XMP profil, men som man kan tjene ytelse ved å settes lavere. Så skal man jo sjekke at ting er stabilt etterpå, og dette tar tid. Så RAM tweaking er ikke for alle.

Det @Nizzen ikke nevner så mye om, er alle timene han har sittet å tweaket for å komme dit han er i dag ;)
(og det gode kjøleoppsettet hans, for ikke å glemme det)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel snart sittet en brorpart av 1 uke med kvelder og noen helgedager for å tweake minnet, teste klokking av 3900X og endevendt biosen samt litt 3080 leking. Det tar MYE tid 😛 Det var moro men man må regne med mye tidsbruk. Særlig hvis men ikke gjør det hele tiden for da må man sette seg inn i en del ting på nytt samt nye ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Utilization i Windows viser bare prosent av klokkefrekvens og arbeid som er planlagt.

Så X antall x86 instrukser kan bli utført på 4Ghz i klokkehastighet tilsier en Y verdi som gir deg antall instrukser per syklus.

Instruksene som blir utført kan være NOP (No operation), dårlige programmerte programmer vil ofte planlegge CPU tid som gjør utilization til 100% likevel kjører ikke CPU på 100% kapasitet.

CPU er bottelnecked av minne "von-Neumann bottlenec" kan visualiseres her: http://www.overbyte.com.au/misc/Lesson3/CacheFun.html

CL15 RAM tar det ca 50-70nanosekunder for henting av data som tilsier 140-200 CPU sykluser.

Ta worst case: Intel Core i9-9900K = 412,090 MIPS at 4.7 GHz = 412 090 000 X 200 = 82,418,000,000 instrukser som ikke kan bli utført.

Lavest mulig CL latency og høyest mulig klokkefrekevens på RAM og CPU som skalerer med BUS klokkehastightet er hva som gir deg bedre ytelse.

CPU vil alltid være bottelnecked av FIFO.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (2 timer siden):

Ja jeg har snust litt på disse: https://www.multicom.no/gskill-tridentz-rgb-series-ddr4/cat-p/c/p1001203488
Føler nesten at det blir et must sammen med 3090 nå.

Kjører i dag på Usle 3600c19 og vil tro det blir en helt strait oppgradering om jeg går for nye brikker.

Hva slags CPU har du? 3600cl19 høres veldig ut som Hynix CJR. De er gode med ryzen om du bruker dramcalc og mindre gode med Intel. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (2 minutter siden):

Hva slags CPU har du? 3600cl19 høres veldig ut som Hynix CJR. De er gode med ryzen om du bruker dramcalc og mindre gode med Intel. 

Har 9900K. Ser jo nå at jeg har gått tilbake ti 3200@CL16 så mulig jeg kom frem til at dette ga meg best ytelse når jeg testet diverse timings og frekvenser sist. Vet 3600 @ 19 funker uten problemer, men begynner bli en stund siden jeg testet litt rundt dette.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, N o r e n g said:

Det kommer an på hovedkortet. De aller fleste LGA1151 er T-topology, og der kan det være direkte frustrerende å nå høye frekvenser

4400 er ikke særlig høyt..
Når det er sagt så kom jeg akkurat på at z390 stinker på DR brikker så han bør gå for 2x8GB uansett 😛

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...