Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Om flere merker skal få tilgang til Tesla sine ladestasjoner kommer jo ikke Tesla til å få brukt dem selv.

De fleste har jo "hurtiglading opptil 100kW" som i praksis viser seg å være 30-50kW.

Litt irriterende for Tesla eiere da at de står å tar opp plassen på en 250kW Tesla lader i evigheter. Tesla forvarmer batteriene når man nermer seg laderne så det skal gå raskere. Dette vil vel ikke andre biler gjøre (mange har ikke batterivarming engang) og de vil oppta laderen enda lenger.

Løsningen er åpenbar. Man gir ikke perler til svin og man gir ikke tilgang til 150 kW-ladere til biler som bare klarer å svelge unna 30 kW på sitt maksimale slik at disse blir stående og okkupere laderne unødvendig lenge. Bilprodusenter som vil kjøpe tilgang til Teslas superladere vil nok kjøpe tilgang kun til bestemte modeller: Nye biler, behørlig markedsført med superladertilgang og høy ladeeffekt.

Biler som luselader på 20-30 kW vil nok få en mye høyere tilkoblingspris fra Tesla fordi det okkuperer unødvendig mye tid på laderne, fordi det medfører reelle kostnader for Tesla. Det vil neppe de andre produsentene gå med på. Produsentene vil nok heller ikke se noe poeng i å bruke mye penger på å skaffe tilgang for allerede solgte biler. En kostbar gavepakke de ikke får betalt for.

Tesla vil selvsagt tjene penger på å selge tilgang til superladernettverket slik at de kan øke kapasiteten videre. F.eks doble antall ladestolper i landet. Det styrker jo deres posisjon som ladeleverendør ytterligere. Det er en misforståelse å tro at Tesla ikke ønsker å selge tilgang til andre produsenter. De ønsker en avtale som gavner alle parter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (2 timer siden):

Bilprodusentene inklusive Tesla? For jeg kan ikke se noen tegn derifra på at de ønsker å åpne markedet, for å gjøre BEV mer konkurransedyktig. Altså er det kun Tesla som skal være konkurransedyktig ifølge dem, som mater trangen til å gjøre det samme ellers også fra rivalene. Vi får flere ladestandarder, fastlåst til forskjellige merker, og en dårligere ladestruktur som resultat = dårligere for BEV vs ICE målet i sin helhet. 

Standarden er den samme, den heter CCS. Tesla inviterte de andre til å bli med, men de andre produsentene ønsket ikke å være med på å betale for å etablere i infrastrukturen. Du mener nå at Tesla skal åpne sine ladestasjoner for alle, gratis, etter å ha brukt masse ressurser på å etablere infrastruktur? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 timer siden):

At Tesla har fått lov å sette opp hurtigladere som ingen andre EL-biler/ladbare hybrider skal kunne bruke synast feilslått miljømessig og er ein dårlig utnyttelse av areal og ressursar.

«Fått lov til»? Skulle de ikke få lov til å kjøpe/leie plass til å sette opp sine egne ladestolper og betale for sin egen strøm, fordi de andre produsentene ikke ønsker å betale for dette?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ingen stor overraskelse dette. Og når forstår folk kanskje litt mer hvorfor hydrogen har en lys fremtid. Der regner man med prisfall på 80% innen 2030.

Med andre ord blir hydrogen billigere enn hurtiglading. Bilene blir også rimeligere innkjøp, trolig fra 2027. Tungtransport lenge før selvsagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Ionity gjør seg enda rarere. Greit man slipper å bruke dem men synd de opptar så mye arealplass der de finnes.

Det som virker dummest er månedsprisen. Joda, jeg er fullt klar over at *alle* helst vil at kundene abonnerer på alt mulig rart men her tror jeg heller ionity skulle gjort som Tesla og hatt en engangssum som ga evig tilgang og mer fornuftig energipris. Så kan man heller ta grovt betalt fra de som *ikke* er medlemmer i VIP-klubben.

Kanskje Ionity på sikt planlegger roaming mot superladernettverket? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (15 minutter siden):

Og Tesla økte egentlig prisen på lading for over ett år siden, men snudde da folk klaget over at prisene var høyere enn fossilt.

Tesla økte prisen i Norge fra 1,4 kr/kWh til 1,86 og senket den kort tid etterpå til 1,7. Merk at det er prisen for hurtiglading. Hjemmelading koster fortsatt rundt kronestykket per kWh.

Det var kun i noen amerikanske delstater med bensinpriser på rundt 4,5 kr/liter at hurtiglading ble så vidt dyrere enn fossilt. Vel og merke ikke ved hjemmelading og kun hvis man sammenligner med en svært gjerrig bensinbil (hvilket jeg antar ikke er veldig mange der borte). Hurtiglading utgjør typisk 10-20% av årlig kjørelengde. Du kan jo selv vurdere hvor relevant det er å trekke generaliserende konklusjoner ut av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (40 minutter siden):

Hjemmelading? Uvesentlig!

Uvesentlig? for årlige drivstoffkostnader til elbiler? Hvordan kan du si noe sånt?

Til sammenligning, hva koster det å produsere 1 kg hydrogen hjemme over natta? Hva koster en passe PEM elektrolysør for hjemmebruk, med en kapasitet på minst 1 kg/8 timer sammenlignet med en AC elbillader med 7 kW?

gamlefar skrev (32 minutter siden):

Ja, med grisedyre biler som nå knapt selger.

Det er registrert 49 678 teslaer i Norge. Til sammenligning, hvor mange hydrogenbiler er det registrert her?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
7 hours ago, thawi said:

«Fått lov til»? Skulle de ikke få lov til å kjøpe/leie plass til å sette opp sine egne ladestolper og betale for sin egen strøm, fordi de andre produsentene ikke ønsker å betale for dette?

Nope, man ser heller ikkje bensinstasjoner bare for ford eller audi. På samme måten burde alle hurtigladere vore tilgjengelige for alle EL-biler/ladbare hybridbiler, noko som burde vore regulert fra starten av pga miljøhensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mkrogh said:

Jeg har også et adaptersett slik at Teslas UMC kan kobles til alt av stikk, blå og røde i alle størrelser, italiensk og dansk schuko, komfyrstikk osv. Dette tror jeg ingen andre kan. Er det strøm et sted så kan Tesla lade, uansett plugg.

Tesla har kjipet litt inn med hva de leverer med Model 3, så fikk bare en 1 fase lader som støtter 16amp med blåstikk.

Men en rask tur på finn.no gav meg en Model S lader som tar alt - og jeg kan plugge i alt jeg vil. 

11kW lading er slappe saker på en Model S, men det er maks på en Model 3 (og de fleste andre untatt zoe) så er digg å få fylt batteriet raskt og gratis mens man er på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Tesla har kjipet litt inn med hva de leverer med Model 3, så fikk bare en 1 fase lader som støtter 16amp med blåstikk.

Men en rask tur på finn.no gav meg en Model S lader som tar alt - og jeg kan plugge i alt jeg vil. 

11kW lading er slappe saker på en Model S, men det er maks på en Model 3 (og de fleste andre untatt zoe) så er digg å få fylt batteriet raskt og gratis mens man er på jobb.

Ser ut som de bare leverer 11 kW til nyere TMS/TMX også, men at man kan oppgradere til 16,5 kW. Var bare på eldre utgaver at man kunne oppgradere til 22 kW effekt. Så påstanden din i siste avsnitt er nok delvis feil, delvis rett.

https://bensmann.no/tesla/charging/

The default maximum capacity for the built in charger is 11kW. Tesla Model S made until 2016 (pre-facelift) had the option of a second charger being built in, called dual charger. The dual charger would double the capacity to 22kW, and could also be retrofitted.

The Model X and facelifted Model S both have a 11kW charger, but can be upgraded to a 16.5kW charger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Snowleopard said:

Ser ut som de bare leverer 11 kW til nyere TMS/TMX også, men at man kan oppgradere til 16,5 kW. Var bare på eldre utgaver at man kunne oppgradere til 22 kW effekt. Så påstanden din i siste avsnitt er nok delvis feil, delvis rett.

https://bensmann.no/tesla/charging/

The default maximum capacity for the built in charger is 11kW. Tesla Model S made until 2016 (pre-facelift) had the option of a second charger being built in, called dual charger. The dual charger would double the capacity to 22kW, and could also be retrofitted.

The Model X and facelifted Model S both have a 11kW charger, but can be upgraded to a 16.5kW charger.

Hva var feil med min påstand da?

Zoe kan lade med 22kW AC, og alle nye Tesla kan lade med minst 11kW AC...

Skal vi nevne at Zoe ikke kan lade på IT nett som vi har i norge? uten en 10-20kg transformator? eller lar vi den ligge død?

Eller at omtrent ingen andre elbiler støtter mer enn 6kW på AC?

Gamle Tesla klarer 22kW fordi den har 3 ladere. De har spart litt penger på Model 3 så den har bare 1 og den klarer bare 11Kw desverre. Så må du gå fra tomt til fult  batteri hjemme på under 4 timer så kan du ha problemer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (58 minutter siden):

Nope, man ser heller ikkje bensinstasjoner bare for ford eller audi. På samme måten burde alle hurtigladere vore tilgjengelige for alle EL-biler/ladbare hybridbiler, noko som burde vore regulert fra starten av pga miljøhensyn.

Tesla skulle altså ikke fått bygge et ladenettverk til bilene sine, så lenge ikke Ford og Audi (etc) fikk bruke dem uten kostnad. For noe sprøyt. Burde Ford og Audi blitt tvunget til å betale for ladestasjonene, som de foreløpig ikke hadde noe bruk for? Dele kostnadene likt mellom alle bilprodusenter uansett behov? Det er ikke så lenge siden det ikke fantes en eneste bensinstasjon for Tesla, men argumentet går ikke andre veien? Skulle alle bensinstasjoner vært pålagt å bygge ladere til Tesla med en gang? Og ved å regulere det fra start hadde man fint og flott bare endret behovet så man slapp å bygge flere ladestasjoner også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...